3 §
Palvelussuhteiden osapuolten määritelmiä
Työntekijällä tarkoitetaan
tässä laissa henkilöä, joka
sopimuksessa sitoutuu tekemään toiselle (työnantaja)
työtä tämän johdon ja valvonnan alaisena
palkkaa tai muuta vastiketta vastaan taikka on virkasuhteessa tai
muussa siihen verrattavassa palvelussuhteessa valtioon, kuntaan tai
muuhun julkisyhteisöön (viranomainen). Mitä tässä laissa
säädetään työntekijästä,
sovelletaan soveltuvin osin myös muussa palvelussuhteeseen
rinnastettavassa oikeussuhteessa työskentelevään.
Työnantajalla tarkoitetaan tässä laissa
1 momentissa tarkoitettua työnantajaa ja julkisyhteisöä.
Mitä tässä laissa säädetään
työnantajasta, sovelletaan vastaavasti työvoimaa
toiselta työnantajalta vuokraavaan yritykseen (käyttäjäyritys)
sen käyttäessä työnantajalle
kuuluvaa määräysvaltaa työsopimuslain
(55/2001) mukaisesti.
Työnantajaa koskevia säännöksiä sovelletaan soveltuvin
osin myös muun palvelussuhteeseen rinnastettavan oikeussuhteen
toimeksiantajaan.
4 §
Viranomaisen velvollisuus edistää tasa-arvoa
Viranomaisten tulee kaikessa toiminnassaan edistää naisten
ja miesten välistä tasa-arvoa tavoitteellisesti
ja suunnitelmallisesti sekä luoda ja vakiinnuttaa sellaiset
hallinto- ja toimintatavat, joilla varmistetaan naisten ja miesten
tasa-arvon edistäminen asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa.
Erityisesti tulee muuttaa niitä olosuhteita, jotka
estävät tasa-arvon toteutumista.
Naisten ja miesten välisen tasa-arvon edistäminen
tulee ottaa huomioon 1 ja 2 momentissa tarkoitetulla tavalla palvelujen
saatavuudessa ja tarjonnassa.
4 a §
Julkisen hallinnon ja julkista valtaa käyttävien toimielinten
kokoonpano
Valtion komiteoissa, neuvottelukunnissa ja muissa vastaavissa
toimielimissä sekä kunnallisissa että kuntien
välisen yhteistoiminnan toimielimissä lukuun ottamatta
kunnanvaltuustoja tulee olla sekä naisia että miehiä kumpiakin
vähintään 40 prosenttia, jollei erityisistä syistä muuta johdu.
Jos julkista valtaa käyttävällä toimielimellä tai
virastolla, laitoksella taikka kunta- tai valtioenemmistöisellä yhtiöllä on
hallintoneuvosto, johtokunta tai muu luottamushenkilöistä koostuva
johto- tai hallintoelin, toimielimessä tulee olla tasapuolisesti
sekä naisia että miehiä, jollei erityisistä syistä muuta
johdu.
Viranomaisten ja kaikkien niiden tahojen, joita pyydetään
nimeämään ehdokkaita tässä pykälässä tarkoitettuihin
toimielimiin, tulee mahdollisuuksien mukaan ehdottaa sekä naista
että miestä jokaista jäsenpaikkaa kohden.
6 §
Työnantajan velvollisuus edistää tasa-arvoa
Jokaisen työnantajan tulee työelämässä edistää sukupuolten
tasa-arvoa tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti.
Tasa-arvon edistämiseksi työelämässä työnantajan
tulee, ottaen huomioon käytettävissä olevat
voimavarat ja muut asiaan vaikuttavat seikat:
1) toimia siten, että avoinna oleviin tehtäviin hakeutuisi
sekä naisia että miehiä;
2) edistää naisten ja miesten tasapuolista
sijoittumista erilaisiin tehtäviin sekä luoda
heille yhtäläiset mahdollisuudet uralla etenemiseen;
3) edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa
työehdoissa, erityisesti palkkauksessa;
4) kehittää työoloja sellaisiksi,
että ne soveltuvat sekä naisille että miehille;
5) helpottaa naisten ja miesten osalta työelämän
ja perhe-elämän yhteensovittamista kiinnittämällä huomiota
etenkin työjärjestelyihin; ja
6) toimia siten, että ennakolta ehkäistään
sukupuoleen perustuva syrjintä.
