Kunnioitettu puhemies! Esittelen nyt hallintojaoston puheenjohtajana SM:n hallinnonalan osuuden budjettimietinnöstä.
Puhemies Anu Vehviläinen
:Anteeksi vielä, edustaja Vähämäki. — Pyydän todellakin edustajia, jotka eivät aio jäädä tähän keskusteluun mukaan, hiljaisuudessa poistumaan tästä salista, ja me muut keskitymme edustaja Vähämäen kuuntelemiseen. — No niin, edustaja voi jatkaa.
Kiitos, puhemies! Hallinnonalalle esitetään hiukan yli 10 miljoonaa, tai noin 10 miljoonaa, enemmän kuin kuluvana vuonna. Kokonaisuudessaan hallinnonalalle myönnetään 1 585 miljoonaa valiokunnan esityksessä. Hallinnonalalle on näin ollen tehty huomattavia lisäyksiä muutaman edellisen vuoden aikana, ja hallinnonalan tilanne on kohentunut viimeisien kuukausien lisäysten johdosta. Kaikkinensa hallinnonala on hyvin työvoimavaltainen. Myös ict-kustannukset sekä monentyyppiset valvontalaitteistot sekä kalustot ovat tyypillisiä menokohteita. Valiokunta kiinnittää huomiota näihin edellä mainittuihin ict-menojen kasvuihin ja etenkin vuodesta 23 eteenpäin vaadittaviin lisäpanostuksiin. Kiinteistöjen osalta valiokunta nostaa esille yhteistyön muiden hallinnonalojen kanssa kustannusten minimoimiseksi.
Poliisitoimen toimintamenomomentille esitetään 808 miljoonaa, joka on noin 8 miljoonaa enemmän kuin kuluvan vuoden budjettiesityksessä, ja jos suhteutetaan muutaman vuoden takaiseen, katsoin tämän luvun, niin 2019 vuoden esityksessä oli noin 50 miljoonaa vähemmän. Tämän vuoden syksyllä lisättiin poliisin toimintamenoihin ensiksi 12,9 miljoonaa ja sitten edelleen tämän vuoden neljännessä lisäbudjetissa 32,4 miljoonaa. Valiokunta toteaa, että nämä tehdyt lisäykset kohentavat huomattavasti poliisin tilannetta. Näiden lisäysten kuitenkin tulisi sisältyä kehyksiin, etenkin, kun valtaosaltaan lisäykset tulevat tavanomaiseen poliisitoimintaan.
Valtioneuvosto selvittää poliisihallinnon ulkopuolisten tahojen avulla poliisin toimintamenoihin liittyviä tekijöitä. Selvitys valmistunee tammikuun 22 loppuun mennessä. Valiokunta pitää selvityksen tekemistä todella hyvänä. Toimintamenojen tason ja toisaalta lisääntyneiden tehtävien johdosta on toimintamenoja jouduttu paikkaamaan useana vuonna edelliseltä vuodelta jääneellä osuudella ja lisäbudjeteilla. Tavoitteena on tuottaa kehittä-misehdotuksia, joilla voitaisiin vaikuttaa poliisitoimimenoihin sekä tehdä myös ehdotuksia poliisin hallinnon kehittämisestä. Selvitellään siis henkilöstökulut, poliisin tuloksellisuus ja vaikuttavuus, toimitilakulut, ict-menot ja investoinnit, kehittämishankkeet, lainsäädäntömuutosten vaikutukset sekä budjetointitavat.
Koska on olemassa vahva poliittinen tahtotila 7 500 poliisin tasosta vuodelle 23 ja edelleen 8 200 poliisin tasosta vuoteen 2030 mennessä, niin toiminnan läpinäkyvyyden ja poliittisen tahtotilan toteuttamiseksi valiokunta nostaa vahvasti esille joidenkin budjettiteknisten keinojen käyttöä. Ehdotamme pohdittavaksi sitä, pitäisikö poliisin toimintamenojen momentin päätösosassa aiempaa vahvemmin osoittaa henkilöstö‑, kiinteistö‑, ict- ja kalustomenot omiksi kohdikseen. Tämä siis siksi, että on olemassa vahva poliittinen tahtotila tästä poliisien tasosta, seitsemän ja puolen tuhannen henkilötyövuoden tasosta.
