Perustelut
         
         Yleistä
         
         Ehdotus yleiseksi tietosuoja-asetukseksi on osa käynnissä olevaa
            EU:n henkilötietosuojalainsäädännön
            uudistamista. Hallintovaliokunta on antanut säädöskokonaisuudesta
            aikaisemmin lausunnot HaVL 11/2012 vp ja HaVL 6/2013
            vp. Tietosuoja-asetuksella on tarkoitus korvata nykyinen henkilötietodirektiivi
            (95/46/EY).
         
         
         Käsiteltävässä U-jatkokirjelmässä annetaan tilannekatsaus
            yleisen tietosuoja-asetuksen valmistelutilanteesta ja täydennetään
            valtioneuvoston kantaa eräiltä osin. Erityisesti
            kirjelmässä käsitellään
            rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän
            velvollisuuksia koskevaa IV lukua (22—39 artiklat), josta
            saatujen ennakkotietojen mukaan pyritään aikaansaamaan
            yleisnäkemys lokakuussa 2014 oikeus- ja sisäasioiden neuvostossa.
            Kirjelmässä käsitellään
            myös muita asetusehdotuksen lukuja.
         
         
         Teknologian nopean kehityksen ja globalisaation myötä henkilötietoja
            kerätään nykyisin huomattavasti enemmän
            ja erilaisin tekniikoin kuin unionin voimassa olevan tietosuojasääntelyn
            antamisen aikaan. Valiokunta pitää tärkeänä uudistuksen
            tavoitteita ajanmukaistaa ja yhdenmukaistaa EU:n osittain hajanaista
            ja monimutkaista tietosuojasääntelyä,
            parantaa digitaalisten sisämarkkinoiden toimintaedellytyksiä sekä vahvistaa
            EU:n kansalaisten luottamusta sähköisiin palveluihin
            ja viranomaisten toimintaan. EU:n tietosuojalainsäädännön
            uudistaminen on merkittävä niin henkilötietojen
            suojan kuin myös eri viranomaisten ja yksityisen sektorin
            toimintaedellytysten kannalta.
         
         
         Koska kyseessä on laaja kokonaisuus, on toisaalta ymmärrettävää,
            että on tarve ottaa kantaa tiettyihin osakysymyksiin ja
            linjauksiin, vaikka säädöspaketista vielä muilta
            osin neuvotellaan. Toisaalta asetuskokonaisuudesta tulee olla selkeä käsitys
            tehtäessä asiaa koskevia päätöksiä ja arvioitaessa
            uudistuksen mahdollisia vaikutuksia. Kaikenkattava arvio asetuksen
            vaikutuksista on valiokunnan käsityksen mukaan tehtävissä kuitenkin
            vasta siinä vaiheessa, kun lainsäädännön
            eri osien sisällöstä on riittävä varmuus.
         
         
         Hallintovaliokunta korostaa, että Suomen yleisvarauma
            asetukseen tulee säilyttää, vaikka IV
            luvusta hyväksyttäisiin neuvoston osittainen yleisnäkemys.
            Valiokunta katsoo, että IV luvun hyväksymiselle
            tulee asettaa tiukat reunaehdot, joista tärkein on, ettei
            mistään ole sovittu ennen kuin kaikesta on sovittu.
            Asetustekstiin on voitava vielä palata, mikäli
            se neuvottelujen myöhemmässä vaiheessa
            osoittautuu tarpeelliseksi. Osittainen yleisnäkemys ei
            myöskään valtuuta puheenjohtajaa aloittamaan
            neuvotteluita Euroopan parlamentin kanssa.
         
         
         Asetusehdotuksen IV luku rekisterinpitäjän
            ja henkilötietojen käsittelijän velvollisuuksista
         
         
         Hallintovaliokunta on aikaisemmissa lausunnoissaan kiinnittänyt
            huomiota muun muassa hallinnollisen taakan vähentämistavoitteeseen.
         