6 a §
Toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi
Jos työnantajan palvelussuhteessa olevan henkilöstön
määrä on säännöllisesti
vähintään 30 työntekijää,
työnantajan on toteutettava tasa-arvoa edistävät
toimet vuosittain laadittavan, erityisesti palkkausta ja muita palvelussuhteen ehtoja
koskevan tasa-arvosuunnitelman mukaisesti. Suunnitelma voidaan sisällyttää henkilöstö-
ja koulutussuunnitelmaan tai työsuojelun toimintaohjelmaan.
Tasa-arvosuunnitelma on laadittava yhteistyössä henkilöstön
edustajien kanssa, ja sen tulee sisältää:
1) selvitys työpaikan tasa-arvotilanteesta
ja sen osana erittely naisten ja miesten sijoittumisesta eri tehtäviin
sekä kartoitus naisten ja miesten tehtävien luokituksesta,
palkoista ja palkkaeroista;
2) käynnistettäviksi tai toteutettaviksi suunnitellut
tarpeelliset toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi ja palkkauksellisen
tasa-arvon saavuttamiseksi; ja
3) arvio tasa-arvosuunnitelmaan sisältyneiden
aikaisempien toimenpiteiden toteuttamisesta ja niiden tuloksista.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun vuosittaisen tarkastelun
sijasta voidaan paikallisesti sopia, että 2 momentin 1
kohdan mukaiset toimenpiteet voidaan tehdä vähintään
kerran kolmessa vuodessa.
6 b §
Toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi oppilaitoksissa
Oppilaitoksen tulee vuosittain yhteistyössä henkilöstön
ja opiskelijoiden edustajien kanssa laatia tasa-arvosuunnitelma.
Suunnitelman tulee sisältää oppilaitoksen
tasa-arvotilanteen ja siihen liittyvien ongelmien kartoitus sekä toteutettaviksi
suunnitellut tarpeelliset toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi.
Erityistä huomiota tulee kiinnittää tasa-arvon
toteutumiseen opiskelijavalinnoissa, opetusta järjestettäessä ja
opintosuorituksia arvioitaessa sekä toimenpiteisiin, joilla
pyritään seksuaalisen häirinnän
ja sukupuolen perusteella tapahtuvan häirinnän
ehkäisemiseen ja poistamiseen.
Tasa-arvosuunnitelman tulee sisältää arvio
aikaisempaan tasa-arvosuunnitelmaan sisältyneiden toimenpiteiden
toteuttamisesta ja niiden tuloksista.
Suunnitelma voidaan sisällyttää osaksi
opetussuunnitelmaa tai muuta oppilaitoksessa laadittavaa suunnitelmaa.
Vuosittaisen tarkastelun sijasta voidaan oppilaitoksessa sopia,
että suunnitelma laaditaan vähintään
kerran kolmessa vuodessa.
Tätä pykälää ei
sovelleta perusopetuslaissa (628/1998) tarkoitettuihin
opetuksen järjestäjiin ja kouluihin.
7 §
Syrjinnän kielto
Välitön ja välillinen syrjintä sukupuolen
perusteella on kielletty.
Välittömällä syrjinnällä tarkoitetaan
tässä laissa:
1) naisten ja miesten asettamista eri asemaan sukupuolen
perusteella; tai
2) eri asemaan asettamista raskaudesta tai synnytyksestä johtuvasta
syystä.
Välillisellä syrjinnällä tarkoitetaan
tässä laissa:
1) eri asemaan asettamista sukupuoleen nähden
neutraalilta vaikuttavan säännöksen,
perusteen tai käytännön nojalla, jos
menettelyn vaikutuksesta henkilöt voivat tosiasiallisesti
joutua epäedulliseen asemaan sukupuolen perusteella; tai
2) eri asemaan asettamista vanhemmuuden tai perheenhuoltovelvollisuuden
perusteella.
Edellä 3 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettua menettelyä ei
kuitenkaan ole pidettävä syrjintänä,
jos sillä pyritään hyväksyttävään
tavoitteeseen ja valittuja keinoja on pidettävä aiheellisina
ja tarpeellisina tähän tavoitteeseen nähden.
Seksuaalista häirintää ja häirintää sukupuolen
perusteella samoin kuin käskyä tai ohjetta harjoittaa
sukupuoleen perustuvaa syrjintää on pidettävä tässä laissa
tarkoitettuna syrjintänä.
