Yleiset säännökset
1 §
Lain tarkoitus
Tämän lain tarkoituksena on edistää poliisin, tullin
ja rajavartiolaitoksen (PTR-viranomaiset) yhteistoimintaa
sekä PTR-viranomaisten yhteisten toimintalinjojen toteuttamista
siten, että PTR-viranomaisille säädetyt
rikosten estämiseen, paljastamiseen ja selvittämiseen
(rikostorjunta), valvontaan sekä niitä koskevaan
kansainväliseen yhteistyöhön liittyvät
tehtävät ja yksittäiset toimenpiteet
tulevat hoidetuiksi tarkoituksenmukaisesti, tehokkaasti ja taloudellisesti.
Yhteistoiminnalla tarkoitetaan tässä laissa
rikostorjuntaan, valvontatoimintaan tai kansainväliseen
yhteistyöhön liittyvän toimenpiteen suorittamista
toisen PTR-viranomaisen puolesta tai apuna tämän
tehtäväalueella sekä toimimista yhteistyössä PTR-viranomaisten
yhteisellä tehtäväalueella.
PTR-viranomaisten tehtävistä ja niihin liittyvistä toimivaltuuksista
on voimassa, mitä niistä on erikseen säädetty.
Poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen yhteistoiminta rikostorjunnassa
2 §
Toimiminen toisen PTR-viranomaisen tehtäväalueella
PTR-viranomainen voi pyynnöstä suorittaa toisen
PTR-viranomaisen puolesta tämän tehtäväalueeseen
kuuluvan yksittäisen rikostorjuntaan liittyvän
toimenpiteen käyttäen niitä toimivaltuuksia,
joita se saa käyttää omalla tehtäväalueellaan
sille kuuluvissa rikostorjuntatehtävissä.
PTR-viranomainen voi suorittaa 1 momentissa tarkoitetun rikostorjuntatehtävään
liittyvän kiireellisen toimenpiteen 1 momentin mukaisin toimivaltuuksin
ilman pyyntöäkin, jos toimenpidettä ei
voida viivyttää. Toimenpiteestä on ilmoitettava
ilman aiheetonta viivytystä sille PTR-viranomaiselle, jonka
tehtäväalueeseen toimenpide kuuluu. Toimenpiteestä on
luovuttava, jos viranomainen, jonka puolesta toimenpide suoritetaan,
sitä pyytää tai ottaa tehtävän
hoitaakseen.
Jos PTR-viranomainen ei ryhdy 2 momentissa tarkoitettuun toimenpiteeseen,
sen on ilmoitettava tietoonsa tulleesta asiasta ilman aiheetonta
viivytystä sille PTR-viranomaiselle, jonka tehtäväalueeseen
toimenpide kuuluu, jos ilmoittaminen on välttämätöntä vakavan
rikoksen estämiseksi, tällaista rikosta koskevan
tutkinnan aloittamiseksi taikka milloin se näihin rinnastettavan
muun erityisen syyn vuoksi on tarpeen.
3 §
Ilmoitusten tekeminen ja toimenpiteistä sopiminen PTR-viranomaisen
yhteisellä tehtäväalueella
PTR-viranomaisen on ilman aiheetonta viivytystä ilmoitettava
tietoonsa tulleesta rikoksesta ja siihen liittyvistä toimenpiteistä sille
PTR-viranomaiselle, jonka tehtäväalueeseen asia
myös kuuluu, tekemällä siitä merkintä PTR-viranomaisten
yhteiskäyttöiseen rekisteriin.
Edellä 1 momentissa tarkoitettuun rikokseen liittyvistä toimenpiteistä sovitaan
tapauskohtaisesti siten, että yhteistoiminta tuottaa rikosvastuun
toteutumisen kannalta tarkoituksenmukaisimman tuloksen ja siinä otetaan
huomioon kunkin PTR-viranomaisten päätehtävät
ja toimintavalmiudet. Jos toimenpiteistä ei päästä sopimukseen,
niistä päättää poliisi.
Päätöksentekomenettelystä säädetään
valtioneuvoston asetuksella.
4 §
Menettely valvotun läpilaskun toteuttamisessa
PTR-viranomaisen on ilman aiheetonta viivytystä ilmoitettava
tekemästään tai vastaanottamastaan Suomea
sitovaan kansainväliseen sopimukseen tai muuhun Suomea
sitovaan velvoitteeseen perustuvasta, valtakunnan rajan ylittävää kuljetusta
koskevasta virka- tai oikeusapupyynnöstä (valvottu
läpilasku) sille PTR-viranomaiselle, jonka tehtäväalueeseen
asia myös kuuluu.
