Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Ensimmäisenä kysymyksen esittää sosiaalidemokraattinen eduskuntaryhmä, edustaja Eloranta.
Arvoisa puhemies! Sosiaali‑ ja terveysuudistuksen oli tarkoitus parantaa hoitoa, sujuvoittaa hoitoketjuja ja helpottaa sekä nopeuttaa ihmisten hoitoonpääsyä ja myös ennaltaehkäistä. Sen piti pienentää suureksi paisuneita hyvinvointi‑ ja terveyseroja.
Yhä useammat asiantuntijat ovat kuitenkin todenneet myöskin hallituspuolueiden omista riveistä, että näitä tavoitteita ei hallituksen mallilla saavuteta. Me kaikki haluamme kansalaisille paremmat sote-palvelut, mutta hallituksen mallilla siihen ei tunnuta pääsevän. Talouspolitiikan arviointineuvosto on todennut, että hallituksen malli tuo paineita sote-kustannusten kasvuun. Sen mukaan hallituksen valinnanvapausmalli ja kilpailu tulevat nostamaan sosiaali‑ ja terveyspalveluiden kustannuksia.
Arvoisa ministeri Orpo, kun hallituksen sote-uudistus kasvattaa kustannuksia, niin aiotteko silloin a) nostaa veroja, b) korottaa asiakasmaksuja vai c) heikentää palveluita? Kansalaisilla on oikeus tietää: vastaus a, b vai c?
Arvoisa puhemies! Hyvää naistenpäivää!
Ensinnäkin jos uudistusta ei tehdä, niin on aivan varma, että suomalaisten tärkeät sosiaali‑ ja terveyspalvelut heikkenevät ja verot tulevat nousemaan.
Me olemme tekemässä järjestelmää, jossa siirrytään 200 toimijasta, 300 kunnasta, jotka järjestävät, kuntayhtymistä 18 vahvan järjestäjän malliin. Me olemme luoneet järjestelmän, jolla nämä 18 maakuntaa ovat tiukassa hallituksen, eduskunnan ja valtiovarainministeriön ohjauksessa. Meillä on myöskin järjestelmä, joka huolehtii siitä, että kuluja leikataan, jos maakunnat eivät pääse tavoitteisiin. Jos maakunta on liian heikko, aika nopeasti käynnistyy prosessi, jolla maakunta voidaan liittää toiseen. Eli näillä ollaan varmistettu se. Nykyjärjestelmällä kulut ovat kaksinkertaistuneet 2000‑luvulla sosiaali‑ ja terveyspalveluissa, kaksinkertaistuneet, [Puhemies koputtaa] ja jos tässä edellisessä järjestelmässä ei ollut jarrua, [Puhemies: Aika!] niin nyt meillä on järjestelmä, jossa on nappi, vyö ja henkselit.
Pysytään 1 minuutin vastauksissa. — Pyydän nyt niitä edustajia, jotka haluavat esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan. Edustaja Eloranta jatkaa.
Arvoisa puhemies! Monet ihmiset ovat hyvin huolestuneita siitä, mitä tärkeille terveyspalveluille oikein on tapahtumassa. Eilen helsinkiläiset päättäjät julkaisivat hätähuudon Helsingin Sanomissa. Tuossa kuuden eri puolueen edustajan kirjoituksessa kokoomuksen edustajan johdolla todettiin, että hallituksen sote-leikkuri johtaa joko valtaviin leikkauksiin pääkaupunkiseudun ihmisten peruspalveluissa tai rajuihin veronkorotuksiin kaupungissa.
Pelkästään Uudellamaalla on laskettu sote-uudistuksen rahoitusvajeen olevan alkuvaiheessa vähintään 300 miljoonaa euroa. Tämä tarkoittaa säästöinä 6 000 hoitajaa vähemmän, siis 6 000 hoitajaa vähemmän. [Susanna Huovinen: Hurjia lukuja!]
