Arvoisa puhemies! Aktiivisuus on positiivinen sana, ja aktiivinen työvoimapolitiikka kuuluu pohjoismaiseen ajatteluun, jossa työttömyyden sattuessa valtio tai kunta auttaa ei pelkästään rahallisesti, vaan myös palveluiden avulla, kuten vaikkapa työnvälityksellä, koulutuksella, tukityöllä tai kuntoutuksella, jos työkyvyssä on ongelmia.
Tämä työttömyysturvan aktiivimalli on oikeastaan valtion passiivimalli. Se jättää valtiolle passiivisen roolin. Valtion ei tarvitse tarjota työpaikkaa, ei edes aktiivitoimia. Filosofia korostaa sitä, että valtiolla ei ole vastuuta työttömän auttamisesta ja että työttömyys on ihmisen omaa syytä. Jos työtön kieltäytyy tarjotusta työstä, niin mielestäni ei ole kohtuutonta, että hänen työttömyysturvaansa leikataan. Mutta mielestäni on kohtuutonta, että työttömyysturvaa leikataan, jos ihminen ei löydä työtä. Siitähän koko turvassa on kysymys: jos ei ole työtä, niin silloin saa työttömyysturvaa. Mutta tässä lähdetään siitä, että jos ei löydä työtä, niin työttömyysturvaa leikataan.
Työttömyysturvan aktiivimallin perumista vaativa kansalaisaloite syntyi ihmisten epäoikeudenmukaisuuskokemuksesta. Ja nyt kun tässä valiokunnan mietinnössä ei itse asiassa edes esitetä niitä korjausvaateita, joita tässä salissa on sekä hallituksen että opposition suulla moneen kertaan sanottu ja joita ministeritkin ovat tunnustaneet, että laki vaatisi, se mielestäni vähättelee aloitetta. Olisi ollut suotavaa, että olisi edes linjattu ne kipeimmät korjaustarpeet, joita tässä laissa kiistatta on. Osa hallituspuolueiden edustajista on sanonut, että tähän on tehty jo ne tarvittavat korjaukset. Koulutusta on hieman laajennettu, mutta muita korjauksia ei ole tehty.
Jos ajattelemme vaikkapa sitä Kerättären ja Oivon raporttia, näitä vastaavia on tehty aikaisemminkin ja niiden tulokset ovat itse asiassa olleet hyvin samansuuntaisia. Tällä hetkellä työttömistä noin 30 000 arvioidaan työkyvyttömiksi. Itse asiassa työkyvyttömien joukko, heidän suhteellinen osuutensa, vähän vaihtelee sen mukaan, olemmeko me noususuhdanteessa vai laskusuhdanteessa. Jos on hyvä työllisyystilanne, niin suhteessa näitä ihmisiä pitkäaikaistyöttömistä on enemmän, jos on taas huono tilanne, niin silloin vähemmän, koska pitkäaikaistyöttömyyteen ajautuu myös hyvin työkykyisiä ihmisiä.
Jos meillä on 30 000 ihmistä, jotka eivät ole työkykyisiä, niin ei kerta kaikkiaan ole kohtuullista vaatia, että heidän pitää löytää keikkatöitä tai heidän pitää työllistyä, jotta heidän työttömyysturvaansa ei leikata. On kohtuullista, että osoitetaan aktiivitoimia, mutta läheskään kaikille heille niitä ei ole pystytty osoittamaan. Ja kohtuutonta on se, että kun nämä 30 000 ihmistä tarvitsisivat terveydellistä kuntoutusta, niin tuo terveydellinen kuntoutus, Kelan kuntoutus, ei kelpaa aktiivisuuden osoitukseksi. Se on se ensimmäinen asia, joka tässä laissa olisi pitänyt korjata. Jos ihminen on sairas, niin hänen pitää päästä terveydellisiin toimenpiteisiin eikä häntä pidä osoittaa työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin, jotka ovat täysin vääriä. Jos esimerkiksi päihdeongelmista kärsivä työtön menee päihdekuntoutukseen sen sijaan, että hän menisi kuntouttavaan työtoimintaan, jossa välttämättä ei aina päihdeosaamista ole tarjolla, niin hän menettää työttömyysturvansa, ja näin ei voi olla. Ihminen pitäisi osoittaa juuri siihen toimenpiteeseen, joka juuri hänelle on oikea. Suomessa on tapana sanoa, että yrittänyttä ei laiteta, mutta tämä laki laittaa ja hyvin pahalla tavalla.
Ministeri — itse asiassa aivan oikein — haastoi tässä keskustelussa myös sitä, mitä sitten pitäisi tehdä, mikä olisi se vaihtoehto. Vaihtoehto on palvelu. Itse asiassa tutkimukset osoittavat sen, että kepistä ja porkkanasta kumpikaan ei oikeastaan toimi hirveän hyvin. Jos katsomme vaikkapa perustulokokeilua, mikä hallituksella on ollut, siinä on kaikki kannustimet työllistyä, koska jokaisen euron saa itsellensä, mutta työllistymistuloksia ei juurikaan ole tullut, vaikka jokaisen euron saisi itsellensä. Mutta sen sijaan jonkin verran hyvinvointituloksia on tullut. Elikkä kun ihmistä ei ahdisteta, niin hän voi paremmin.
