Perustelut
         
         Kuntatalous
         
         Valtiovarainministeriö on arvioinut, että kuntatalouden
            tila pysyy talouskasvun hidastumisesta huolimatta hyvänä vielä vuonna
            2009. Myönteisistä näkymistä huolimatta
            tulevaan kehitykseen liittyy useita huolenaiheita. Kansainvälisen talouden
            epävarmuus on tällä hetkellä normaalia
            suurempaa. Talousennusteita on aivan viime aikoina tarkistettu usealla
            taholla alaspäin, ja taantumaan on varauduttava myös
            kuntien toimenpitein. Vaikka riskit kuntatalouden kiristymiselle
            ovatkin kasvaneet suhdannetilanteen heikkenemisen johdosta, kuntien
            pitäisi juuri nyt panostaa odotettavissa olevaa suhdannetaantumaa
            lieventäviin toimenpiteisiin aloittamalla rakennus- ym.
            hankkeita ja tukemalla peruskorjaustoimintaa.
         
         
         Kuntien ja kuntayhtymien yhteenlaskettu vuosikate kohoaa käytettävissä olevien
            laskelmien perusteella vuonna 2008 700 miljoonalla eurolla
            3,1 miljardiin euroon, kun sekä kunnallisvero-
            että yhteisöverotulot ovat kasvaneet nopeasti.
            Vuosikatteen on arvioitu kuluvasta vuodesta vielä hieman
            paranevan vuonna 2009 noin 3,2 miljardin euron tasolle.
            Toimintamenojen kasvun hidastuminen on kuitenkin perusedellytys
            tasapainon säilymiselle. Kun nettoinvestoinnit pysynevät
            ensi vuonna 3 miljardin euron tasolla ja lainakanta noin
            9,5 miljardissa eurossa, vuosikatteen arvioidaan riittävän
            nettoinvestointien rahoittamiseen, mikä vähentää velanoton kasvupaineita.
            Mikäli nettoinvestoinnit pysyvät oletetussa 3,0 miljardissa
            eurossa, vuosikate ei vuoden 2010 jälkeen kuitenkaan riitä täysimääräisesti
            nettoinvestointien kattamiseen. Ilman käyttötalouden
            menokehityksen hillintää sekä investointien
            kestävää mitoitusta ja ajoitusta kuntatalouden
            tila uhkaa jälleen heikentyä. 
         
         
         Kuntatalouden rahoitustilanteen tämän hetkisestä kokonaistasapainosta
            huolimatta siinä on huomattavia kuntakohtaisia, alueellisia
            ja kuntaryhmittäisiä eroja. Rahoitusongelmat,
            joita kuvaavat velkaantumisen ja veroprosentin kasvu, keskittyvät
            lähinnä alle 6 000 asukkaan kuntiin sekä alueellisesti
            Pohjois- ja Itä-Suomeen. Toisaalta heikon kehityksen kuntia
            on myös muualla maassa, lähinnä sellaisilla
            alueilla, jotka ovat kaukana alueellisista keskuksista ja joille
            on tyypillistä voimakas väestön väheneminen
            ja väestön ikärakenteen muutos. Eriytymiskehityksen arvioidaan
            kuntatalouden kokonaistilanteen paranemisesta huolimatta kiihtyvän
            lähitulevaisuudessa. Vaikeimmassa asemassa olevien kuntien
            osalta olisi harkittava erityisen kehittämisohjelman tarvetta. 
         
         
         Valmisteilla olevassa kuntien valtionosuusuudistuksessa kuntien
            väliset suhteet tulevat muuttumaan. Uudistuksen toteuttaminen
            kustannusneutraalisti ei johda parhaaseen lopputulokseen, vaan valtionosuuksien
            kokonaismäärää olisi aiheellista
            nostaa. Vielä hallintovaliokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että kun valtio nyt verotuksen muutoksilla pienentää kuntien
            verotulokertymää, on varmistettava, että verokevennysten
            kompensoiminen kohdentuu täysimääräisesti
            menettäviin kuntiin.
         