8 §
Syrjintä työelämässä
Työnantajan menettelyä on pidettävä tässä laissa
kiellettynä syrjintänä, jos työnantaja:
1) työhön ottaessaan taikka tehtävään
tai koulutukseen valitessaan syrjäyttää henkilön,
joka on ansioituneempi kuin valituksi tullut toista sukupuolta oleva
henkilö, jollei työnantajan menettely ole johtunut
muusta, hyväksyttävästä seikasta
kuin sukupuolesta taikka jollei menettelyyn ole työn tai
tehtävän laadusta johtuvaa painavaa ja hyväksyttävää syytä;
2) työhön ottaessaan, tehtävään
tai koulutukseen valitessaan tai palvelussuhteen kestosta tai jatkumisesta
taikka palkka- tai muista palvelussuhteen ehdoista päättäessään
menettelee siten, että henkilö joutuu raskauden,
synnytyksen tai muun sukupuoleen liittyvän syyn perusteella epäedulliseen
asemaan;
3) soveltaa palkka- tai muita palvelussuhteen ehtoja
siten, että työntekijä tai työntekijät
joutuvat sukupuolen perusteella epäedullisempaan asemaan
kuin yksi tai useampi muu työnantajan palveluksessa samassa
tai samanarvoisessa työssä oleva työntekijä;
4) johtaa työtä, jakaa työtehtävät
tai muutoin järjestää työolot
siten, että yksi tai useampi työntekijä joutuu
muihin verrattuna epäedullisempaan asemaan sukupuolen perusteella;
5) irtisanoo, purkaa tai muutoin lakkauttaa palvelussuhteen
taikka siirtää tai lomauttaa yhden tai useamman
työntekijän sukupuolen perusteella.
Työnantaja ei kuitenkaan ole rikkonut 1 momentin 2—5
kohdassa tarkoitettua syrjinnän kieltoa, jos kyse on 7 §:n
4 momentissa tarkoitetusta tilanteesta ja säännöksen
mukaisesta hyväksyttävästä syystä.
8 a §
Työnantajan vastatoimet
Työnantajan menettelyä on pidettävä tässä laissa
kiellettynä syrjintänä, jos henkilö irtisanotaan
tai asetetaan muutoin epäedulliseen asemaan sen jälkeen,
kun hän on vedonnut tässä laissa säädettyihin
oikeuksiin tai velvollisuuksiin taikka osallistunut sukupuolisyrjintää koskevan
asian selvittämiseen.
8 b §
Syrjintä oppilaitoksissa
Oppilaitoksen sekä muiden koulutusta ja opetusta järjestävien
yhteisöjen menettelyä on pidettävä tässä laissa
kiellettynä syrjintänä, jos henkilö asetetaan
opiskelijavalinnoissa, opetusta järjestettäessä,
opintosuoritusten arvioinnissa tai oppilaitoksen tai yhteisön
muussa varsinaisessa toiminnassa sukupuolen perusteella muita epäedullisempaan
asemaan taikka muutoin kohdellaan 7 §:ssä tarkoitetulla
tavalla. Tätä pykälää ei
sovelleta perusopetuslaissa tarkoitettuihin opetuksen järjestäjiin
ja kouluihin.
8 c §
Syrjintä etujärjestöissä
Menettelyä on pidettävä tässä laissa
kiellettynä syrjintänä, jos henkilö asetetaan
muita epäedullisempaan asemaan sukupuolen perusteella työmarkkinajärjestön
tai muun ammatillista edunvalvontaa harjoittavan järjestön
toiminnassa, jäseneksi pääsyssä tai
sen tarjoamia etuuksia annettaessa taikka häntä muutoin
kohdellaan 7 §:ssä tarkoitetulla tavalla.
8 d §
Häirintä työpaikoilla
Työnantajan menettelyä on pidettävä tässä laissa
kiellettynä syrjintänä, jos työnantaja
saatuaan tiedon siitä, että työntekijä on
joutunut työssään seksuaalisen tai muun
sukupuoleen perustuvan häirinnän kohteeksi, laiminlyö ryhtyä käytettävissä oleviin
toimiin häirinnän poistamiseksi.
9 §
Menettely, jota ei ole pidettävä syrjintänä
Tässä laissa tarkoitettuna sukupuoleen
perustuvana syrjintänä ei ole pidettävä:
1) naisten erityistä suojelua raskauden tai synnytyksen
vuoksi;
2) asevelvollisuuden säätämistä ainoastaan miehille;
3) vain joko naisten tai miesten hyväksymistä muun
yhdistyksen kuin varsinaisen työmarkkinajärjestön
jäseniksi, jos tämä perustuu yhdistyksen
säännöissä olevaan nimenomaiseen
määräykseen; jos yhdistys on muu ammatillista edunvalvontaa
harjoittava järjestö, edellytetään lisäksi,
että järjestö pyrkii tämän
lain tarkoituksen toteuttamiseen; eikä
4) väliaikaisia, suunnitelmaan perustuvia
erityistoimia tosiasiallisen tasa-arvon edistämiseksi,
joilla pyritään tämän lain tarkoituksen
toteuttamiseen.