Kysynkin teiltä, arvoisa ministeri Orpo — eikä nyt pidä sortua ylimielisyyteen — mitä luulette sairaanhoitajan, kätilön, lähihoitajan tai osastolla lisäpaikalla olevan potilaan ja hänen huolissaan olevien omaistensa ajattelevan siitä, että te aiotte leikata näin mittavat summat hoitajien työpaikoista ja ihmisten hoivasta. Kuka hoitaa sairaat ja apua tarvitsevat?
Vastaan tähän kysymykseen, kun tämä maakuntien rahoituslaki, johon tämä asia liittyy, sattuu olemaan minun esittelemäni laki.
Ensinnäkin haluan korjata sen, että Helsingin palveluista ei olla leikkaamassa 100:aa miljoonaa euroa, eikä myöskään Uudenmaan palveluista. [Olavi Ala-Nissilä: Se on väärä tieto!] Tässä muutama viikko sitten julkistettiin tuoreet rahoituslaskelmat maakunnittain, ja Uudenmaan osalta se näyttää sitä, että siellä on plus 1 euro per asukas niin sanotusti voittoa, kun 2020 lasketaan rahoitus vuosien 2018 ja 2019 kuntien sote-käyttömenojen keskiarvon perusteella. Tämä on fakta, ja tämä on tässä vaiheessa rahoituslaskelma, ja huhtikuussa päivittyvät uudet laskelmat.
Mutta tämä teidän kysymyksenne liittyy siihen, että Uudenmaan valmistelussa on tehty tämmöinen kauhuskenaarioanalyysi siitä, että jos tämä toimeenpano ei onnistu, niin sieltä saattaa tulla jopa 200—400 miljoonan euron kustannuspaine. [Susanna Huovinen: Ei tämä ole toimeenpanokysymys, tämä on rakenneasia!]
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen sote-mallin yhtälö on itse asiassa aivan järjetön. Tätä mieltä ovat asiantuntijat, ja asiantuntijat tietävät, mistä puhuvat.
Kaupunkialueella väkimäärä kasvaa, ja se tarkoittaa palveluiden tarpeen määrän kasvua. Mikäli maakunta- ja sote-lait menevät läpi täällä eduskunnassa, tarkoittaisi se esimerkiksi omassa maakunnassani Uudellamaalla, että meille tulisi melkein 200 henkilön mammuttiluottamushenkilöorganisaatio, jonka ensimmäisenä tehtävänä olisi tehdä säästöjä arviolta noin 300 miljoonalla eurolla. [Ben Zyskowicz: Kasvavatko kustannukset, vai eivätkö ne kasva?]
Mistä te, ministeri Orpo, leikkaisitte — vanhuksilta, perheiltä, terveydenhuollosta, sosiaalipalveluista? Mistä te leikkaisitte? [Oikealta: Mistä te leikkaisitte?]
Arvoisa puhemies! Haluan vielä todeta sen, että tämän uudistuksen myötä tästä maasta poistuu noin 70 kuntayhtymää ja sitä kautta valtava määrä hallintoa. Eli voisimme laskea myös, minkä verran Uudenmaan maakunnan alueella on tällä hetkellä luottamusmiesorganisaatioita näitten nykyisten yhtymien ja erilaisten isäntäkuntamallien kanssa.
Mutta itse peruskysymykseen. Tästä Uudenmaan tilanteesta, kun sanottiin, että se ei pidä paikkaansa, että nämä olisivat näistä muutoskustannuksista: minulla sattuu olemaan edessäni tämä paperi, johon perustuu tämä arvio 200—400 miljoonaa euroa, ja siellä on arvioitu tämmöistä kauhuskenaariota, jossa palkkaharmonisaatio viedään ihan täyteen mittaan nopeasti, erilaiset muutoskustannukset, sopeuttamisriskit ynnä muuta. Eli he ovat laskeneet, mikä on minusta aivan oikein. Pitää totta kai jokaisessa maakunnassa käyttää paljon energiaa tässä esivalmistelu- ja valmisteluvaiheessa siihen, että tulevat ne kustannukset esille. Mutta tämä on todellakin se kauhuskenaario, jos kaikki menee pieleen.
