Arvoisa puhemies! Jaoston puolesta totean seuraavaa.
Ensinnäkin yleisesti: Julkisen sektorin sopeutustoimet vähentävät opetus- ja kulttuuriministeriön hallintoalan resursseja merkittävästi. Valiokunta pitää säästöjen vaikutuksia huolestuttavina, sillä ne kohdistuvat laajasti varhaiskasvatuksesta aina korkeakoulutukseen ja tutkimukseen sekä kulttuuriin. Vaarana on, että säästöt heikentävät omalta osaltaan sitä osaamispääomaa, jonka varaan suomalaisen yhteiskunnan menestys perustuu. Valiokunta pitää tärkeänä, että säästöt kohdennetaan niin, etteivät ne heikennä koulutuksen ja opetuksen ydintoimintoja ja niiden kehittämistä. Maamme kilpailukyky on perustunut aina osaamiseen ja tuotannon korkeaan lisäarvoon, ja Suomen hyvinvoinnin ja menestyksen kasvu on jatkossakin riippuvainen sivistyksestä, ammattitaidosta ja koulutuksesta. Siksi kireässäkin taloustilanteessa pitää huolehtia siitä, etteivät muutokset murenna pitkällä aikavälillä koulutuksen laatua tai syrjäytä osaa nuorista. Siksi säästöpäätösten kokonaisvaikutuksia pitää arvioida ja seurata. Valiokunta toteaa, että on myönteistä, että talouden säästöistä huolimatta osaamisen ja koulutuksen kärkihankkeeseen osoitetaan kolmen vuoden aikana yhteensä 300 miljoonaa euroa, joista opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle 237 miljoonaa.
Valiokunta esittää lausumaehdotuksenaan: "Eduskunta edellyttää, että hallitus seuraa tarkasti varhaiskasvatukseen, perusopetukseen, toisen asteen koulutukseen sekä korkeakoulutukseen ja tutkimukseen kohdistuvien säästöjen ja apteekkimaksun kompensaation poiston kohdentumisen vaikutusta ja ajoitusta yleisesti ja suhteessa tehtäviin uudistuksiin ja toimii niin, että haitalliset vaikutukset opetuksen ja tutkimuksen laatuun minimoituvat ja että kehitystyö voi hyvin jatkua."
Sitten, arvoisa puhemies, näihin pääaloihin. Ensin aloitetaan yleissivistävästä koulutuksesta ja varhaiskasvatuksesta:
Valiokunta kuuli pitkästi varhaiskasvatuksen ja sen laadun merkityksestä, ja saadun selvityksen mukaan tutkimustieto osoittaa, että lapsen varhaiset ikävuodet ovat ratkaisevia itsetunnon sekä tiedollisten ja sosiaalisten taitojen kehityksen kannalta ja ne luovat pohjan koko elämän mittaiselle kehitykselle. Hyvä varhaiskasvatus luo näin vankan pohjan koulutukselle, osaamiselle ja sivistykselle ja pitkällä tähtäimellä Suomen menestymiselle. Myös maahanmuuttajien integroituminen onnistuu erityisesti varhaiskasvatuksen kautta. Valiokunta kiinnittää huomiota tässä uudistuksessa ryhmäkokojen muuttamisen suhdelukuun 1/13 ja ylipäänsä näiden uudistusten seuraamiseen.
Perusopetuksesta valiokunta toteaa, että vuoden 2016 peruspalveluiden valtionosuuksia ei leikata mutta aikaisempien vuosien leikkaukset ja indeksitarkistusten puuttuminen heikentävät kyllä kuntien rahoituspohjaa. Lisäksi perusopetuksen ryhmäkoon pienentämiseen tarkoitettu määräraha 30 miljoonaa poistuu, kuten myös yleissivistävän koulutuksen laadun parantamiseen osoitettu 15 miljoonan avustus. Valiokunta pitää tärkeänä, että hallitusohjelman kärkihankkeella uudistetaan laatua kouluissa eli oppimisympäristöä ja pedagogiikkaa ja edistetään opetuksen digitalisaatiota.
Valiokunta on myös tyytyväinen siihen, että Liikkuva koulu -ohjelma laajenee valtakunnalliseksi hankkeeksi. Olemme myös kiinnittäneet valiokunnassa huomiota turvapaikanhakijoiden voimakkaaseen kasvuun, ja uudistukset, jotka hallitus tuo, ovat hyviä. Täydentävään talousarvioesitykseen sisältyy lisävoimavaroja perusopetukseen valmistavaan opetukseen ja myös muutos, että opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksessa voidaan myös väliaikaisesti huomioida perusopetukseen valmistavan koulutuksen rahoitusta niistäkin oppilaista, jotka opiskelevat lyhyemmän aikaa.
Lisäksi todetaan kerhotoiminnasta, että koululaisten kerhotoiminnan rahoitus on ensi vuonna 2,9 miljoonaa euroa, mikä on 4,4 miljoonaa euroa vähemmän kuin tänä vuonna. Tämä on valitettavaa. Valiokunta lisää momentille 4 miljoonaa euroa, joista osoitetaan 2 miljoonaa euroa avustuksena perusopetuksen laadun parantamiseen ja 2 miljoonaa euroa avustuksena kerhotoimintaan. Lisäksi valtionavustusta järjestöille annetaan Suomi-koulujen tukemiseen, Kesälukioseuralle, Kansanvalistusseuran ylläpitämälle Etäkoulu Kulkurille ja kristillisten koulujen kerhotoimintaan.