9 a §
Todistustaakka
Jos joku, joka katsoo joutuneensa tässä laissa tarkoitetun
syrjinnän kohteeksi, esittää tässä laissa
tarkoitettua asiaa tuomioistuimessa tai toimivaltaisessa viranomaisessa
käsiteltäessä tosiseikkoja, joiden perusteella
voidaan olettaa, että kyseessä on syrjintä sukupuolen
perusteella, vastaajan on osoitettava, ettei sukupuolten välistä tasa-arvoa
ole loukattu, vaan että menettely on johtunut muusta, hyväksyttävästä seikasta
kuin sukupuolesta. Säännöstä ei
sovelleta rikosasian käsittelyssä.
10 §
Työnantajan velvollisuus antaa selvitys menettelystään
Työnantajan on pyynnöstä viivytyksettä annettava
kirjallinen selvitys menettelystään sille, joka
katsoo joutuneensa syrjäytetyksi 8 §:n 1 momentin
1 kohdassa tarkoitetuin tavoin. Selvityksestä tulee käydä ilmi
työnantajan noudattamat valintaperusteet, valituksi tulleen
koulutus, työ- ja muu kokemus sekä muut valintaan
vaikuttaneet selvästi osoitettavissa olevat ansiot ja seikat.
Työnantajan on samoin viivytyksettä annettava
kirjallinen selvitys menettelynsä perusteista työnhakijalle
tai työntekijälle, joka katsoo joutuneensa 8 §:n
1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun syrjinnän kohteeksi.
Työnantajan on annettava selvitys työntekijälle
tämän palkkauksen perusteista ja muut työntekijää koskevat
välttämättömät tiedot,
joiden perusteella voidaan arvioida, onko 8 §:n 1 momentin
2 tai 3 kohdan mukaista palkkasyrjinnän kieltoa noudatettu.
Työehtosopimuksen perusteella valitulla luottamusmiehellä ja
työsopimuslain 13 luvun 3 §:ssä tarkoitetulla
luottamusvaltuutetulla tai sen mukaan kuin asianomaisella työpaikalla
on sovittu, muulla työntekijöiden edustajalla,
on itsenäinen oikeus saada palkkaa ja työehtoja
koskevia tietoja yksittäisestä työntekijästä hänen suostumuksellaan
tai työntekijäryhmästä, tai
siten kuin alaa koskevassa työehtosopimuksessa on sovittu,
silloin kun on aihetta epäillä palkkasyrjintää sukupuolen
perusteella. Jos tiedot koskevat yksittäisen henkilön
palkkausta, asianomaiselle on ilmoitettava, että tietoja
on annettu. Luottamusmies, luottamusvaltuutettu tai muu työntekijöiden
edustaja ei saa ilmaista muille palkkaa ja työehtoja koskevia
tietoja.
Selvitykseen ei saa merkitä tietoa kenenkään terveydentilasta
tai muista henkilökohtaisista oloista ilman tämän
suostumusta.
10 a §
Oppilaitoksen velvollisuus antaa selvitys menettelystään
Oppilaitoksen sekä muun koulutusta ja opetusta järjestävän
yhteisön on pyynnöstä viivytyksettä annettava
kirjallinen selvitys menettelystään opiskelijalle,
joka katsoo joutuneensa syrjityksi 8 b §:ssä mainituin
tavoin.
Selvitykseen ei saa merkitä tietoa kenenkään terveydentilasta
tai muista henkilökohtaisista oloista ilman tämän
suostumusta.
11 §
Hyvitys
Se, joka on rikkonut 8 tai 8 a—8 d §:ssä tarkoitettua
syrjinnän kieltoa, on velvollinen maksamaan loukatulle
hyvitystä.
Hyvityksenä on suoritettava vähintään
3 000 euroa. Työhönottotilanteessa hyvityksenä on suoritettava
enintään 15 000 euroa. Hyvitystä määrättäessä on
otettava huomioon syrjinnän laatu ja laajuus sekä sen
kestoaika sekä samasta teosta muun lain nojalla henkilöön
kohdistuvasta loukkauksesta tuomittu tai maksettavaksi määrätty
taloudellinen seuraamus.