Arvoisa puhemies! Yksinkertaistettuna: Valtio antaa maakunnille könttäsumman rahaa, jolla maakunta sitten järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut asiakkaille. [Ben Zyskowicz: Tähän saakka oikein!] Maakunta ei saa rahaa, ei saa ottaa lainaa, eikä sillä ole verotusoikeutta, se on täysin riippuvainen valtion rahoituksesta. [Ben Zyskowicz: Edelleen oikein!] Samalla hallitus on asettanut 3 miljardin euron säästötavoitteet, leikkaustavoitteet, ja nyt kun maakunnat ovat täysin riippuvaisia valtiosta, niin valtio voi käyttää omaa valtaansa ja antaa sen 3 miljardin euron säästötavoitteen maakunnille ja maakuntien on tästä syystä pakko toteuttaa ne säästöt, [Ben Zyskowicz: Tämäkin on totta, eikös ne kustannukset kasvakaan?] mitä hallitus nyt odottaa.
Arvoisa ministeri Orpo, asiantuntijat ovat teidän kanssanne eri mieltä, he ovat olleet sitä mieltä, että hallituksen arvio on väärä. Kuinka te suhtaudutte siihen näkemykseen, että asiantuntijat arvioivat, että tästä tulee jopa lisäkustannuksia? Millä te tulette rahoittamaan tämän? Tuletteko nostamaan asiakasmaksuja? [Puhemies: Aika!] Siirrättekö osan asiakaspalvelumaksuista asiakkaille itselleen? [Ben Zyskowicz: Miten samaan aikaan kustannukset kasvaa ja ei kasva?]
Pidetään minuutista kiinni, niin että kaikki ehtivät puhua.
Arvoisa puhemies! Kuten aikaisemmin kerroin, tämän vuosituhannen aikana Suomessa sosiaali- ja terveyspalveluiden kulut ovat kaksinkertaistuneet. [Ben Zyskowicz: Kuulitteko?] Se lisäys tarkoittaa muistaakseni 5:tä miljardia. Meillä on vanheneva väestö. Tämä tulee tarkoittamaan, että seuraavan vuosikymmenen aikana tämä kehitys tulee olemaan aivan hurjaa. Siksi meidän pitää tehdä tämä uudistus, saada vahvemmat järjestäjät. Me olemme kaikki olleet samaa mieltä tässä salissa siitä, että me tarvitsemme vahvemmat järjestäjät. Kun on noin 18 maakuntaa, siihen tarvitaan vahva valtion ohjaus. Te itse asiassa puhutte ihan oikeita asioita, olette hyvin perehtynyt, mutta yksi iso virhe siinä on. Me yritämme rajoittaa sitä kovaa kustannusten nousua tällä uudella järjestelmällä, ja sen tavoite on käyttää 3 miljardia vähemmän [Susanna Huovinen: Se ei toteudu tällä!] kuin mihin nykyjärjestelmä johtaisi. Tehdään parempi järjestelmä, niin että on sujuva hoitoonpääsy, lääkäriin pääsee, on hyvät hoitoketjut, käytetään teknologiaa hyväksi [Puhemies koputtaa] ja on paljon yksinkertaisempi malli kuin nykyinen satojen järjestäjien ja tuottajien hässäkkä.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esittämässä sote- ja maakuntauudistuksessa maakunta päättäisi, missä ja mitkä maakunnan sote-palveluyksiköt säilyisivät. On vain niin, että vaikka maakunnan naiset ja miehet kuinka haluaisivat, kaikki ei tule säilymään. [Ben Zyskowicz: Tämäkin on totta!] Esitättekö te aivan vakavissanne, kun meillä on sitten tämä markkinamalli eli niin kutsuttu valinnanvapaus, että vaikkapa tehostetun palveluasumisen piirissä olevat vammaiset ja heikkokuntoiset vanhukset pystyisivät ja ryhtyisivät arvioimaan, onko heidän saamansa palvelun taso nyt hyvä ja kattava, ja lähtisivät kilpailuttamaan ja urakoimaan itselleen uutta tehostetun palveluasumisen paikkaa niin sanotun valinnanvapauden turvin, jos muualta sitä olisi saatavissa, vaikka paikkakunnalla ei tätä toista palveluntarjoajaa olisikaan eikä edes lähimaillakaan? Esitättekö, että vanhukset ja vammaiset näin voisivat tehdä valinnanvapauden turvin? [Ben Zyskowicz: Kysyttekö te ihan tosissanne?]