Muuten nostamme mietinnössä esille poliisin toiminnan painopisteitä, etenkin ennaltaehkäisevän toiminnan, valvontahälytystoiminnan sekä liikennevalvonnan ja ihmiskaupan tutkinnan. Suojelupoliisin toimintamenojen osalta nostamme esiin 2019 vuonna voimaan tulleen siviilitiedustelulainsäädännön, jonka ict-kokonaisuus on saatu tuotantokäyttöön.
Rajavartiolaitoksen toimintamenoihin esitetään 275 miljoonaa, joka on 3 miljoonaa enemmän, mitä viime vuonna. Nostamme mietinnössä esille myös Baltian sekä Puolan tilanteen. Muun muassa kasvavat EU-velvoitteet edellyttävät 100 henkilötyövuoden lisäystä ja tason nostamista siitä 2 900:sta 3 000:een vuoteen 26 mennessä. Tämä edellyttää osaltaan 23—26 kehyspäätöksessä tehtäviä lisäyksiä ja päätöksiä.
Nostamme esille myös laivahankinnat. Valiokunta on huolissaan kahden uuden laivan hankinnan kohonneista kustannuksista. Tällä hetkellä kustannukset ovat 325 miljoonaa, ja aivan hankinnan alkuvaiheessa kokonaiskustannus oli vain 245 miljoonaa. Nostamme esille myös kaksi vanhentuvaa valvontalentokonetta, jotka täytyisi uusia, mutta näillä ei ole vielä budjetointia eikä tilausvaltuuksia. Hankinnan täytyisi olla valmis vuonna 25.
Pelastustoimen ja Hätäkeskuslaitoksen osalta todetaan se, että kummankin toimintamenoihin tehdään lisäyksiä suhteessa kuluvaan vuoteen. Pelastustoimeen täytyisi tällä vuosikymmenellä saada 1 000 uutta pelastajaa. Vaikutukset ovat muun muassa koulutukseen. Lisäksi pelastustoimi menee vuonna 2023 kunnilta ja kuntayhtymiltä hyvinvointialueille sekä Helsingin kaupungille. Valtakunnallinen ohjaus vaatii kymmenen henkilötyövuotta. Nostamme esille myös pelastustoimessa olevan 81 miljoonan vajeen. Pidämme myös välttämättömänä sopimuspalokuntien toiminnan jatkuvuutta.
Hätäkeskuslaitoksesta toteamme, että henkilöstöä on koulutettu lisää ja Pelastusopistosta valmistuneiden päivystäjien palkkaamiseksi valiokunta pitää välttämättömänä, että kehyspäätöstä muutetaan keväällä 22 siten, että se mahdollistaa uusien päivystäjien palkkaamisen.
Maahanmuuttoon ja vastaanottokeskustoimintaan esitetään 66 miljoonaa. Budjettiin sisältyy useita toimenpiteitä, joilla edistetään työllistymiseen ja kouluttautumiseen suuntaavaa maahanmuuttoa. Hallitus tekee muun muassa 5,5 miljoonan lisäyksen, jolla ylläpidetään 100 henkilön työsuhde oleskelulupien käsittelyn nopeuttamiseksi. Miljoonan lisäys tehdään 14 päivän pikakaistan luomiseksi.
Kunnioitettu puhemies! Aivan lopuksi nostamme esille maahanmuuton osalta myös automaattisen päätöksenteon sekä siihen liittyvän yleislainsäädännön valmistelun. Budjettiin sisältyy myös Afganistanin tilanteesta johtuva kiintiöpakolaisten tason nosto 1 500 pakolaiseen.
Aivan lopuksi totean, että SM:n hallinnonalan budjetointia täytyy tehdä pitkäjänteisesti yli vaalikausien myös tulevissa julkisen talouden suunnitelmissa sekä budjeteissa. — Kiitos.
Puhemies Anu Vehviläinen
:Näin. Meni kyllä vähän pitkäksi. — Mutta nyt sitten seuraavaksi ministeri Mikkonen, olkaa hyvä.