Viimeksi julkaistu 8.8.2022 12.42

Pöytäkirjan asiakohta PTK 148/2020 vp Täysistunto Torstai 19.11.2020 klo 15.59—20.17

2.4. Suullinen kysymys miesten terveysongelmien ehkäisemisestä varhaisen tuen ja kiusaamisen ehkäisemisen avulla (Matias Mäkynen sd)

Suullinen kysymysSKT 159/2020 vp
Suullinen kyselytunti
Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Samaan tematiikkaan toinen kysymys, edustaja Matias Mäkynen. 

 

Keskustelu
16.52 
Matias Mäkynen sd :

Arvoisa puhemies! Myös sosiaalidemokraattinen eduskuntaryhmä haluaa toivottaa hyvää miestenpäivää. Miehet ovat useammin niin vankeina kuin rikoksen uhreina, tekevät jopa itsemurhan, ja työttömyys ja syrjäytyminen kohtaavat miehiä useammin. Osittain kysymys on edellä mainituista koulutukseen liittyvistä ongelmista, mutta miehet myös hakeutuvat vähemmän hoidon piiriin, niin kuin edustaja Laukkanen hyvin totesi. Kysyisinkin koulutuksesta vastaavalta ministeriltä: miten miesten terveysongelmia ehkäistäisiin ja hoitoon hakeutumista ajoissa saataisiin parannettua erityisesti varhaisella tuella koulupolun ja varhaiskasvatuksen aikana mutta myös ehkäisemällä kiusaamista, jonka uhreina pojat useammin ovat? 

 

16.53 
Opetusministeri Li Andersson 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Kiitoksia edustajalle erinomaisen hyvästä kysymyksestä. Kyllä minun nähdäkseni kaikkein oleellisinta on se, että me saamme toimimaan niin hyvin kuin mahdollista ne rakenteet, jotka ovat olemassa lasten hyvinvoinnin tukemiseksi niin varhaiskasvatuksessa kuin perusopetuksessa, ja myöskin meidän oppimisen tuen järjestelmän. Tämä edellyttää sekä niitä lisäpanostuksia, mitä nyt tullaan tekemään oppilas‑ ja opiskelijahuollon palveluihin, että ne ovat lähellä, ne ovat saavutettavissa — ne ovat yleensä ensimmäiset ammattilaiset, joiden piiriin hakeudutaan, jos on joitain ongelmia — ja sen lisäksi tarvitaan myöskin vahvempaa moniammatillista otetta niin varhaiskasvatuksessa kuin kouluissa, myös muita sote-ammattilaisia paikan päälle, jos tarvetta on, ja kaiken tämän lisäksi vielä tämä oppimisen tuen rakenne, jota nyt parhaillaan selvitetään. Opetus‑ ja kulttuuriministeriö on asettanut asiantuntijatyöryhmän, joka käy läpi meidän nykyistä lainsäädäntöämme ja kuntien käytettävissä olevia resursseja ja pohtii, mitä me voisimme tehdä sen järjestelmän parantamiseksi, koska on myös tiedossa, että pojat valitettavasti ovat yliedustettuina heikosti pärjäävien oppilaiden keskuudessa, eli tämä on myöskin tasa-arvon kannalta erittäin olennainen kokonaisuus. 

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Tasapuolisuuden nimissä, edustaja Mäkynen, teille toinen kysymys. 

16.54 
Matias Mäkynen sd 
(vastauspuheenvuoro)
:

Kiitos, arvoisa puhemies! Meillä Vaasassa on erinomaisia kokemuksia hankkeesta, jossa lapset kohdataan kiusaamistapauksessa henkilökohtaisesti niin, että lapsen omia vahvuuksia lähdetään etsimään, oli sitten kysymys kiusaajasta tai kiusatusta. Tällaisissa erilaisissa hankkeissa on onnistuttu erityisesti silloin, kun lapset pystytään kohtaamaan ja heidät pystytään näkemään siellä lapsen omalla tasolla. Haluaisin kysyä ministeriltä: miten voisimme lisätä tällaisten tavallisten turvallisten aikuisten määrää kouluissa, jotta he voisivat kohdata niin pojat kuin tytöt — mutta ehkä kiusaamistapauksissa useammin on kysymys pojista molemmin puolin — että tällaisiin tapauksiin voitaisiin mahdollisimman matalalla kynnyksellä puuttua eikä tarvittaisi niitä raskaampia palveluita? — Kiitos. 

16.55 
Opetusministeri Li Andersson 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Tähän koulukiusaamiskokonaisuuteen liittyen olen itse, aivan kuten edustaja tässä toteaa, painottanut, että tarvitaan siis resursseja sekä riittävä määrä aikuisia, turvallisia aikuisia, joilla on riittävästi aikaa, ja sitten tarvitaan niitä hyväksi todettuja toimintamalleja, joita on kehitetty nyt eri puolilla Suomea, eli minun mielestäni tämä palautuu osittain siihen, että meillä ovat koulutuksen resurssit kunnossa niin siellä kuntatasolla kuin valtakunnallisesti ja että meillä on ne rakenteet ja elimet, joiden kautta sitten koulutuksen ammattilaiset myöskin saavat tietoa siitä, mitä koulukiusaamista vastaan on onnistuneesti tehty eri puolilla Suomea. 

Meillä on nyt parhaillaan valmistelussa koulukiusaamista ja kouluväkivaltaa vastaan toimenpideohjelma, johon osallistuvat useat ministeriöt — oikeusministeriö, sisäministeriö, sosiaali‑ ja terveysministeriö ja opetus‑ ja kulttuuriministeriö — ja siinä on tarkoitus myöskin nyt tuoda toimenpideohjelmaan uusia toimenpiteitä, pelkästään sellaisia, mitä saadaan vielä pantua toimeen tämän hallituskauden aikana, [Puhemies koputtaa] niin että vastuu ei siirry eteenpäin eikä muille vaan se kannetaan nyt tässä hallituksessa. 

Kysymyksen käsittely päättyi.