Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 6. asia. Nyt voidaan hyväksyä tai hylätä lakiehdotus, jonka sisällöstä päätettiin ensimmäisessä käsittelyssä. — Keskustelu. Edustaja Autto, olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! Liikennevaliokunta on laatinut hyvän mietinnön tästä sinänsä aika teknisluontoisesta hallituksen esityksestä. Kiitos siitä liikennevaliokunnalle ja kuulemillemme asiantuntijoille. [Hälinää — Puhemies koputtaa] Eduskunta voi varmasti nyt toisessa käsittelyssä hyvillä mielin hyväksyä tämän jo aiemmin ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyn lakiesityksen ihan mietinnön pohjalta.
Kun tässä laissa sivutaan myös vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfra-asetusta ja määritellään, että Väylävirasto vastaa kansallisesta yhteyspisteestä tämän jakeluinfrasta toimitettavan tiedon osalta, niin haluan tässä koko eduskunnan koolla ollessa sanoa pari sanaa myös tähän liittyvien tulevien säädösten toimeenpanosta.
Tosiaan rakennusten energiatehokkuusdirektiivihän on hyväksytty viime vuonna, ja sieltä tulee aika merkittäviä velvoitteita myös Suomelle tämän sähköajoneuvojen latausinfrastruktuurin kehittämiseen. Tosiaan ministeri Multalankin paikalla ollessa haluan esittää sinne ympäristöministeriön suuntaan sellaisen vetoomuksen, että tätä hallitusohjelman hengessä tulkittaisiin niin, että Suomi pyrkii menemään nimenomaan direktiivin minimitulkinnalla, kun näitä uusia velvoitteita asetetaan.
Esimerkiksi tämä, että asumattomien rakennusten yli 20 pysäköintipaikkaa sisältäville pysäköintialueille tulisi kymmentä pysäköintipaikkaa kohti asentaa aina yksi tällainen hidas sähköautojen latauspiste ja lisäksi pitäisi rakentaa valmiiksi putkitus, niin että puolet näistä pysäköintipaikoista voitaisiin varustaa tulevaisuudessa tällaisella hitaalla latauspisteellä, ei Suomen olosuhteissa ole millään tavalla perusteltua.
Suomeen on kehittynyt maailmanluokan huipputasoinen nopeiden latauspisteiden verkosto täysin markkinaehtoisesti. Nämä ovat kalliita investointeja. Markkinoilla toimivat toimijat ovat nämä investoinnit tehneet juuri siihen todelliseen kysyntään perustuen. Ja kun Suomessa sähköautojen lataaminen perustuu joko siihen, että ladataan kotitalouksissa tai sitten tien päällä nopeilla latausasemilla, niin nämä tällaiset esimerkiksi kuntien kiinteistöihin tai yleisiin vaikkapa urheilualueiden pysäköintipaikoille tai erilaisille muille, vaikkapa kauppojen suurille pysäköintialueille, tulevat hitaat latauspisteet jäisivät todennäköisesti täysin hukkainvestoinneiksi. Tässä on vaara, että meille tulee tällainen satojen miljoonien kansallinen hukkainvestointi. Tähän toivoisin kiinnitettävän huomiota tarkasti.
Kiitoksia. — Edustaja Koponen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Esityksellä tosiaan pyritään parantamaan lippu- ja maksujärjestelmien yhteentoimivuutta liikenneasioiden rekisteristä luovutettaviin tietoihin, lisätään joitakin tietolajeja ja julkista valtaa käyttävien henkilöiden yhteystietojen saatavuutta pyritään edistämään.
Puhemies! Esitys tulee voimaan mahdollisimman pian, ja en näe tässä syytä olla kannattamatta tätä hyvin valmisteltua esitystä.
Keskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyn, hallituksen esitykseen HE 182/2024 vp sisältyvän lakiehdotuksen. Lakiehdotuksen toinen käsittely päättyi. Asian käsittely päättyi.