Sosiaali- ja terveysministeriö
Pääministeri Matti Vanhasen hallitusohjelman mukaan
"Valtionosuusjärjestelmää kehitetään palvelurakenteiden
ja tuottamistapojen uusimista sekä kuntien välistä yhteistyötä edistäväksi. Lisätään
palveluiden tarve- ja olosuhdetekijöistä aiheutuvien
kustannusrakenteiden erojen, suurimpien kaupunkien erityisolosuhteiden
sekä muuttoliikkeen ja väestörakenteen
muutosten huomioon ottamista valtionosuusjärjestelmässä. Sektorikohtaisia
valtionosuuksia yhtenäistetään ja selkeytetään."
Sisäasiainministeriö on asettanut 11.6.2003 kuntien
rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmän arvioimiseksi
ja tarvittavien muutosehdotusten valmistelua varten johtoryhmän
ja valmistelutyöryhmän, joissa on myös
sosiaali- ja terveysministeriön edustus. Toimeksiannon
mukaan johtoryhmän tulee jättää esityksensä tarvittaessa
hallituksen esityksen muotoon saatettuna vuoden 2004 huhtikuun loppuun
mennessä sisäasiainministeriölle. Esitysten
pääsisällön tulee olla tiedossa
käsiteltäessä maaliskuussa 2004 valtiontalouden
kehyksiä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuusjärjestelmän
erilaiset tarkistustarpeet tulevat selvitettäviksi edellä mainitun
uudistuksen yhteydessä. Valmistelutyön yhteydessä on
myöhemmin sovittu, että eri sektoriministeriöiden
erityiskysymyksiä käsittelemään
perustetaan asianomaisten ministeriöiden vetämät
epäviralliset alaryhmät. Nämä alaryhmät
valmistelevat omalta osaltaan ehdotukset siten, että ne
ovat myöhemmin käsiteltävissä sisäasiainministeriön
valmistelevan työryhmän kokouksissa ja otettavissa
osaksi tämän ehdotusta. Sosiaali- ja terveysministeriön
alaryhmä on aloittanut työkokouksensa lokakuussa
2003, ja tavoitteena on tehdä ministeriön osalta
tarvittavat muutosehdotukset vuoden 2004 tammikuun loppuun mennessä.
Työn yhteydessä esille nousee myös
eräitä poikkihallinnollisia palvelujen rahoitukseen
ja ohjaukseen liittyviä kysymyksiä. Esimerkiksi hallintovaliokunnan
lausunnossa tarkoitettu kotikunnan muuttamiseen liittyviä rajoituksia
koskeva selvitys on luontevasti käsiteltävissä edellä mainitun
sisäasiainministeriön vetämän
työryhmän ja johtoryhmän työssä.
Sosiaali- ja terveysministeriön alaryhmän työssä on
alustavasti selvitetty mahdollisuutta siihen, että kunnan
vaikeavammaisten asukkaiden lukumäärä otettaisiin
uudeksi sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannusten
valtionosuuden määräytymisperusteeksi.
Tällä tavoin voitaisiin nykyistä jossain
määrin paremmin ottaa huomioon niiden kuntien
tilanne, joissa on keskimääräistä enemmän
vaikeavammaisia henkilöitä avo- tai laitoshoidossa.
Alaryhmän työssä on selvitettävänä myös
eräiden nykyisten määräytymisperusteiden
muuttaminen. Tältä osin on harkittavana muun muassa
vanhustenhuollon kustannusten painoarvon lisääminen jossain
määrin.
Tarkoituksena ei kuitenkaan ole, valtionosuusjärjestelmän
mitoitus ja laskennallinen luonne huomioon ottaen, että edellä mainituilla mahdollisilla
uudistuksilla voitaisiin jatkossakaan korvata esimerkiksi vaikeavammaisten henkilöiden
ja vanhusten laitoshoidosta aiheutuvia korkeita todellisia kustannuksia.
Sosiaali- ja terveydenhuoltoon ei ole myöskään
nopeasti ja ongelmitta luotavissa uusia suurten kustannusten tasausjärjestelmiä.
Lähtökohdan tulisi olla, että henkilön
todellinen asuinkunta on hänen kotikuntansa ja että tästä pääsäännöstä säädettävät
poikkeukset
rajataan mahdollisimman vähäisiksi.
Sosiaali- ja terveysministeriön käsityksen mukaan
nykyiset henkilön kotikunnan määräytymiseen
liittyvät tulkintaerimielisyydet ovat nousseet esiin lähinnä yksittäisissä tilanteissa,
eivät
esimerkiksi kokonaisten sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakasryhmien osalta. Tämäkin viittaa siihen,
että hallintovaliokunnan lausunnossa todettua ongelmaa
pyritään selvittämään ensi
sijassa kotikuntalakia selkiyttämällä.
Edellä mainituilla sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuusjärjestelmään
suunnitteilla olevilla tarkistuksilla — jos niistä lopullisesti
päätetään — voitaisiin
todennäköisesti jossain määrin
lisätä edellytyksiä sille, että nykyisen
kotikuntalain 3 §:n 2 kohdan rajausta selkiytettäisiin
tai että säännös poistettaisiin
kokonaan. Tilannetta tässä suhteessa arvioitaessa
on kuitenkin suuri merkitys erityisesti perus- ja ihmisoikeusnäkökohtien
huomioon ottamisella. Tältä osin asiantuntijakuuleminen
on tarkoitus suorittaa vuoden 2004 alkupuolella. Näin ollen
vuoden 2004 keväällä voitaneen kokonaisuutena
arvioida tarkemmin edellytyksiä kotikuntalain muuttamiseen.
Sisäasiainministeriö
Kotikunnan määräytymistä koskevien
säännösten muuttamisesta laaditaan tarvittaessa
erillinen hallituksen esitys sen jälkeen, kun sosiaali- ja
terveysministeriön kirjelmässä mainittu
kotikuntalain 3 §:n 2 kohdan muuttamiseen liittyvä selvitystyö kuntien
rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmien uudistamista selvittävän
työryhmän yhteydessä on valmistunut ja
sen perusteella tehty päätökset tarvittavista
jatkotoimenpiteistä.