Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on siis hallituksen
esitys laiksi asuntojen korjaus-, energia- ja terveyshaitta-avustuksista
annetun lain muuttamisesta. Budjetissa on oma momentti näille
hyvin erityyppisille avustuksille, ja tämä momentti
on ollut todellakin monien toiveiden kohteena. Vuosien ajan on voitu
todeta, että se ei ole toiveita täyttänyt;
toiveita on ollut aina enemmän kuin rahaa tällä momentilla.
Nyt tällä kertaa hallitus esittää nimenomaan energiaosuuden
avustusprosentin nostamista niin, että energia-avustuksia
pientalokohteitten korjauskustannuksiin myönnetään
jatkossa vain tuloharkinnan perusteella silloin, kun pienituloisuus
estää kotitalousvähennyksen käyttöä.
Myös avustusten enimmäissuuruuksien korottamiseksi ehdotetaan
muutettavaksi lakia. Korotettua avustusta voi ehdotuksen mukaan
saada 25 prosenttia hyväksyttävistä kustannuksista,
kun nykyisin avustusosuus on enintään 10 tai uusiutuviin
energialähteisiin siirryttäessä 15 prosenttia
kustannuksista. Hyväksyttävät kustannukset
eivät sisällä työkustannuksia.
Arvoisa puhemies! Lisäksi erityisistä syistä voidaan
vielä nostaa tämä prosentti, niin kuin tuossa
laissa lukee, 20 prosenttiin. Sinänsä tässä kävi
jo ilmi se, että tämä liittyy kaikkein
pienituloisimpien ihmisten tukemiseen ja heidän
esimerkiksi lämmitysjärjestelmänsä uusimiseen, koska
he eivät pysty saamaan kotitalousvähennystä,
jonka korottamisesta hallitus on tehnyt esityksensä, jolloin
se voi olla kahden tulonsaajan taloudessa yhteensä 6 000
euroa vuodessa. Näin ollen tämä on tietysti
ihan oikea teko hallitukselta sinänsä, mutta jälleen
voi vanhaa sanontaa käyttää, että on
oikean suuntainen muttei riittävä.
Tästä johtuen valiokunnassa on myöskin
liitetty tähän mietintöön vastalause,
jonka tässä esittelen samalla, ja se kuuluu: Ehdotimme
valiokunnan mietintöön pienituloisille avustuksensaajaruokakunnille
tarkoitettujen asuntojen korjaus-, energia- ja terveyshaitta-avustusten
korvaustason nostamista esitetystä 25 prosentista 50 prosenttiin
hankekohtaisen harkinnan perusteella hyväksyttävistä kustannuksista.
Valiokunnan mietinnön mukainen lakiehdotus on rajattu
pienituloisiin kansalaisiin. Avustuksen saaminen edellyttää heiltä omaa
75 prosentin panosta uusiutuvan energian käyttöönottoa
tukevan korjaushankkeen tarvikkeiden hankinnassa. Työkustannuksiin
kohdistuvaa tukea pienituloiset eivät saa.
Käsityksemme mukaan ehdotettu pientalojen valtion korjaus-,
energia- ja terveyshaitta-avustus pienituloisille jää monissa
tapauksissa käyttämättä. Pienituloiset
eivät tulojensa vähäisyyden vuoksi ole
useinkaan valtionverotuksen piirissä, josta he voisivat
saada kotitalousvähennyksen. Ehdotuksessa ja talousarviossa
vuodelle 2009 julkista tukea ohjataan pientalojen energiataloudellisiin
korjaustoimenpiteisiin siirtymällä avustusten
sijasta pääasiallisesti kotitalousvähennyksellä tapahtuvaan
julkiseen tukeen. Hallituksen esityksessä ajatus on se,
että ne, jotka eivät saa hyväkseen kotitalousvähennystä,
voisivat hakea käsillä olevan mukaista avustusta.
Nähdäksemme tämän lain mukaisten
avustusten käyttö tullee jäämään
kuitenkin vähäiseksi, koska lain edellyttämä kotitalouden
maksettavaksi jäävä omarahoitus on liian
korkea ja toisaalta tuloharkinta on tiukka. Lakiin liittyvän asetuksen
valmistelussa pidetään esimerkiksi kahden hengen
pienituloisen avustuksensaajaruokakunnan tulojen ylärajana
2 055 euroa kuukaudessa.
Esityksessä korjausinvestointeihin ryhtyminen vaatii
työn osalta 100 prosentin omavastuun ja tarvikkeiden osalta
75 prosentin omarahoituksen, mihin pienituloisten kotitalouksien
varat eivät monissa tapauksissa riitä.
Valtion talousarviossa vuodelle 2009 on varattu 2 miljoonaa
euroa pienituloisille avustuksensaajaruokakunnille asuntojen korjaus-,
energia- ja terveyshaitta-avustuksiin. Ehdotuksemme avustuksen korvaustason
nostamisesta 50 prosenttiin edellyttää, että valtiovarainvaliokunta
budjettimietinnössään nostaa avustusten
määrärahan 4 miljoonaan euroon. Avustus
suuntautuu uusiutuvan energian käyttöönoton
vaatimiin tarvikkeisiin, joihin sisältyvä valtion
perimä arvonlisävero on 22 prosenttia.
Arvoisa puhemies! Näin ollen 6 §:ää muutetaan
sen 7 kohdan osalta ja siihen tulee tämä 50 prosenttia
25 prosentin sijaan. Tämän ovat allekirjoittaneet
allekirjoittaneen lisäksi edustajat Valpas ja Tallqvist.
