Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Ensimmäiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 4. asia. Käsittelyn pohjana on hallintovaliokunnan mietintö HaVM 2/2015 vp. Nyt päätetään lakiehdotuksen sisällöstä.
Arvoisa rouva puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan annettavaksi uusi laki eurooppalaisesta alueellisen yhteistyön yhtymästä, ja tässä esityksessä on siis otettu huomioon muuttuneen lainsäädännön edellyttämät muutostarpeet, ja tarkoituksena on saattaa eurooppalaista alueellista yhteistyöyhtymää koskeva kansallinen lainsäädäntö vastaamaan unionin lainsäädännön muutoksia. Vaikka tämä yhtymäasetus on suoraan velvoittavaa oikeutta, tarvitaan lisäksi kansallisia säännöksiä, jotta asetusta voidaan soveltaa tehokkaasti käyttöön.
Yhtymä on tarkoitettu keinoksi, jolla helpotetaan rajat ylittävää alueellista yhteistyötä aluekehityksen alalla ja ylipäätään vähennetään jäsenvaltioiden alue- ja paikallisviranomaisten kohtaamia ongelmia poikkeavien kansallisten lainsäädäntöjen vuoksi. Keskeisimmät muutokset liittyvät yhtymän perustamisen helpottamiseen ja sääntelyn selkiyttämiseen, ja myös kolmansien maiden mahdollisuudet osallistua yhtymään laajentuvat.
Työ- ja elinkeinoministeriö on tämän valmistellut, ja ihan konkreettisesti tässä valiokunta mietinnössään katsoo, että kun Suomessa ei ole tällä hetkellä eurooppalaisen alueellisen yhteistyön yhtymiä eikä Suomi ole jäsenenä muussa maassa rekisteröidyssä yhtymässä, niin selvityksen perusteella juurikin tämän uuden lainsäädännön perusteella voisi olla aikaisempaa suuremmat mahdollisuudet yhteistyöhön. Esimerkkinä mainitaan nämä kolme rajat ylittävää ohjelmaa, joiden puitteissa lakiehdotusta voidaan soveltaa, ja myös nämä Venäjän suuntaiset ENI CBC ‑yhteistyöohjelmat voisivat selvityksen mukaan hyödyntää tätä sääntelyä.
Tämä hallintovaliokunnan mietintö on yksimielinen.
Arvoisa puhemies! Etenkin rajaseudulla valtakunnan rajat ylittävän yhteistyön kautta voitaisiin hallinnoida esimerkiksi ihmisten turvallisuuteen ja terveyteen liittyvien palvelujen järjestämistä. Etenkin harvaan asutuilla alueilla, rajaseudun alueilla leveämmät hartiat palveluiden järjestämisvastuussa voisivat merkitä myös kansainvälistä yhteistyötä. Peräänkuulutan luovia, alueellisista tarpeista lähteviä ratkaisuja. Lakiesitys tuo tähän lisää mahdollisuuksia.
Samalla haluan muistuttaa siitä, että vaikka nyt puhutaan lähinnä EU:n sisärajoilla tapahtuvasta yhteistyöstä, niin emme saa unohtaa lähialueyhteistyötä suuren itäisen naapurimme kanssa. Kansainvälisistä suhdanteista riippumatta tarvitsemme lähialueyhteistyötä myös Venäjän suuntaan.
Yleiskeskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 8/2015 vp sisältyvän lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotuksen ensimmäinen käsittely päättyi.