Perustelut
Johdanto
Vuoden 2004 alusta voimaan tulleen hautaustoimilain (457/2003)
maksuja koskeva 6 § on vuoden 2002 valtiopäivillä hyväksytty
eduskunnassa hallituksen esityksen mukaisena (HE 204/2002 vp).
Evankelis-luterilaisen kirkon seurakunta ja seurakuntayhtymä voivat
pykälän nojalla periä maksuja hautasijan
luovuttamisesta, hautaamiseen liittyvistä palveluista ja haudanhoidosta.
Maksut saavat olla enintään palvelun tuottamisesta
aiheutuvien kustannusten suuruiset. Lisäksi maksujen perusteiden
tulee olla samat kaikille, joilla on oikeus tulla haudatuksi seurakunnan
tai seurakuntayhtymän hautausmaalle.
Hautaustoimilain säätämiseen johtaneessa hallintovaliokunnan
mietinnössä todetaan, että säännös
merkitsee perustelujenkin mukaan sitä, että maksuja
ei voida määritellä erilaisiksi sillä perusteella,
onko haudattava seurakunnan jäsen (HaVM 21/2002
vp).
Hallintovaliokunta on katsonut mietinnössään
lisäksi, että perustuslakivaliokunnan lausunnossa
(PeVL 71/2003 vp) ilmaistun kannan perusteella
on pikaisesti syytä ryhtyä erilliseen valmisteluun
niiden edellytysten tarkemmaksi määrittelemiseksi,
joilla voidaan poiketa samamaksuisuuden periaatteesta. Hallintovaliokunta on
pitänyt samalla tärkeänä, että vastaisuudessakin
on mahdollista useiden seurakuntien noudattaman tavan mukaisesti
luovuttaa ilmainen hautasija sotaveteraaneille.
Hallituksen esityksen HE 19/2003 vp ja
lakialoitteiden pohjalta on vuoden 2003 valtiopäivillä muutettu
erillisen valmistelun jälkeen hautaustoimen maksuja koskevaa
sääntelyä siten, että evankelis-luterilaisen
kirkon seurakunnat ja seurakuntayhtymät voivat myöntää maksuvapautuksen
hautaustoimen maksuista rintamaveteraaneille ja heihin rinnastettaville
henkilöille (HaVM 4/2003 vp).
Samamaksuisuuden periaatteesta
Hautaustoimilain seurantatyöryhmän muistiossa,
johon opetusministeriö on yhtynyt, pidetään hautaustoimilain
peruslähtökohtaa, jonka mukaan maksujen perusteiden
tulee olla kaikille samat, sinänsä selkeänä ja
uskonnosta riippumattoman yhdenvertaisuuden kannalta perusteltuna.
Poikkeamista samamaksuisuuden periaatteesta ei ole pidetty perusteltuna,
koska seurakuntien yhteisöverotulojen muodossa saama hautaustoimeen
käytettävissä oleva rahoitus koko kirkon
tasolla tarkasteltuna riittää kattamaan hautaustoimen
kustannukset.
Kirkkohallitus on arkkipiispa Jukka Paarman johdolla antanut
28 päivänä helmikuuta 2005 hallintovaliokunnalle
lausunnon opetusministeriön asettaman hautaustoimilain
seurantatyöryhmän 19 päivänä lokakuuta
2004 valmistuneesta muistiosta. Kirkkohallituksen lausunnossa käsitellään
hautaustointa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tehtävänä sekä asian
taustaa kirkon ja valtion suhteiden kannalta ja arvioidaan lopuksi
hautaustoimilain seurantatyöryhmän muistiota.
Kirkkohallituksen lausunnossa todetaan seurantatyöryhmän
muistiosta ilmenevän, että seurakuntien yhteisövero-oikeutta
ei ole lainsäädännöllisesti
kytketty hautausmaiden ylläpidosta aiheutuviin kustannuksiin.
Kirkkohallitus painottaa seurantatyöryhmän muistiossakin
mainittua asiaa, että seurakunnilla on hautaustoimen ohella
myös muita luonteeltaan yhteiskunnallisia tehtäviä,
kuten väestökirjanpitoon liittyvät tehtävät,
kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten ylläpito
sekä erilaiset palvelutehtävät (diakonia,
perheneuvonta, sairaalasielunhoito, lapsi- ja nuorisotyö,
palveleva puhelin, ulkosuomalaistyö ja muu yhteiskunnallinen
työ). Kirkkohallituksen lausunnosta ilmenee edelleen, että osa
näistä muista tehtävistä on
lakisääteisiä.