Tässä kohtaa, arvoisa puhemies, haluaisin
todeta myös sen, että kun ed. Taiveaho on täällä, niin
uskon, että hän samoin kuin yleensä sosialidemokraatit
ovat olleet pienituloisten ihmisten puolella, ja tässä olisi
nimenomaan sen tyyppinen tilanne, jossa tätä pienituloisten
puolella olemista tarvittaisiin, koska ilman tuota prosentin nostoa
pahoin pelkään tämän korjausavustuksen
25 prosentin osuuden jäävän suurelta
osalta käyttämättä. Tästä johtuen
on huoli juuri se, että myös pienituloiset ihmiset
voisivat parantaa asuntojensa energiatehokkuutta ja samalla myös
energiarakennetta niin, että voitaisiin siirtyä esimerkiksi
sähkölämmityksestä pellettiin
tai öljylämmityksestä pellettilämmitykseen.
Arvoisa puhemies! Ehdotan, että tähän
vastalauseeseen sisältyvä lakiehdotus otetaan
käsittelyn pohjaksi.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen verolinjahan on ollut kylmää kyytiä pienituloisille.
Sen sijaan suurituloiset ovat saaneet monenlaisia veronkevennyksiä nykyisen
hallituksen aikana ja myöskin edellisten hallitusten aikana.
Tämä kotitalousvähennys on sinänsä hyvä, mutta
se on siinä mielessä epäoikeudenmukainen,
että se ei anna pienituloisille mitään,
koska he eivät voi hyödyntää tätä kotitalousvähennystä,
koska he eivät myöskään maksa
tuloveroa. Sen takia tämä vastalause, jonka tuossa
juuri ed. Tiusanen hyvin esitti, on paikallaan. Se antaisi nimenomaan
näitten avustusten kohdalla sitten näille pienituloisille
hyvitystä siitä, etteivät he saa sitä kotitalousvähennystä,
joten kannatan ed. Tiusasen ehdotusta, joka oli todella hyvin perusteltu.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on linjassa energia- ja
ilmastopoliittisten tavoitteitten saavuttamiseksi, ja on hyvä,
että valiokuntakin on tähän näkemykseen yhtynyt.
Tässähän on tietysti tilanne niin, että saattaa
olla, että vaikka olisi hallituksen esitys ollut 50 prosenttia,
niin siitä huolimatta vasemmistoliitto olisi vaatinut 75
prosenttia. Tätähän on tietysti vaikea
arvioida, miten nämä hommat lähtevät
sitten kaiken kaikkiaan käyntiin.
Mutta tässä energian säästämisessä ja
uusiutuvien energialähteitten käyttöönoton
edistämisessä on kyllä hyvin tärkeätä se,
mikä on myös tässä valiokunnan
mietinnössä nostettu esille, nimittäin
tämä luotettavan tiedonsaannin tärkeys
ja tämä informaatio. Se on keskiössä koko
tämän asian suhteen. Me tiedämme kaikki
sen, että kun me puhumme energian säästöstä,
niin tällä hetkellä vähän
suppeata on kuitenkin se informaatio, mitä annetaan. Me
keskitymme enempikin tähän lämmitysjärjestelmien
muuttamiseen, kun me voisimme säästää energiaa
huomattavasti enempi lvi-tekniikan kautta, ilmastoinnin hyödyntämisellä ja
lämmön talteenotolla jne. Toivoisi, että ympäristövaliokuntakin
tähän jossakin vaiheessa tarttuisi ihan oikeasti,
kuuntelisi asiantuntijoita ja toisi nämä asiat
entistä tärkeämmin ja ponnekkaammin esille.
Mutta kaiken kaikkiaan tämä tukee minusta hyvin
sitä hallituksen kokonaislinjaa, ja kyllähän hallitus
on panostanut ja osoittanut myös euroja varsin vahvasti
energia- ja ilmastopoliittisten tavoitteitten saavuttamiseksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kiitos ed. Reijoselle, joka on alan ammattilainen
ja tietää paljon rakentamiseen liittyvistä kysymyksistä.
Totean, että myös esimerkiksi mainitsemanne ilmastointiin
liittyvät lämpöpumppukysymykset jne.,
kaikki nämä tarvikkeet, joita käytetään
energiatehokkuuden lisäämiseen, kuuluvat tähän energiatalouden
korvauslinjaan, joka sinänsä on aika laaja. Jos
otetaan kotitalousvähennys, sehän ottaa huomioon
nimenomaan työn, niin myöskin siinä tehtävä työ,
vaikkapa se energiataloudellisesti ja ilmastonmuutoksen kannalta
on päinvastaista, siis negatiivista, jopa sellainenkin
korvataan, koska verotoimistoissa ei pystytä näiden selvitysten
sisään menemään. Se on todettu
myös hallituksen puolesta. Huomasin, että valtiovarainvaliokunta
otti tähän kantaa ja kiinnitti siihen kielteiseen
sisältöön huomiota, että näin saattaa
tapahtua. Tästähän me puhuimme vastikään
täällä.
Mutta tämä prosentti, kun se nyt faktisesti nousee
joko 10 tai 5 prosenttiyksikköä, koska erityistapauksissa
on voitu 20 prosenttiakin aikaisemmin antaa, niin tämä nousu
on hyvin vaatimaton. Nyt kuitenkin tämä 50 prosenttia
on sen tyyppinen taso, johonka voidaan ajatella sisältyvän
sellainen insentiivi, että se kannustaa ihmisiä voimakkaammin
kuin tämä 25 prosenttia. Itse vierastan sitä huutokauppa-ajattelua,
että aina vähän lisätään
sitä. Se ei ole viisasta. Mutta tämä 50
prosenttia mielestämme on tarpeen.
Yleiskeskustelu päättyi.