         
         Hallintovaliokunta on huolissaan ensi vuodelle ehdotettujen
            harkinnanvaraisten rahoitusavustusten määrän
            pienenemisestä 5 miljoonalla eurolla 15 miljoonaan euroon.
            Avustusten taso olisi perusteltua säilyttää ennallaan.
            Mikäli harkinnanvaraisista rahoitusavustuksista jatkossa
            luovutaan, tulee niille kunnille, joilla ei ole edellytyksiä taloutensa
            vakauttamiseen pelkästään omin toimenpitein,
            luoda jokin korvaava tukimuoto. Valiokunta toteaa, että kuntien
            harkinnanvaraisia rahoitusavustuksia on jouduttu käyttämään
            myös esimerkiksi luonnonkatastrofien kunnille aiheuttamien
            taloudellisten menetysten kompensoimiseen. Valiokunnan mielestä tällaisia
            tarkoituksia varten tarvitaan oma erillinen rahoitus.
         
         
         PARAS-hankkeen tarkoituksena on vahvistaa kunta- ja palvelurakennetta,
            kehittää palvelujen tuotantotapoja ja organisointia,
            uudistaa kuntien rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmää sekä tarkistaa
            kuntien ja valtion välistä tehtävien
            jakoa siten, että kuntien vastuulla olevien palvelujen
            järjestämiseen ja tuottamiseen sekä kuntien
            kehittämiseen on vahva rakenteellinen ja taloudellinen
            perusta. Tarkoituksena on parantaa tuottavuutta ja hillitä kuntien
            menojen kasvua sekä luoda edellytyksiä kuntien
            järjestämien palvelujen ohjauksen kehittämiselle.
            Valiokunta tähdentää PARAS-hankkeen tehokasta
            toimeenpanoa puitelain ja hallintovaliokunnan linjausten mukaisesti
            (HaVM 31/2006 vp). Valiokunta tulee
            jatkossakin arvioimaan kiinteästi uudistusprosessin etenemistä.
            Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota
            myös kuntien syvän yhteistoiminnan avustuksiin
            osoitettavan määrärahan riittävyyteen. 
         
         
         On välttämätöntä,
            että valtio sitoutuu jatkossakin toteuttamaan pitkäjänteistä ja
            vakaata kuntapolitiikkaa, jotta kunnallisten peruspalveluiden saatavuus
            ja laatu voidaan turvata koko maassa kohtuullisella vero- ja maksurasituksella.
         
         
         Alueiden kehittäminen ja rakennerahastot
         
         Hallintovaliokunta toteaa, että kunnallisten erityisohjelmien
            ja kansallisen rakennerahastostrategian yleisenä tavoitteena
            on edistää alueiden kansainvälistä kilpailukykyä,
            pienentää alueiden välisiä kehityseroja
            sekä turvata kansalaisten peruspalvelut ja yhteydet koko
            Suomessa. Kuntien ja maakuntien tulee voida hyödyntää tämä rahoitus
            täysimittaisesti omissa kehityshankkeissaan. Valiokunta
            on huolissaan maakunnan kehittämisrahan pienentämisestä 1,5 miljoonalla
            eurolla kuluvan vuoden tasosta 31,656 miljoonaan euroon vuodelle
            2009. Määrärahan pienentämiselle
            tiukkenevassa taloudellisessa tilanteessa ei ole perusteita. Kainuun
            kehittämisrahan tasoa on myös syytä seurata
            ja huolehtia siitä, että se säilyy samassa
            suhteessa yleisesti muualla maassa vastaaviin tehtäviin
            varattujen määrärahojen tasoon nähden.
            Valiokunta seuraa omalta osaltaan Kainuun kehittämisrahan
            vaikutuksia maakunnan hallintokokeilun tuloksiin.
         
         
         Maahanmuutto
         
         Sisäasiainministeriöön on vuoden
            2008 alusta lukien muodostettu maahanmuutosta ja kotoutuksesta vastaava
            kokonaisuus. Siihen kuuluvat maahanmuutto-osasto ja sen alaisuudessa
            Maahanmuuttovirasto. Valiokunta tähdentää,
            että maahanmuuttopolitiikalla edistetään
            laillista maahanmuuttoa, annetaan kansainvälistä suojelua,
            torjutaan laitonta maahanmuuttoa ja ihmiskauppaa sekä edistetään
            kotoutumista ja hyviä etnisiä suhteita. Maahanmuuttopolitiikan
            on oltava yhtenäistä, kokonaisvaltaista ja aktiivista. Maahanmuuttopolitiikassa
            tulee myös toteutua ihmis- ja perusoikeuksien.
         
