Ehdotuksen pääasiallinen sisältö
Komission rajavalvontaa koskeva tiedonanto on jatkoa komission
EU:n yhteistä maahanmuuttoa ja turvapaikkaa koskeville
sekä laittoman maahanmuuton vastaista yhteistä politiikkaa
koskeville tiedonannoille. Viimeksi mainitusta on laadittu laitonta
maahantuloa koskeva toimintasuunnitelma, jonka neuvosto hyväksyi 28.2.2002.
Euroopan unionin rajavalvonta, ja erityisesti sen operatiivinen
kyky, on ollut voimakkaan kehittämisen kohteena Tampereen
Eurooppa-neuvostosta lähtien. Keskustelu on viime aikoina kulminoitunut
ajatukseen eurooppalaisesta rajavartiolaitoksesta. Laekenin Eurooppa-neuvoston
päätelmä 42 käsittelee rajavalvontaa
kaksijakoisesti. Se pyysi neuvostoa ja komissiota määrittelemään
jäsenvaltioiden rajavalvontaviranomaisten väliset
yhteistyömekanismit ja selvittämään
edellytykset yhteiselle rajavalvontajärjestelmälle
tai yhteisille rajavalvontayksiköille.
Parhaillaan on käynnissä kaksi hanketta, joiden
odotetaan vastaavan Laekenin päätelmään 42.
Italian johdolla on valmistumassa toteutettavuustutkimus koskien
eurooppalaista rajavartiolaitosta. Itävallan, Suomen ja
Belgian voimin on puolestaan selvitetty käytännön
yhteistyömenetelmiä Euroopan unionin rajaturvallisuusyhteistyön
tiivistämiseksi. Kahden mainitun selvitystyön
tulokset on määrä esitellä Roomassa 30.5.2002
pidettävässä ministeritapaamisessa.
Nyt julkaistu komission rajavalvontatiedonanto on nähtävä kolmantena
osana EU:n rajaturvallisuuden kehittämiseen tähtäävästä kokonaisuudesta.
Tiedonanto on jaettu kolmeen osaan. Tiedonannon johdannossa
selvitetään komission näkemykset EU:n
jäsenvaltioiden haasteista ja tavoitteista. Toisessa osassa
luodaan katsaus nykyiseen yhteisölainsäädäntöön,
jota kautta kehittämistarve osoitetaan. Kolmas luku antaa
vastauksen, johon päädytään
vertaamalla tarpeita ja olemassa olevaa nykytilaa. Neljäs
luku esittää yhdistelmän komission esittämistä kehittämisesityksistä,
joiden kautta tavoitellaan ylikansallista eurooppalaista rajavartiolaitosta.
Komission tulkinnan mukaan EU:n rajaturvallisuudella nähdään
kolme erityistä heikkoutta. Ensimmäisenä heikkoutena
nähdään pelkästään
kansallisista lähtökohdista lähtevä rajavalvonta,
joka ilmenee jäsenvaltioiden eristäytymisenä EU-tason
yhteistyöstä. Toisena heikkona lenkkinä pidetään
kyvyttömyyttä ottaa vastaan yhteisörahoitusta.
Kolmantena heikkoutena pidetään eristäytymistä muilla
keinoin tapahtuvasta laittoman maahantulon torjunnasta; erityisesti
niistä keinoista, joita voidaan toteuttaa osana yhteistä ulko-
ja turvallisuuspolitiikkaa.
Komissio esittää viisi kokonaisuutta, joiden toteutuessa
katsotaan täyttyvän perimmäinen tavoite
ylikansallisen Euroopan rajavartiolaitoksen muodostamiselle. Nämä ovat:
- yhteinen lainsäädäntö
- yhteinen operatiivinen yhteistyömekanismi
- yhteinen ja yhdennetty riskien arviointi
- harmonisoitu koulutus ja välineistö
- taloudellinen ja henkilöstön käyttöön
liittyvä taakan jakaminen.
Yhteisen lainsäädännön katsotaan
sisältävän yhteisen (Schengen) käsikirjan
kokonaisvaltaisen uudistamisen. Lisäksi komissio tavoittelee
erikseen koottujen parhaiden Schengen-käytänteiden
siirtämistä sitoviksi normeiksi. Käytännön rajavartijoille
tarvitaan komission mielestä sähköisesti
käytettävissä oleva opas, jonka avulla normisto
saadaan nopeasti esille käytännön tarkastustilanteessa.
