Perustelut
Käsiteltävänä olevalla asetusehdotuksella
on tarkoitus perustaa Euroopan syyttäjänvirasto (EPPO).
Pyrkimyksenä on tehostaa rikosoikeudellisia toimenpiteitä unionin
taloudellisten etujen suojaamiseksi. Komissio perustelee asetusehdotusta
erityisesti sillä, että nykyiset keinot EU:n taloudellisiin
etuihin kohdistuvien rikosten torjumiseksi eivät ole riittävän
tehokkaita. Komission mukaan näitä rikoksia ei
jäsenvaltioissa tutkita riittävästi,
mistä aiheutuu huomattavia taloudellisia tappioita koko
EU:lle. Ongelmana on myös se, että tällaisilla
rikoksilla on usein rajat ylittävä ulottuvuus
ja laajuus.
Valiokunnan tiedossa ei ole Suomen osalta tapauksia, joissa
ei olisi suoritettu tehokkaasti tutkintatoimenpiteitä tai
joissa olisi paljastuneita väärinkäytöksiä jätetty
viemättä tutkinnassa eteenpäin. Euroopan
unionin varoihin kohdistuvat rikokset loukkaavat joka tapauksessa
Suomen, muiden jäsenmaiden ja koko unionin etua. Sen vuoksi
on tärkeää puuttua EU:n taloudellisiin
etuihin, joiden kokonaismäärä on mittava, kohdistuviin
rikoksiin tehokkaasti myös rikosvastuun keinoin. Samalla
on hyödynnettävä täysimääräisesti
muita käytettävissä olevia keinoja.
Valiokunta toteaa yleisesti saamansa selvityksen perusteella,
että asetusehdotuksessa on otettu huomioon monia Suomen
kannalta tärkeitä näkökohtia.
Myönteistä on esimerkiksi se, että EPPO
perustettaisiin voimassa olevien instituutioiden — OLAF,
Eurojust — resursseja hödyntäen. Valiokunta
korostaa, että mahdollisesti perustettavan viraston tulee
toimia avoimuuden ja hyvän hallinnon periaatteita noudattaen.
Lisäksi Euroopan syyttäjänvirasto toimisi
hajautetusti, jolloin jäsenvaltioiden syyttäjät
voisivat hoitaa EPPO:n toimivaltaan kuuluvien rikosten lisäksi myös
kansallisia rikosasioita. Valiokunta pitää myös
tärkeänä sitä, ettei asetuksella
ole tarkoitus harmonisoida jäsenvaltioiden rikosprosessilainsäädäntöä.
Asianmukaisena lähtökohtana on pidettävä myös
sitä, että rikosasiat käsitellään sen
valtion lainsäädännön mukaan,
jossa rikostutkinta tai -oikeudenkäynti on vireillä.
Komission asetusehdotukseen liittyy kuitenkin monia kysymyksiä,
joita on tulevissa neuvotteluissa tarkkaan pohdittava. Valiokunta
pitää tärkeänä, että Suomi
osallistuu aktiivisesti ja rakentavasti Euroopan syyttäjänviraston
perustamista koskeviin neuvotteluihin ja että Suomi osaltaan
työskentelee vahvasti sen puolesta, että EPPO:sta
saadaan tarvittavaa todellista hyötyä ja lisäarvoa
nykytilaan verrattuna.
Asetusehdotuksen mukaan EPPO olisi yhdestä pääsyyttäjästä ja
neljästä varasyyttäjästä koostuva
päällikkövirasto. Valiokunta yhtyy tältä osin
asiantuntijakuulemisessa esitettyyn kantaan, että EPPO:n
tulisi olla kollegiaalinen, jolloin siinä olisi edustus
kaikista viraston työskentelyyn osallistuvista jäsenvaltioista.
Näin voitaisiin osaltaan turvata, että myös
EPPO:n keskustasolla on välttämätöntä asiantuntemusta
jäsenvaltioiden järjestelmistä. Tämä mahdollistaisi myös
sen, että virasto voi toimia käytännössä tehokkaasti
ja nopeasti. Asetusehdotukseen tulisi saada myös riittävästi
joustavuutta, jotta EPPO:n ja jäsenvaltioiden järjestelmät
saadaan sovitettua yhteen niin, ettei kansallisia järjestelmiä ole
lähtökohtaisesti tarpeen muuttaa. Ehdotetussa
muodossa asetuksessa edellytetään esimerkiksi,
että EPPO-rikosten tutkintaa johtaisivat jäsenvaltioissa
toimivat valtuutetut syyttäjät. Suomen järjestelmässä tutkinnanjohtajana toimii
pääsääntöisesti poliisi.
EU:n taloudellisiin etuihin kohdistuvissa rikoksissa myös
Tulli on merkittävä esitutkintaviranomainen, koska esimerkiksi
EU:lle tilitettäviin tulleihin kohdistuvat petokset ovat
tullirikoksia. Tullirikosten tutkintaa johtaa Tullin tutkinnanjohtaja.
Asetusehdostusta on tarkasteltava myös EPPO:n toimivaltaan
kuuluvien rikosten määrittelyn osalta. Lisäksi
asetusehdotus sisältää luettelon tutkintatoimista,
joita EPPO:lla tulee olla käytettävissään.
Luettelossa mainitaan muun muassa telekuuntelu ja peitetoimet, joiden
käyttäminen on Suomessa tiukasti säännelty.
Valiokunta toteaa edellä lausutun lisäksi,
että eräiden jäsenvaltioiden kansallisten
parlamenttien toissijaisuushuomautusten johdosta komission
on tarkasteltava ehdotustaan ja perusteltava päätöksensä (niin
sanottu keltaisen kortin tilanne). Komissio voi joko pysyä ehdotuksessaan, muuttaa
sitä tai peruuttaa sen. Viimeksi mainittu vaihtoehto ei
komission mukaan tule kysymykseen. Joka tapauksessa vaikuttaa selvältä, että asetusehdotusta
tullaan neuvottelujen aikana muuttamaan ja että asetuksen
yksityiskohtiin on tämän vuoksi tarpeen palata
myöhemmin erikseen.
Yhteenvetona valiokunta toteaa, että kaiken kaikkiaan
asetusehdotuksessa on useita yksityiskohtia, joiden sisältöä on
tarkemmin selvitettävä ennen lopullisen kannan
muodostamista ja päätöstä siitä,
onko maamme edun mukaista olla EPPO:ssa mukana vai ei. Sinänsä Suomella
on perusteltu intressi edistää tehokkaita toimenpiteitä EU:n
taloudellisiin etuihin liittyvien rikosten torjunnassa, tutkinnassa
ja syytteeseen saattamisessa.