Hyvitystä voidaan alentaa edellä säädetystä vähimmäismäärästä tai
velvollisuus suorittaa hyvitystä kokonaan poistaa, jos
se harkitaan kohtuulliseksi ottaen huomioon rikkojan taloudellinen
asema ja pyrkimykset estää tai poistaa menettelyn
vaikutukset sekä muut olosuhteet. Hyvityksen enimmäismäärä saadaan
ylittää, kun se syrjinnän vakavuus ja
muut olosuhteet huomioon ottaen on perusteltua.
Hyvityksen suorittaminen ei estä loukattua lisäksi
vaatimasta korvausta taloudellisesta vahingosta vahingonkorvauslain
(412/1974) taikka muun lain mukaan.
12 §
Hyvityksen vaatiminen
Hyvitystä on vaadittava kanteella, joka on pantava
vireille sen paikkakunnan tuomioistuimessa, missä työnantajalla,
oppilaitoksella tai etujärjestöllä on
kotipaikka.
Kanne hyvityksen suorittamisesta on nostettava kahden vuoden
kuluessa syrjinnän kiellon rikkomisesta. Työhönottotilanteissa
kanne on kuitenkin nostettava vuoden kuluessa syrjinnän kiellon
rikkomisesta.
Kun kanne hyvityksen suorittamisesta syrjinnän perusteella
on pantu vireille ja useammilla on oikeus vaatia hyvitystä saman
teon tai laiminlyönnin perusteella, on kaikki hyvitysvaatimukset,
siltä osin kuin se on mahdollista, käsiteltävä samassa
oikeudenkäynnissä.
15 §
Lausunnon pyytäminen tasa-arvolautakunnalta
Tuomioistuin voi pyytää tasa-arvolautakunnan
lausunnon 7, 8, 8 a—8 d ja 14 §:n soveltamisesta
lain tavoitteiden kannalta merkittävässä asiassa.
17 §
Tietojen antaminen tasa-arvoviranomaisille
Tasa-arvovaltuutetulla ja tasa-arvolautakunnalla on oikeus maksutta
saada viranomaisilta tämän lain noudattamisen
valvontaa varten tarpeelliset tiedot sen estämättä,
mitä asian tai asiakirjan julkisuudesta säädetään
tai määrätään.
Tasa-arvovaltuutetulla on oikeus asettamassaan kohtuullisessa
määräajassa saada jokaiselta tämän
lain noudattamisen valvontaa varten tarpeelliset tiedot sekä vaatia
tämän hallussa oleva asiakirja esitettäväksi,
jollei tällä ole lain mukaan oikeutta tai velvollisuutta
kieltäytyä todistamasta tai esittämästä asiakirjaa.
Palkkasyrjintää epäilevän
työntekijän pyynnöstä 10 §:n
4 momentissa tarkoitetulla työntekijän edustajalla
on oikeus saada palkkaa ja työehtoja koskevia tietoja yksittäisestä työntekijästä
tasa-arvovaltuutetulta
silloin, kun epäilyyn on perusteltua aihetta. Tasa-arvovaltuutetun
tulee toimittaa tiedot edustajalle viivytyksettä, kuitenkin
kahden kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Jos
tasa-arvovaltuutettu kieltäytyy antamasta vaadittuja tietoja,
työntekijän edustaja voi saattaa asian tasa-arvolautakunnan käsiteltäväksi.
Kirkon ja seurakunnan asiakirjojen julkisuudesta evankelisluterilaisessa
kirkossa on säädetty erikseen.
18 §
Tarkastukset ja virka-apu
Tasa-arvovaltuutetulla on oikeus suorittaa tarpeellinen tarkastus
työpaikalla, oppilaitoksessa tai etujärjestössä,
jos on syytä epäillä, että on menetelty
tämän lain vastaisesti taikka että tässä laissa
säädettyjä tasa-arvovelvoitteita ei muutoin
ole noudatettu.
Tasa-arvovaltuutetulla on oikeus saada tarkastuksen toimittamista
varten muilta viranomaisilta virka-apua.
Tarkastus on toimitettava siten, ettei siitä aiheudu
tarpeettomasti haittaa tai kustannuksia.
19 §
Ohjeiden ja neuvojen antaminen
Se, joka epäilee joutuneensa tässä laissa
tarkoitetun syrjinnän kohteeksi, voi pyytää tasa-arvovaltuutetulta
ohjeita ja neuvoja asiassa.