Valvotusta läpilaskusta ja sitä koskevista
toimenpiteistä sovitaan toimivaltaisten PTR-viranomaisten
kesken tapauskohtaisesti siten, ettei siitä aiheudu välitöntä vakavaa
vaaraa hengelle, terveydelle tai vapaudelle eikä välitöntä huomattavan
ympäristö-, omaisuus- tai varallisuusvahingon
vaaraa.
Edellä 2 momentissa tarkoitettua menettelyä sovelletaan
myös laitonta valtakunnan rajan ylittävää kuljetusta
koskevaan PTR-viranomaisen toimenpidepyyntöön.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
tämän pykälän mukaisesta päätöksentekomenettelystä.
5 §
PTR-rikostiedusteluyksiköt
PTR-viranomaisten rikostiedustelu- ja rikosanalyysitoimintaa
varten voidaan perustaa valtakunnallisia, alueellisia
ja paikallisia PTR-rikostiedusteluyksiköitä. PTR-rikostiedusteluyksiköissä voi
toimia PTR-viranomaisten erikseen tehtävään
määrättyjä edustajia ja myös
muiden viranomaisten edustajia, jos heillä on poliisilain (493/1995)
8 §:ssä säädetyt erityiset poliisivaltuudet
mainitun lain 1 §:ssä säädettyjen
tehtävien suorittamiseksi.
PTR-rikostiedusteluyksiköiden tehtävänä on hankkia,
analysoida ja välittää ajantasaista ja kattavaa
rikostiedustelutietoa PTR-viranomaisten valtakunnallisiin, alueellisiin
ja paikallisiin tarkoituksiin.
6 §
Tietojen käsittely PTR-rikostiedusteluyksikössä
PTR-rikostiedusteluyksikössä edustettuna oleva
PTR-viranomainen voi perustaa vakavaa tai laajamittaista rikollisuutta
koskevaa yksittäistä rikostorjuntatehtävää varten
henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa
annetun lain (761/2003) 6 §:n 2 momentissa, henkilötietojen käsittelystä rajavartiolaitoksessa
annetun lain (579/2005) 4 §:ssä tai tullilain
(1466/1994) 22 §:n 2 momentissa tarkoitetun
tilapäisen rikosanalyysirekisterin. Rekisterinpitäjänä toimii sen
perustanut PTR-viranomainen.
Sen lisäksi, mitä rekisterin perustanutta
PTR-viranomaisen henkilötietojen käsittelyä koskevassa
lainsäädännössä säädetään,
rikosanalyysirekisteriin saadaan luovuttaa yhdistämistä,
käsittelyä ja tallentamista varten muiden PTR-rikostiedusteluyksikössä toimivien
viranomaisten sellaisia tietojärjestelmien tietoja sekä yksittäisen
tehtävän suorittamisen yhteydessä saatuja
rikostiedustelu-, tarkkailu- ja havaintotietoja, jotka ovat tarpeellisia
1 momentissa tarkoitetun yksittäisen rikostorjuntatehtävän
suorittamiseksi.
Rikosanalyysirekisterin perustanut PTR-viranomainen voi antaa
rekisteriin käyttöoikeuden niille PTR-rikostiedusteluyksikössä toimiville
viranomaisten edustajille, joiden tehtäväalueeseen
rekisteriin tallennettavat tiedot liittyvät.
PTR-rikostiedusteluyksikössä toimiva viranomaisen
edustaja voi luovuttaa edustamalleen viranomaiselle vain sen tehtäväalueeseen
kuuluvan rikostorjuntatehtävän suorittamiseksi
tarpeellista analysoitua rikostiedustelutietoa.
PTR-rikostiedustelu- ja analyysitoiminnan valvonnasta on voimassa,
mitä siitä erikseen säädetään.
7 §
PTR-tiedonhankinta- ja tutkintaryhmät
PTR-viranomaiset voivat perustaa yhteisen tiedonhankinta- ja
tutkintaryhmän rikoksen tai rikoskokonaisuuden estämiseksi,
paljastamiseksi tai selvittämiseksi. PTR-tiedonhankinta-
ja tutkintaryhmä voidaan perustaa niiden viranomaisten
kesken, joiden tehtäväalueeseen rikosasia
kokonaan tai osittain kuuluu.