         
         Maahanmuuttoviraston toimintamenoihin osoitettua määrärahaa
            on vuoden 2009 talousarviossa alennettu kuluvan vuoden tasosta 675 000 euroa.
            Myös kehys on aleneva. Suhteessa lisääntyneeseen
            kysyntään sekä uusien tehtävien
            ja hankkeiden hyvään hoitamiseen henkilöstön määrää ei
            voitane vähentää ilman, että palvelukyky
            huononee.
         
         
         Hallintovaliokunta on huolissaan myös kotouttamismäärärahojen
            riittävyydestä. Kotouttamisen puiteohjelmassa
            vuosiksi 2008—2011 on määritelty tarvittavat
            voimavarat tavoitteiden toteuttamiseksi. Kotoutumisen onnistuminen
            on edellytys työperäisen maahanmuuton lisäämiselle,
            mutta sen saavuttaminen edellyttää erityisesti
            henkilöstö- ja muiden resurssien uudelleen arvioimista.
            Nykyisillä resurssikohdennuksilla on vaarana ajautua muissa
            Euroopan maissa koettuihin ongelmiin. Kotoutumisen edistämiseen
            on nyt varattu paitsi työvoimapoliittista koulutusrahaa,
            perusopetuksen valmentavan koulutuksen määrärahaa
            ja rahaa kunnille pakolaisten ja heihin verrattavissa olevien henkilöiden
            vastaanotosta maksettaviin korvauksiin. Eri määrärahat tulisi
            koota yhdelle momentille sisäasiainministeriön
            pääluokkaan ja huolehtia samalla siitä, että määrärahan
            volyymi myös vastaisi nykyistä paremmin maahanmuuton
            määrissä tapahtuvia vaihteluita. Hallintovaliokunta
            huomauttaa samalla, että kuntien edustajien taholta on
            eri yhteyksissä esitetty huoli vastaanoton kuntakorvausten
            riittämättömyydestä ja niiden
            laskentaperusteiden selkeyttämisen tarpeesta.
         
         
         Hallitusohjelmaan on kirjattu, että pääkaupunkiseudulle,
            Turun seudulle ja muille merkittäville maahanmuuttoalueille
            laaditaan yhdessä valtion ja seudun kuntien kanssa pilottiohjelma maahanmuuttajien
            kotouttamisen ja työllistymisen edistämiseksi.
            Tavoitteena on toteuttaa hallitusohjelman mukainen pilotti vuosina
            2009 ja 2010. Helsingin, Vantaan, Espoon, Tampereen ja Turun kaupungit
            ovat valmistelleet esityksiä uusiksi, nykyisiä toimenpiteitä täydentäviksi käytännöiksi.
            Pilottiohjelman toteuttaminen edellyttää valtion
            talousarviossa vuositasolla 2,5 miljoonan euron lisärahoituksen.
         
         
         Vuoden 2009 aikana otetaan käyttöön
            uusi ulkomaalaisasioiden sähköinen asiankäsittelyjärjestelmä.
            Järjestelmän rakentaminen on osittain rahoitettu
            tuottavuuden edistämisellä. Vaikka sisäasiainministeriö ja
            Maahanmuuttovirasto ovat jo sitoutuneet 30 henkilötyövuoden
            tuottavuusvähennykseen, tämä ei yksin
            riitä, vaan sähköisen asiankäsittelyjärjestelmän
            lisärahoitustarpeeksi olisi syytä varata 985 000
            euroa.
         
         
         Maahanmuuttopolitiikan ja maahanmuuttohallinnon kokoaminen yhteen
            on tärkeää. Tämä työ,
            joka on vielä osittain kesken, on saatettava valmiiksi
            mahdollisimman pian (ks. esim. HaVL 18/2008 vp).
         
         
         Sisäinen turvallisuus
         
         Poliisitoimi.
         
          Poliisin nettobudjetoiduksi toimintamenomäärärahaksi
            esitetään 660 miljoonaa euroa. Määräraha
            on lähes 18,5 miljoonaa euroa suurempi kuin kuluvan vuoden,
            lisäbudjetit mukaan lukien, yhteenlaskettu toimintamenomääräraha.
            Lisäksi poliisitoimen lukuun ehdotetaan 2,5 miljoonan euron
            arviomäärärahaa maastapoistamiseen ja
            noutokuljetuksiin liittyviä menoja varten.
         