Komissio katsoo lisäksi tarpeelliseksi saattaa paikallista
rajaliikennettä koskevan säännöstön
ajan tasalle. Lopuksi komissio näkee aiheellisena selvittää hypoteettisen
Euroopan rajavartiolaitoksen henkilöstön oikeudellisen
ja institutionaalisen perustan.
Toisena kokonaisuutena on ehdotus yhteisestä, kaksiosaisesta
operatiivisesta yhteistyömekanismista. Esitetyt elementit
ovat yhteinen rajavalvonnan ohjausryhmä ja yhteinen operatiivinen
yhteistyömekanismi. Komissio esittää muodostettavaksi
jäsenvaltioiden rajavalvontaviranomaisten johtajista koostuvan
yhteisen rajavalvonnan ohjausryhmän. Sen katsotaan todennäköisesti
kehittyvän olemassa olevasta maahanmuutto-, rajavalvonta-
ja turvapaikka-asioiden strategisen komitean puitteissa kokoontuvasta rajapäällikkökokouksesta.
Se toimisi komission mukaan yhteisen rajavalvontapolitiikan johtona,
erityisesti yhteisen riskianalyysin ylläpitäjänä.
Toisena tehtävänä komissio näkee
yhteisten, erityisesti kriittisissä tilanteissa toimeenpantavien
rajavalvontaoperaatioiden johtamisen. Yhteinen ohjausryhmä nähdään
lisäksi avainasemassa niiltä osin, jotka koskevat
jäsenvaltioiden välineiden ja henkilöstön
keskinäistä yhteensopivuutta. Komissio esittää lisäksi
yhteiselle ohjausryhmälle mahdollisuutta käyttää toimivaltaa
jäsenvaltioiden alueella toteutettavissa tarkastuksissa
erityisesti erityistilanteissa. Uusien jäsenvaltioiden
kattavien Schengen-arviointien nähdään
edelleen kuuluvan Schengenin arviointityöryhmän
tehtäviin.
Yhteinen pysyvä tietojen vaihto- ja käsittelyjärjestelmä (PROSECUR)
esitetään yhteisen ohjausryhmän kehitettävänä ja
sen ohjauksessa toimivana menettely- ja käytännesäännöstönä,
jonka osat ovat jo olemassa ja jonka eräät osat
kaipaavat muodostamista. Järjestelmä esitetään
rakentuvaksi sellaisten kansallisten yhteyspisteiden varaan, jotka
koordinoivat kaikkia rajaturvallisuuteen liittyviä viranomaisia,
mukaan lukien kansalliset tiedustelupalvelut. Komissio
tavoittelee esittämälleen järjestelmälle
EU:n oikeusperustaa, joka takaisi järjestelmän
käytön sitovuuden.
Komission tavoitteena on Euroopan rajavartiolaitos (European
Corps of Border Guards). Tämä voisi toteutua sen
jälkeen, kun perustuslailliset vaikeudet on voitettu. Ensi
vaiheessa muodostettaisiin yhteinen reservi poikkeuksellisia tilanteita
varten. Tämä reservi asetettaisiin yhteisen rajavalvontaelimen
ohjaukseen. Sen käyttöperiaateena olisi rajavalvonnan
tukeminen apua tarvitsevassa jäsenvaltiossa. Alkuvaiheissa
keskityttäisiin maastorajan ja merialueen valvontatehtäviin.
Lopullisena tavoitteena olisi kuitenkin toimiminen myös
rajatarkastustehtävissä rajanylityspaikoilla.
Komission kannan mukaan Euroopan rajavartiolaitos ei voisi missään
nimessä välittömästi korvata
kansallisia viranomaisia jäsenvaltion sisäisen
turvallisuuden ja yleisen järjestyksen säilyttämiseen
liittyvissä tehtävissä (tämä olisi
vastoin EY:n perustamissopimuksen 64 artiklan 1 kohtaa).
