Arvoisa puhemies! Todella tämä käsittelyssä oleva laki on ehkä osa laajempaa kokonaisuutta siitä, miten nyt pyritään varmistamaan, että me pääsemme irti fossiilisista, saamme uusiutuvaa energiaa ja luvitus sen suhteen olisi sujuvaa. Mutta on tärkeää huomata, että lupamääräyksiä tällä lakiesityksellä ei muuteta, ja hyvä niin, koska samanaikaisesti meidän täytyy tietysti varmistaa, että se vihreä siirtymä, joka on tarpeen tehdä, todella on vihreää, tai että se puhdas siirtymä todella on puhdas, eikä aiheuteta sitten lisähaittaa luonnolle, koska tietysti luontokato ja ympäristön saastuminen ovat meille aivan yhtä suuria haasteita kuin ilmastokriisi, ja sen takia niillä toimilla, joita tehdään, tulisi aina varmistaa, että mennään samaan suuntaan.
No, nyt tästä esityksestä — missä suunnitellaan perustettavan uusiutuvan energian tuotantolaitoksille näitä alueita, mihin ne voidaan sijoittaa niin, että on valmiiksi katsottu, että siellä ei aiheuteta merkittävää ympäristöhaittaa, ja siten voitaisiin luvituskin tehdä nopeasti — ajattelen, että tämä on ajatuksena erinomainen. Jos mietitään näitä alueita, mistä tässä puhutaan, elikkä tällaisia uusiutuvan energian nopean kehittämisen alueita, niin halutaan varmistaa, että nämä alueet todellakin ovat sellaisia, missä ympäristöhaitat ovat pidempiä. Siksi tässä on suoraan sanottu, että näitä ei voida nimetä luonnonsuojelualueille, luonnontilaisille soille, suojelluille luontotyypeille, lintujen ja nisäkkäiden tärkeimmille muuttoreiteille eikä myöskään metsään tai ruoantuotannossa oleville pelloille.
Ajattelen, että kun itse asiassa me nyt kaiken kaikkiaan tätä vihreää siirtymää teemme, niin olisi pitänyt paremmin varmistaa, että nämä ympäristövaikutukset todellakin kaikissa hankkeissa jäävät pieniksi, ja ottaa tämä samanlainen lähestymistapa oikeastaan koko ajan käyttöön. Nyt se on tulossa vasta tämän EU-lainsäädännön myötä tältä osin, ja hyvä niin, mutta tietysti on hyvä muistaa samanaikaisesti, että meille on EU:sta myös tullut asetuksia, joilla esimerkiksi kaivoshankkeille, akkumateriaalitehtaille ja muille monille uusiutuvan energian hankkeille on annettu tämmöinen nopeutettu menettely, ja valitettavasti hallitus on myös ottanut siinä käyttöön ne kaikki direktiivin antamat joustot ja asetusten mahdollistamat löysäilyt niin, että olemme tilanteessa, että näitä hankkeita mahdollisesti tehdään alueille ja tehdään sellaisia hankkeita, joille sallitaan esimerkiksi erinomaisessa kunnossa olevien vesistöjen pilaaminen.
Mutta nyt sitten tässä lakiesityksessä, mikä on nyt käsittelyssä, on siis ajatuksena, että tuleva Lupa- ja valvontavirasto sitten näitä alueita tarkastellessaan seuloisi ikään kuin näitä hankkeita ja katsoisi, ovatko ne sellaisia, että ympäristöhaitat jäävät pieniksi. Oikeastaan tästä olisin halunnut ministeriltä kysyä, kun tässä lakiesityksessä tämä jää vähän epämääräiseksi siltä osin, että miten tämä seulonta sitten toteutetaan, koska sitten seulonnan perusteella katsotaan, tarvitseeko alueella tehdä ympäristövaikutusten arviointia tai Natura-arviointeja, joissa lähtökohtaisesti nämä nimetyt alueet ovat niistä vapaita. Mikä on se ajatus, millainen tämä prosessi tulee olemaan, ja mikä on se kynnys, mikä siihen on laitettu siitä, milloin kuitenkin näitä arvioita tulee tehdä, kun haitat ovat sen verran korkeat? Tämä vähän jää epäselväksi tässä lakiesityksessä.
Tässähän myös todetaan, että etusijalla näille uusiutuvan energian tuotantolaitoksille tulisi olla jo ihmistoiminnan seurauksena muuttunut ympäristö ja esimerkiksi rakennetut ja keinotekoiset pinnat. Nämä ovat todella hyviä linjauksia, koska on selvää, että on paljon fiksumpaa rakentaa sellaisille alueille, jotka on jo otettu ihmistoiminnan käyttöön ja joissa ympäristö on jo muuttunut, kuin lähteä neitseelliselle alueelle tekemään hankkeita, koska kaikissa hankkeissa kuitenkin on omat ympäristövaikutuksensa ja tietysti tavoite on se, että ne vaikutukset aina jäisivät mahdollisimman pieniksi.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Ja sitten ministeri Multala, mikäli haluatte kommentoida keskustelua.