         
         Vuoden 2009 talousarvioesitys on laadittu poliisin toimintamenomomentin
            osalta valtioneuvoston maaliskuussa 2008 tekemän kehyspäätöksen
            mukaisesti. Valtioneuvoston selonteosta koskien valtiontalouden
            kehyksiä vuosille 2009—2012 antamassaan lausunnossa
            hallintovaliokunta on tyydytyksellä todennut määrärahoja
            lisätyn poliisin toiminnan vakiinnuttamiseen ja työttömien
            poliisien palkkaamiseen (HaVL 9/2008 vp).
         
         
         Valiokunta toteaa, että ensi vuodelle esitetty rahoitus
            mahdollistaa tulevana vuonna poliisimiesten määrän
            pitämisen nykyisellä tasolla eli vähintään
            7 580 poliisimiehessä. Määräraha
            parantaa poliisin mahdollisuuksia palkata uusia vasta valmistuneita
            ja työttömänä olleita poliisimiehiä.
            Kuitenkaan määrärahalla ei kyetä työllistämään
            kaikkia koulutettuja ja palvelukseen halukkaita henkilöitä.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että kuluvan vuoden tapaan vuonna 2009 voidaan poliisimiehiä ottaa
            vakinaiseen tai määräaikaiseen virkasuhteeseen,
            jos vakinaistaminen ei taloudellisista syistä ole mahdollista.
            Työllisyystilanne näyttää jo
            heijastuvan poliisikoulutukseen hakeutumiseen. Riittävän
            hyviä hakijoita ei ole enää vuonna 2008
            ollut täyttä koulutuspaikkamäärää vastaavasti.
         
         
         Valiokunta huomauttaa, että poliisin toimitilakulujen
            indeksitarkistuksia, jotka ovat sidottuja menoja, ei ole huomioitu
            ensi vuoden budjetissa vastoin budjetin täydellisyysperiaatetta. Voimassa
            oleviin vuokrasopimuksiin perustuvat indeksitarkistukset nostavat
            kustannuksia ensi vuoden alusta lukien 2,4 miljoonalla eurolla.
         
         
         Muiden kustannusten sekä investointien kohdalla inflaatiovaikutus
            on yhteensä lähes samaa tasoa kuin toimitilakulujenkin.
            Tässä yhteydessä on syytä todeta,
            että kustannustason noususta johtuvat yleiset menopaineet
            ovat yhteisiä koko valtionhallinnolle. Investointi- ja
            kehittämishankkeet kyettäneen rahoittamaan vuonna
            2009 kuluvan vuoden tasolla. Samalla on kuitenkin syytä todeta,
            että investointeja, joilla voidaan kehittää tuottavuutta,
            on viime vuosina voitu toteuttaa hyvin rajoitetusti.
         
         
         Poliisihallinnossa on meneillään mittava paikallishallinnon
            rakenneuudistus. Seuraavaksi on toteutettavana poliisin keskus-
            ja aluehallinnon uudistustyö. Kokonaisvaltaisen tarkastelun
            ja lainvalmistelun kohteena ovat myös poliisin tehtäviä ja
            toimivaltuuksia koskeva lainsäädäntö. Tämän
            lisäksi poliisiylijohtaja Mikko Paateron johdolla työskentelee
            tulevien vuosien resurssitarpeita kartoittava työryhmä.
            Valiokunta korostaa, että tämän työryhmätyön
            tulosten pohjalle tulee perustaa pitkäjänteisesti
            tulevien vuosien poliisin henkilöresurssimitoitus.
         
         
         Hallintovaliokunta painottaa aiempaan tapaan Helsingin poliisilaitoksen
            erityistehtäviä pääkaupungin
            poliisilaitoksena. Kansainvälisistä vierailuista
            ja tapahtumista sekä valtakunnallisista tehtävistä aiheutuu
            jatkuvasti huomattavia kustannuksia. Helsingin kihlakunnan poliisilaitos
            on joutunut toistuvasti rahoittamaan näitä erityistehtäviä normaalista
            rahoituskehyksestään, mikä on vaikeuttanut
            muiden tehtävien hoitamista. Erityismenoja varten Helsingin
            poliisilaitokselle tulee valiokunnan käsityksen mukaan
            antaa korvamerkitty rahoitus.
         
