Kiitoksia, arvoisa puhemies! Nyt kansainvälisille vesille, eli meillä on täällä esittelyssä SOLAS-yleissopimuksen liitteeseen, MARPOL-yleissopimuksen ensimmäiseen pöytäkirjaan ja painolastivesiyleissopimuksen liitteeseen liittyviä lakimuutoksia ja esityksiä. Eli kyseessä on Safety of Life at Sea ‑yleissopimus ja Prevention of Pollution from Ships ‑yleissopimus, eli olemme kansainvälisen lainsäädännön kanssa tekemisissä.
Tässä esitetään muutoksia merilakiin ja väylämaksulakiin, ja lisäksi esitetään eräiden Kansainvälisessä merenkulkujärjestö IMOssa sovittujen kansainvälisten velvoitteiden hyväksymistä ja voimaansaattamista.
Ensinnäkin, Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä hyväksyttiin viime vuonna sopimusmuutoksia, joilla selkeytetään merelle kadonneiden konttien ilmoittamista. Näiden muutosten johdosta merilakiin ehdotetaan tarvittavaa kansallista sääntelyä.
Toiseksi, Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä hyväksyttiin viime vuonna myös painolastivesiyleissopimuksen muutoksia. Näillä muutoksilla tarkennetaan sähköisten painolastivesipäiväkirjojen käyttöä. Ne eivät edellytä kansallisia säädösmuutoksia mutta tulevat saattaa voimaan lailla, koska muutokset kuuluvat lainsäädännön alaan.
Kolmanneksi, sopimusmuutoksista erillisenä ehdotuksena esityksessä ehdotetaan, että väylämaksulakiin tehtäisiin muutama lakitekninen muutos liittyen eurooppalaisen merenkulkualan yhdennetyn palveluympäristön perustamisesta eli niin sanotusta EMSW-asetuksesta johtuvien vaatimusten täyttämiseen.
Konttiraportointiin liittyvät muutokset kohdistuvat ensisijaisesti alusten päälliköiden raportointivelvollisuuksiin tilanteissa, joissa omasta aluksesta katoaa kontteja mereen tai jos omasta aluksesta havaitaan jostain toisesta aluksesta pudonneita kontteja. Lippuvaltion tai rantavaltion viranomaisiin kohdistuvia vaikutuksia voidaan pitää vähäisinä, sillä tietojärjestelmä, jolla raportointi Kansainväliselle merenkulkujärjestölle tehdään, on jo olemassa. Ei ole myöskään odotettavissa, että raportointi tulisi tehtäväksi kovin usein. Viimeisin tiedossa oleva Itämerellä tapahtunut Suomen lipun alla olevalle alukselle tapahtunut konttien putoaminen mereen tapahtui vuonna 2010. Silloin oli kyse Gotlannin lähettyvillä olevasta merialueesta.
Painolastivesiyleissopimuksen muutosten myötä viranomaisille aiheutuu vähäinen lisätaakka sähköisen painolastivesipäiväkirjan hyväksynnästä. Toisaalta hallinnollisen taakan voidaan olettaa hieman vähenevän satamavaltiotarkastusten osalta. Samoin alusten henkilökunnan hallinnollisen taakan voidaan olettaa pienenevän.
Väylämaksulakiin säädettävällä uudella pykälällä Tullin mahdollisuudesta hyödyntää väylämaksun oikaisuvaatimusasiassa automaattista ratkaisemista tiettyjen edellytysten täyttyessä arvioidaan olevan positiivisia vaikutuksia Tullin toimintaan. Tämän arvioidaan mahdollistavan Tullissa ihmistyön suuntaamisen yksinkertaisemmista asioista monimutkaisempiin ja harkintaa vaativiin tapauksiin. Kyseessä olevan automaattisen ratkaisemisen hyödyntämisellä voidaan arvioida olevan myönteisiä vaikutuksia myös väylämaksun ilmoittaville toimijoille. Kun yksinkertaisempia oikaisuvaatimusasioita voidaan automatisoida, Tullissa voidaan keskittää ihmistyötä monimutkaisempiin ja harkintaa vaativiin tapauksiin, mikä saattaa nopeuttaa myös manuaalisten asioiden käsittelyä. Käsittelyn nopeutumisella taas on myönteinen vaikutus myös väylämaksun ilmoittavien toimijoiden oikeusturvaan.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan säädettäväksi väylämaksulakiin uusi pykälä, jonka mukaan Tullin tulisi hakemuksesta rekisteröidä ilmoituksia antava taho talouden toimijoiden rekisteröinti- ja tunnistejärjestelmään ja myöntää tälle niin sanottu EORI-numero. Merenkulun tiedonhallintajärjestelmässä ilmoituksia antavia tahoja on rajallinen määrä, joista merkittävällä osalla on jo EORI-numero heidän antaessaan muita ilmoituksia Tullille. Näin ollen velvoitteesta kertaluontoisesti rekisteröidä toimija Euroopan unionin tarkemman ilmoitussääntelyn täyttämiseksi ei arvioida muodostuvan merkittävää työmäärää Tullille ja se voitaisiin hoitaa nykyisin resurssein. — Kiitos.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Mennään puhujalistalle. — Edustaja Mikkonen, Anna-Kristiina.