Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi alkoholilakia, ja kuten jo eilen todettiin, sosiaali- ja terveysvaliokunta vastustaa tätä esitystä nimenomaan tämän esityksen vaikutuksien vuoksi. Nämä vaikutukset, jotka tulevat ihmisten terveyteen ja talouteen, ovat tässä ajassa sellaisia, että valiokunta ei nähnyt perustetta, että tätä hallituksen muutoskokonaisuutta tuettaisiin.
On äärettömän tärkeätä, että me pidämme tosiasioista kiinni. Tässäkin keskustelussa alkoholin kulutuksesta äsken todettiin hyvin kiinnostavia väitteitä, jotka eivät tue sitä analyysia, jonka THL toimitti meille valiokunnassa. Alkon myymälöistä 373 tarjoaa nyt näitä juomia 5,6—8 prosentin kategoriassa, jotka tuotaisiin kauppoihin, ja 6 400 jakelukanavaa on vähittäismyyntiluvan haltijoiden pohjalta tämänhetkisen tilanteen arviona. Tämä kaikki tarkoittaa sitä, että jos me ajattelemme, että alkoholin kulutus säilyisi samana kuin meillä oli tämän viime uudistuksen johdosta — eli täällä sanottiin, että hyvin maltillinen uudistus, kun kolme prosenttiahan vain alkoholin kulutus lisääntyi, ja ajateltiin, että onpas maltillista... Tosiasiassa meillä on kymmenen kertaa tehty alkoholiverotukseen muutos näiden vuosien aikana, mikä on johtanut siihen, että sen takia kulutus on vähentynyt. Näistä objektiivisista faktoista pitäisi pitää kiinni.
No, valiokunnassa ei uskota, että jos prosentti nousisi 5,6:sta sinne kahdeksaan, näitä alkoholihaittoja ei tulisi enempää kulutuksen kasvun noustessa. Eli tämä hallituksen arvio, että hyvä kun mittari värähtäisi, ei tunnu asiantuntija-arvioiden perusteella millään tavalla maltilliselta arviolta. Eli haluan omalta osaltani todeta niille, jotka ajattelevat, että tässä ei kauhean isoa muutosta olla tekemässä, että muutoshan on merkittävä siksi, että oluen ja siiderin lisäksi samasta tuotevalikoimasta 6 400 paikassa löytyy myös kahdeksanprosenttiset viinit. Totta kai se vaikuttaa meidän kulutuskäyttäytymiseen.
Arvoisa puhemies! Sitten edustaja Räsänen ihan oikein kysyi, miksi sitten me, jotka kannatamme tämän hallituksen esityksen hylkäämistä, kuten esimerkiksi allekirjoittanut, kuitenkin kannatimme tämän asian tutkimista suuressa valiokunnassa. Juuri sen vuoksi, että kun nämä asiantuntijat ovat antaneet arvionsa tästä EU-yhteensopivuudesta, ei tällä hetkellä ole suurella salilla oikeastaan muita mahdollisuuksia kuin toimia tämän sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön mukaisesti ja hylätä tämä. Mutta käsittääkseni tässä on vakaa aikomus, että huomenna tämä sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö menee ympäri ja enemmistöllä äänestetään, että laitetaankin nämä tuotteet kauppoihin. [Pauli Kiuru: Näin se demokratia toimii!] Se on hyvin vakava juttu eduskunnan arvovalinnan pohjalta, onnistutaanko me tekemään analyysi, jossa olemme oikein arvioineet tämän hallituksen esityksen EU-yhteensopivuuden.