         
         Suojelupoliisin alustava kehys vuodelle 2009 on 5 prosenttia
            kuluvan vuoden talousarviota pienempi. Tämä merkitsee
            sitä, että nykyistä toiminnan tasoa ei
            voida pitää yllä. Talousarvioesityksessä esitetään
            suojelupoliisin yhteiskunnallisiksi vaikuttavuustavoitteiksi ääriliikkeiden nousun
            estäminen, tietoverkkorikollisuuden torjunta ja terrorismin
            torjunta. Erityisen huolestuttavaa on se, että alustavat
            kehykset eivät saadun selvityksen perusteella mahdollista
            terrorismin torjunnassa välttämätöntä kansainvälisen
            yhteistyöverkoston laajentamista.
         
         
         Yleinen kustannustason nousu, kasvavat kansainväliset
            velvoitteet, rikostutkinnan asiantuntijapalvelujen kysynnän
            jatkuva kasvu, rikostorjunnan kustannustason nousu, ennakoimattomat laajat
            rikostutkimukset ja tuottavuusvähennykset vaativat yhä tiukempaa
            keskusrikospoliisin toiminnan priorisointia. Toimintoja karsimalla on
            mahdollista saavuttaa lyhyen aikavälin säästöjä,
            mutta tällaiset ratkaisut muodostuvat helposti vähänkin
            pidemmällä ajanjaksolla yhteiskunnalle kalliiksi.
            Esimerkiksi järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan
            tapahtuva panostus tuo valiokunnan käsityksen mukaan yhteiskunnan rahoituksen
            moninkertaisesti takaisin.
         
         
         Poliisin sisäisen alustavan resurssijaon perusteella
            liikkuvan poliisin vuoden 2009 määräraha ei
            näytä mahdollistavan nykyisen henkilöstömäärän
            säilyttämistä. Käytännössä poliisimiesten
            lukumäärän alentuminen vähentää liikennevalvontaa.
            Aleneva resurssikehitys on liikkuvassa poliisissa jatkunut vuodesta
            2004 lähtien. Ajoneuvojen ja veneiden sekä valvontalaitteiden
            uusimista ei myöskään ole mahdollista
            toteuttaa tarvetta vastaavasti.
         
         
         Valiokunta tähdentää, että myös
            mainituilla poliisin erillisyksiköillä on merkittävä tehtäväalue
            sisäisen turvallisuuden ylläpitämisessä, minkä vuoksi
            niidenkin rahoitustasapainosta on huolehdittava tehtävien
            edellyttämällä tavalla.
         
         
         Rajavartiolaitos.
         
          Rajavartiolaitos on esimerkillisesti sopeuttanut toimintansa
            kulloistenkin, varsin tiukkojen, toimintamäärärahojen
            puitteisiin. Toimintamenokehykset ovat viime vuosina muodostuneet
            yhä ahtaammiksi. Välttämättömiä investointeja
            ja hankkeita on jouduttu osin siirtämään
            eteenpäin ja osin karsimaan. Sopeuttaminen käytettävissä olleisiin
            määrärahoihin on toteutettu ainoalla
            käytettävissä olleella keinolla, vähentämällä henkilöstöä.
            Rajavartiolaitos onkin saavuttanut etupainotteisesti tuottavuustavoitteeseen
            sisältyvät vuosien 2006—2011 henkilöstövähennykset.
            Hallintovaliokunta on jo aiemmin katsonut, että henkilöstövähennysten
            tie on nyt kuljettu loppuun (HaVL 9/2008 vp).
            Tässä kohdin valiokunta tähdentää samalla
            teknisen valvonnan kokonaissuunnitelman ja sen toteuttamisen merkitystä.
         
         
         Rajavartiolaitoksen kiinteistövarallisuudesta pääosa
            on siirretty Senaatti-kiinteistöjen omistajahallintaan
            vuoden 2008 alusta lukien. Osa kiinteistöistä,
            esimerkiksi saarilla sijaitsevat merivartioasemat, ovat jääneet
            kuitenkin vastoin rajavartiolaitoksen tahtoa sen hallintaan. Laitoksen
            hallintaan jääneen kiinteistövarallisuuden
            uudistamis- ja kehittämiskulut ovat noin 2,3 miljoonaa
            euroa vuonna 2008. Näitä kuluja ei ole sisällytetty
            vuoden 2008 talousarvioon. Vuoden 2009 talousarvioon on esitetty
            ainoastaan 700 000 euron määrärahaa
            sanotun kiinteistövarallisuuden menoihin sekä 400 000
            euroa pienten investointien vuokriin.
         