         
         Asetusehdotus sisältää rekisterinpitäjille
            ja henkilötietojen käsittelijöille uusia
            velvollisuuksia. Toisaalta artikloihin, joista olisi seurannut rekisterinpitäjälle
            huomattavaa hallinnollista taakkaa, on neuvottelujen kuluessa tullut
            osin merkittäviäkin muutoksia. Esimerkiksi velvollisuus
            nimetä tietosuojavastaava, johon valiokunta on aiemmin
            kiinnittänyt huomiota, on asetusehdotuksen nykytekstin
            mukaan vapaaehtoista. Jotkut kansallisessa lainsäädännössä nykyisin
            olevat rekisterinpitäjän velvoitteet, joista seuraa
            hallinnollista taakkaa, näyttäisivät
            uudistuksen myötä kevenevän. Esimerkiksi
            osa rekisterinpitäjistä olisi vapautumassa velvoitteesta laatia
            rekisteriseloste. Myös rekisterinpitäjän velvollisuus
            hakea eräissä tilanteissa tietosuojalautakunnalta
            lupa henkilötietojen käsittelyyn olisi selvityksen
            mukaan kapenemassa tai poistumassa kokonaan.
         
         
         Asetusehdotuksessa pyritään vähentämään hallinnollista
            taakkaa myös ns. riskipohjaisella lähestymistavalla.
            Tarkoituksena on ottaa sääntelyssä huomioon
            henkilötietojen käsittelyyn kulloinkin liittyvät
            riskit ja yhtäältä välttää vähäriskisen
            toiminnan ylisääntelyä ja toisaalta varmistaa
            rekisteröidyn suoja korkean riskin toiminnassa. Esimerkiksi
            asetusehdotuksen nykymuotoilussa lähdetään
            siitä, että velvollisuus ennakkokuulemiseen on
            sidottu henkilötietojen käsittelyyn sisältyvään
            korkeaan riskiin. Myös velvollisuus vaikutustenarviointiin
            on sidottu henkilötietojen käsittelyyn sisältyvään
            korkeaan riskiin. Valiokunta viittaa lausuntoonsa HaVL 6/2013
            vp ja korostaa, että on tärkeää antaa
            selkeät kriteerit sen määrittelemiseksi,
            mikä on asetuksessa tarkoitettua korkean riskin toimintaa,
            ja huomioida myös viranomaistoiminnassa olevat erityispiirteet
            ja -tarpeet.
         
         
         Asetusehdotuksen 23 artikla oletusarvoisesta tietosuojasta koskee
            rekisterinpitäjän suunnitteluvelvollisuutta. Järjestelmät,
            joissa henkilötietoja käsitellään,
            tulisi jo lähtökohtaisesti rakentaa siten, että henkilötietojen
            käsittely ei vaaranna rekisteröityjen yksityisyyden
            suojaa. Rekisteröidyn oikeuksia ja yksityisyyttä on
            tarpeen suojata myös henkilötietojen käsittelyn
            huolellisella ennakkosuunnittelulla.
         
         
         Valiokunnan näkemyksen mukaan asetuksen IV luku on
            kokonaisuutena arvioiden kehittynyt Suomen toivomaan suuntaan. Käytettävissä olevan
            tiedon valossa asetuksen IV luvussa voidaan katsoa olevan kohtuullinen
            tasapaino rekisteröityjen ihmisten henkilötietojen
            suojan ja rekisterinpitäjille tästä johtuvien
            velvollisuuksien kesken. Valiokunta kuitenkin edelleen tähdentää sen
            tärkeyttä, että asetusehdotuksessa pyritään
            sellaisiin ratkaisuihin, jotka vähentävät
            yritysten ja viranomaisten tarpeetonta hallinnollista taakkaa ja
            pitävät sääntelyn noudattamisen kokonaiskustannukset
            kohtuullisina siten, että samalla säilytetään
            tietosuojan korkea taso. Valiokunta viittaa myös edellä Yleistä-jaksossa
            toteamaansa, että asetustekstiin on voitava vielä palata,
            mikäli se neuvottelujen myöhemmässä vaiheessa
            osoittautuu tarpeelliseksi.
         