Arvoisa puhemies! Professori Ojanen toteaa valiokunnalle, että Suomella on sekä EU-oikeudellinen että valtiosääntöinen velvollisuus välttää EU-oikeuden vastaisen kansallisen lainsäädännön säätämistä. Jos huomenna sattuisikin käymään niin, että eduskunnan enemmistö päätyisi tämän hylkäämisen sijasta äänestämään hyväksymistä, kuka tässä salissa on vastuussa siitä, että tämä hallituksen esitys, joka menee läpi, ei olekaan EU-yhteensopiva? Kansanedustajien vastuu on kuin perävalot: ne katoavat sen jälkeen, kun äänestyspäätös on tehty. Mutta Suomen valtion näkökulmasta sillä on merkittävä vaikutus, koska Suomen valtio saattaa joutua rikkomusmenettelyyn jo heti syksyllä. Voi olla, että me saamme terhakan komissaarin, joka haluaa edistää suomalaisen viinapolitiikan laajentumista. Silloinhan oikeasti tuotettaisiin ensin myöskin tislatut kahdeksanprosenttiset juomat hyllyille, ja kun samaan aikaan hallituksella on lisää alkoholipoliittisia muutoksia luvassa, myöskin 15-prosenttisten viinien vapauttaminen, niin jos valmistetaparajoite myöhemmin jollakin aikavälillä kaatuu, niin kukaan Suomessa ei arvioi niitä vaikutuksia, jotka näiden uusien tuotteiden lisäämisellä vähittäistavarakauppojen hyllyihin on. Silloin käytännössä ei kukaan ole vastuussa siitä, mitä on tehty. Sen takia sosiaalidemokraatitkin vastuullisena puolueena totesivat, että tämä EU-oikeudellinen kulma olisi pitänyt selvittää, koska jälkikäteen antaa hallituksesta ja sen kansanedustajista erittäin väärän kuvan, jos tämä päätös ei kestä EU-oikeudellista arviointia.
Kun me katsomme näitä lausuntoja, joita saimme, perustuslakivaliokunta huomauttaa vakavasti siitä, että nämä perustelut eivät ole vakuuttavia, ja talousvaliokunta toteaa, että on ilmeinen riski, että tämä EU-oikeudellinen puoli ei ole kunnossa. Mutta mitä tekee Suomen eduskunta? Juuri äsken laajalla enemmistöllä äänesti, ettei tässä on mitään ongelmaa, mitä kannattaisi tutkia, ennen kuin otetaan päätös siitä, päästetäänkö tuotteet hyllyyn. Professori Kuoppamäki toteaa, että hän katsoo, että ehdotettu laki olisi tislattuja alkoholijuomia koskevan valmistustaparajoituksen osalta SEUT 34—36 artiklan vastainen, ja hän ehdottaa, että tämä poistetaan. Myöskin Raitio on hyvin kriittinen ja toteaa, että näillä perusteilla eivät tunnu perusteet riittävän, samoin Ojasen lausunto ja Miettisen lausunto. Nämä viisi henkilöä, jotka meillä olivat kuultavana, myöskin professori Snell, ovat olleet äärettömän kriittisiä tässä.
Mietinkin, millä pohjalla täällä enemmistö mahdollisesti huomenna tulee ratkaisemaan tämän siltä pohjalta, että äänestetään juomat kauppoihin miettimättä, onko tämä EU-oikeudellisesti yhteensopiva. Siitä toivottavasti ne, jotka tämän päätöksen sitten ovat siinä asennossa äsken äänestyttäneet, että tätä ei tutkita etukäteen, pysähtyvät tämän asian äärellä perjantaina. Jos näin olisi, niin kyllä se edellyttää suurelta valiokunnalta suurta johtajuutta, että siinä vaiheessa, kun päätös on jo tehty, että voitaisiin laajentaa, niin todetaankin, että ei ole yhtään asiantuntijalausuntoa, joka olisi sitä mieltä, että tämä riski ei ole melkoinen. Myöskään ministeriö ei antanut sellaista vastinetta, etteikö tällaista riskiä olisi. Kovia sanoja, ihan oikeasti, tilanteessa, jossa Snell päättää oman lausuntonsa siihen, että hän toteaa, että Norjassa samantyyppinen rajoitus, joka kohteli olutta eri tavalla kuin muita saman vahvuisia juomia, loukkasi Eta-sopimuksen tavaroiden vapaata liikkuvuutta koskevia sääntöjä ja oli erityisesti niihin sisältyvän suhteellisuusperiaatteen vastainen. Hän myös pitkään perustelee sitä, miksi nämä perusteet eivät riitä, [Puhemies koputtaa] ja erittäin ansiokas lausunto siitä. Siihen on syytä myöskin suuressa valiokunnassa huomenna perehtyä. Jos käy niin, että eduskunnan enemmistö ottaa tällaisen riskin, [Puhemies koputtaa] silloin on myös arvioitava, kenelle kuuluu vastuu siitä, että saatamme joutua EU-oikeuteen tai rikkomusmenettelyyn, joka tulee aiheuttamaan korvausvaateen Suomelle.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia. — Edustaja Wallinheimo, olkaa hyvä.