Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lähetekeskustelua varten esitellään päiväjärjestyksen 3. asia. Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetetään hallintovaliokuntaan.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnassa olemme viime kuukausina ja koko tänä aikana, kun olen muutaman vuoden perustuslakivaliokunnassa ollut, käsitelleet usein henkilötietoja ja erilaisia rekistereitä. Näissä keskusteluissa on tullut esille, että meillä on satoja säännöksiä tietosuojasta ja salassapidosta, joita viranomaisissa joudutaan käsittelemään päivittäin, ja ne lyövät usein toisiaan kasvoille ja se ongelma on todellinen. Jotenkin toivoisi, että meillä käytäisiin keskitetysti läpi, kuinka paljon meillä on erilaisia ristiin meneviä säädöksiä.
Tässä käsiteltävänä olevassa asiassa ei muuteta sinänsä sisältöä, mutta tämä aihe tuli minulle tässä mieleen ja tämä on hyvä kohta palauttaa tätä ongelmatiikkaa keskusteluun. Tulee mieleen esimerkiksi potilastiedot ja holhoustoimilaki ja niiden ristiriita. Olen niitä vuosia maistraatin lakimiehenä soveltanut. Holhoustoimilain mukaan edunvalvojan tehtävä on huolehtia siitä, että päämies elikkä tämä edunvalvottava saa riittävän hoidon ja huolenpidon, mutta siihen perusmuotoiseen tehtävään ei kuulu esimerkiksi se, että hän voisi antaa suostumuksen päämiehensä potilastietojen luovuttamiseen eteenpäin. Se aiheutti monesti ongelmallisia tilanteita ja piti tuomioistuimesta sitten hakea erillismääräyksiä. Siellä on myöskin salassapitosäännöksiä, ja välillä ei tiedä, mitä pykälää pitäisi soveltaa, ja viranomaiset ovat sairaaloissa, terveydenhoitoyksiköissä monesti ihmeissään.
Toivoisin enemmän keskustelua sellaisesta, että siellä viranomaisissa menee paljon aikaa tämän tyyppisten asioiden miettimiseen ja olisi ehkä syytä meidän perata tämä lainsäädäntö läpi niin, että saataisiin joku yleislaki ja keskitettyä näitä. Se on todellinen ongelma viranomaisissa, ja siihen menee paljon aikaa, ja ihmiset myös sitten välillä valittavat tai kantelevat niistä päätöksistä, ja se vie taas luotettavuutta viranomaisilta, ajatellaan, että siellä ei osata, vaikka kysymys on enemmän ristiriitaisista laeista.
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä käsitellään käytöstä poistuvaa Poliisiasiain tietojärjestelmä Patjaa, joka tällä hetkellä sisältää useita osarekistereitä, joita poliisi joutuu käytännössä käymään läpi esimerkiksi tarkistaessaan henkilötietoja, ja tämä on ollut aika työläs poliisin kannalta. Se vie paljon aikaa. Tämän korvaava Viranomaistietojärjestelmä Vitjahan oli tarkoitus ottaa käyttöön jo vuonna 2014, mutta valitettavasti nämä tietojärjestelmäuudistukset ovat käytännössä niin monimutkaisia, että tätä ei ole pystytty vieläkään viemään, ja nyt sen on tarkoitus vuoden 2018 alusta tulla käyttöön. Tähän liittyen näiden tietojen poistaminen tästä Poliisiasiaintietojärjestelmästä vaatii tällaisen teknisen muutoksen, koska tässä on tapahtunut tämä viivästyminen. Sen takia pidän tätä esitystä kannatettavana. Tämä on todellakin luonteeltaan hyvin tekninen mutta liittyy tärkeään viranomaisten tietojärjestelmäkokonaisuuteen, ja toivon nyt todella, että se saadaan sitten vuoden 2018 alusta hyvin toimivana käyttöön.
Keskustelu päättyi.
Asia lähetettiin hallintovaliokuntaan.