Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Osittain ainoaan, osittain toiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 12. asia. Ensin päätetään liikenne- ja viestintävaliokunnan mietinnön LiVM 5/2025 vp pohjalta ainoassa käsittelyssä sopimuksista ja sitten toisessa käsittelyssä lakiehdotuksista. — Keskustelu alkaa. Edustaja Eerola.
Arvoisa rouva puhemies! Tässä nyt käsiteltävänä oleva esitys vahvistaa Suomen sitoutumista turvalliseen ja vastuulliseen merenkulkuun sekä on teknisesti ja sisällöllisesti myöskin erittäin tärkeä. Nämä kansainväliset sopimusmuutokset, kuten SOLAS ja MARPOL, parantavat paloturvallisuutta ja velvoittavat ilmoittamaan mereen pudonneista konteista erityisesti silloin, kun on kyse haitallisista aineista. Tämä ei ole pelkkää byrokratiaa byrokratian vuoksi, vaan konkreettista työtä meriympäristön ja merenkulun turvallisuuden puolesta.
No, sitten samalla tässä esityksessä sujuvoitetaan väylämaksulakiin liittyvää tietojenkäsittelyä. Automatisointi ja sähköinen tiedoksianto voivat kuulostaa teknisiltä yksityiskohdilta, mutta käytännössä ne vähentävät viranomaistyötä ja parantavat palveluja.
Sitten kun tässä sanotaan nämä väylämaksut, niin siitä saan todellakin aasinsillan tähän: Edustaja Mäenpää täällä aikaisemmin tänään puhui näistä nikotiinipusseista ja sanoi, että se on tämän hallituksen huonoin esitys, ja omasta mielestäni aikaisempi hallituksen päätös väylämaksujen puolittamisen päättämisestä ja korottamisesta täyteensä oli lähestulkoon myös, jos ei jopa vielä huonompi. Eli hallitusohjelmassahan alun perin päätettiin väylämaksujen puolittamisesta, että sen piti tulla pysyväksi. No, sitten vuosi sitten kuitenkin päädyttiinkin täydet 180 astetta toiseen suuntaan ja päätettiin nostaa ne täysimääräisiksi. Tämä on harmittanut minua erityisesti, kun tämä käytännössä koskettaa lähestulkoon pelkästään Hamina—Kotka-seutua, missä on Suomen suurin vientisatama, eikä se mihinkään muualle osu, niin että tämä on tällainen ikään kuin oma Oulaskangas. Mutta se siitä.
Perussuomalaiset kuitenkin pitävät tärkeänä, että näitä kansainvälisiä sopimuksia toimeenpannaan muilta osin hallitusti, niin että suomalaiset merenkulun toimijat pysyvät mukana tässä kehityksessä mutta ilman, että tämä kustannustaakka kasvaa kohtuuttomasti. Vaikka tuossa nyt väylämaksuja muuten kritisoin, niin kannatan oikein erinomaisen hyvin tätä esitystä.
Keskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksessä HE 20/2025 vp tarkoitetut yleissopimusten liitteisiin ja pöytäkirjaan tehdyt muutokset. Eduskunta hyväksyi ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyt, hallituksen esitykseen HE 20/2025 vp sisältyvät 1.—4. lakiehdotuksen. Sopimusten ainoa ja lakiehdotusten toinen käsittely päättyi. Asian käsittely päättyi.