Perustelut
Yleistä
Maaseutupolitiikan tehtävänä on tukea
alueiden välisten kehittyneisyyserojen kaventamista, muuttoliikkeen
ja väestörakenteen tasapainottamista sekä palvelurakenteen
turvaamista. Tehokas maaseutupolitiikka tukeutuu osaltaan kaupunkien
ja maaseudun väliseen vuorovaikutukseen, joka
perustuu alueiden erilaisuuteen ja keskinäiseen työnjakoon.
Vuorovaikutussuhteet ovat monen suuntaisia ja tasoisia. Niiden muotoja
ovat työssäkäynti, etätyö ja
etäopiskelu, alihankintaverkot, tuotantolinjat,
suoramyynti, tieto- ja tiedonsiirtoverkot, koulutusyhteistyö,
elinkeinopoliittinen edunvalvonta ja yhteistyö sekä alueellinen
työnjako palvelutuotannossa.
Maaseutupolitiikalla tuetaan maaseudun elinvoimaistamista, rakenneongelmien
lievittämistä, asukkaiden toimeentulon, palveluiden
ja yhdyskuntien toimivuuden parantamista sekä maaseudun
kilpailukyvyn ja vetovoimaisuuden vahvistamista asumisen ja yrittämisen
sijaintipaikkana.
Politiikan toteutuksessa on pureuduttava peruspalvelujen ja
asumismahdollisuuksien turvaamiseen, osaamisen ja koulutustason
nostamiseen, uusien työmahdollisuuksien luomiseen ja maaseudun
toimintarakenteiden vahvistamiseen. Keskeisiksi kysymyksiksi nousevat
ne keinot, joilla luodaan kestäviä työpaikkoja
ja kytketään maaseudulla tarjolla olevat
erilaisiin palveluihin sekä maatalouden, metsän
ja ympäristön hoitoon liittyvät tehtävät
osaksi aktivoivaa työvoimapolitiikkaa.
Asumismahdollisuuksien ylläpito ja parantaminen
Maaseudun asumismahdollisuuksien turvaaminen on se peruslähtökohta,
joka luo puitteet maaseudun eri osa-alueiden kehittämiselle.
Niitä ovat maa- ja metsätalous, työllisyys,
ympäristö, elinkeinotoiminta ja palvelut.
Koska maaseutu on monien mielestä tavoiteltu asuinympäristö,
on maaseudulla asumista ja sinne muuttamista tarpeen helpottaa kehittämällä maankäytön
suunnittelua ja rakennuslupamenettelyä, infrastruktuuria,
peruspalvelujen saatavuutta, erilaisten asumisvaihtoehtojen
tarjontaa sekä sujuvaa työmatkaliikennettä ja
paikasta riippumattoman työn mahdollisuuksia.
Kuntia, kyliä ja maanomistajia on kannustettava tekemään
yhteistyötä kaavojen laadinnassa ja toteuttamisessa.
Yksi keino tähän on hyödyntää kylien
ja maanomistajien oma-aloitteista kyläsuunnittelua yleiskaavoituksen
lähtökohtana. Kyläsuunnittelun kehittäminen
parantaa yhdyskuntarakennetta ja edistää lisärakentamisen sopeuttamista
maisemaan ja rakennettuun ympäristöön.
Hyvä elinympäristö tukee myös
kulttuurien monipuolisuutta.
Lähipalveluiden saatavuuden turvaaminen
Maaseudun kehittämisen keskeinen lähtökohta on,
että Suomen tapainen harvaan asuttu maa tarvitsee kattavan
palveluverkoston. Palveluita on kyettävä tuottamaan
asuinkunnasta riippumatta taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti
kestävällä tavalla ja kansalaisten tasa-arvoa kunnioittaen.
Keskeiset sosiaali- ja terveyspalvelut, päivähoito,
esiopetus, peruskoulun alaluokkien opetus sekä kirjastopalvelut
pitää tuottaa lähipalveluina ja niiden
järjestämisvastuu on jatkossakin oltava kunnan
tehtävä. Kunta voi järjestää palvelun
itse tai ostaa sen alueen yrityksiltä tai yhdistyksiltä.
