Arvoisa rouva puhemies! Tässä on todella mielenkiintoinen asia käsillä. Vuonna 2019 näitä ei vielä ollut, ja sen jälkeen mikroliikkuminen ja sähköpotkulaudat ovat aika nopeasti tulleet Suomeen.
Tämä on sinänsä se, mihin meidän sääntöjä ja ohjauksia pitää tehdä. Sitten totta kai meidän pitää yrittää vastata niihin keskeisiin ongelmiin, jotka tässä ovat olleet taustalla: onnettomuudet, käytön rajoitukset, liikenneturvallisuus, pysäköinti, päihtyneenä ajot ja kaikki tämäntyyppiset asiat. Meillä on todella asioita, jotka tässä on hoidettava, ja sitä tässä nyt yritetään kyllä hyvin hoitaa. Onnettomuuksista täytyy sanoa se, että näistä tapahtuu puolet, noin suurin piirtein, yöllä, ja niissäkin isossa osassa on taustalla päihtyminen. Tässä niitä välineitä on.
Kunnat, muun muassa Tampere, ovat tehneet tässä aika paljon töitä jo etukäteen ja yrittäneet tätä suitsia, mutta kaikkia keinoja kaupungilla ei ole ollut käytössä, ja nyt tämä antaa työkaluja. Me ollaan esimerkiksi sovittu näitten potkulautafirmojen kanssa, miten nopeutta rajoitetaan. Maksiminopeus rajoitettiin koko kaupungissa 20 kilometriin tunnissa, yöaikaan 23:n ja 5:n välissä maksiminopeus on rajattu 15 kilometriin kaikkina päivinä, ja sitten on hitaamman nopeuden alueita, pysyvästi 10 kilometriä tunnissa. Me ollaan näitä rajoituksia jo hyödynnetty tässä näin. Sitten tämmöinen reaktiotesti on torstaisin, perjantaisin ja lauantaisin, mikä tarkoittaa sitä, että jos ei pääse tästä testistä läpi, niin ei saa ajoneuvoa käyttöönsä. Näitä on jo tehty, mutta tämä antaa lisää työkaluja.
Arvoisa rouva puhemies! Tästä muutamia nostoja, jotka koetaan tärkeiksi.
Tämä mikroliikennelupa on nyt selkeä väline, jolla on keino puuttua alan ongelmiin ja rajoittaa toimintaa siinä määrin kuin se on tarpeellista.
Sitten tässä voidaan määrätä etenkin pysäköinnistä, ajonopeuksista, toiminta-ajoista. Nämä ovat hyviä työkaluja, eikä kaikkia ole vapaaehtoisesti tähän mennessä aina voitu saada.
Lautojen lukumäärän rajoittaminen on kirjattu lakiluonnokseen. Siitä voi tulla pieni riidanaihe toimijoiden kanssa, mutta se on tässä.
Itse pidän tästä promillerajasta, huumausainerajasta, tästä puolesta promillesta, joka on todella hyvä. Se on selkeä raja, joka tässä on hyvä asia.
Toisaalta tässä myöskin tällä liikennevirhemaksulla vaikutetaan ennaltaehkäisevästi, ettei niitä päihtyneitä ajoja tulisi, ja voidaan myös puuttua semmoiseen ennaltaehkäisevästi.
Lupaehtoja voidaan muuttaa kesken lupakauden. On hyvin oleellista, että kun tietoa tulee lisää, niin päästään niitä muuttamaan. Luvan voi myös peruuttaa, jos operaattori ei noudata ehtoja. Nämä ovat sellaisia asioita, jotka pakottavat toimijat aika tarkkaan työskentelyyn siinä, miten näitten kanssa mennään.
Sitten nämä varastoinnit ja pysäköinnit: Voidaan siirtää välittömästi lähisiirtona tai varastosiirtona, jos on pysäköity ehtojen vastaisesti, ja niin poispäin. Eli tämä on sellainen asia, joka tässä on mennyt hyvin eteenpäin.
Mutta sitten operaattorien määrä on tässä semmoinen kysymysmerkki, se — kaikille on annettava meidän käsityksen mukaan nyt lupa — kuinka se pystytään pitämään hallussa: onko tämä lautojen määrän rajoittaminen se keino vai mikä se on? Se on yksi osa-alue.
Sitten tietenkin semmoinen kysymys, jota äsken en ehtinyt kysyä, liittyy siihen, olisiko tässä jollain tavalla näitten lauta- ja mikroliikkumisen firmojen kilpailuttaminen jollain laatuperusteella sellainen, että voitaisiin vähän katsoa sitä, ketkä toimivat alueella. Se olisi voinut olla ehkä yksi tämmöinen alue.
Mutta tässä on hyvät elementit, jotka auttavat nyt kaupunkeja ja kuntia tämän niin tarpeellisen liikkumismuodon hyödyntämisessä. — Kiitos.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Edustaja Harjanne poissa. — Edustaja Aittakumpu.