1 §
Lain tarkoitus
Lain tarkoituksena on varmistaa potilasturvallisuus niissä tilanteissa,
joissa kunnallista terveydenhuoltoa koskeva työtaistelu
uhkaa välittömästi vaarantaa potilaiden
hengen tai aiheuttaa pysyvän vakavan vammautumisen hoitohenkilökunnan
riittämättömyyden vuoksi.
2 §
Työtehtävien muuttaminen
Työtaistelun piiriin kuulumattoman terveydenhuollon
ammattihenkilön on, sen estämättä, mitä muualla
säädetään tai työsopimuksessa
on sovittu, tavanomaisten työtehtäviensä lisäksi suoritettava
työnantajan määräämiä muita
ammattitaitoaan vastaavia tehtäviä, jos se on
välttämätöntä potilaan
hengen tai terveyden vaarantumisen ehkäisemiseksi.
3 §
Potilasturvatyö
Jos kunnan tai kuntayhtymän ylläpitämä terveydenhuollon
toimintayksikkö ei pysty työtaistelun vuoksi järjestämään
potilaiden hengen turvaamiseksi tai pysyvän vakavan vammautumisen
estämiseksi välttämättä tarvittavaa
hoitoa, lääninhallitus voi määrätä terveydenhuollon
ammattihenkilön työskentelemään
tällaisessa terveydenhuollon toimintayksikössä ammattitaitoaan
vastaavissa tehtävissä (potilasturvatyö). Määräys
voidaan antaa kerrallaan enintään viikon ajaksi
ja se voidaan työtaistelun piiriin kuulumattoman osalta
uudistaa enintään neljä kertaa. Potilasturvatyöhön
ilman henkilön suostumusta tulee ensisijaisesti määrätä työtaistelun vuoksi
irtisanoutuneita henkilöitä. Muu terveydenhuollon
ammattihenkilö voidaan ilman henkilön suostumusta
määrätä potilasturvatyöhön vain
erityisen painavista syistä.
Edellä 1 momentissa tarkoitettuja välttämättömiä hoitoja
ovat:
1) tehohoito, mukaan lukien keskosten ja vastasyntyneiden
tehohoito;
2) päivystys ja siihen välittömästi
liittyvä hoito;
3) synnytykset;
4) välitöntä hoitoa edellyttävät
syöpätapaukset;
5) dialyysihoito;
6) välitön tahdosta riippumaton psykiatrinen hoito;
7) edellä mainittuihin hoitoihin liittyvät
kiireelliset anestesiapalvelut sekä laboratorio- ja kuvantamispalvelut;
sekä
8) muu näihin verrattava, potilaiden hengen turvaamiseksi
tai pysyvän vakavan vammautumisen estämiseksi
välttämättä tarvittava hoito.
Määräys voidaan antaa siitä riippumatta,
onko terveydenhuollon ammattihenkilö työ- tai
virkasuhteessa muuhun työnantajaan. Määräystä ei voida
antaa, jos se vaikeuttaisi huomattavasti määrättäväksi
aiotun henkilön perheen tai omaisten hyvinvointia, hänen
työnantajansa toimintaa tai jos määräyksestä aiheutuisi
muusta syystä erityisen suurta haittaa määrättäväksi
aiotulle henkilölle.
4 §
Menettely potilasturvatyöhön määrättäessä
Henkilö voidaan määrätä potilasturvatyöhön vain terveydenhuollon toimintayksikköä
ylläpitävän kunnan tai kuntayhtymän
esityksen perusteella. Esityksessä on oltava selvitys niistä toimenpiteistä,
joita kunta tai kuntayhtymä on toteuttanut, jotta vältettäisiin
välitön vaara potilaiden hengelle tai vakavaan
pysyvään vammautumiseen sekä perustelut
sille, miksi pysyvän lainsäädännön
mahdollistamat toimet ovat riittämättömiä.
Lisäksi esityksessä tulee olla tieto siitä,
mihin tehtäviin, kuinka paljon ja miksi ajaksi terveydenhuollon
ammattihenkilöitä tulisi määrätä potilasturvatyöhön.
Kunnan tai kuntayhtymän on esitystä laatiessaan
varattava työtaisteluun ryhtyneen ammattijärjestön
kyseisessä terveydenhuollon toimintayksikössä toimivalle ammattiosastolle
mahdollisuus lausunnon antamiseen ja esitykseen tulee liittää osaston
mahdollisesti antama lausunto.
Ennen määräyksen antamista lääninhallituksen
on varattava potilasturvatyöhön määrättävälle
mahdollisuus tulla kuulluksi asiassa. Kuultavan on ilmoitettava
näkemyksensä asiasta lääninhallituksen
määräämässä ajassa,
joka ei saa olla 24 tuntia lyhyempi. Jos kuultava on työ-
tai virkasuhteessa, on lääninhallituksen varattava myös
työnantajalle mahdollisuus tulla kuulluksi samassa ajassa.
Määräys voidaan antaa, vaikka kuultava
vastustaisi määräystä. Määräyksessä lääninhallituksen
on määriteltävä potilasturvatyön
alkamisen ajankohta, kesto, toimintayksikkö, jossa se suoritetaan,
ja pääasialliset työtehtävät.
Jos kuultava on vastustanut määräystä 3 §:n
3 momentissa mainituilla perusteilla ja lääninhallitus
katsoo, että hänet voidaan siitä huolimatta
määrätä potilasturvatyöhön,
on päätöksessä perusteltava
syy potilasturvatyöhön määräämiselle.
Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella voidaan
tarvittaessa antaa tarkemmat säännökset
niistä 1 momentin mukaisista tiedoista ja selvityksistä,
jotka tulee sisällyttää kunnan tai kuntayhtymän
esitykseen, sekä tiedoista, jotka lääninhallituksen
tulee sisällyttää potilasturvatyötä koskevaan
määräykseen.
5 §
Potilasturvatyöhön määrätyn
oikeudet
Potilasturvatyöhön määrätyllä on
oikeus saada kunnalta tai kuntayhtymältä potilasturvatyöstä korvaus,
joka on vähintään 1,3 kertaa vastaavasta
työstä asianomaisessa terveydenhuollon toimintayksikössä säännölliseltä työajalta
tavallisesti maksettava palkka. Jos potilasturvatyöhön
määrätty on työssä muualla,
hänelle suoritettavan korvauksen tulee olla vähintään
1,2 kertaa hänelle tuosta muusta säännölliseltä työajalta
työstä maksettava palkka. Lisäksi potilasturvatyöhön määrätyllä on oikeus
saada korvaus hänelle määräyksestä aiheutuvista
poikkeuksellisista kustannuksista.
Potilasturvatyössä sovelletaan työaikalakia (605/1996),
vuosilomalakia (162/2005), työturvallisuuslakia (738/2002), työterveyshuoltolakia
(1383/2001), tapaturmavakuutuslakia (608/1948),
ammattitautilakia (1343/1988) ja kunnallista eläkelakia
(549/2003) sekä soveltuvin osin työsopimuslain
(55/2001) säännöksiä työntekijän
ja työnantajan oikeuksista ja velvollisuuksista.
Jos potilasturvatyöhön määrätty
on hoitanut alle kouluikäistä lastaan kotonaan,
on kunnan järjestettävä lapselle hänen
tarvitsemansa päivähoitopaikka potilasturvatyön
alkamisesta.
Potilasturvatyöhön määrätyn
työnantaja ei saa päättää työ-
tai virkasuhdetta potilasturvatyön takia. Potilasturvatyöhön
määrätyllä työntekijällä on
oikeus palata aikaisempaan työhönsä potilasturvatyön
päätyttyä. Potilasturvatyöhön
määrätyn on palattava työhönsä kohtuullisen
ajan kuluessa potilasturvatyön aiheuttaman esteen lakattua.
6 §
Poikkeaminen työaikasäännöksistä
Jos terveydenhuollon työtaistelu vakavasti uhkaa johtaa
3 §:n 1 momentissa tarkoitettuun hengen tai terveyden vaarantumiseen,
säädetyt tai sovitut työajat saa sen
estämättä, mitä työaikalaissa
säädetään, ylittää siinä määrin
kuin välttämättömän
hoidon turvaaminen sitä edellyttää, kuitenkin
enintään kahden viikon ajan.
Edellä 1 momentissa tarkoitettua työtä ei
lueta työaikalain 17 §:ssä tarkoitettuun
ylityöhön. Sellaisessa työssä saa
myös poiketa työaikalain 26—31 §:n
sekä 33 §:n 1 momentin säännöksistä.
Työnantajan on viivytyksettä tehtävä työsuojeluviranomaiselle
kirjallinen ilmoitus tässä pykälässä tarkoitetun
työn syystä, laajuudesta ja todennäköisestä kestosta.
Työnantajan on varattava tällaista työtä tekeviä työntekijöitä edustavalle
luottamusmiehelle tai jos luottamusmiestä ei ole valittu,
työsopimuslain 13 luvun 3 §:ssä tarkoitetulle
luottamusvaltuutetulle tai jos luottamusvaltuutettuakaan ei ole
valittu, työsuojeluvaltuutetulle tilaisuus liittää ilmoitukseen
lausuntonsa. Työsuojeluviranomainen voi tutkittuaan asian
joko jättää sen saamansa ilmoituksen varaan
tai ryhtyä toimenpiteisiin tässä pykälässä tarkoitetun
työn rajoittamiseksi tai lopettamiseksi.
7 §
Uhkasakko
Lääninhallitus voi tehostaa tämän
lain 4 §:ssä tarkoitettua päätöstä potilasturvatyöhön
määräämisestä uhkasakolla.
Uhkasakon asettamiseen ja tuomitsemiseen sovelletaan, mitä uhkasakkolaissa
(1113/1990) säädetään.
Lääninhallitus tuomitsee uhkasakon potilasturvatyömääräystä hakeneen
kunnan tai kuntayhtymän hakemuksesta.
8 §
Muutoksenhaku
Lääninhallituksen päätökseen
saa hakea valittamalla muutosta siten kuin hallintolainkäyttölaissa
(586/1996) säädetään.
Lääninhallituksen päätöstä potilasturvatyöhön
määräämisestä on noudatettava
muutoksenhausta huolimatta, jollei muutoksenhakuviranomainen
toisin määrää.
Valitus, joka koskee potilasturvatyöhön määräämistä tai
määräyksen täytäntööpanon
kieltämistä, on käsiteltävä muutoksenhakuviranomaisessa
kiireellisenä.
9 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 200 ja
se on voimassa 31 päivään maaliskuuta 2008.
Lakia ei saa soveltaa enää 1 §:ssä tarkoitetun
uhan päätyttyä.
Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon
edellyttämiin toimenpiteisiin.