Satu Taiveaho /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kansanterveyslain 14 §:n 1 momentissa
säädetään opiskelijaterveydenhuollosta.
Laki ei nykyisellään velvoita kuntaa muuhun kuin
opiskelijaterveydenhuollon järjestämiseen eikä lakiin
ole kirjattu mitään opiskelijaterveydenhuollon
sisällöstä, järjestämistavoista tai
-vastuista. Käytännössä opiskelijaterveydenhuollon
resurssit ovat nykyisellään todella riittämättömät.
Tämä vaikuttaa erityisesti toisen asteen sekä ammattikorkeakoulujen
opiskelijoihin. Lisäksi ongelmia on näiden opiskelijoiden osalta
siinä, että muualla kuin opiskelupaikkakunnalla
vakituisesti asuvat opiskelijat eivät aina ole saaneet
heille kuuluvia opiskeluterveydenhuollon palveluja tarvitsemallaan
tavalla.
Lakiin tulisikin kirjata selkeästi opiskeluterveydenhuollon
järjestämistavat ja vastuut. Ennen kaikkea lakiin
tulisi kirjata opiskeluterveydenhuollon henkilöstömitoitukset.
Tämä lakialoite lähtee näistä tarpeista.
Opiskeluterveydenhuoltoa koskevasta lakialoitteesta oli puhetta myös
viime vuonna opiskelijajärjestöjen Sairaan hyvä hoito
-kampanjan yhteydessä, jossa oli eri puolueen edustajia
kutsuttuina. Aloite onkin saanut varsin paljon allekirjoittajia,
joten toivon todella, että laki etenisi.
Toimivan opiskelijaterveydenhuollon perusedellytys on määrällisesti
riittävä ja osaava henkilöstö.
Sosiaali- ja terveysministeriön vuonna 2006 julkaisemassa
opiskeluterveydenhuollon oppaassa vaaditaan, että opiskelijaterveydenhuollossa
mukana olevan henkilöstön tulee tuntea opiskelijoiden
elämäntilanne kaikkine erityispiirteineen.
Sosiaali- ja terveysministeriö on antanut suositukset,
joiden mukaan opiskelijaterveydenhuolto edellyttää toisella
asteella yhtä kokopäiväistä terveydenhoitajaa
600:aa opiskelijaa kohti ja korkea-asteella yhtä kokopäiväistä terveydenhoitajaa
800:aa opiskelijaa kohden. Terveydenhoitajakohtaista opiskelijamäärää voidaan
suosituksen mukaan vähentää, mikäli
opiskeluterveydenhuollossa ei ole käytössä psykologin
palveluja, terveydenhoitajan työparina ei ole nimettyä opiskeluterveydenhuoltoon
perehtynyttä lääkäriä tai
opiskelijoissa on paljon aikaa vaativia nuoria tai opiskelijoiden
joukko on kovin heterogeeninen.
Suositus opiskelijalääkärin potilasmääräksi
on 2 500—3 000 opiskelijaa yhtä kokopäiväistä lääkäriä kohti
sekä korkea-asteella että toisella asteella.
Nämä suositukset on ehdottomasti nostettava lain
tasolle. Lakiin tulisi kirjata velvoite nimetä ainakin
suurimpiin kuntiin myös pelkästään
opiskelijaterveydenhuollosta vastaavat lääkärit
ja sairaanhoitajat. Pelkät suositukset eivät ole
riittäneet turvaamaan hyvää opiskelijaterveydenhuoltoa.
Tutkimukset osoittavat, että nuorten ja opiskelijoiden
mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet merkittävästi.
Myös viimeaikaiset traagiset tapahtumat, kuten Jokelan
ja Kauhajoen kouluissa sattuneet ampumavälikohtaukset ja
kahden nuoren tytön puukotukset, ovat osoitus siitä,
että opiskelijaterveydenhuollossa sekä erityisesti mielenterveyspalveluiden
saannissa ja riittävyydessä on suuria ja vakavia
ongelmia. Viimeistään nyt tämän
tulisi olla kaikkien tiedossa ja asiaan tulisi todella tarttua.
Tiedetään, että nuorten lisääntyvät
mielenterveysongelmat työllistävät opiskelijaterveydenhoitajia
ja -psykologeja yhä enemmän.
Tästä syystä opiskelijaterveydenhuoltoa
koskevaan lainsäädäntöön
olisi kirjattava vaatimus ainoastaan opiskeluterveydenhuoltoon keskittyvien
mielenterveyspalveluiden tarjoamisesta. Psykologiliitto on suosittanut
ammattikorkeakouluissa yhtä kokopäiväistä psykologia 2 000:ta
opiskelijaa kohti ja toisella asteella yhtä psykologia
1 000:ta opiskelijaa kohti. Myös nämä suositukset
tulee kirjata lakiin ja yhdenmukaistaa. Näin voidaan taata
opiskelijoiden tasa-arvoisuus myös eri koulutusasteilla.
Tämän sektorin palveluiden vahvistamiseen on erityisen huutava
tarve.
Sosiaali- ja terveysministeriö on valmistellut ehdotuksen
neuvolatoimintaa, koulu- ja opiskelijaterveydenhuoltoa sekä lasten
ja nuorten ehkäisevää suun terveydenhuoltoa
koskevasta asetuksesta. Valmistuneessa asetusluonnoksessa selkiytetään
hyvällä tavalla opiskeluterveydenhuollossa tällä hetkellä vallitsevaa
sekavaa tilannetta. Olisi perusteltua ja tärkeää nostaa
lain tasolle joitakin asetusluonnoksessa olevia erityisen tärkeitä kohtia.
