Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Edustaja Tanus.
Arvoisa rouva puhemies! Suomi kulkee jälleen kohti poikkeusoloja. Hallituksen hybridistrategia osoittautui, niin kuin odotettavissakin oli, hankalaksi, eikä sen avulla saatu estettyä koronan toisen aallon tulemista. Lähes vuosi sitten monet meistä vetosivat koronan tukahduttamisstrategian puolesta ja tasavallan presidenttikin ehdotti valtakunnallisen koronanyrkin perustamista.
Parhaan asiantuntemuksen on oltava käytössä myös käytännön toimeenpanon, valtakunnallisten ohjeiden ja viestinnän osalta. Ohjeiden ja viestien on oltava selkeitä. Nyt kansalaisille on ollut epäselvää, mitä eri tahot tarkoittavat ja kenen ohjeita kuunnellaan. Samoin rokotuksesta ja sen etenemisestä on paljon epätietoisuutta. Huoli on yhteinen. Kysyisinkin asianosaisilta ministereiltä: miten hallitus aikoo tehostaa ja selkeyttää pandemian torjunnan strategiaa ja viestintää?
Ministeri Kiuru.
Arvoisa puhemies! Saanen olla kyllä eri mieltä siitä, onko Suomessa onnistuttu. Ajattelen, että me taidamme olla yksi niistä Euroopan maista, jotka ovat pystyneet tasapainottelemaan tässä vaikeassa tilanteessa, ja haluaisin kyllä puolustaa niitä toimia, joita tuolla terveysviranomaiset ovat aamusta yöhön tehneet. Kyllä tällä on ollut todella paljon vaikuttavuutta. Kun marraskuun puolivälistä alkoi tämä tilanne, siihen puututtiin saman tien. Suvantovaiheessa me... [Puhujan mikrofoni sulkeutuu]
No niin, nyt joku laittoi ministerin mikrofonin pois päältä. — Nyt voitte jatkaa.
No niin, taisi olla sen verran kovaa asiaa, että haluttiin, että tämä vaiennetaan. — Haluan sanoa, että marraskuun puolivälistä, kun meillä ensimmäinen nousu tapahtui tämän suvantokesän jälkeen, mehän saimme näillä alueellisilla tiukoilla rajoitustoimilla tätä tilannetta hillittyä, me ollaan oltu 60:n ilmaantuvuudessa, kun silloin mentiin yli sadan. Nyt me ollaan tilanteessa, että me näemme, että noin puolitoista viikkoa meillä on mennyt tässä maassa liian kovaa, ja nyt on jo reagoitu. Nimenomaan koko eduskunta antaa täällä tukeansa sille, että tehdään nopeasti jälleen nämä toimet, että tämä ei lähtisi lapasesta.
Ja nyt me nimenomaan toteutamme sitä hybridistrategiaa, siirrämme Suomen tasolle 2 ja otamme jo myöskin sieltä tasolta 3 ravitsemusliikkeitä koskevaa sääntelyä käyttöön, jotta tämä paketti olisi riittävän tiukka ja tehtäisiin tämä sulku niin, että jokainen suomalainen nyt osallistuu ja kolmen viikon päästä sitten päästetään lapset ja nuoret vähän vähemmälle. Sitten me aikuiset jatkamme.
Kyllä tässä on aika paljon tehty.
Ministeri Saarikko.