Esitettyjä tehtäviä varten yhteisiin
toimiin osallistuvat rajavartijat tarvitsisivat täyden
toimivallan rajatarkastuksia varten: valtuudet henkilötietojen
kysymiseen, maahantulopuhutteluun, alukseen nousemiseen ja henkilöiden
kiinni ottamiseen. Nämä valtuudet rajoitettaisiin koskemaan
vain rajan läheistä, tarkasti määriteltyä vyöhykettä.
Valtioneuvoston kanta
Komission rajavalvontaa koskeva tiedonanto antaa hyvän
pohjan EU:n jäsenvaltioiden rajavalvontayhteistyön
organisoidulle kehittämiselle. Tiedonanto on asiantuntevasti
laadittu ja se kattaa systemaattisesti kaikki Schengenin säännöstöön
perustuvan rajaturvallisuusmallin osa-alueet. Komission
esittämät ajatukset rajavalvonnan horisontaalisesta
ja monialaisesta luonteesta vastaavat pitkälti Suomen käsityksiä asiasta.
Suomi katsoo, että pääosa komission esittämistä toimenpiteistä merkitsee
toteutuessaan unionin rajaturvallisuustason nousua.
Tiedonannon soveltamisala rajoitetaan koskemaan ainoastaan Schengen-järjestelmää soveltavia
valtioita. Suomi pitää tavoiteltavana sisällyttää Yhdistynyt
kuningaskunta ja Irlanti esitettyyn rakennelmaan mahdollisuuksien
puitteissa.
Suomen lähtökohtana on kehittää EU:n
rajaturvallisuutta operatiivisista lähtökohdista.
Rajavalvonnan tehokkuus on avainasemassa. Suomi ei pidä komission
esittämää ylikansallisesti toimivaltaista
Euroopan rajavartiolaitosta tarpeellisena, eikä sitä nähdä vallitsevissa
olosuhteissa toteuttamiskelpoisenakaan. Asia edellyttäisi
perustuslaillista tarkastelua. Suomi ei näe, mitä käytännön
hyötyjä ylikansallisesti toimivaltainen Euroopan
rajavartiolaitos voisi toteutuessaan tuoda. Euroopan unionin rajaturvallisuuden
kehittämisen tulee siis lähteä siitä,
että sen sijaan yhteisistä turvallisuusintresseistä huolehditaan
järjestäytyneen yhteistyön avulla.
Suomi kannattaa kaikkia niitä toimenpiteitä, joilla
tähdätään EU:n jäsenvaltioiden,
Norjan ja Islannin kansallisten rajaturvallisuusviranomaisten yhteistyön
tehostamiseen Tampereen ja Laekenin Eurooppa-neuvostojen päätelmien mukaisesti.
EU:n laajentumisen vaikutukset on tiedonannossa esitetty osuvasti.
Hakijavaltioiden kytkeminen yhteistyömekanismiin mahdollisimman
varhaisessa vaiheessa nähdään vastavuoroisen
luottamuksen nimissä ensiarvoisen tärkeänä.
Suomi voi siis lähtökohtaisesti yhtyä komission
näkemyksiin yhteisen lainsäädännön kehittämisestä,
operatiivista toimintaa koskevan yhteisen koordinaatio- ja yhteistyömekanismin
muodostamisesta, rajavalvontaviranomaisten koulutusyhteistyön
lisäämisestä ja rajavalvontavälineistön
yhteensopivuuden lisäämisestä. Komission
ajatukset jäsenvaltioiden taakan jakamisesta taloudellisin
keinoin ovat niin ikään kehittämisen
arvoisia.
Komission esittämät toimenpiteet yhteisen lainsäädännön
kehittämiseksi ovat pääosin kannatettavia.
Yhteisen käsikirjan kattava ja systemaattinen tarkistaminen
vastaa täysin jo Suomen puheenjohtajakaudelle asetettuja
tavoitteita ja toimenpiteitä. Komission esittämä aloite käytännön
oppaan laatimiseksi rajavartijoille nähdään
tarpeellisena erityisesti koulutusta ja laajentumista silmällä pitäen.
