Ehdotuksen pääasiallinen sisältö
Asiassa on kysymys komission uudesta, tarkennetusta keskusteluasiakirjasta
alueellisia valtiontukia koskevien sääntöjen,
ns. aluetuen suuntaviivojen, uudistamiseksi, joka julkaistiin joulukuussa
2004, sekä tästä johtuvasta Suomen kannan
täsmentämistarpeesta. Suomen voimassa oleva kanta
koskee komission keväällä 2004 julkaisemaa
keskusteluasiakirjaa, josta on eduskunnalle 16.6.2004 annettu valtioneuvoston
selvitys E 58/2004 vp.
Aluetuen suuntaviivat koskevat kansallisista varoista myönnettävää tukea.
Sikäli kuin EU-säännökset mahdollistavat
rakennerahastovarojen käytön investointien osarahoituksena,
aluetuen suuntaviivoja sovelletaan myös niiltä osin. Aluetuen
suuntaviivat määrittelevät sekä tukikelpoiset
alueet että tukialueilla sovellettavat investointituen
enimmäismäärät. Jäsenvaltioiden nykyiset
aluetukikartat ovat voimassa vuoden 2006 loppuun.
Komissio on esittänyt, että harvaan asutut alueet
(väestötiheys < 12,5 as/km2)
tulevat vuoden 2006 jälkeen EY:n perustamissopimuksen 87.3c-alueeksi.
Komission uudessa esityksessä viitataan siihen, että harva
asutus määriteltäisiin NUTS III -tasolla,
jolloin tukikelpoisten alueiden väestöpeitto olisi
Suomessa noin 24 %. Komissio on myös muun muassa
esittänyt, että nykyiset 87.3a-alueet tulevat
c-alueeksi siirtymäkaudeksi 2007—2013, mikäli
ne eivät enää täytä a-alueen
kriteeriä eli BKT/asukas < 75 % EU-25:n
keskiarvosta. Uuden keskusteluasiakirjan mukaan siirtymäkauden
alueilla olisi harvaanasuttuja alueita alhaisempi tukitaso. Lisäksi
komissio on tarkentanut esityksiään muun muassa investointi-
ja toimintatukien osalta.
Arvion mukaan komission uuden keskusteluasiakirjan esitykset
saattavat toteutuessaan vaikuttaa lisää sekä aluetukikelpoisten
alueiden että hanketason tukimäärän
pienenemiseen.
Valtioneuvoston kanta
EU-ministerivaliokunnassa 18.2.2005 päätetyn mukaiset
kannan täsmennykset:
1. Harvan asutuksen c-alue: Suomi pitää tärkeänä,
että EU:ssa jo päätettyjen linjausten
mukaisesti aluetuki kohdistetaan vähiten kehittyneille
alueille. Harvan asutuksen määritelmä (12,5
as/km2) kattaa oleellisilta osin nämä alueet Suomessa.
Komission esittämä aluetuen kohdentamisratkaisu
edellyttää kuitenkin tiettyä joustoa.
Joustolla turvattaisiin se, että kaikkein heikoimmin kehittyneet
alueet ml. vanhan tavoite 6 -alueen seutukunnat, jotka eivät
sisälly NUTS II -alueisiin, sekä saaristoalueet
ja Ahvenanmaa (pl. Maarianhamina) voidaan tulevaisuudessakin sisällyttää aluetuen
piiriin. Suomi esittää, että nämä,
bruttokansantuotteeltaan heikommat, harvaanasutut alueet sisällytetään
tukialueeseen laajentamalla komission esitystä. Tarvittavan
jouston suuruus olisi noin 5 % maan väestöstä.
Mikäli edellä oleva vaihtoehto ei toteudu, Suomi
esittää, että puheena olevat ongelmalliset alueet
sisällytettäisiin tukialueeseen "vaihtamalla"
ne kehitystasoltaan maan parhaimpiin, nykyisen tukikartan ulkopuolella
oleviin alueisiin. Tässä vaihtoehdossa tuen piirissä oleva
väestömäärä ei välttämättä lisääntyisi
komission esittämästä. Mahdollisen jouston
käytöstä päätetään erikseen.
Suomi kannattaa harvan asutuksen kriteerin määrittelyn
soveltamista ensisijaisesti NUTS II -tasolla. Tällöin
joustotarve olisi pienempi.
2. Erittäin harvaan asuttujen alueiden toimintatuki
(aikaisempi arktisen alueen toimintatuki): Suomi kannattaa komission
esitystä toimintatuiksi. Suomi tukee komission pyrkimystä jatkaa
kuljetustukea nykymuodossaan. Samoin Suomi kannattaa erityisen harvaan
asuttuja (< 8 as/km2) alueita koskevaa
kuljetustukea laajempaa toimintatukien myöntämismahdollisuutta. Erityisen
harvaan asuttujen alueiden aluerajauksen lähtökohtana
tulee olla tavoite 6 -alue.
Kyseisillä erityisen harvaan asutuilla alueilla tulisi
olla mahdollista myöntää myös
investointitukea korotetulla tukitasolla (esim. 10 %-yksikön
bonus) suhteessa harvaanasutun c-alueen yleiseen tukitasoon.
3. Muita Suomen yksityiskohtaisia linjauksia aluetukisuuntaviivojen
uudistamisesta: Eduskunnalle 16.6.2004 toimitetussa kirjelmässä E 58/2004
vp näitä koskevat kannat ovat muuten voimassa
sellaisenaan, mutta ryhmäpoikkeussääntöä koskevaa
kantaa täsmennetään kuljetustukea koskevalla
kannanotolla seuraavasti: Suomi tukee lisäksi aluetuen
ryhmäpoikkeussäännön käyttöönottamista.
Komission esitys on perusteltua hallinnollisten menettelyjen keventämiseksi
tilanteissa, joissa kilpailun vääristymän
uhka on vähäinen. Esimerkiksi kuljetustoiminnan
kuljetustuki vähän kilpailua vääristävänä tukimuotona
tulisi sisällyttää ryhmäpoikkeuksen
soveltamisalaan. Samoin bruttointensiteetin käyttö nykyisen
nettokäsitteen sijaan on perusteltua.
EU-ministerivaliokunnassa 18.2.2005 päätettiin
lisäksi seuraavien kantojen lisäyksistä:
a) Korotukset horisontaalisiin tukiin: Suomi katsoo, että myös
jatkossa "horisontaalisiin" tukiin tulee sisältyä mahdollisuus
bonukseen, mikäli hanke toteutetaan aluetukeen oikeutetulla alueella.
b) Investointien pysyvyyssäännökset
tukikeinottelun estämiseksi: Suomi yhtyy komission huoleen
epäterveen yritysten sijoittumiskilpailun lisääntymisestä.
Siihen on löydettävä toimivat välineet.
Investoinnin pysyvyysvaatimuksen pidentäminen seitsemään
vuoteen ei ole tähän tarkoitukseen paras keino.
Suomi katsoo, että viiden vuoden pysyvyyssäännön
säilyttäminen olisi perusteltua.
c) 87.3a-alueen toimintatuen siirtymäsäännös:
Suomi esittää, että nykyisille 87.3a-alueen mukaisille
tuleville c-alueille olisi nykysäännön mukainen
toimintatuki voimassa viiden vuoden siirtymäkauden ajan.