5 §
Päästökauppakaudet ja lentoliikenteen
päästöoikeuksien kokonaismäärä
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Edellä 2 momentissa tarkoitetuilla päästökauppakausilla
myönnettävien lentoliikenteen päästöoikeuksien
kokonaismäärästä siirretään kullakin
päästökauppakaudella kolme prosenttia
9 §:ssä tarkoitettuun erityisvarantoon.
9 §
Lentoliikenteen päästöoikeuksien
erityisvaranto
Kullakin 5 §:n 2 momentissa tarkoitetulla päästökauppakaudella
siirretään kolme prosenttia mainitussa lainkohdassa
tarkoitetusta lentoliikenteen päästöoikeuksien
kokonaismäärästä erityisvarantoon
sellaisia ilma-alusten käyttäjiä varten:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
10 §
Huutokaupalla myytävät lentoliikenteen päästöoikeudet
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Lentoliikenteen päästöoikeuksien
huutokauppaan sovelletaan päästökauppalain
(311/2011) 6 luvun säännöksiä.
12 §
Todentaja
Ilma-aluksen käyttäjän on käytettävä 7 §:n 1 momentissa
ja 9 §:n 3 momentissa tarkoitetussa hakemuksessa ilmoitettujen
tonnikilometritietojen sekä 11 §:n 2 momentin
mukaisen selvityksen todentamisessa todentajaa, jolla on ilmailualan
tuntemusta. Liikenteen turvallisuusvirasto hyväksyy todentajan
noudattaen päästökauppalain 61 ja 62 §:n
säännöksiä. Todentamistehtävien
suorittamiseen, todentajan velvollisuuteen ilmoittaa toimintansa
muutoksista ja todentajan hyväksymisen peruuttamiseen sovelletaan päästökauppalain
58, 63 ja 64 §:n säännöksiä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
15 §
Rekisteri
Edellä 2 §:n 2 momentissa tarkoitetuilla ilma-aluksen
käyttäjillä on päästöoikeustili
päästökauppalain 46 §:ssä tarkoitetussa
rekisterissä.
19 §
Velvoite palauttaa päästöoikeuksia,
lentoliikenteen päästöoikeuksia ja hankeyksiköitä sekä näiden
mitätöiminen
Kunkin vuoden huhtikuun 30 päivään
mennessä kukin ilma-aluksen käyttäjä palauttaa
rekisteriin kustakin ilma-aluksesta edellisenä kalenterivuonna
aiheutuneita ja 11 §:n mukaisesti todennettuja
kokonaispäästöjä vastaavan määrän
päästöoikeuksia. Määräaikaan
ei sovelleta säädettyjen määräaikain
laskemisesta annetun lain (150/1930) 5 §:n
säännöksiä. Energiamarkkinaviraston
on huolehdittava siitä, että palautetut päästöoikeudet
mitätöidään.
Ilma-aluksen käyttäjä voi käyttää 1
momentissa säädetyn velvoitteensa täyttämiseen
hanketoiminnoista saatuja sertifioituja päästövähennyksiä ja
päästövähennysyksiköitä.
Energiamarkkinavirasto huolehtii siitä, että ilma-alusten
käyttäjien palauttamat päästöoikeudet,
sertifioidut päästövähennykset
ja päästövähennysyksiköt
poistetaan Kioton pöytäkirjan ensimmäisen
velvoitekauden osalta ainoastaan siltä osin kuin nämä päästöoikeudet,
sertifioidut päästövähennykset
ja päästövähennysyksiköt vastaavat
Suomen kansallisiin kokonaispäästömääriin
sisältyviä päästöjä.
24 §
Seuraamukset
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jollei ilma-aluksen käyttäjä kunkin
vuoden 30 päivään huhtikuuta
mennessä palauta edeltävän vuoden päästöjään
vastaavaa määrää päästöoikeuksia,
Liikenteen turvallisuusvirasto määrää ilma-aluksen
käyttäjän maksamaan valtiolle lentoliikenteen
päästöoikeuden ylitysmaksun. Maksu on
100 euroa kutakin sellaista aiheutunutta hiilidioksidiekvivalenttitonnia
kohti, jonka osalta ilma-aluksen käyttäjä ei
ole palauttanut päästöoikeuksia. Ylitysmaksun
täytäntöönpanoon sovelletaan
päästökauppalain 69 §:n säännöksiä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
26 §
Viranomaisten maksulliset suoritteet
Liikenteen turvallisuusvirastolla ja Energiamarkkinavirastolla
on oikeus periä tämän lain mukaisen luvan,
ilmoituksen, hyväksymisen tai muun asian käsittelystä maksu.
Energiamarkkinavirastolla on lisäksi oikeus periä maksu
tehtävistä, jotka koskevat rekisterin tilien ylläpitoa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.