Arvoisa puhemies! Ammatillisesta koulutuksesta valiokunta toteaa ensinnäkin, että hallitusohjelman kärkihanke, jonka tarkoituksena on uudistaa toisen asteen ammatillista koulutusta, on hyvä, mutta että aikataulu on ongelmallinen, sillä ammatillisen koulutuksen resurssit vähenevät tuntuvasti, 190 miljoonaa euroa jo vuonna 2017, mutta koulutuksen rakenneuudistus tulee voimaan vasta vuoden 2018 alkaessa. Lisäksi valiokunta kiinnittää huomiota oppisopimuskoulutuksen ja aikuiskoulutuksen vähenemiseen sekä investointien takuukorotuksen päättymiseen vuonna 2016. Tästä syystä aikuiskoulutuksen momentille 30 valiokunta lisää 100 000 euroa avustuksena Iso Kirja ‑kansanopiston toiminnan kehittämiseen ja useille neuvontajärjestöille toimintaan lisää tukea.
Arvoisa puhemies! Korkeakoulutuksesta toteamme valiokuntana, että korkeakouluopetukseen ja tutkimukseen ehdotetaan yhteensä 3,2 miljardia euroa vuodelle 2016, mikä on 8,3 miljoonaa euroa vähennystä kuluvaan vuoteen verrattuna. Säästöt kohdistuvat muun muassa yliopistoihin, ammattikorkeakouluihin ja Suomen Akatemiaan. Myös Tekesin avustusvaltuuksia leikataan merkittävästi. Valiokunta on huolissaan siitä, että nämä leikkaukset heikentävät osaamisen perustaa ja pitkäjänteisen ja laadukkaan tutkimuksen edellytyksiä ja vaikuttavat kielteisesti myös tieteellisestä urasta kiinnostuneiden nuorten tulevaisuusnäkymiin ja mahdollisesti edistävät tutkijoiden hakeutumista ulkomaille. Valiokunta korostaa, että Suomi on tunnettu korkeasta osaamisestaan ja voi tulevaisuudessa selviytyä ja menestyä vain korkeatasoisella osaamisella ja koulutuksella, jolla luodaan pohjaa uudelle kasvulle. Valiokunta pitää kuitenkin hyvänä kärkihanketta, jolla vahvistetaan korkeakoulujen ja elinkeinoelämän yhteistyötä innovaatioiden kaupallistamiseksi.
Valtion rahoitus yliopistojen toimintaan. Siihen kiinnitimme erityistä huomiota, että momentin määräraha on lähes 80 miljoonaa euroa kuluvaa vuotta vähemmän. Tästä syystä olemme kuitenkin asiantuntijakuulemisen jälkeen todenneet, että nämä ehdotetut säästöt eivät yksittäisinä toimenpiteinä aiheuta huomattavaa taloudellista riskiä korkeakoulujen toiminnalle, mutta säästötoimien yhteisvaikutus on tuntuva, kun huomioon otetaan jo aikaisempina vuosina tehdyt leikkaukset. Tämän vuoksi korkeatasoinen opetus ja tutkimus pitää pystyä turvaamaan, ja se voidaan tehdä vain uudistamalla rakenteita ja toimintatapoja. Valiokunta kiinnittää myös erityistä huomiota Helsingin yliopiston asemaan ja toteaa, että säästöjä tehtäessä on varmistettava, että yliopistot eivät joudu keskenään eriarvoiseen asemaan rahoituksen suhteen.
Arvoisa puhemies! Vielä ihan lyhyesti taiteesta ja kulttuurista sen verran, että ensinnäkin valiokunta pitää hyvänä, että myös kulttuuri on päässyt kärkihankkeeksi, jolla parannetaan siis taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta. Muutoin taiteen ja kulttuurin resurssit pienenevät. Säästöt ovat yhteensä 13 miljoonaa euroa kuluvaan vuoteen verrattuna, vaikka kärkihanke on siis 10 miljoonaa euroa, ja sitä kautta hallinnonalan virastojen määrärahatilanne on niukka.
Kiinnitimme samalla tavalla kuin eduskunnan sivistysvaliokunta huomiota audiovisuaalisen alan kannustinjärjestelmän luomiseen, ja sen takia valiokunta esittää omana lausumanaan: "Eduskunta edellyttää, että hallitus selvittää pikaisesti tarpeen sekä lainsäädännölliset ja rahoitukselliset edellytykset kilpailukykyisen av-alan tuotantokannustinjärjestelmän kehittämiseksi Suomeen."
Lisäksi vielä museoille laitetaan vähän määrärahaa ja käyttöoikeuskorvauksiin lainauskorvausten nostamiseen, ja sitä koskee sitten myös lausumaehdotus.
Lopuksi totean liikuntatoimesta, että liikuntabudjettiin ei kohdistu säästötoimia, ja totean myöskin nuorisotoimen osalta, että iso kysymys valiokunnan käsittelyssä oli nuorisotakuu ja siihen kohdistuvat riittävät voimavarat. Tältä osin valiokunta lisää tuolle momentille 4 miljoonaa euroa.