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin perusasia on se, että jokainen maakunta tekee maakuntastrategian, joka pitää sisällään sote-palvelustrategian ja myös palvelulupauksen ja myös esityksen siitä, minkälainen palveluverkko siellä maakunnassa on.
Mitä tulee sitten erikseen vanhusten ja vammaisten palveluihin, niin minä ajattelen kyllä niin, että myös tämä henkilökohtainen budjetti — tänään hyväksyimme valinnanvapaus-lain tuolla valtioneuvoston istunnossa — ja toisaalta nämä asiakassetelit tulevat tuomaan lisää välineitä sille maakunnalle järjestää vanhuksille ja vammaisille paremmin räätälöityjä palveluita.
Arvoisa rouva puhemies! Ministeri Orpo, mainitsitte puheenvuorossanne, että jos sotea ei tehdä, niin vaarana on, että palvelut heikkenevät ja verotus kasvaa. Uudellamaalla, kuten kotikunnassani Espoossa, on jo arvioitu, että verorasitus kyllä kasvaa tämän soten myötä.
Nostaisin tässä esille ikääntyneet ja kotihoidon soten keskiössä. THL tutki vanhuslain aikaan, että kun kotihoitoon tuli entistä enemmän ihmisiä hoidettavaksi, niin hoitajien määrä väheni. Mitenkä te lupaatte, että tulevaisuudessa tässä sotessa riittää hoitajia sinne kotihoitoon?
Sitten vielä yksi hyvin tärkeä kysymys. Kukaan kansalainen ei ymmärrä tästä sotesta yhtään mitään. [Ben Zyskowiczin välihuuto] Olen saanut valtavasti yhteydenottoja — Ben Zyskowicz, varmasti te myös — että mitä se sote tarkoittaa. Voitteko te vääntää sen selkokielellä ihmisille, koska ihmiset kysyvät, että ”mikä ihmeen sote-keskus, onko se terveysasema, minne minä tulevaisuudessa menen, pääsenkö minä röntgeniin, entä magneettikuvaan, eihän sinne tänä päivänäkään pääse”? [Puhemies koputtaa] Ja missä on se Roope Ankan [Puhemies: Aika!] rahakirstu, mistä raha tähän kaikkeen löytyy?
Arvoisa puhemies! Vastaan erityisesti tähän loppupään kysymykseen informaation tarpeesta.
Me jaamme hallituksessa sen ajatuksen todella, että me tarvitsemme ymmärrettävää, arkikielistä informaatiota tästä uudistuksesta, ja voin kertoa teille, että itse asiassa tänään on alkanut valtioneuvoston yhteinen Maakunta tutuksi ‑kampanja. Se sisältää sitä viestintää, joka nimenomaan on tarkoitettu asukkaille, kansalaisille, ymmärrettävässä kielellisessä muodossa, ja tätä tullaan jatkamaan tulevien kuukausien aikana. Minä itsekin myönnän, ja minä tiedän sen, ja täällä varmasti koko aition puolella ja myös siellä puolella tiedetään se, että yleensä kun puhutaan soten järjestämisestä ja tuottamisesta, niin ne termit ovat sellaisia, että siinä saa itsekin olla tarkkana, että varmasti menee oikein. Mutta meidän velvoitteemme on myös tehdä sellaista materiaalia, jolla pystytään tätä informaatiota jakamaan jokaiseen kotiin ja jokaiselle ihmiselle ja myös vähemmistökielillä.