PTR-tiedonhankinta- ja tutkintaryhmän perustamisesta
ja siihen osallistumisesta päättävät ryhmään
osallistuvat PTR-viranomaiset. PTR-tiedonhankinta- ja tutkintaryhmän
perustamisen yhteydessä päätetään
ryhmän tiedonhankinnan tai tutkinnan kohteeksi otettavasta
rikoskokonaisuudesta sekä johtosuhteista.
PTR-tiedonhankinta- ja tutkintaryhmässä PTR-viranomaisen
edustajalla on oikeus osallistua ryhmän johtajan johdon
ja tarpeellisen valvonnan alaisena sellaisten tiedonhankinta- ja tutkintatoimenpiteiden
suorittamiseen, joihin kyseisen PTR-viranomaisen edustaja on toimivaltainen
omalla tehtäväalueellaan kyseiselle PTR-viranomaiselle
kuuluvissa rikostorjuntatehtävissä ja joita yhteinen
tiedonhankinta tai tutkinnan kohteena olevan rikoskokonaisuuden estäminen,
paljastaminen ja selvittäminen edellyttävät
ja joista ryhmän johtaja on toimivaltuuksiensa nojalla
päättänyt.
PTR-viranomaisten muu yhteistyö
8 §
Valvontatoiminta
PTR-viranomaiset edistävät tehtäviensä ja toimivaltuuksiensa
puitteissa toistensa tehtäviin kuuluvia yleisen järjestyksen
ja turvallisuuden, tavaroiden maahantuonnin ja maastaviennin, henkilöiden
maahantulon ja maastalähdön sekä ulkomaalaisten
maassaolon laillisuuden valvontaa.
9 §
Kansainvälinen yhteistoiminta
PTR-viranomaisten tulee neuvotella kansainvälisen yhteistyön
tavoitteista sekä sopia kansainvälisistä yhteisesti
toteutettavista toimenpiteistä sekä operaatioihin
osallistumisesta kansallisesti ennalta siten, että kunkin
PTR-viranomaisen tehtävät ja toimivaltuudet tulevat
otetuiksi huomioon.
Erinäiset säännökset
10 §
Välineistön, tilojen ja henkilöstön
tilapäinen luovuttaminen toisen PTR-viranomaisen käyttöön
Sen lisäksi, mitä muualla laissa säädetään, PTR-viranomainen
on velvollinen tilapäisesti antamaan toisen PTR-viranomaisen
käyttöön rikostorjunta-, valvonta- tai
kansainväliseen yhteistoimintaan liittyviä välttämättömiä toimenpiteitä varten
välineistöään, tilojaan, henkilövoimavarojaan
tai erityisasiantuntijapalveluitaan, joita tällä toisella
viranomaisella ei ole käytettävissään.
Avun antamisen edellytyksenä on, että se voi tapahtua
vaarantamatta apua antavalle viranomaiselle säädettyjen
tehtävien suorittamista.
11 §
Kustannusten korvaaminen
Kukin PTR-viranomainen vastaa sille tässä laissa
tarkoitetusta yhteistoiminnasta ja 10 §:ssä tarkoitetun
avun antamisesta aiheutuvista kustannuksista.
Avun sitoessa suuria voimavaroja ja pitkittyessä siten,
että se haittaa olennaisesti apua antavan PTR-viranomaisen
perustoimintoja taikka aiheuttaa merkittäviä kustannuksia,
on avun antajalla oikeus saada korvaus sille aiheutuneista välittömistä kustannuksista.
12 §
Tarkemmat säännökset
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää 1 §:ssä tarkoitettujen
PTR-viranomaisten yhteistoimintaelinten muodostamisesta ja PTR-viranomaisten
yhteistoiminnasta 6 §:ssä tarkoitetun valvonnan
järjestämisessä.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa lisäksi tarkempia
säännöksiä PTR-viranomaisten päätöksentekomenettelystä,
joka koskee 5 §:ssä tarkoitetun rikostiedusteluyksikön
muodostamista, 7 §:ssä tarkoitettua PTR-viranomaisten yhteisten
tiedonhankinta- ja tutkintaryhmien perustamista sekä 10 §:ssä tarkoitettua
PTR-viranomaisten välineistöön, tiloihin,
henkilövoimavaroihin tai erityisasiantuntijapalveluihin
liittyvää avun pyytämistä ja
antamista.
13 §
Voimaantulosäännökset
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Tällä lailla kumotaan poliisi-, tulli- ja
rajavartioviranomaisten yhteistoiminnasta 22 päivänä maaliskuuta
2001 annettu valtioneuvoston asetus (257/2001).