         
         Asetusehdotuksen II luku henkilötietojen käsittelyn
            periaatteista
         
         
         Asetusehdotuksen II lukuun sisältyvä 6 artikla sisältää säännökset
            niistä perusteista, joilla henkilötietoja voidaan
            käsitellä lainmukaisesti. Komission ehdotuksen
            mukaan henkilötietojen käsittely olisi sallittua
            pääosin samoin perustein kuin nykyisen henkilötietodirektiivin
            mukaan. Henkilötietoja voidaan ehdotuksen mukaan käsitellä mm.
            rekisteröidyn suostumuksella tai sellaisen sopimuksen täytäntöönpanemiseksi,
            jossa rekisteröity on osapuolena, taikka jos käsittely
            on tarpeen rekisteröidyn elintärkeiden etujen turvaamiseksi.
            Henkilötietojen käsittely olisi myös
            sallittua, jos se on tarpeen rekisterinpitäjän
            lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi tai yleistä etua
            koskevan tehtävän suorittamista tai rekisterinpitäjälle
            kuuluvan julkisen vallan käyttämistä varten.
            Henkilötietojen käsittely olisi lainmukaista myös,
            jos se on tarpeen rekisterinpitäjän tai tiedot
            saavan rekisterinpitäjän oikeutetun edun toteuttamiseksi.
            Poikkeuksena tästä ovat tämän
            intressin syrjäyttävät rekisteröidyn henkilötietojen
            suojaa tarvitsevat edut tai perusoikeudet, erityisesti, jos rekisteröity
            on lapsi. Tätä perustetta ei kuitenkaan sovelleta
            viranomaisten tehtäviensä yhteydessä suorittamaan henkilötietojen
            käsittelyyn.
         
         
         Komission ehdotuksessa 6 artiklan toisen kohdan mukaan henkilötietojen
            käsittely, joka on tarpeen historiantutkimusta taikka tilastollisia
            tai tieteellisiä tutkimustarkoituksia varten, olisi lainmukaista,
            jos em. tarkoituksia varten tapahtuvaa henkilötietojen
            käsittelyä koskevassa 83 artiklassa tarkoitettuja
            edellytyksiä ja takeita on noudatettu. Selvityksen mukaan
            tämä kohta on poistettu neuvotteluiden aikana.
            Lisäksi 6 artiklaan on lisätty 3(a) kohta, jossa
            tarkennetaan niitä reunaehtoja, joiden perusteella henkilötietojen
            jatkokäsittelyä voidaan pitää yhteensopivana
            henkilötietojen alkuperäisen käyttötarkoituksen
            kanssa.
         
         
         Valiokunta toteaa, että henkilötietojen käsittely
            tieteellistä, tilastollista ja historiallista tutkimusta
            varten on katettu varsin yksityiskohtaisesti asetusehdotuksen IX
            lukuun sisältyvissä 83 (a)—83 (d)
            artikloissa. Asetusehdotuksen 6 artiklan toisen kohdan palauttaminen
            6 artiklaan voisi kuitenkin selkeyttää sääntelyä soveltajan näkökulmasta.
         
         
         Asetusehdotuksen IX luku tietojen käsittelyyn liittyvistä erityistilanteista
         
         Asetusehdotuksen IX lukuun on tehty neuvotteluissa huomattavia
            muutoksia, joiden taustalla on ollut erityisesti jäsenvaltioiden
            halu varmistaa julkisen sektorin erityistarpeiden huomioon ottaminen.
         
         
         Mainittuun IX lukuun on lisätty asiakirjajulkisuutta
            koskeva 80 (a) artikla, joka Suomen tavoitteiden mukaisesti
            mahdollistaa henkilötietojen luovuttamisen kansallisen
            asiakirjajulkisuutta koskevan lainsäädännön
            perusteella. Työelämän tietosuojaa koskeva
            82 artikla mahdollistaa kansallisten erityissäännösten
            antamisen tällä alalla. Lukuun on myös
            lisätty 82 (a) artikla henkilötietojen
            käsittelystä sosiaaliturvaa koskevia tarkoituksia
            varten sekä henkilötunnuksen käsittelyä koskeva
            80 (b) artikla.
         
         
         Selvityksen mukaan terveyttä koskevien henkilötietojen
            käsittelyä koskevasta 81 artiklasta käytävän
            keskustelun yhteydessä Suomi on neuvotteluissa kiinnittänyt
            huomiota siihen, että vakuutusyhtiöiden mahdollisuutta
            käsitellä terveyttä koskevia henkilötietoja
            ei tulisi kaventaa nykyiseen verrattuna.
         
