Perustelut
         
         Kuntien valtionosuuslainsäädännön
            muuttamista koskevaan hallitukseen esitykseen (HE 83/2007
               vp) sisältyvät ehdotukset kuntien ja
            valtion kustannustenjaon tarkistamiseksi sekä kunnille
            vuonna 2008 aiheutuvien verotulojen menetysten kompensoimiseksi.
            Lisäksi tarkistetaan arvonlisäverovelvollisen
            museo-, teatteri- ja orkesteritoiminnan ylläpitäjän
            yksikköhinnan määräytymistä koskevaa
            säännöstä sekä osoitetaan
            yleisestä valtionosuudesta rahoitusta viranomaisradioverkon
            ylläpitoon.
         
         
         Kuntien valtionosuusjärjestelmään
            liittyvä kuntien ja valtion välinen kustannustenjaon
            tarkistus tehdään nyt ensimmäistä kertaa
            uusimuotoisena. Kustannustenjaon tarkistamista koskevat säännökset
            uudistettiin muutettaessa kuntien rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmää vuoden 2006
            alusta (1068/2005). Kustannustenjaon
            tarkistus tehdään joka neljäs vuosi.
            Valtionosuuden määräytymisperusteina
            käytettävät laskennalliset kustannukset
            ja yksikköhinnat tarkistetaan suoraan lain nojalla toteutuneiden
            kustannusten mukaisiksi ja valtionosuusprosentit määritellään
            varainhoitovuodelle ja kolmelle sitä seuraavalle vuodelle.
            Samassa yhteydessä luovuttiin vuoden 2008 alusta mahdollisuudesta kompensoida
            kustannustason muutosta valtionosuuden perusteina käytettävissä laskennallisissa
            kustannuksissa ja yksikköhinnoissa täyttä indeksiä alempana.
            Siten valtionosuuden määräytymisperusteina
            käytettävät laskennalliset kustannukset
            ja yksikköhinnat seuraavat aikaisempaa paremmin palveluiden
            toteutuneita kustannuksia.
         
         
         Kuntien ja valtion kustannustenjaon tarkistus sekä siihen
            liittyvä valtionosuusprosenttien määrittely
            toteutetaan valtiontalouden kehyspäätökseen
            ja peruspalveluohjelmaan kirjatun periaatteen mukaisesti siten,
            ettei voimassa olevaa kustannustenjakoa valtion ja kuntien välillä muuteta.
            Valiokunta pitää lähtökohtaa
            oikeana. Mainitusta lähtökohdasta johtuen on valtionosuusprosentteja
            määriteltäessä otettava huomioon
            valtionosuusprosentteja korottavia ja alentavia tekijöitä,
            jotka liittyvät aikaisemmassa järjestelmässä kustannustenjakoon
            vaikuttaneisiin seikkoihin ja sitä kautta uuden järjestelmän
            käyttöönottoon taikka jotka eivät
            suoraan liity kustannustenjaon tarkistamiseen mutta jotka on tarpeen
            ottaa huomioon, jotta kustannustenjako säilyisi nykyisellään.
            Tällaisia tekijöitä on sekä sosiaali-
            ja terveydenhuollossa että opetustoimessa. Tekijät
            ja niiden vaikutukset on selostettu yksityiskohtaisesti esityksen
            perusteluissa.
         
         
         Kuntien valtionosuuksiin vaikuttaa osaltaan kuntien verotulomenetysten
            kompensointi. Valiokunta pitää myönteisenä,
            että vuonna 2008 toteutettavien veronkevennysten aiheuttamat
            kuntien verotulojen menetykset kompensoidaan kunnille täysimääräisesti
            vuonna 2008 nostamalla sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuusprosenttia
            verotulojen vähennystä vastaavasti.
         
