Kiitos, arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esityksellä ehdotetaan muutettavaksi tietosuojaa koskevia yleislakeja. Keskeisin ehdotus liittyy EU:n tietosuojalainsäädännön välttämättömään täytäntöönpanoon ja koskee niin sanottua passiivisuusvalitusta. Samalla ehdotetaan mahdollistettavaksi se, että tietosuojavaltuutettu voisi siirtää työjärjestyksessä ratkaisuvaltaa esittelijöinä toimiville virkamiehille oikeudellisesti yksinkertaisissa asioissa, joissa lain tulkinta on vakiintunut.
Esitykseen sisältyy myös tärkeä ehdotus henkilötunnuksen käsittelyä koskevien säännösten täsmentämiseksi siten, että henkilön tunnistamiseen ei riittäisi pelkkä henkilötunnus tai henkilötunnuksen ja nimen yhdistelmä. Tavoitteena on erityisesti ennaltaehkäistä henkilötunnuksen väärinkäytöksiä, kuten mahdollisuuksia käyttää sitä asiattomaan tiedonhankintaan.
Perustuslain ja hallintolain mukaisesti jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi viranomaisessa ilman aiheetonta viivytystä. Rekisteröidyillä olisi jatkossa oikeus tehdä valitus hallinto-oikeuteen, jos tietosuojavaltuutettu ei ole käsitellyt asiaa kolmen kuukauden kuluessa sen vireilletulosta tai ilmoittanut tässä ajassa rekisteröidylle arviota päätöksen antamisajankohdasta. Asiassa olisi toisin sanoen kyse tilanteesta, jossa tietosuojavaltuutettu ei ole ollenkaan vastannut rekisteröidyn yhteydenottoon. Tietosuojavaltuutetun passiivisuutta koskeva asia käsiteltäisiin hallinto-oikeudessa valitusasiana.
Passiivisuusvalituksessa on kyse Suomen oikeusjärjestelmälle varsin vieraasta asiasta. Vaikka Suomen lainsäädännössä löytyy muutama aiempi EU-oikeuden täytäntöönpanoon liittyvä esimerkki niin sanotusta viivästysvalituksesta, ja näitä on käytettykin tässä mallina, EU:n tietosuojalainsäädännön säännökset poikkeavat niistä kuitenkin oleellisesti. Tietosuojalainsäädäntö ei edellytä, että tietosuojavaltuutetun tulisi ratkaista asiat ehdottomassa määräajassa. Siitä huolimatta pääsyä tuomioistuimeen edellytetään poikkeuksellisesti tilanteessa, jossa tietosuojaviranomaisen käsittelytoimenpiteet puuttuvat kokonaan. Tästä johtuen myös ehdotettu kansallinen sääntelyratkaisu on jouduttu kirjoittamaan tavanomaisesta poikkeavalla tavalla siten, että tietosuojavaltuutetun passiivisuustilanne rinnastetaan asian käsittelyä koskevaan kielteiseen päätökseen.
Ehdotetussa valitusmenettelyssä noudatettaisiin pitkälti olemassa olevaa lainsäädäntöä. Riippumatta oikeussuojakeinon luonteesta, rekisteröinnin kannalta on kuitenkin oleellisinta, että tietosuojavaltuutetun toiminta on mahdollisimman tehokasta ja viivytyksetöntä. Siitä syystä hallituksen esityksessä myös ehdotetaan tietosuojavaltuutetulle kolmen kuukauden määräaikaa, jonka kuluessa rekisteröidylle tulee vähintään ilmoittaa arvio valtuutetun päätöksen antamisajankohdasta. Ehdotettu säännös on maltillinen tiukennus suhteessa hallintolakiin, joka edellyttää arvion esittämistä pyydettäessä, mutta tärkeä askel sen varmistamiseksi, että rekisteröidyllä on tieto siitä, miten hänen asiansa etenee. Tämä on omiaan edistämään luottamusta tietosuojavaltuutetun toimintaan.
Suomessa on toimiva ja tehokas laillisuusvalvontajärjestelmä, jonka puitteissa rekisteröidyllä on jo nykyisin mahdollisuus tehdä kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle tai valtioneuvoston oikeuskanslerille myös tietosuojavaltuutetun käsittelyn viivästys- ja passiivisuustilanteessa.
Laillisuusvalvonnan merkitystä ja tehokkuutta on pyritty perustelemaan EU:n komissiolle. Tietosuojalainsäädännön tarkoittama tietosuojaviranomaisen passiivisuus ei ole myöskään Suomessa näyttäytynyt olevan erityinen ongelma. Komissio on kuitenkin pitänyt vaatimustaan esillä sillä perusteella, että tietosuojalainsäädäntö nimenomaisesti edellyttää, että passiivisuustilanteissakin oikeussuojakeinona on oltava pääsy tuomioistuimiin.
Sen sijaan niin tietosuojavaltuutetun kuin muidenkin viranomaisten osalta jatkuvana haasteena on resurssien riittävyys ja käsittelyn kokonaiskeston venyminen. Uuden oikeussuojakeinon lisääminen lakiin ei vaikuttaisi laajemmin näihin rakenteellisiin käsittelyn viipymisongelmiin. Tavoitteena kuitenkin on, että lain muutokset edistävät hyvää hallintotapaa. Se, että kolmen ensimmäisen kuukauden aikana edellytetään kohtuullisessa määrin käsittelytoimia, on jo itse asiassa omiaan vaikuttamaan asian viivytyksettömään käsittelyyn. Oleellista on myös tavoite edistää sellaista hallintokulttuuria, jossa käsittelyaikoihin kiinnitetään riittävää huomiota ja joutuisuus mielletään toiminnan keskeiseksi laatu- ja oikeusturvatekijäksi.
Arvoisa puhemies! Vielä muutama sana. Tarkoituksenmukaista ja toivottavaa on, että passiivisuustilanteita päätyy hallintotuomioistuimen käsiteltäväksi mahdollisimman vähän. Myös hallituksen esityksen lähtökohtana on edelleen, että hallintoasian selvittäminen ja päätöksen tekeminen olisi sujuvaa ilman aiheetonta viivytystä hallintoviranomaisessa. Vaikka kyse on pakottavasta EU-oikeuden täytäntöönpanosta, hallituksen esityksessäkin tuodaan esiin tarve seurata säännösten toimivuutta ja vaikutuksia. Myös sääntelyn resurssivaikutuksia tietosuojavaltuutetulle ja hallinto-oikeuksille on syytä seurata. Tästä on arvioitu olevan noin yhden henkilötyövuoden lisäresurssitarve tässä vaiheessa, ja se on huomioitu ensi vuoden talousarviossa. — Kiitos.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Kiitokset ministerille. — Sitten mennään puhujalistaan. — Edustaja Autto.