Arvoisa puhemies! Tämän asian esittelyssä tässä hallituksen esityksessä lukee seuraavaa: ”Hyvinvointialueet ovat aloittaneet toimintansa 1.1.2023. Hyvinvointialueille siirtyivät sen alueen kuntien ja kuntayhtymien käytössä olleet asiakas- ja potilastietojärjestelmät, joiden yhtenäistäminen on hyvinvointialueilla vielä meneillään. Monilla alueilla ollaan valmistelemassa uusien tietojärjestelmien hankintaa.” Ja sitten teksti jatkuu. Sen takia itse halusin tässä nyt sanoa lyhyen ajatukseni siitä, mikä merkitys sillä tiedonkululla sosiaali- ja terveydenhuollossa on.
Ensinnäkin tämä itse esitys on hyvä. Tämä on ihan välttämätön, jotta nyt saadaan aikaan näiden järjestelmien kuntoon saattamiseksi eikä tehdä turhia investointeja, kun ollaan hankkimassa kokonaan uusia järjestelmiä. Meillä on erittäin valtavia odotuksia tietojärjestelmien ja tietotekniikan suhteen ollut jo parinkymmenen vuoden ajan sosiaali- ja terveydenhuollossa. Ollaan ajateltu, että tuottavuutta saadaan lisättyä niiden avulla.
Edustaja Juvonen kertoi esimerkin, jolla voidaan laatua parantaa, kun saadaan rekisteritietoa, mutta sitten tullaan siihen toiseen puoleen, ja käytän ihan tätä edustaja Juvosenkin esille nostamaa esimerkkiä siinä. Tuo edellyttää rakenteista kirjaamista, kun me teemme jostakin tietystä potilaasta ja asiakasryhmästä tiettyjä sellaisia merkintöjä, joita sitten voidaan valtakunnallisesti hyödyntää. Juuri tämä rakenteinen kirjaaminen on herättänyt erittäin paljon kritiikkiä siellä terveydenhuollon perustasolla, koska se on hidasta. On paljon hitaampaa kirjoittaa esimerkiksi oma syntymälukunsa niin, että ensin vaikkapa otat sen kuukauden päivän sieltä valikosta, sitten otat sen kuukauden sieltä valikosta ja sitten otat sen vuoden sieltä valikosta, kun tämä kaikki olisi tapahtunut yhdessä sekunnissa kirjoittamalla se entiseen tapaan. Eli siellä käyttäjätasolla tämä on johtanut siihen, että se työ vaikeutuu ja hidastuu.
Toinen syy siihen on se, että kun me haluamme juuri tiedon liikkuvan sosiaali- ja terveydenhuollon välillä ja sitten perustason ja erikoistason välillä, niin me haluamme, että kaikki mahdollinen tieto on siellä järjestelmissä, ja se tekee niin massiivisia niistä järjestelmistä, että se on toinen syy siihen, minkä takia ne eivät sitten lopputilanteessa ole niin hyvin toimineet. Ei ole ihan kaukaa haettu se, koska olen kuullut tuolta kentältä tämän sloganin, että vanha kunnon kirjainlyhenne atk oikeasti tarkoittaa ”automaattinen työn kaksinkertaistaja”.
Eli me tarvitsemme käyttäjäystävällisyyttä lisää. Ihan viime viikkoina Facebookissa, jossa me varmasti kaikki olemme, on terveyskeskuslääkäri Jarno Käsnänen käynyt erittäin hyvää keskustelua siitä. Hän listasi peräti 30 ongelmakohtaa, joita perusterveydenhuollossa on ja joista merkittävä osa liittyy juuri tähän rakenteiseen kirjaamiseen ja kaikkiin niihin eri valikkoihin ja muihin ongelmiin, joita siellä on. Kaiken kaikkiaanhan tietojärjestelmien ja tietotekniikan osuus esimerkiksi terveydenhuollon budjeteissa on viiden ja kahdeksan prosentin välillä. Pankkisektorillahan se on jo kauan ollut 30 prosenttia, mutta se on tietysti erilainen sektori muutenkin. Ja täytyy muistaa, että on muitakin järjestelmiä kuin asiakas- ja potilastietojärjestelmiä. Pelkästään HUSissa oli viisi vuotta sitten, kun sieltä poistuin, 1 400 eri tietojärjestelmää, jotka liittyvät kaikkeen mahdolliseen, mitä suurissa organisaatioissa on.
Mutta nyt tähän perusongelmaan. Elikkä tällä hetkellä investoidaan tai pitäisi investoida käyttäjäystävällisiin tietojärjestelmiin, jotka parantavat tuottavuutta ja parantavat sitä laatua ja mahdollistavat tiedon liikkumisen eri viranomaisten välillä, mutta investoimiseen tarvitaan rahaa. Itse en nyt laajenna tätä puheenvuoroa tässä kovin pitkälle tästä perusasiasta, mutta haluan todeta, että tällä hetkellähän näyttäytyy aivan nurinkuriselta se, että kun meillä on tämä 1,35 miljardin euron alijäämä viime vuodelta hyvinvointialueilta yhteensä, niin sitten vaaditaan sen talouden tasapainottamista vuoteen 26 saakka edellytyksenä investoinneille, jotka pitää tehdä lainarahalla. Tämä on nyt johtanut, siis nimenomaan tämä äsken mainittu asia, näihin paniikkisäästöihin, jotka saavat koko sote-uudistuksen näyttämään aivan päinvastaiselta kuin mitä sen piti olla, eli terveysasemia, sote-asemia suljetaan ja tehdään tämänkaltaisia ratkaisuja.
Ratkaisu tähän ongelmaan olisi se — ja se ei vaadi itse asiassa kokonaisrahoitusta juurikaan lisää — että tähän rahoituslakiin on sisällytetty jälkikäteistarkistus eli koko se 1,35 miljardia, mikä alueella ensimmäisenä toimintavuonna pääasiassa kahdesta syystä syntyy alijäämää. Se ensimmäinen syy oli se, että kuntien vuoden 22 rahaa ei itse asiassa tarkkaan ottaen tiedetty, kun vuodelle 23 siirrettiin, ja toinen syy oli se, että kustannustason nousu oli 8 prosentin luokkaa eikä 3,5, minkä tämä hyvinvointialueindeksi oli määritellyt. Tämä raha saadaan jälkikäteen vuonna 25. Samalla tavalla vuoden 24, siis nyt elettävän vuoden, alijäämä saadaan jälkikäteisrahoituksena vuonna 26. Mutta jos pidetään kiinni siitä, että meidän täytyy tasapainottaa nämä budjetit vuoden 26 loppuun, meillä on koko ajan siellä sisällä yli miljardin vaje, ja se on juuri johtamassa nyt tähän tilanteeseen, joka eri puolilla Suomea tapahtuu. Ratkaisu tähän olisi se, että me saisimme puolet siitä ensi vuonna tulevasta jälkikäteisrahoituksesta ennakkona tälle vuodelle. Sillä me voisimme estää kaikki nämä paniikkisäästöt, eikä se kokonaisuudessaan lisäisi tätä rahoituksen määrää.
Jos tässä on ministerillä mahdollisuus ottaa kantaa — tosin tiedän, että sen tiukan työnjaon mukaan nämä kuuluvat itse asiassa alue- ja kuntaministeri Ikoselle, nämä asiat, joista minä äsken puhuin.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia. — Edustaja Autto, olkaa hyvä.