         
         Asetuksen 83 artiklassa säädettäisiin
            niistä edellytyksistä, joilla henkilötietoja
            voidaan käsitellä historiantutkimusta taikka tilastollisia
            tai tieteellisiä tutkimustarkoituksia varten. Valtioneuvoston
            arvion mukaan komission asetusehdotus jätti jossain määrin
            epäselväksi, mahdollistaisiko asetus henkilötietojen
            käsittelyn nykyisellä tavalla myös arkistoinnin
            ja sukututkimuksen yhteydessä. Kyseinen artikla on neuvotteluissa
            jaettu neljään erilliseen artiklaan, jotka koskevat
            tieteellistä tutkimusta, tilastollisia tarkoituksia, historiallista
            tutkimusta ja arkistointitarkoituksia. Selvityksen mukaan Suomi
            on kiinnittänyt työryhmässä käydyissä neuvotteluissa huomiota
            siihen, että tilastollisia tarkoituksia koskeva artikla
            on muotoiltu liian kapeasti. Tätä on pidetty neuvotteluissa
            tarpeellisena, jotta henkilötietojen käsittelyn
            sääntelyssä voidaan ottaa huomioon em.
            alojen erityispiirteet.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa hallintovaliokunnan huomiota on kiinnitetty
            erityisesti siihen, miten Suomen työelämän
            tietosuojasääntely istuu ehdotettuun kokonaisuuteen
            ja miten työelämän erityispiirteet tulevat
            asetusehdotuksessa huomioon otetuiksi. Yksi tällainen kysymys
            liittyy palkkatilastoihin, joita Suomessa tuottavat työnantajajärjestöt.
            Elinkeinoelämän keskusliiton tuottaman palkkatilastoinnin
            pohjalta laaditaan selvityksiä ja laskelmia, joita hyödynnetään
            työmarkkinajärjestöjen välisissä työehtosopimusneuvotteluissa
            sekä ansiokehityksen seurannassa eri aloilla ja henkilöstöryhmissä.
            Elinkeinoelämän keskusliitto luovuttaa keräämänsä palkkatilastoaineiston
            myös Tilastokeskukselle, joka käyttää aineistoa
            sen julkaiseman virallisen palkkatilaston osana.
         
         
         Saadun selvityksen mukaan Suomi on keväästä 2014
            alkaen toiminut neuvotteluissa aktiivisesti sen puolesta, että tilastollisia
            tarkoituksia koskevan artiklan soveltamisalasta ei muodostuisi liian
            kapeaa ja että sitä ei rajoitettaisi koskemaan
            ainoastaan julkisia viranomaisia ja virallisia tilastoja (public
            authority and official statistics). Valiokunnan saaman tiedon mukaan kyseistä 83 (b)
            artiklaa on käsitelty viimeksi neuvoston työryhmässä 1.10.2014,
            jolloin artiklan soveltamisalasta oli poistettuna viittaus termeihin
            public authority ja official statistics. Oikeusministeriöstä saadun
            arvion mukaan tämä artiklan muotoilu voisi mahdollistaa
            palkkatilastoinnin jatkumisen Suomessa. Hallintovaliokunta kuitenkin
            katsoo, että neuvotteluissa tulee näkyvästi
            tuoda esille palkkatilastointiin liittyvät kysymykset.
            Neuvotteluissa tulee varmistaa, ettei ehdotus merkitse sääntelyn
            kiristymistä niin, että nykyisenkaltainen palkkatilastointi
            kävisi mahdottomaksi.
         
         
         Valiokunnan huomiota on kiinnitetty myös 81 artiklaan,
            joka sisältää mm. terveydentilatietojen
            käsittelyä koskevia määräyksiä.
            Saadun selvityksen mukaan työehtosopimuksissa sovittujen
            sairausajan palkkojen maksaminen edellyttää, että työnantaja
            saa luotettavan tiedon työntekijän sairauspoissaolon
            perusteesta. Valiokunta katsoo, että määräyksiä on
            syytä selvittää myös tältä osin.
         
         
         Lopuksi hallintovaliokunta toteaa, että EU:n tasolla
            on myös muita tietosuojaan ja tietoturvaan liittyviä strategioita
            ja säädöshankkeita. Näiden eri
            asiakirjojen ja hankkeiden yhteensovittamiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota
            päällekkäisyyksien
            ja hallinnollisen taakan kasvun vähentämiseksi.
            Lisäksi, koska tietosuoja-asetus on horisontaalista, suoraan
            sovellettavaa oikeutta, on tärkeää, että valmistelua
            koordinoidaan sekä EU- että kansallisella tasolla
            riittävästi ja että eri alojen erityispiirteet
            pyritään ottamaan mahdollisimman hyvin huomioon.