         
         Kiinteistömenot muodostavat kasvavan, nykyisellään
            35 prosentin, osuuden laitoksen muista toimintamenoista. Rajavartiolaitos
            pystyy saadun selvityksen mukaan 2—3 vuodessa pysäyttämään
            kiinteistömenojen kasvun jatkamalla toimitilojen voimakasta
            vähentämistä. Välttämättömiä kalustouudistuksia
            on myös jatkuvasti siirretty eteenpäin. Uuden
            rajavartiomallin etupainoisen toteuttamisen arvioidaan tuottavan jonkin
            verran säästöjä rajavartioasemien
            yhdistämisen myötä, mutta nämä toimenpiteet
            vaikuttavat viiveellä ja kattavat vain osan lisääntyvistä kustannuksista.
         
         
         Talouden tasapainottaminen valtion talousarvioesityksen pohjalta
            edellyttää vuonna 2009 arviolta 50—60
            henkilötyövuoden vähentämistä, kalustoinvestointien
            leikkaamista sekä operatiivisen toiminnan leikkaamista.
            Henkilöstöä joudutaan ilmeisesti lisäksi
            siirtämään pohjoisista vartiostoista
            Kaakkois-Suomeen ja pääkaupunkiseudulle. Samalla
            linjalla joudutaan jatkamaan myös seuraavana vuonna, ellei
            rahoitusta saada tasapainoon
         
         
         Hallintovaliokunta viittaa edellä lausutun lisäksi
            aikaisempiin kannanottoihinsa HaVL 15/2007 vp ja HaVL
               9/2008 vp sekä valtiovarainvaliokunnan
            mietintöön VaVM 25/2007 vp sisältyvään
            lausumaan, jossa hallitus on velvoitettu jo talousarvioesityksessään
            kompensoimaan rajavartiolaitoksen kiinteistöhallinnan siirrosta
            Senaatti-kiinteistöille aiheutuvat lisäkustannukset
            täysimääräisesti. Tämä merkitsee sitä,
            että rajavartiolaitokselle on otettava ensi vuoden talousarvioon
            kuluvalta vuodelta budjetoimatta jääneiden 2,3
            miljoonan euron lisäksi kiinteistövarallisuuden
            uudistamis- ja kehittämiskulut myös ensi vuoden
            osalta leikkaamattomina.
         
         
         Pelastusopisto.
         
         Valiokunta toteaa myönteisenä seikkana, että Pelastusopistolle
            varatulla rahoituksella kyetään turvaamaan ammattitaitoisten pelastajien
            saatavuus myös tulevaisuudessa. Lisäksi siviilikriisinhallinnan
            määrärahat nousevat tasolle, joka antaa
            Suomelle mahdollisuuden lähettää noin
            150 erityisasiantuntijaa siviilikriisinhallinnan eri tehtäviin.
            Vuoden 2009 talousarvioesitykseen sisältyvällä määrärahalla
            saadaan myös lisäpanostusta siviilikriisinhallinnan kotimaan
            valmiuksiin.
         
         
         Hätäkeskuslaitos.
         
          Eduskunta on hyväksynyt kuluvan vuoden alkupuolella
            hallintovaliokunnan mietinnön koskien hätäkeskusuudistuksen
            toimeenpanoa (HaVM 3/2008 vp — VNS
               3/2007 vp). Selontekomietinnöstä ja
            hallintovaliokunnan lausunnosta HaVL 19/2008 vp (MINS 6/2008
               vp) ilmenevät hätäkeskuslaitoksen
            kehittämistarpeet.
         
         
         Hallituksen velvollisuutena on huolehtia siitä, että uudistuksen
            toimeenpanoa jatketaan mietinnön HaVM 3/2008
               vp mukaisesti. Tämä merkitsee muun muassa
            sitä, ettei tuottavuusohjelmaan sisältyviä hätäkeskushenkilöstön
            vähennyksiä tule tehdä. Hätäkeskuslaitos
            ei kykene selviytymään lakisääteisistä tehtävistään
            ilman lisärahoitusta. Henkilökunnan pysyvyydestä, koulutuksesta
            ja kilpailukykyisestä palkkauksesta ei kyetä huolehtimaan
            talousarvion puitteissa. Hätäkeskusjärjestelmän
            toiminnan vakiinnuttaminen ja tietojärjestelmien uudistaminen
            ovat velvoitteita, joiden toteuttaminen on tehtävä niin
            pian kuin se on inhimillisesti katsoen mahdollista.
         