Arvoisa puhemies! Minusta, edustaja Tanus, te olette siinä oikeassa, että tähän koronaan liittyy viestinnällisiä ongelmia. Yritän nyt kuvata, mihin se minusta erityisesti on liittynyt: On varmasti niin, että me olisimme voineet tehdä asioita paremmin, olla vielä suoraviivaisempia ja selkeämpiä, mutta yksi iso osa tätä on se, että me valittiin sellainen toimintatapa ja suunnitelma, että edetään alueellisen tautitilanteen mukaan. Ja se suunnitelma tehtiin erityisesti viime kesän suvantovaiheen jälkeen arvioidaksemme myös sitä, mikä suomalaisten henkinen kantti olisi kestää rajoituksia täysimääräisesti siellä, jossa tautitilanne on hyvä, koska totta kai rajoitukset pitää tehdä heikoimman alueen ehdoilla, sen alueen ehdoilla, jolla menee huonoimmin. Ja se on ollut omiaan lisäämään varmasti sekavuutta: Päijät-Hämeessä näin, Uudellamaalla näin, Länsi-Pohjassa näin. Mutta se on mahdollistanut myös sen, että olemme voineet elää väljempää, normaalimpaa arkea. Ja oli kysymyksessä alue mikä hyvänsä, tautitilanne mikä hyvänsä, suurin haasteemme on se, [Puhemies koputtaa] että vain noudatettu rajoitus merkitsee.
Edustaja Essayah.
Arvoisa rouva puhemies! Kuten me kaikki tiedämme, niin meillä on nyt menossa koulujen talvilomaviikot. Hiihtokeskuksiin suuntautuu varmasti paljon matkustajia ja on myöskin jo suuntautunut, ja tämä tietysti altistaa virukselle paitsi näitä matkailijoita itseänsä niin myöskin sitten kyseisen alueen asukkaita. Nämä matkailijat eivät välttämättä lähde hakeutumaan pienistä oireista paikallisiin terveyskeskuksiin tai lääkäriasemille, ja on hyvin huolestuttavaa, että on mahdollista, että nämä tartuntaketjut siellä vain laajenevat ja ei pystytä jäljittämään näitä tartuntoja, kun ihmiset eivät välttämättä edes tiedä, että he ovat viruksen kantajia. Olisiko mahdollista ohjeistaa näitä alueellisia terveysviranomaisia siihen, että siellä voitaisiin järjestää sellaisia paikalla olevia testauspisteitä tai vastaavia, jolloinka voitaisiin varmistaa, että kun nyt eletään niitä kaikkein, voisi sanoa, kriittisimpiä viikkoja, niin tänä aikana tämä tilanne ei pääsisi pahentumaan? Erityinen huoli on esimerkiksi juuri [Puhemies koputtaa] näistä alueista, sanotaan nyt vaikka Lappi ja Itä-Suomi, missä tällä hetkellä on paljon matkailijoita.
Arvoisa puhemies! Minusta kysymys on erittäin hyvä ja aiheellinen, ja uskallan kai tässä paljastaa, että esititte sen minulle jo tuossa puolitoista tuntia sitten. Kahdesta meidän suurimmasta matkailukeskuksesta vasta toiseen ehdin ottamaan yhteyttä, joten tämä työ on vielä vähän kesken.
Haluan sanoa, että meillä on esimerkiksi Lapin sairaanhoitopiirissä hyvin pienilläkin paikkakunnilla nyt tämä testaus juuri tämän takia, mutta siinä, että tuotaisiin se vielä vaikka sieltä Kittilän terveysasemalta aivan siihen kylänraitin keskustaan, voisi olla logiikkaa nimenomaan nyt, kun siellä on näin paljon ihmisiä.
Haluan korostaa, että Lapissa on todella paljon suomalaisia tällä hetkellä muilta alueilta, ja siinä, minkä me näemme Lapin ilmaantuvuutena, me näemme vain sen ilmaantuvuuden, joka siinä Lapin väestöpohjassa on sairastuvuutta, ja se menee nyt yli 50:n per 100 000 per kaksi viikkoa — se on hyvin huolestuttavaa. Tämä on leviämässä Lapissa nyt väestöpohjaan, ja sen takia on arvioitu jopa, että kolmannes niistä tartunnoista, jotka siellä ovat, [Puhemies koputtaa] sijoittuu sitten kotipaikkarekisteriin muualle, ja sen takia meidän täytyy ottaa tämä Lapin tilanne vakavasti.