Komission esitystä mahdollisen Euroopan rajavartiolaitoksen
henkilöstön oikeudellisen ja institutionaalisen
aseman määrittämiseksi ei nähdä tarpeellisena,
koska ylikansallisen rajavalvontaviranomaisen muodostamista ei pidetä toteuttamiskelpoisena
vaihtoehtona. Mikäli selvitystyö aloitetaan, sitä ei
pidä missään tapauksessa nähdä kannanottona
ylikansallisen rajavalvontaviranomaisen puolesta.
Rajavalvontatiedonannon perusteella tapahtuvassa jatkokäsittelyssä tulee
ottaa voimakkaammin esille turvapaikanhakijoiden kohtelu. Oikeus
hakea turvapaikkaa on keskeinen osa pakolaisoikeutta, joka perustuu
ihmisoikeuksien yleismaailmalliseen julistukseen. Kun rajavalvonnan
tehostamista valmistellaan, on keskeistä nostaa esille
oikeus hakea turvapaikkaa, jotta ei rikottaisi pakolaissopimuksen
palautuskieltoa eikä myöskään
muista ihmisoikeussopimuksista johtuvia palautuskieltoja. Tässä rajaviranomaiset
ovat keskeisellä sijalla.
Komission esitys rajavalvonnan yhteisen ohjausryhmän muodostamisesta
vastaa lähes yhtenevästi Suomen pääministerin
ylimääräisessä Eurooppa-neuvostossa
20.9.2001 tekemää esitystä EU:n ulkorajafoorumista.
Komission esittämät ajatukset ohjausryhmän
tehtäviksi ovat siten hyväksyttävissä.
Suomi kannattaa komission esittämää ajatusta
elimen tehtäväkentän ulottamisesta koskemaan
koko rajaturvallisuuskenttää — ei siis
pelkästään ulkorajoilla suoritettavia
rajatarkastuksia ja rajavalvontaa. Samalla tulisi kuitenkin pitää kiinni
siitä periaatteesta, että ohjausryhmä muodostuu
Suomen ulkorajafoorumialoitteen mukaisesti kansallisten rajavalvontaviranomaisten
johtajista.
Komission esityksen (tiedonannon kohta 29) mukaan ohjausryhmälle
kuuluisi myös vastuu jäsenvaltioiden muiden rajaturvallisuudesta
vastaavien tahojen yhteen saattamisesta (yhteistoiminnan koordinoinnista).
Kohdassa on lueteltu viisumien myöntämisestä vastaavat
viranomaiset, poliisi-, tulli- ja oikeusviranomaiset sekä Europol.
Suomi kannattaa ehdotusta sillä edellytyksellä,
ettei ohjausryhmän muodostaminen ja toiminta merkitse muutoksia
EU:n toimielinten toimivaltaan lainsäädäntöaloitteita
ja yhteistä politiikkaa koskevissa asioissa eikä toisaalta muutoksia
Suomen kansallisten viranomaisten tehtäviin ja toimivaltaan.
Suomen tulkinnan mukaan tämä on ollut myös
komission lähtökohta.
Suomi kannattaa jäsenvaltioiden välistä taakanjakoa
taloudellisin keinoin. Liikkeellelähdön tulee
tapahtua olemassa olevien rahoitusmekanismien (esim. ARGO-ohjelma)
tehokkaalla hyväksikäytöllä.
Operatiivisen yhteistyön lisäämisen tulee
lähteä liikkeelle toiminnallisista tarpeista.
Tässä mielessä yhteinen ohjausryhmä ja yhteinen
riskianalyysi ovat avainasemassa.
Euroopan rajavartiolaitos tulee nähdä työnimenä jäsenvaltioiden
järjestäytyneelle yhteistyölle, jonka
ydin on kansalliseen toimivaltaan ja vastuuseen perustuvassa rajavalvonnassa,
olemassa olevaan EU-säännöstöön
perustuvassa järjestäytyneessä operatiivisessa
yhteistyössä, yhteisen rajavalvontakulttuurin
aikaansaamisessa koulutusyhteistyötä lisäämällä ja taakan
jakamisessa lisäämällä vaiheittain
käytettävissä olevaa yhteisörahoitusta.
Suomi pitää kannatettavana tutkia rajavalvonta-
ja tulliviranomaisten rahoitusjärjestelyjä yhtenä kokonaisuutena.