         
         Tulli. 
         
          Valiokunnan toimialaan tulli kuuluu keskeisesti siltä osin
            kuin kysymyksessä on tullin toiminta sisäisen
            turvallisuuden viranomaisena. Tässä yhteydessä valiokunta
            toteaa, että ulkomaankaupan ja erityisesti Venäjän
            transitoliikenteen arvioidaan edelleen kasvavan. Tämä aiheuttaa
            mittavia haasteita myös tullivalvonnalle ja tullirikostutkinnalle.
            Tullin paljastamien rikosten määrä on
            laskenut liikennevirtojen kasvusta huolimatta. Rikostorjunnan ja
            tarkastustoimen tulosten tarkastelu ilmentää myös
            tullin osalta resurssitarvetta.
         
         
         Julkisen sektorin tuottavuus ja valtion henkilöstöpolitiikka
         
         Valtioneuvoston maaliskuussa 2008 tekemän kehyspäätöksen
            mukaan tuottavuutta lisäävät toimenpiteet
            toteutetaan hyvää henkilöstöpolitiikkaa
            noudattaen ja ne sovitetaan henkilöstön palvelussuhteiden
            turvaamisen, työn jatkuvuuden ja eläkkeelle siirtymisen
            myöhentymisen sekä työelämän
            laadun kehittämisen tavoitteisiin. Suurten rekrytointitarpeiden
            ja kiristyvän työvoimakilpailun takia kehyspäätöksessä korostetaan
            kilpailukykyisten palvelussuhteen ehtojen tarjoamista.
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että hallitus pyrkii edistämään
            julkisen sektorin tuottavuuden kasvua. Työvoiman kokonaistarjonnan kääntyminen
            laskuun uhkaa hidastaa kansantalouden kasvumahdollisuuksia tulevina
            vuosina, ellei samaan aikaan kyetä parantamaan työn tuottavuutta.
            Erityisesti ikääntymisestä johtuvan palvelujen
            kysynnän kasvun aiheuttamien lisääntyvien
            menopaineiden vuoksi koko julkisella sektorilla on tarkasteltava
            työprosesseja sekä tehtävien organisointia.
            Julkisen sektorin tuottavuutta parantamalla voidaan helpottaa niukkenevan
            työvoiman riittävyysongelmaa ja turvata samalla
            osaltaan taloudellisen kasvun edellytyksiä.
         
         
         Valiokunta tähdentää, että tuottavuudessa
            on kysymys keskeisesti työtehtävien organisoinnista,
            johtamisesta, uuden teknologian hyödyntämisestä ja
            yhteistyöstä muiden toimijoiden kanssa. Oikein
            toteutettuna tuottavuuden lisääminen parantaa
            myös työelämän laatua ja lisää tehtävien houkuttelevuutta.
         
         
         Julkisella sektorilla on meneillään samanaikaisesti
            merkittäviä kehittämis- ja uudistusprosesseja,
            jotka koskevat laajalti henkilöstöä.
            Suurimpia hankkeita ovat kuntasektorilla toteutettavana oleva PARAS-hanke
            ja koko aluehallintoamme koskeva valmisteltavana oleva ALKU-hanke.
            Lisäksi vireillä on monia muita tärkeitä toimintatapa-
            ja organisaatiouudistuksia. Valiokunta korostaa hyvän työantajapolitiikan
            merkitystä myös muutostilanteissa. Muutosten valmistelu
            edellyttää yhteistoimintavelvoitteiden noudattamista
            sekä henkilöstön edustajien kytkemistä muutosten
            valmistelutyöhön. Muutostilanteita varten on perusteltua
            laatia pääsopijajärjestöjen
            ja valtion kesken koko valtiokonsernia koskevat palkkaturvasopimukset
            sekä koko valtiokonsernia koskeva yhteistoimintasopimus, jota
            tarvitaan muun muassa parhaillaan käynnissä olevien
            poikkihallinnollisten hallinnon kehittämishankkeiden toteuttamisessa.
         
