Arvoisa puhemies! Suomalaisen yhteiskunnan turvallisuuden takaamisessa meillä on yksi kansainvälisestikin arvostettu, täysin ainutlaatuinen valtti. Se on niin sanottu PTR-yhteistyö, jossa poliisi, Tulli ja Raja ovat pystyneet aivan poikkeuksellisella tavalla yhteiseen tietojenvaihtoon, tilannekuvaan, johtojärjestelmien joustavaan siirtämiseen, jopa johtovastuiden siirtämiseen sekä yhteisten resurssien käyttöön tilanteen niin vaatiessa, ja juuri tämän ansiosta tuo joulupäivänä pysäytetty Eagle S ‑laiva oli erinomainen esimerkki tästä aivan ainutlaatuisesta viranomaisyhteistyöstä.
Jo edellisellä hallituskaudella tavoitteena oli saada tämä samantapainen niin sanottu kyber-PTR voimaan myöskin digitaalisessa ympäristössä ennakoiden sitä, että digi- ja dataverkot ovat erityisen hyökkäyksen kohteena ja myöskin datasisällöt haavoittuvaisia, jolloin valtioneuvoston periaatepäätös jo kesältä 21, eli siis neljän vuoden takaa, tunnisti tietoturvan, tietosuojan parantamisen tarpeet näillä yhteiskunnan kriittisillä toimialoilla ja luetteli 37 toimenpidettä. Tämä eri viranomaisten tiivistetty yhteistyö ja tietojenvaihto tuotiin sitten eduskuntaan, jotta Kyberturvallisuuskeskus, poliisi ja Puolustusvoimat voisivat samaan tapaan kuin poliisi, Tulli ja Raja toimia joustavasti yhteistyössä tilanteen niin vaatiessa, mutta valitettavasti tämä esitys jäi tänne eduskunnan valiokuntiin ja raukesi.
Olisi ollut hyvä saada tämä niin sanottu kyber-PTR tai viranomaisten tiivistetty yhteistyö voimaan jo kansallisella lainsäädännöllä ennen kuin EU teki NIS 2- ja CER-lainsäädännöt, joita tässä nyt pannaan täytäntöön, koska meillä olisi varmasti ollut tässä hyvää kokemusta ja olisimme varmaan voineet myöskin Euroopan unionia auttaa siltä osin, että oltaisiin saatu varmuudella tarkoituksenmukaisimmat ja tehokkaimmat lainsäädännöt. Nyt tilanne on se, että pannaan toimeen useita kuukausia myöhässä tällaista yhteensovittamista CER-direktiivin ja NIS 2 ‑direktiivin osalta kansallisella tasolla. Tämä ei ole lainkaan yhtä kunnianhimoinen kuin tämä meidän kansallinen alkuperäinen suunnitelma oli, mutta totta kai on erittäin kannatettavaa, että viranomaisten joustava yhteistyö ja tietojenvaihto mahdollistuvat, ja myöskin se, että kriittisten toimialojen luettelo tässä laajenee asianmukaisesti.
Yhdyn edustaja Mäkisen huoleen siitä, että tyypilliseen EU-lainsäädäntötapaan esitetään paljon uusia velvoitteita ja vaatimuksia kansallisille viranomaisille ja sitten jää kansallisille toimijoille liikkumavaraksi ainoastaan myöntää käytännössä resurssit näille uusille tehtäville. Jo lausuntovaiheessa on esitetty huolta siitä, onko mahdollista, että varmasti nämä uudet tehtävät tulevat tiukoissa valtiontalouden raameissa sitten toteutetuiksi. Tämä on erittäin tärkeä kysymys. Ennen kaikkea Energiavirasto on esittänyt huolenaiheita — kun he odottavat, että heillä saattaa resurssit jopa vähetä — pystyvätkö he omalta osaltaan nämä vaatimukset täyttämään, ja tietenkin Kyberturvallisuuskeskus ylisummaan sekä Traficomin kaikki toiminnot ovat jo pitkään olleet kestokyvyn rajoilla, joten pyydän ministeriä vakuuttamaan meidät kaikki siitä, että kyberturvallisuuden edistäminen ei jää siitä kiinni, että nämä tärkeät toimijat eivät saa tarvitsemiaan resursseja, ja kuulisin mielelläni, minkälaisia lisäresursseja kyberturvallisuuteen olette esittänyt.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia. — Ja ministeri Ranne, viisi minuuttia, olkaa hyvä.