Arvoisa puhemies! Hallituksen sote-malli sisältää valtavia riskejä: kustannukset uhkaavat paisua, asiakasmaksut nousta, erikoissairaanhoito heikentyä, paljon palvelua tarvitsevien palvelukokonaisuudet pirstoutua ja terveyserot kasvaa.
Arvoisa puhemies! Maakunnille tulee myös muita tehtäviä kuin sote-tehtäviä. Tärkeinä tehtävinä ovat myös niin sanotut kasvupalvelut, sisältäen työllisyydenhoidon palvelut. Kun te rakennatte sote-järjestelmän, joka siirtää verorahat kansainvälisten terveysjättien taskuun, niin maakunnille ei jää juuri rahaa hoitaa näitä muita elintärkeitä tehtäviä, kuten työllisyydenhoitoa. Maakunta ei saa verotusoikeutta, se ei voi ottaa lainaa, mutta sen kustannukset uhkaavat hallituksen sote-mallin myötä kasvaa. [Puhemies koputtaa]
Arvoisa puhemies! Miten maakunnille jää rahaa hoitaa työllisyydenhoidon tehtävät, kun te rakennatte sote-mallin, joka syö kaikki rahat? [Puhemies: Aika!] Ja jäävätkö työttömät nyt heitteille?
Arvoisa puhemies! Täällä eduskunnan käsittelyssä on tämä maakuntien rahoituslaki, jossa kerrotaan myös, miten ja mistä se yleiskatteellinen rahoitus koostuu. Ja se on totta, me kaikki tiedämme sen, että sosiaali- ja terveyspalveluihin menee lähes suurin osa sieltä, mutta siellä yleiskatteellisessa rahoituksessa on selvästi myös kasvupalveluihin tarkoitettua rahoitusta.
Haluan ministeri Lintilän puolesta, jonka asia tämä erityisesti on, myös todeta sen, mikä innovaatio siellä on, tämä allianssimalli, että kunnat ja maakunnat pystyisivät jatkossa myös laittamaan omia resurssejaan enemmän yhteen. Sekin on tärkeä asia työvoima- ja elinvoimapalveluitten kannalta: on todella tärkeätä, että kaikki se resurssi, mitä siellä maakunnissa ja paikallisesti on, pystytään hyödyntämään työllisyyden parhaaksi.
Värderade fru talman! Vi behöver en vårdreform, men vi behöver en bra vårdreform. Nu ser det inte ut som om vi skulle få en sådan, tvärtom är det många sakkunniga som har sagt att de målsättningar regeringen har inte kommer att uppnås. Inte heller de ekonomiska målsättningarna.
Arvoisa hallitus, monet Suomen johtavista asiantuntijoista ovat todenneet, että sote-uudistuksen tavoite kustannussäästöistä ei ole toteutumassa. Ja nyt, arvoisa hallitus, haluaisin tietää, mihinkä laskelmiin perustuu se, että me tulevaisuudessa säästämme 3 miljardia. Tämä on erittäin suuri kysymys, koska se liittyy Suomen talous- ja finanssipolitiikkaan. Se liittyy siihen, miten meidän kestävyysvaje kehittyy tulevaisuudessa.
Arvoisa puhemies! Jos meille on pakko maakuntia antaa, niin antakaa maakunnille oikea itsehallinto, antakaa maakuntien itse päättää verotuksesta, tuloistaan [Puhemies koputtaa] ja myös siitä, mitä leikataan missäkin sairaalassa. [Mikaela Nylander: Exakt!]
Arvoisa puhemies! Niin kuin olen kuvannut, nykyjärjestelmällä nämä menot ovat kaksinkertaistuneet tämän vuosituhannen aikana. Jos me emme muuta järjestelmää, niin me olemme erittäin vaikeassa tilanteessa.
