Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 7. asia. Nyt voidaan hyväksyä tai hylätä lakiehdotus, jonka sisällöstä päätettiin ensimmäisessä käsittelyssä. — Keskustelu, edustaja Mikkonen, Anna-Kristiina, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sähköisen viestinnän palveluista annettua lakia. Esityksen mukaan laissa säädetystä siirtovelvoitteesta poistettaisiin verkkopalvelua kaapelitelevisioverkossa tarjoavien teleyritysten sekä yhteisantennijärjestelmän ylläpitäjän velvoite siirtää Yleisradion julkisen palvelun radio-ohjelmistot. Esityksen tavoitteena on mahdollistaa kaapeliverkoissa tehokkaampi verkon käyttö ja laadullisesti parempien yhteyksien tarjoaminen. Samalla saatetaan kansallinen siirtovelvoitesääntely vastaamaan EU-sääntelyn asettamia vaatimuksia.
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan Yleisradion julkisen palvelun ohjelmistojen radiolähetysten kaapelijakelun siirtovelvoitetta poistettavaksi. Radiolähetyksiä kuuntelee Suomessa kaapeliteitse arviolta noin 25 000—50 000 kotitaloutta, ja yli 90 prosenttia radion kuuntelusta tapahtuu nykyään muiden jakelukanavien kautta. Asiantuntijakuulemisten mukaan radiolähetysten kaapelijakelun ylläpitäminen on teknisesti haastavaa, koska tähän tarvittava tekniikka on osin vanhentunutta, laite- ja ohjelmistotukea ei enää ole ja varaosia ei ole saatavilla.
Kokonaisuutena arvioiden radiolähetysten siirtovelvoitteen poistaminen kaapelijakelusta on tässä vaiheessa tarpeen esityksessä ehdotetulla tavalla. Aktiivinen kansalaistiedottaminen ja ohjeistaminen on tärkeää, jotta muutokseen osataan varautua ja reagoida ajoissa.
Liikenne- ja viestintävaliokunta on korostanut, että viranomaistiedotteiden ja vaaratiedotteiden välittämistä kehitetään jatkossa kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi huomioiden turvallisuusympäristössä tapahtuneet muutokset ja varmistutaan tiedotteiden mahdollisimman kattavasta perillemenosta koko väestölle.
Kiitoksia. — Edustaja Autto, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Tässä edellä edustaja Anna-Kristiina Mikkonen kuvasi niin hyvin tätä lain sisältöä — ja tosiaan siitähän eduskunta on jo ensimmäisessä käsittelyssä päättänyt — että en puhu pitkään. Tosiaan asiahan on ollut käsittelyssä meillä liikenne- ja viestintävaliokunnassa, ja siellä olemme tietenkin huolellista työtä tämän lakiesityksen äärellä tehneet.
Mutta nostaisin sellaisen yhden asian vielä tässä toisessa käsittelyssä koko eduskunnan tietoon, että — vaikka se pääasiallinen lain sisältö tässä jo edustaja Mikkosen puheenvuorossa tulikin — tähän sisältyy myös muutamia teknisiä pykälämuutoksia. Yksi sellainen on esimerkiksi se, että jatkossa radiolupa voidaan myös evätä toimijalta, jolla se on aiemmin ollut, kansallisen turvallisuuden perusteella. Tällaiset pienet muutokset läpi linjan suomalaiseen lainsäädäntöön nyt tarvitaan, koska sinisilmäisyyden aika on ohi. Meidän pitää varautua tähän tilanteeseen, jossa hybridisodankäynnistä ja hybridisodan keinoin tehtävistä vihamielisistä toimista Suomea vastaan on tullut pysyvää arkea. Kun teemme nämä tarvittavat lainsäädäntömuutokset jo etupainotteisesti, niin silloin toivottavasti myöskään meihin vihamielisesti vaikuttamaan pyrkivät tahot eivät siihen vihamieliseen toimintaan ryhdy. Tässä lainsäädännössä on muun muassa tällainen pieni tekninen muutos, jolla on iso periaatteellinen merkitys. Pidämme näin Suomen turvassa.
Kiitoksia. — Edustaja Kaunistola, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Lain sisältö tuli kuvattua jo hyvin. En puutu siihen sen enempää. Mutta tässä yhteydessä haluaisin nostaa esille hallitusohjelmassa mainitun vaaratiedotejärjestelmän uusimisen ja tarpeen päivittää viranomaistiedotusta. Radiolähetyksiä kuuntelee Suomessa kaapeliteitse arviolta noin 25 000— 50 000 kotitaloutta, ja yli 90 prosenttia radion kuuntelusta tapahtuu muiden jakelukanavien kautta. Kuten valiokunta oli lausunut, muutoksessa pitää painottaa aktiivista kansalaistiedottamista, jotta muutokseen osataan varautua ja reagoida ajoissa. Hätäkeskuslaitos oli nostanut esiin lausunnossaan, että nykyisin käytössä olevilla menetelmillä vaaratiedotteet tavoittavat kohteena olevan väestön enintään 50-prosenttisesti ja että radion kautta vaaratiedotteitten kohderyhmästä tavoitetaan noin 6—8 prosenttia.
Arvoisa puhemies! Sekä ministeriö että valiokunta, kuten myös hallitusohjelma, pitää tärkeänä, että viranomaistiedotteiden ja vaaratiedotteiden välittämistä kehitetään jatkossa kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi. Hanke vaaratiedottamisen kehittämiseksi onkin varmasti syytä käynnistää ministeriössä mahdollisimman pian. — Kiitos.
Keskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyn, hallituksen esitykseen HE 44/2024 vp sisältyvän lakiehdotuksen. Lakiehdotuksen toinen käsittely päättyi. Asian käsittely päättyi.