Arvoisa puhemies! Uskon, että olemme kaikki tässä salissa sitä mieltä, että Suomen kilpailukyky ja hyvinvointi perustuvat osaamiselle, tutkimukselle ja innovaatioille. Tki:llä on ratkaiseva merkitys tuottavuuden kasvussa, elinkeinoelämän uudistumisessa ja hyvinvointimme luomisessa. Tki-toiminta luo myös ratkaisuja suuriin yhteiskunnallisiin haasteisiin, kuten ilmastonmuutoksen torjuntaan tai hyvinvointipalvelujen tuottamiseen ikääntyvässä Suomessa. Hallitusohjelman ja pari vuotta sitten hyväksytyn tki-tiekartan mukaan Suomen yhteinen tavoite on nostaa t&k-menot 4 prosenttiin bruttokansantuotteesta vuoteen 2030 mennessä. Tilastokeskuksen ennakkotiedon mukaan t&k-menojen bkt-osuus oli viime vuonna 2,9 — tavoitteena siis 4, ja sinne on vielä matkaa.
Arvoisa puhemies! Tki-toiminnan kasvattamiseksi hallitus esittää säädettäväksi lakia valtion t&k-toiminnan rahoituksesta. Laissa säädettäisiin valtion talousarvioon vuosien 2024 ja 2030 välillä otettavien t&k-toimintaan tarkoitettujen valtuuksien ja määrärahojen yhteismäärästä. Erittäin merkittävä päätös tulevien hallitusten kannalta. Valtuuksien ja määrärahojen määrää lisättäisiin tasaisesti vuosittain, ja lisäysten tulisi johtaa siihen, että valtion rahoituksen määrä silloin vuonna 2030 vastaisi 1,2:ta prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen. No, mistä tulee tuo 1,2? Julkisen sektorin osuus 4 prosentin t&k-tavoitteesta on kolmannes eli prosenteissa 1,33. Suomessa julkisen sektorin osuudesta valtio on käytännössä se valtaosarahoittaja, noin 90-prosenttisesti, joten valtion t&k-rahoituksen tulisi nousta 1,20 prosenttiin bkt:stä. Valtava painoarvo on edelleen yksityisen rahan liikkeellelähdöllä. Ideana on siis saavuttaa 4 prosentin tavoite valtion suhteellista osuutta muuttamatta. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää myös yksityisen sektorin t&k-investointien merkittävää kasvua.
Arvoisa puhemies! Lakiin rakennettu ura tarkoittaa, että t&k-rahoituksen tulisi kasvaa käytännössä siis vuoteen 2030 mennessä noin 1,8 miljardilla eurolla vuoteen 2023 verrattuna. Valtion t&k-rahoitus nousisi tällöin yhteensä 4,2 miljardiin euroon. Vuosittain valtuuksien ja määrärahojen lisäyksen tulisi olla noin 260 miljoonaa euroa edellisen vuoden tasoon nähden. Siis, hyvät kansanedustajat, tämä tarkoittaa tulevien hallitusten kannalta erittäin merkittävää taloudellista sitoumusta, siis sitä, että tästä hetkestä vuoteen 2030 me käytämme tällä sitoumuksella, tällä lailla, vuonna 2030 yhteisistä varoistamme kaikissa olosuhteissa 1,8 miljardia euroa enemmän tki:hin kuin nyt. Tämä on valtavan painokas sitoumus tältä salilta.
Arvoisa puhemies! Esityksen mukaan valtioneuvosto seuraa julkisten ja yksityisten tutkimus- ja kehittämismenojen kehitystä eli sitä, toteutammeko me tätä tavoitetta, me ja myös yksityinen rahoitus. Vuosittaiset t&k-rahoituksen korotukset voidaan tehdä pienempinä, jos myöskään yksityinen sektori ei panosta sovitulla ja ennakoidulla tavalla eli t&k-menot yksityiseltä ovat vähemmän kuin se heille varattu kaksi kolmasosaa kokonaismenosta. Tämä lasketaan Tilastokeskuksen kolmen uusimman vuositilaston keskiarvon mukaan. Korotuksen vähentämisen sijaan t&k-toimintaan tarkoitettuja valtuuksia ja määrärahoja voidaan sitten kohdentaa uudelleen tavalla, jonka arvioidaan edistävän yksityisen sektorin investointeja. Eli mikäli yksityinen raha ei lähde liikkeelle, tätä rahoitusta valtio voi kohdentaa ikään kuin kannusteina, että myös yksityinen raha lähtee panostuksia tutkimukseen ja kehitykseen, uuden luomista Suomeen, toteuttamaan nykyistä paremmin.
Totean vielä, arvoisa puhemies, että tuo valtion 1,2 prosentin t&k-rahoituksen tavoite koskee suoraa t&k-toiminnan rahoitusta, johon ei kansainvälisten standardien mukaan lasketa t&k-verokannustimia, jollaista myös hallitus valmistelee, tai muita t&k-helpotuksia.
Arvoisa puhemies! Laissa siis säädettäisiin samalla myös valtion tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoituksen käytön pitkäaikaisen suunnitelman laatimisesta. Ei oleellista ole pelkästään raha vaan myös se, miten ja millä tavoin se kohdistetaan, millainen yhteiskunta on ympärillä, jotta yksityinen raha lähtee liikkeelle, ja mitä on tutkimus- ja kehittämistoiminta, joka tuottaa tämän tuloksen. Laissa rahoituksen pitkäjänteisyyttä lisättäisiin vielä laatimalla aina vaalikautta pidempi suunnitelma, joka vahvistaisi valtion sitoutumista t&k-toimintaan, sen rahoitukseen, ja samalla se suunnitelma täsmentäisi rahoituksen käyttöä ja sisältöä. Varsinaiset valtuuksien ja määrärahojen lisäykset ja kohdennukset tehtäisiin kuitenkin aina tietenkin osana normaalia talousarvioprosessia. Tarkoituksena on, että tämä laki astuisi voimaan jo ensi vuoden alussa ja sitä seuraava hallitus pääsisi soveltamaan ensimmäisen budjettinsa yhteydessä suunnitelman laadittuaan vuodesta 2024 alkaen.
Haluan lopuksi vielä kiittää kaikkia hallituspuolueita sitoumuksesta tämän tutkimus- ja kehittämistoiminnan merkittävyyteen. Oletan, että siihen vaikuttaa kaikilla vahva historian muistijälki Suomen talouden vaikeiden aikojen kääntymisestä paremmaksi 90-luvulla, kun nousimme lamasta uutta luomalla, rakentamalla yrittäjyyttä, talouden kasvua, nimenomaan panostamalla tutkimukseen ja kehitykseen. Me olemme olleet pieni maa, avoin vientitalous, jonka menestys on aina nojannut uuden luomiseen, osaavaan väkeen, koulutukseen ja tutkimukseen. Tämä on vahva viesti myös tuleville sukupolville. Näin me haluamme selvitä tästäkin, Suomen ikääntymisestä, vahvasta velkaantumisesta ja näistä poikkeuksellisista kriiseistä, joiden keskellä nyt elämme. Toivon todella, että tätä lakia myös tulevat hallitukset tulevat noudattamaan.
Puhemies Matti Vanhanen
:Edustaja Kalmari.