         
         Valiokunta tähdentää, että tuottavuushankkeiden
            tulee olla realistisia ja erityisesti on korostettava toimenpiteiden
            vaikuttavuutta. Muussa tapauksessa palvelut helposti heikkenevät
            ja hallinnon tuottavuus tosiasiallisesti vähenee. Vielä tällä hetkellä tuottavuusohjelma
            näyttäytyy liiallisesti matemaattisiin henkilöstöleikkauksiin
            perustuvana saneeraushankkeena ja säästämisenä kokonaistaloudellisesta
            näkökulmasta tarkasteltuna kustannuksista piittaamatta.
            Tätä valiokunta ei pidä hyväksyttävänä.
            Henkilöstön määrää koskevat
            ratkaisut on kytkettävä tehtävien määrittelyn
            ohella todellisiin tuottavuutta tehostaviin hankkeisiin ja prosesseihin.
            Näistä lähtökohdista on arvioitava
            kohtuulliseen henkilökohtaiseen työmäärään
            perustuva henkilökunnan tarve.
         
         
         Poliisin, rajavartiolaitoksen ja hätäkeskuslaitoksen
            tehtävät voidaan mainita tässä yhteydessä sellaisina
            laajalti operatiivisina tehtävinä, joissa henkilöstön
            supistukset johtavat hyvin helposti vaikeuksiin myös lakisääteisten
            tehtävien hoitamisessa ja samalla palveluiden heikentymiseen.
            Esimerkiksi poliisihallinnossa on jo jouduttu siirtämään
            poliisimiehiä operatiivisesta työstä hoitamaan
            henkilöstöleikkauksien piirissä olevia
            lupahallinnon tehtäviä. Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että poliisin, rajavartiolaitoksen ja hätäkeskuslaitoksen
            samoin kuin maahanmuuttohallinnon tehtävät vapautetaan
            kokonaan tuottavuusohjelman henkilöstöleikkausten piiristä.
         
         
         Tässä yhteydessä on vielä syytä muistuttaa, että eduskunta
            on hyväksynyt hallintoselonteon käsittelyssä lausuman,
            jossa hallitus on velvoitettu huolehtimaan siitä, että muun
            muassa valtiontalouden kehysmenettelyssä valtion henkilöstömäärä arvioidaan
            kaavamaisen matemaattisen laskentamallin sijasta ottaen huomioon
            valtion tehtävät sekä tuottavuutta tehostavien
            hankkeiden ja prosessien hyödyt (HaVM 2/2006
               vp).
         
         
         Kehyspäätöksessään
            valtioneuvosto on päättänyt, että ministeriöiden,
            virastojen ja laitosten henkilömuutoksiin asiantuntijapalveluja
            tarjoava Henkilöstöpalvelut-yksikkö perustetaan
            valtiokonttoriin. Tämän yksikön tehtävänä on
            tukea luotavaa eri hallinnonalojen ja virastojen henkilöstökoordinaattoriverkostoa
            ja asiakasvirtoja, niin että valtionhallinnon eri kehittämistoimenpiteistä johtuvat
            henkilöstömuutokset ja tehtävien henkilöresurssointi
            johdetaan ja toteutetaan asiantuntevasti ja tuloksellisesti sekä hyvää johtamistapaa
            ja henkilöstöpolitiikkaa noudattaen. 
         
         
         Valmisteltavana olevan yliopistouudistuksen osalta valiokunta
            pitää tärkeänä, että Suomessa säilyy
            vastaisuudessakin alueellisesti kattava yliopistoverkosto ja että yliopistokeskusten
            tulevaisuus turvataan osoittamalla yliopistoille yliopistokeskusten
            ylläpitoon tarvittavat määrärahat
            valtion talousarviossa. Valiokunta toteaa, että tällä on
            merkitystä myös kuntien talouden kannalta.
         
         
         Lopuksi hallintovaliokunta nostaa esiin tietosuojavaltuutetun
            jatkuvasti lisääntyneet ja laajentuneet tehtävät.
            Henkilötietojen suojaan liittyvät moninaiset kysymykset
            ovat kansalaisille ja viranomaisille tärkeitä,
            mutta samalla usein monimutkaisia. Esimerkiksi viranomaisten kesken
            tapahtuvan tarpeellisen tiedonvaihdon edistäminen on tärkeä tehtävä.
            Valiokunnan käsityksen mukaan tietosuojavaltuutetun toimiston asiantuntijuutta
            on voitava vahvistaa sekä tietosuojavaltuutetun työtaakkaa
            on muutoinkin perusteltua helpottaa.