Perustelut
Hallintovaliokunta viittaa asiasta aiemmin antamiinsa lausuntoihin
(HaVL 6/2014 vp, HaVL 30/2013
vp ja HaVL 10/2013 vp). Valiokunta
toteaa, että direktiiviehdotus on monelta osin edennyt
myönteiseen suuntaan. Keskeisimmät vielä avoinna
olevat asiat liittyvät rahapelejä koskevaan soveltamisalapoikkeukseen
sekä tosiasiallisia omistajia ja edunsaajia koskevien tietojen
säilyttämiseen.
Kesäkuussa 2014 saavutetun neuvoston yleisnäkemyksen
mukaan rahanpesudirektiivin soveltamisesta tiettyihin pelipalveluihin
olisi mahdollista päättää poiketa
kansallisesti. Tämänhetkisen tilanteen mukaan
pakolliseen soveltamisalaan kuuluisi vain kasinotoiminta.
Trilogineuvottelujen aikana harkinnanvaraa ja poikkeusmahdollisuutta
on ehdotettu laajennettavaksi Euroopan parlamentin tekstin mukaisesti
online-pelaamiseen. Valiokunta katsoo, että rikostorjunnan
näkökulmasta online-pelaamisen sisällyttäminen
pakolliseen soveltamisalaan olisi kuitenkin toivottavaa. Online-pelaamiseen
liittyviin riskeihin on kiinnitetty huomiota muissa EU-yhteyksissä,
kuten Europolin rajat ylittävää rikollisuutta
koskevissa uhka-arvioissa.
Lisäksi valiokunta korostaa aikaisempiin lausuntoihinsa
viitaten, että jäsenvaltioille ehdotettua rahapelien
soveltamisalaa koskevaa harkinnanvaraista poikkeusta ei pidä rajoittaa
neuvotteluissa siten, että se kaventaisi Suomen mahdollisuutta
käyttää poikkeusta pelitoiminnassa, joka on
rahanpesun riskiltään alhainen.
Neuvoston yleisnäkemyksen mukaan jäsenvaltioiden
on huolehdittava siitä, että niiden alueelle sijoittautuneet
yhteisöt tai oikeussubjektit hankkivat riittävät,
tarkat ja ajantasaiset tiedot tosiasiallisista omistajistaan ja
edunsaajistaan ja pitävät tietoja yllä.
Jatkokirjelmästä ilmenee, että FATF:n
suositusten mukaisesti on erilaisia mekanismeja, joilla yritysten
omistajia ja tosiasiallisia edunsaajia koskevia tietoja voidaan
säilyttää. Trilogineuvottelut ovat edenneet parlamentin
vaatimalla kansallisen keskitetyn rekisterin mallilla.
Kansallisen keskitetyn rekisterin perustaminen sekä yritysten
ja niiden omistajien ja tosiasiallisten edunsaajien velvoittaminen
toimittaa tietoja rekisteriin tulevat selvityksen mukaan lisäämään
yritysten hallinnollista taakkaa merkittävästi.
Käytännössä ehdotus merkitsisi
Suomen kannalta sitä, että Suomen nykyistä yrityskohtaiseen
omistajatietojen ylläpitoon perustuvaa mallia tulisi muuttaa
siten, että yritykset huolehtisivat ajantasaisen, kattavan
ja oikean omistajia ja tosiasiallisia edunsaajia koskevan tiedon
käytännössä Patentti- ja rekisterihallituksen
ylläpitämään rekisteriin. Tämä edellyttäisi
uuden rekisteritietokannan perustamista Patentti- ja rekisterihallitukseen.
Valiokunta toteaa, että tietojen ylläpito
tulee työllistämään sekä yrityksiä että viranomaisia. Jatkokirjelmässä esitetyistä
taloudellisista
vaikutuksista ilmenee, että rekisteriin toimitettavien
muutosilmoitusten kustannustasoon vaikuttaisi olennaisesti aikaväli,
jona tiedot on toimitettava, sekä yrityksen omistaja- tai
jäsenyysrakenne. Valiokunta pitää tärkeänä,
että kansallinen järjestelmä rakennetaan
sellaiseksi, että se ei tarpeettomasti lisää yritysten
ja viranomaisten hallinnollista rasitetta ja kustannuksia.
Valtioneuvoston kannan mukaan Suomi joutuu käytännössä hyväksymään
ehdotuksen kansallisen keskitetyn rekisterin perustamisesta osana
kokonaisratkaisua. Valiokunta pitää ensiarvoisen
tärkeänä, että muut Suomelle
keskeiset neuvottelukysymykset, kuten rahapelejä koskeva
poikkeus, eivät olennaisesti muutu neuvoston yleisnäkemyksestä.