Hautaustoimilain seurantatyöryhmän muistiossa
tarkastellaan seurakuntien osuutta yhteisöverosta vuosina
1993—2002 ja vedetään se johtopäätös,
että seurakuntien yhteisöverotulot riittävät
koko kirkon tasolla ja pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna
keskimäärin kattamaan hautaustoimen nettokulut.
Seurakuntien muut yhteiskunnalliset tehtävät jäävät
tämän tarkastelun ulkopuolelle. Evankelis-luterilaisen
kirkon jäsenten oikeuksien ja uskonnonvapauden kannalta
on Kirkkohallituksen mukaan tärkeää,
että valtionosuus seurakuntien luonteeltaan yhteiskunnallisten
tehtävien kustannusten rahoituksesta on kaikissa olosuhteissa
riittävä.
Nykyisen järjestelmän keskeisimpänä ongelmana
voidaan hautaustoimilain seurantatyöryhmän muistion
mukaan pitää sitä, että hautaustoimeen
käytettävissä oleva yhteisöverotulo
jakautuu seurakuntien kesken epätasaisesti siten, että yksittäisen
seurakunnan saaman yhteisöverotulon määrä vastaa
usein hyvin huonosti hautaustoimen kustannuksia. Kirkkohallitus
onkin tehnyt kirkolliskokoukselle esityksen, jonka mukaan yhteisöveron
jakautuminen seurakuntien kesken määräytyisi
puoliksi nykyisillä perusteilla ja puoliksi seurakunnan
alueen väestömäärän mukaan.
Esityksen käsittelyä jatketaan saadun tiedon mukaan
kirkolliskokouksessa toukokuussa 2005.
Hautaustoimilain seurantatyöryhmä kiinnittää lisäksi
huomiota siihen, että hautaustoimen maksuissa on seurakuntien
välillä huomattavia eroja. Maksut kuuluvat seurakuntien
itsenäisen päätäntävallan
piiriin edellyttäen, että ne ovat lain mukaisia.
Kirkkohallituksen lausunnosta ilmenee, että Kirkkohallitus
on ryhtynyt valmistelemaan maksuista seurakunnille annettavaa ohjeistusta
ja keinot maksujen yhtenäistämiseen otetaan yhtenä tekijänä huomioon
asiaa valmistelevan kirkon työryhmän työssä.
Lopputulemana Kirkkohallituksen lausunnossa päädytään
siihen, että hautaustoimilain seurantatyöryhmän
muistiossa esitettyä tapaa edetä hautaustoimilain
samamaksuisuuden periaatteeseen liittyvien epäkohtien poistamiseksi
voidaan pitää hyväksyttävänä.
Hallintovaliokunta toteaa, että yhteiskunnan kannalta
on olennaista, että kuolleet ihmiset haudataan asianmukaisesti
heidän ihmisarvoaan kunnioittaen. Tästä näkökulmasta
katsottuna hautaustoimi on merkittävä Suomen evankelis-luterilaisen
kirkon yhteiskunnallinen tehtävä, minkä vuoksi
on perusteltua, että kirkko saa myös korvauksen
hoitamastaan tehtävästä. Tässä yhteydessä on
syytä todeta lisäksi, että seurakuntien
ja seurakuntayhtymien toimesta tapahtuva hautausmaiden ylläpito
ei johdu vain historiallisista syistä tai pelkästään
käytännön osaamisesta ja tarkoituksenmukaisuudesta.
Hautausmaat ovat osa ihmiskunnan uskonnollista perintöä,
jota Suomessa edustaa keskeisesti luterilainen kirkko.
Asiassa saamansa selvityksen perusteella ottaen erityisesti
huomioon Kirkkohallituksen lausunnon ja sen seikan, että evankelis-luterilainen kirkko
on koko hautaustoimen maksuja koskevan sääntelyprosessin
aikana suhtautunut myönteisesti samamaksuisuuden periaatteen
noudattamiseen, valiokunta on päätynyt siihen
johtopäätökseen, ettei ole ilmennyt tarvetta
muuttaa hautaustoimen maksuja koskevaa hautaustoimilain 6 §:ää edellyttäen,
että kirkon saama yhteisövero-osuus kattaa hautaustoimen
kustannukset asianmukaisesti. Valiokunnan mielestä on lisäksi
tärkeää, että yhteisöverotuotto
jakautuu kirkon sisällä oikeudenmukaisesti. Samalla
valiokunta pitää perusteltuna, että hautaustoimen maksut
ovat koko maassa mahdollisimman yhtenäiset.