Asetusluonnoksessa on kuitenkin myös joitakin puutteita,
jotka tulisi pikimmiten korjata lain tasolla. Näistä keskeisin
on se, että asetus ei ota mitään kantaa
henkilöstömitoitukseen.
Opiskelijajärjestöjen tekemässä terveyskyselyssä,
jossa kartoitettiin opiskelijoiden terveydentilaa, terveystottumuksia
ja toiveita opiskeluterveydenhuollon kehittämiseksi, ilmeni,
että tällä hetkellä ammattikorkeakoululaisista
lähes 40 prosenttia jäi ilman uusille opiskelijoille
suunnattua terveystarkastusta. Lakiin tulisikin kirjata myös
uusia opiskelijoita koskeva oikeus terveystarkastukseen ensimmäisen
opiskeluvuoden aikana. Asetusluonnoksessa on selkiytetty opiskelijoiden
terveystarkastusjärjestelmää melko hyvin,
mutta esimerkiksi ammattikorkeakoulujen opiskelijat eivät
sen mukaan saa automaattisesti terveystarkastusta, vaan heidän
terveydentilansa mitataan paperilla terveyskyselyn puitteissa. Mielestämme
myös ammattikorkeakouluopiskelijoilla tulisi olla lakiin
kirjattu oikeus automaattiseen terveystarkastukseen ensimmäisenä vuonna.
Yhtenä tärkeimpänä kehityskohteena
opiskelijat pitivät tuon terveyskyselyn mukaan opiskelijahammashuollon
kehittämistä. Lakiin tulisikin kirjata myös
velvoite järjestää opiskelijahammashuolto
samaan tapaan muiden terveyspalveluiden kanssa. Lakiin
tulisikin kirjata asetusluonnoksessa oleva velvoite järjestää opiskelijalle
ainakin kerran opiskeluaikana suun terveystarkastus. Nämä ehdotukset
sisältyvät tähän lakialoitteeseen.
Opiskeluterveydenhuollon tarkoituksena on ennen kaikkea vahvistaa
opiskelijan hyvinvointia sekä opiskelukykyä. Tämän
tulee olla koko opiskeluterveydenhuollon lähtökohtana.
On opiskelijoiden osalta inhimillisesti välttämätöntä,
mutta myös koko yhteiskunnan kannalta ehdottoman tärkeää,
että työelämään siirtyessään opiskelijat
ovat työkykyisiä ja hyvässä kunnossa,
jotta jaksavat työelämän kiireissä ja
paineissa ja voivat antaa täyden panoksensa yhteiskunnalle.
Työvoimapulavuosien lähestyessä tämä nousee
yhä keskeisemmälle sijalle. Opiskeluterveydenhuollon
tulisi toimia tasa-arvoisesti paikkakunnasta riippumatta. Tämän
vuoksi tarvitaan tiukempaa sääntelyä riittävien
opiskelijaterveydenhuollon palveluiden turvaamiseksi kaikkialla maassamme.
Arvoisa puhemies! Tämä opiskelijaterveydenhuollon
vahvistaminen olisi ensimmäinen askel opiskelijahuollon
laajempaa vahvistamistyötä. Kannatan ja pidän
tärkeänä, että jatkossa vahvistetaan
ja selkeytetään lainsäädännöllä koko
oppilas- ja opiskelijahuoltoa. Nämä ovat kipeästi
tarvittavia toimia vastattaessa yhteiseen huoleemme nuorten pahoinvoinnin
ehkäisystä.
Arvoisa puhemies! Opiskelijaterveydenhuolto tarvitsee kiireesti
lisäresursseja. Tämä viesti tulisi hallituksen
myös kuulla. SDP:n vaihtoehtobudjettiin sisältyy
tarvittavia lisäresursseja koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon
vahvistamiseen. Toivottavasti tämä lakialoite
saa tuulta purjeisiinsa kohti opiskelijoiden parempaa hyvinvointia.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Taiveaho on ihan oikealla asialla. Toisen
asteen ja ammattikorkeakoulujen opiskelijat ovat todella terveydenhuollon
suhteen aivan eriarvoisessa asemassa, jos verrataan vaikka yliopistojen
ja korkeakoulujen opiskelijoihin. Mutta, ed. Taiveaho, kannattaa
kuitenkin muistaa pikkuisen sitä historiaa tälle
asialle. Muistan ajan — olin silloin eduskunnassa, taisi
olla ensimmäinen kausi — kun ministeri Rask yritti
todella parantaa ammattikorkeakoulujen opiskelijoiden asemaa, ja nyt
painotan tätä ammattikorkeakoulua. Hänellä oli
ihan selkeä esitys, mutta esitys torpattiin kokoomuksen
ja demareiden toimesta Lipposen toisen hallituksen aikana. Täällä äänestettiin,
minä muistan, että yöllä keskusteltiin
ihan melkein aamutunneille saakka ja sitten kun äänestettiin,
niin myöskin demarit olivat torppaamassa tätä esitystä.
Mutta on kuitenkin hyvä, että ed. Taiveaho on tähän
asiaan palannut ja haluaa nyt vihdoinkin korjata tämän
epäarvoisuuden, joka vallitsee eri korkeakoulujen opiskelijoitten
välillä, nimenomaan puhun nyt ammattikorkeakoulujen
opiskelijoista. Toivottavasti ed. Taiveaho saa koko ryhmän
tuen tälle hankkeelle. Silloin aikoinaan sitä koko
ryhmän tukea ei ollut ministeri Raskille.
Keskustelu päättyi.