Ja jos me toisaalta katsomme tätä niin sanottua aktiivimallia, niin sen leikkuri ei ole auttanut vaikeassa asemassa olevia ihmisiä työllistymään, koska heillä ei välttämättä ole kykyä löytää työtä tai ei ole kykyä tehdä työtä, eikä heille sopivia aktiivitoimiakaan ole. Ja jos niitä olisi, niin niitä ei välttämättä tarjota eikä niitä ole saatavilla. Sen sijaan olisi järkevää, että ensin arvioitaisiin ihmisen työkyky, ja jos työkyky on kohdallaan, niin silloin työnhakuvelvoite tietyin reunaehdoin ja työn vastaanottovelvoite on paikallaan, lyhyenkin työn. Reunaehtona pitää tietenkin olla se, että esimerkiksi lapset saa varhaiskasvatukseen. Tähän hallituksen subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoittaminen on iskenyt kovalla kädellä, ja moni työtön, joka saisi niitä keikkatöitä, ei saa lastansa kokoaikaiseen päivähoitoon, vaikka tarvitsisi, ja joutuu sen vuoksi kieltäytymään tietyistä työtehtävistä.
Jos ajatellaan tätä aktiivimallia, niin eniten se on työllistänyt Kelan virkailijoita. Itse asiassa hallituksen esityksessäkin jo todettiin aika suuret kustannukset, jotka tulevat tämän byrokratian pyörittämisestä, ja sen jälkeen on vielä lisätty rahaa niiden virkailijoiden toimenpiteisiin, jotka vain käsittelevät siis papereita ja tätä työttömyysturvaetuutta, eivät auta asiakkaita. Tämä raha olisi pitänyt kohdentaa palveluun ja henkilökohtaiseen apuun.
Osatyökykyisten tai työkyvyttömien kohdalla pitäisi turvata henkilökohtainen palvelu, jossa kartoitetaan työnsaannin esteet ja puututaan niihin. Osalla riittää, että työkykyä kompensoidaan palkkatuella, ja jos alenema on pysyvä, niin silloin myös tuon palkkatuen pitäisi olla pysyvä. Passiivista työttömyysturvaa voidaan käyttää paremmin aktiivisena palkkatukena, niin kuin vaikka SDP on Rinteen mallin mukaisesti esittänyt.
Jos työkyvyssä taas on isoja ongelmia, niin silloin tarvitaan aktiivitoimia, jotka ovat enemmän valmennusta, kuntoutusta ja työkykyä parantavia toimia. Terveyden ylläpitoon tai parantumiseen liittyvät toimet pitää ehdottomasti laskea aktiivitoimiksi, ja näiden laatua ja määrää on lisättävä. Jos työkyky taas on kokonaan menetetty, niin silloin pitää saada apua, jotta aidosti pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle.
Aktiivitoimien kirjoa pitää laajentaa nykyisestänsä. Ministeritkin sanoivat julkisuuteen silloin, kun tämä malli tuli, että talkootyö tai vapaaehtoistyö riittää aktiivitoimeksi. No, ei riitä. Olisi pitänyt perehtyä siihen esitykseen, jota oma hallitus esitti. Eikä riitä vieläkään, koska näitä korjauksia lakiin ei ole tehty. Osallistuminen vaikkapa kansalaisopiston kurssille tai vapaaehtoistyöhön olisi syytä rinnastaa aktiivitoimiin sen vuoksi, että se pitää yllä ihmisen hyvinvointia ja pitää yllä ihmisen työkykyä. Edustaja Vartiainen sanoi, että ei saisi osallistua sellaisille kursseille, jotka eivät suoraan työllistä, mutta entäpä, jos ne pitävät elämänhallinnan kunnossa? Sillä on oma arvonsa meidän sosiaalipolitiikan näkökulmasta, vaikka ei ehkä samaa arvoa työllisyyspolitiikan näkökulmasta.
Työvoiman moniammatilliset palvelukeskukset hallitus on lakkauttamassa, vaikka ne ovat Euroopan tasolla palkittu malli ja ne ovat olleet juuri sitä monialaista ammatillista yhteistyötä, jota itse asiassa tarvitaan, jossa terveydenhuolto, sosiaalitoimi ja työvoimapolitiikka muodostavat ehjän kokonaisuuden ja jossa silloin, kun se parhaalla mahdollisella tavalla toimii, ihminen saa myös juuri sitä apua, mitä tarvitsee.
Lisäksi me tarvitsemme paljon laajemmat ja paremmat välityömarkkinat, joissa paino on sanalla ”työ”, ei pelkillä ikään kuin toimenpiteillä, jotka ovat jotakin muuta, tai palvelumarkkinoilla. Meillä on iso osa osatyökykyisiä ihmisiä, jotka pystyisivät antamaan oman työpanoksensa yhteiskunnalle, mutta he eivät siinä markkinaehtoisesti onnistu vaan tarvitsisivat pysyvämpiä tukimuotoja.
Ylipäätään palkkatuki pitäisi rakentaa sen mukaan, mikä ihmisen työkyvyn alenema on, sillä tavalla, että se voisi olla vaikkapa joku prosenttiosuus tuosta työkyvyn alenemasta, koska tällä hetkellä usein jätetään käyttämättä vammaisten ihmisten palkkatuen ikään kuin uusintaminen, edellytetään siihen väliin työttömyysjaksoja, kun tukirahaa ei ole tarpeeksi käytössä.
Ja viimeisenä, eikä suinkaan vähäisimpänä, on perusturvaremontti. Tämän uudistuksen ajatus oli lisätä keikkatöiden vastaanottamista, mutta se ei puuttunut siihen kaikkein tärkeimpään, siihen byrokratialoukkuun ja sosiaaliturvan pyöritykseen, johon ihmiset joutuvat silloin, kun he keikkatöitä vastaanottavat, ja tämä puoli on korjattava.