Kuntapalveluihin tarvitaan erilaisia uusia palvelujen järjestämis-
ja tuottamistapoja. Kehittämällä julkisia
ja yksityisiä palveluja sekä kolmatta sektoria
palveluiden tuottajana voidaan lähipalvelut järjestää uudella
tavalla esimerkiksi monipalvelupisteissä. Lähipalvelujen
tuottaminen on ja tulee olemaan kova haaste julkiselle sektorille
ja koko yhteiskunnalle. Kuntien yhdistymiset ja yhteistoiminta-alueiden
perustamiset luovat kuitenkin edellytyksiä kuntien elinvoimaa
ja toimintakykyä vahvistaviin, palveluihin kohdistuviin
muutoksiin.
Valiokunta kiinnittää huomiota maaseutualueitten
ja etenkin harvaan asuttujen alueiden turvallisuuspalveluiden saatavuuteen.
Valiokunta muistuttaa siitä, että maaseutualueiden
turvallisuuteen ja turvallisuuspalveluihin tulee osoittaa
riittävät resurssit.
Liikenteen kehittäminen
Maaseudulla asumiseen olennaisesti vaikuttavia tekijöitä ovat
liikenneyhteyksien toimivuus ja tiestön kunto sekä liikkumisesta
aiheutuvat kustannukset. Niiden osalta on kysymys myös alueellisen
eriarvoisuuden poistamisesta ja maan eri osien elinkelpoisuuden
turvaamisesta.
Tiestön kunnosta huolehtimisen lisäksi on
tarpeen turvata asiakaslähtöinen ja yhteistyöhön perustuva
joukkoliikennejärjestelmä. Järjestelmä voi
perustua kutsuohjattuun joukkoliikenteeseen, jossa ei välttämättä ole
lainkaan kiinteitä reittejä ja aikatauluja, vaan
liikenne reititetään asiakkaan tarpeita vastaavaksi.
Henkilökuljetuksiin on mahdollista yhdistää kuntien
kevyet tavaran kuljetukset ja käytännön
ratkaisuissa voitaisiin ottaa huomioon niin yritystoiminnan harjoittajat,
työssä käyvät, vanhukset, koululaiset kuin
lapsiperheet.
Kylien elinvoimaisuuden näkökulmasta ajankohtainen
kysymys on myös laajakaistayhteyksien ulottaminen koko
maahan. Elinkeinotoiminnan ja asumisen kannalta on välttämätöntä, että myös
haja-asutusalueilla on nopeat ja ajantasaiset sekä kohtuuhintaiset
laajakaistayhteydet. Valtioneuvoston tavoitteena on, että vuoden
2015 loppuun mennessä nopeat 100 Mbit/s laajakaistayhteydet
rakennetaan koko maahan. Tällöin olisivat lähes
kaikki asunnot ja yritysten toimipaikat enintään
kahden kilometrin päässä tästä yhteydestä.
Elinkeinot, yrittäjyys ja yrityspalvelut
Maaseudun elinvoimaisuudessa on kysymys niistä ominaisuuksista,
jotka tekevät eri alueet houkutteleviksi ja kehittyviksi
ympäristöiksi taloudelliselle toimeliaisuudelle
ja työvoiman sijoittumiselle. Näihin vaikuttavat
erityisesti hyvät liikenneyhteydet, ammattitaitoinen työvoima,
alueen vahva osaamisperusta, hyvät edellytykset yrittäjyydelle
ja verkostoitumiselle, toimivat innovaatio-, rahoitus- ja tukijärjestelmät, työmarkkinoiden
ja infrastruktuurin toimivuus sekä asumis- ja elinympäristön
viihtyvyys. Yrittäjyyttä, yrittäjäkoulutusta
ja neuvontaa on tuettava. Maaseudun yritysilmaston ja yrittämisedellytysten
parantaminen edellyttävät seutukunnallista elinkeino-
ja kehittämisyhteistyötä.
