Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin sen verran taustaa, että selviää, mistä tässä lakialoitteessa on kysymys: Meillä Suomessahan osa uskonnollisista yhdistyksistä toimii uskonnollisten yhdyskuntien rekisterissä ja sitten osa toimii yhdistysrekisterin pohjalta eli on niin sanotusti yhdistyspohjaisia seurakuntia. Kuitenkin näitten toiminta on koko lailla muutoin samantyyppistä, mutta kun nämä toimivat eri rekisterien alla, niin sitten on muutamia sellaisia lainsäädännöllisiä seikkoja, jotka vaikuttavat niitten toimintaan, ja yksi on muun muassa tämä tilintarkastusvelvollisuus.
Elikkä voimassa olevassa uskonnonvapauslaissa säädetään niistä tilanteista, joissa tähän rekisteröityyn uskonnolliseen yhdyskuntaan sovelletaan soveltuvin osin näitä pykä-lässä kerrottuja yhdistyslain säännöksiä rekisteröidyistä yhdistyksistä. Täällä kyseisessä pykälässä uskonnolliseen yhdyskuntaan sovelletaan yhdistyslain 38 §:n säännöksiä tilintarkastuksesta, mutta sen sijaan uskonnonvapauslaissa ei viitata siihen yhdistyslain 38 a §:ään, jossa säädetään toiminnantarkastuksesta. Elikkä että olisi mahdollisuus, silloin kun tämän uskonnollisen yhdyskunnan toiminta on pienimuotoista ja, voisiko sanoa, täysin verrattavissa esimerkiksi monenlaisiin erilaisiin yhdistyksiin, siihen, että se voisi olla toiminnantarkastuksen piirissä ja että silloin ei tarvittaisi tilintarkastusta.
Voi olla ja epäilen, että tämä on sellainen lapsus, mikä on lainsäädäntöön jäänyt, koska tämä yhdistyslain 38 a §:n muotoilu tuli siinä vaiheessa, kun yhdistyslakiin tehtiin lisäys vuonna 2010 elikkä uskonnonvapauslain säätämisen jälkeen. Muutosta tuohon uskonnonvapauslakiin ei sitten tuossa yhteydessä tehty, joten tämä olisi, voisi sanoa, hyvin tämmöinen teknisluontoinen korjaus, jolla kuitenkin olisi taloudellisesti merkitystä näille seurakunnille, jotka toimivat rekisteröityinä uskonnollisina yhdyskuntina.
Toiminta todellakin voi olla hyvinkin sellaista pienimuotoista, niin että siihen ei sinällänsä olisi tämmöistä tilintarkastuslain mukaista auktorisoitua tilintarkastajaa välttämätöntä sen toiminnan laajuuden takia hankkia, vaan että tämä toiminnantarkastus olisi riittävä. Mutta tämä nykyinen tilanne, kun ei ole viitattu erikseen tähän pykäläkohtaan, todellakin vaatii nyt sitten sen tilintarkastajan asettamista ja tällä tavoin asettaa nämä sinällänsä muutoin hyvinkin samantyyppistä toimintaa harjoittavat yhteisöt eriarvoiseen asemaan ja aiheuttaa sitten ylimääräisiä kuluja. Siinä mielessä voisi sanoa, että nämä yhteisömuodot olisi tärkeää kyllä asettaa tässä tilanteessa samalle viivalle.
Meillähän on tulossa muutoinkin sellaisia muutoksia lainsäädäntöön, jotka tulevat huomioimaan tämän tilanteen elikkä sen, että meillä on näitä rekisteröityjä uskonnollisia yhdyskuntia ja sitten toisaalta niitä yhdistysrekisterissä toimivia uskonnollisia yhdistyksiä. Esimerkiksi tämä rahankeräyslaki: me olemme todennäköisesti nyt syksyllä saamassa tänne eduskuntaan rahankeräyslain uudistuksen, joka — jos se sitten täällä eduskunnassa tulee hyväksytyksi — tulisi vuoden 2019 maaliskuun alussa voimaan. Siinä esimerkiksi halutaan huomioida se, että nämä kaksi eri lainsäädännön ja eri rekisterin alla toimivaa toimintamuotoa tulisivat rahankeräyslaissa samalla tavoin kohdelluiksi. Siinä mielessä täytyy toivoa, että perustuslakivaliokunnassa tätä asiankohtaa katsottaisiin juuri tässä hengessä, että kun rahankeräyslaissakin lähdetään tekemään tämä samalle viivalle asettaminen, niin myöskin tilintarkastuksen osalta näin voitaisiin menetellä.
Eli kyseessä on varsin tämmöinen teknisluonteinen korjaus, ja todennäköisesti se on jäänyt lainsäätäjän lapsuksena vielä tänne lainsäädäntöön, mutta tällä olisi kuitenkin käytännöllisesti merkitystä näille toimijoille.