Havaitessaan, että tässä laissa säädettyjä velvoitteita
ei noudateta tai että lain säännöksiä muutoin
rikotaan, tasa-arvovaltuutetun on ohjein ja neuvoin pyrittävä siihen,
että lainvastaista menettelyä ei jatketa tai uusita.
Havaitessaan, että työnantaja tai oppilaitos
2 momentissa tarkoitetuista ohjeista ja neuvoista huolimatta laiminlyö 6 a
tai 6 b §:ssä säädetyn velvollisuutensa
laatia tasa-arvosuunnitelma, tasa-arvovaltuutettu voi asettaa kohtuullisen määräajan,
jonka kuluessa velvollisuus on täytettävä.
20 §
Asian saattaminen tasa-arvolautakunnan käsiteltäväksi
Tasa-arvovaltuutettu tai työmarkkinoiden keskusjärjestö voi
saattaa 7, 8, 8 a—8 d ja 14 §:n säännösten
vastaista menettelyä koskevan asian tasa-arvolautakunnan
käsiteltäväksi 21 §:ssä tarkoitettua
menettelyä varten.
Tasa-arvovaltuutettu voi saattaa 6 a ja 6 b §:n vastaista
menettelyä koskevan asian tasa-arvolautakunnan käsiteltäväksi
21 §:n 4 momentissa tarkoitettua menettelyä varten.
Lautakunnan käsiteltäväksi ei kuitenkaan
voida saattaa asiaa, joka koskee eduskunnan tai sen toimielimen,
tasavallan presidentin, valtioneuvoston, ministeriön, valtioneuvoston
kanslian, eduskunnan oikeusasiamiehen, valtioneuvoston oikeuskanslerin,
korkeimman oikeuden tai korkeimman hallinto-oikeuden toimintaa.
Asian käsittelystä tasa-arvolautakunnassa säädetään
tasa-arvovaltuutetusta ja tasa-arvolautakunnasta annetussa laissa
(610/1986).
21 §
Tasa-arvolautakunnan toimivalta lainvastaisen menettelyn johdosta
Tasa-arvolautakunta voi kieltää sitä,
joka on menetellyt 7, 8, 8 a—8 d tai 14 §:n säännösten vastaisesti,
jatkamasta tai uusimasta menettelyä, tarvittaessa sakon
uhalla.
Sakon uhka voidaan asettaa sille, jota kielto koskee, tai tämän
edustajalle taikka molemmille.
Kieltoa asetettaessa voidaan samalla päättää, että kieltoa
on noudatettava vasta päätöksessä mainitusta
ajankohdasta, jos on aiheellista, että velvoitetulle varataan
kohtuullinen aika kiellon perusteena olevien olosuhteiden tai menettelyn muuttamiseksi.
Tasa-arvovaltuutetun esityksestä tasa-arvolautakunta
voi, tarvittaessa sakon uhalla, velvoittaa työnantajan
tai oppilaitoksen, joka on laiminlyönyt 6 a tai 6 b §:ssä tarkoitetun
velvollisuuden, määräajassa laatimaan
tasa-arvosuunnitelman.
Uhkasakon määrää maksettavaksi
tasa-arvolautakunta.
21 a §
Tasa-arvovaltuutetun oikeus asettaa uhkasakko
Tasa-arvovaltuutettu voi asettaa 17 §:n 2 momentissa
tarkoitetun tietojenanto- ja asiakirjan esittämisvelvollisuuden
tehosteeksi uhkasakon. Uhkasakon määrää maksettavaksi
tasa-arvolautakunta.
Uhkasakkoon sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa
(1113/1990) säädetään.
22 §
Muutoksenhaku
Tasa-arvolautakunnan päätökseen haetaan muutosta
valittamalla hallinto-oikeudelta. Muutoksenhausta on voimassa, mitä hallintolainkäyttölaissa
(586/1996) säädetään.
Tasa-arvolautakunnan 21 §:n nojalla tekemää kielto-
ja velvoitepäätöstä on heti
noudatettava, vaikka se ei ole saanut lainvoimaa, jollei lautakunta
tai hallinto-oikeus toisin määrää.
23 §
Hyvityksen euromäärien tarkistaminen
Edellä 11 §:n 2 momentissa mainitut euromäärät
tulee valtioneuvoston asetuksella tarkistaa kolmivuotiskausittain
rahanarvon muutosta vastaavasti.
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta
20 . Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain
täytäntöönpanon edellyttämiin
toimenpiteisiin.