Maa- ja metsätalous ovat maaseudulle tärkeitä elinkeinoja.
Maaseudun tukijärjestelmiä kehitettäessä on
otettava kuitenkin huomioon paitsi maa- ja metsätalouden
merkitys aluetalouteen ja työllisyyteen myös maatalousyrittäjien
mahdollisuudet vaihtoehtoisten tulojen hankkimiseen. Tarvitaan moniosaajakoulutusta,
sillä maaseudun sirpaleiset työt vaativat monipuolista
osaamista, jota keskittyminen yhteen ammattialaan ei välttämättä tuo.
Maaseudulla olevan luovuuden ja osaamisen hyödyntäminen
edellyttää vuorovaikutteisuuden lisäämistä ja
innovaatiojärjestelmän kehittämistä.
Tarvitaan julkisia panostuksia tietoyhteiskunnan infrastruktuuriin
ja maan laajuiseen palveluverkostoon. Maaseudulla on turvattava opiskelumahdollisuuksien
saatavuus sekä oppilaitosten ja korkeakoulujen toimiva
valtakunnallinen ja alueellinen yhteistyö.
Alueellinen ja seudullinen kehitystyö
Kuluvan vuoden alusta voimaan tullut aluehallintouudistus luo
mahdollisuudet tehostaa valtion aluetason elinkeinopolitiikkaa yhdensuuntaistamalla
eri hallinnonalojen toimintaa ja yhteen sovittamalla niiden toimenpiteitä.
Myös alueiden kehittämisestä annettu
uusi laki antaa entistä paremmat mahdollisuudet lisätä ja
vahvistaa aluetasolla eri hallinnonalojen osallistumista ohjelmaperusteiseen
kehittämistyöhön ja muuhun yhteistoimintaan.
Aluekehitystyössä painottuu yhteistyö kuntien,
seutukuntien, valtionhallinnon viranomaisten, alueen elinkeinoelämän
ja työmarkkinaosapuolten kanssa, jotta tavoitellut toimenpiteet
mahdollisimman hyvin vastaisivat alueen kehittämistarpeita
ja -tavoitteita.
Alueellisten kehittämisohjelmien sisältämien
kylähankkeiden suunnitteluun ja toteuttamiseen tarvitaan
kylien yhteistyötä. Kylätoiminta olisikin
syytä ottaa osaksi virallista kehittämistyötä.
Kyläyhdistyksiä ja seututasoisia maaseudun kehittämisyhdistyksiä on
rohkaistava tarttumaan tehtäviin, jotka ovat yhteisön
elinvoimalle tärkeitä, mutta joista yritykset
markkinoiden pienuuden takia eivät kiinnostu tai joista kunnat
taloudellisen tilanteensa vuoksi eivät pysty enää vastaamaan.
Tällä alueella monet uhat voidaan kääntää mahdollisuuksiksi
voimistuneiden paikallisyhteisöjen työllä.
Seudullisten palvelujen kehittämistyön sisältöä ja
organisointia olisikin monipuolistettava laajentamalla suunnitteluun
osallistuvien joukkoa. Erityisesti naisia ja nuoria olisi työryhmiin
saatava nykyistä runsaammin.
Maaseudulla tarvitaan myös muita kuin kuntien
ja valtion palveluja. Peruspalvelujen saatavuus pitää turvata
voimavaroja yhdistämällä. Maaseutualueiden
linkittyminen on tärkeää. Elinkeino-
ja osaamisrakenteiden kannalta on olennaista linkittyä sinne,
missä on osaamista. Keskeisiä toimijoita ovat
tällöin ammattikorkeakoulut ja toisen asteen oppilaitokset,
seudulliset yrityspalvelupisteet, paikalliset toimintaryhmät, yritykset
ja yhdistykset. Linkittymisen avulla on mahdollista löytää yhteistyölle
uusia suuntia ja vahvistaa alueellista osaamista.