Maakunnille tullaan asettamaan erittäin tiukat tavoitteet, kriteerit, laatuvaatimukset, palvelun järjestämisvaatimukset, jotta me huolehdimme koko Suomessa ihmisille tärkeistä sosiaali- ja terveyspalveluista. [Eva Biaudet: Pitääkö palveluja vähentää?] Tämä lakiperusta on perusta myöskin sille, että taloudellinen raami pitää. Sanotaan, että se lakiperusta on puolet tästä kokonaisuudesta. Toinen puoli tulee toimeenpanon myötä. Siihen nyt pitää päästä. Tämä lakipaketti pitää viedä läpi, mennä toimeenpanoon, tehdä hyvä järjestelmä, rakentaa se maakunnissa, mitä työtä tällä hetkellä tehdään — huolehtia, että tästä tulee hyvä. Sitä kautta, toimeenpanon kautta, pystytään saamaan aikaan se 3 miljardin säästö. Nytkin meillä on lähes identtisiä maakuntia. [Puhemies: Aika!] Toisessa hoidetaan tehokkaasti ja toisessa paljon kalliimmin. Se kertoo, kuinka tärkeää se toimeenpano [Puhemies: Aika!] tässä on. [Eva Biaudet: Ei riitä, nyt siirretään vastuuta toimeenpanolle!]
Arvoisa rouva puhemies! Monissa kunnissa on nyt tehty ulkoistuspäätöksiä, koska hallituksen malli on saanut pelkäämään, että edessä on joka tapauksessa leikkauksia: maakuntarahoitus ei tule riittämään, ja joudutaan sulkemaan oma terveyskeskus tai siirtämään omat vanhukset sieltä omasta kotikunnasta toiselle puolelle maakuntaa.
Arvoisa valtiovarainministeri, vääntäkää nyt meille rautalangasta, miten tämä on mahdollista, että tällä mallilla ollaan hakemassa niitä 3 miljardin säästöjä mutta kuitenkin samanaikaisesti voitaisiin varmistaa se, että tällä annetulla rahoituksella tullaan pärjäämään siellä maakunnissa ilman, että edessä on massiivinen omien terveysasemien tai vanhusten palveluasuntojen alasajo. [Susanna Huovinen: Juuri näin, erinomainen kysymys!]
Arvoisa puhemies! Se, mitä tällä hetkellä Suomessa tapahtuu ja mitä on tapahtunut viimeisen 10—20 vuoden aikana, on ollut se, että meidän sosiaali- ja terveyspalvelut ovat monilla alueilla rapautuneet. Terveyskeskukseen ei pääse. Se oli se perimmäinen syy, miksi tähän sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamiseen on lähdetty — ja koska me tiedämme, että muun muassa väestön ikääntymisestä johtuen nämä kulut tulevat kasvamaan räjähdysmäisesti ensi vuosikymmenen aikana. Siksi me lähdimme tähän.
Valinnanvapaus tulee tarjoamaan työvälineen siihen, että lääkäriin pääsee sujuvasti, [Eduskunnasta: Joko lisätään palveluja tai säästetään, ei voi tehdä molempia!] ja hyvä hoitoketju vahvan järjestäjän, sen maakunnan, hoitamana takaa sen, että tästä järjestelmästä tulee hyvä. [Eva Biaudet: Miten?]
Hyvät kollegat, nyt on havahduttu siihen, että jos tätä uudistusta ei tehdä, niin isot monikansalliset terveysyhtiöt valtaavat Suomen, mitä tapahtuu tällä hetkellä. [Välihuutoja vasemmalta] Nykyisen lainsäädännön puitteissa hallitus pelastaa Suomen näiltä suurilta yhtiöiltä. [Hälinää — Puhemies koputtaa — Vasemmalta: Melkoinen uutinen! — Eva Biaudet: Se on suuri lupaus!]
Kysymyksen käsittely päättyi.