         
         Sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuusprosenttiin vaikuttaa
            myös elokuun 2008 alusta toteutettava asiakasmaksu-uudistus,
            jonka arvioidaan lisäävän asiakasmaksutuloja
            25 miljoonalla eurolla vuonna 2008 ja tämän jälkeen
            vuositasolla 60 miljoonalla eurolla. Valtiontalouden kehysmenettelyssä on
            määritelty valtion menokehys vuosille 2008—2011
            (VNS 1/2007 vp — VaVM
               6/2007 vp). Kehyksissä on sovittu yhteensä 1
            550 miljoonan euron menolisäyksistä, joista 500
            miljoonaa euroa kohdennetaan hyvinvointipalveluihin ja tulonsiirtoihin
            sekä 350 miljoonaa euroa osaamisen kehittämiseen.
            Kehysmenojen lisäyksen toteuttamiseksi menoista on kohdennettu
            kehyksen sisäisinä siirtoina uudelleen 250 miljoonaa
            euroa. Kehyksissä on osana näitä kaikille
            hallinnonaloille kohdennettuja siirtoja vähennetty myös
            kunnille maksettavia valtionosuuksia 60 miljoonalla eurolla. Vähennys
            on mitoitettu vastaamaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksu-uudistuksen
            myötä kasvavia asiakasmaksutuloja. Vähennys
            toteutetaan alentamalla sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuusprosenttia
            tätä vastaavasti. Valiokunta pitää tätä periaatteellisesti
            ongelmallisena menettelynä (HaVL 8/2007
               vp, HaVL 15/2007 vp ja StVL
               9/2007 vp). Valiokunta pitää kuitenkin
            tätä teknisluonteista ratkaisua parempana kuin
            valtion ja kuntien välisen kustannustenjaon tarkistamista
            täysimääräistä pienempänä lain muutoksella.
         
         
         Hallitus antoi 23.11.2007 täydentävän
            esityksen (HE 155/2007 vp), jolla tuetaan
            kunta-alan palkkaratkaisusta kunnille aiheutuvia lisäkustannuksia
            korottamalla sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuusprosenttia
            siten, että kuntien valtionosuudet lisääntyvät
            150 miljoonalla eurolla. Lisäksi valtionosuusprosenttia
            tarkistetaan kustannustason muutoksen tarkentumisen takia. Lisäksi
            sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannusten
            valtionosuutta esitetään lisättäväksi
            väliaikaisesti vuonna 2008 yhteensä 18 miljoonalla
            eurolla kuntien tuloksellisuushankkeisiin liittyvien palkkausjärjestelmien edistämiseksi.
            Selvityksen mukaan mainittu 18 miljoonan euron erä on luonteeltaan
            yleiskatteellista rahaa, kuten muutkin valtionosuudet. Korotus on
            3,43 euroa asukasta kohden, ja se maksetaan kunnille muiden valtionosuuksien yhteydessä
            tammikuussa
            2008.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan valtion talousarvioesitykseen
            (HE 62/2007 vp) sisältyvässä peruspalvelubudjetissa
            on ennakoitu kunta-alan palkkaratkaisun vaikutuksia. Viimeisimpien
            arvioiden mukaan palkkaratkaisu ei tuo oleellista muutosta myönteiseen
            kuvaan kuntatalouden kokonaiskehityksestä olettaen, ettei
            suhdanteissa tapahdu äkillistä heikentymistä.
            Toisaalta yksittäisten kuntien taloudelliset erot ovat huomattavia
            ja kuntien mahdollisuudet varautua palkkaratkaisuun vaihtelevat
            suuresti. Hallintovaliokunta pitää täydentävään
            hallituksen esitykseen sisältyviä valtionosuuksien
            lisäyksiä tässä suhteessa välttämättöminä.
            Tässä kohdin valiokunta viittaa vielä kuntien
            eriytymiskehitykseen liittyen valtion vuoden 2008 talousarvioesityksestä antamaansa
            lausuntoon koskien harkinnanvaraisten avustusten tarvetta (HaVL 15/2007
               vp).
         
         
         Täydentävä hallituksen esitys huomioon
            ottaen sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuus on vuosina
            2008—2011 koko maan tasolla laskettuna 32,74 prosenttia
            laskennallisista kustannuksista. Valtionosuuden prosenttiluku pienenee
            nykyisestä siten 1,14 prosenttiyksikköä alkuperäisessä hallituksen
            esityksessä esitetyn 2,11 prosenttiyksikön sijasta.
            Valtiovarainministeriön laskelmien mukaan sosiaali- ja
            terveydenhuollon valtionosuudet lisääntyvät
            kustannustenjaon tarkistuksen perusteella vuodesta 2007 vuoteen
            2008 yhteensä 226 miljoonalla eurolla. Indeksikorotukset
            ovat lisäksi 238 miljoonaa euroa. Lisäksi valtionosuudet
            kasvavat nettomääräisesti lähes
            noin 300 miljoonalla eurolla, johon sisältyvät
            muun muassa kunta-alan palkkaratkaisusta johtuvat lisäykset,
            veromenetysten kompensaatio ja ikärakenteen muutoksesta
            tuleva automaattinen lisäys 55 miljoonaa euroa.
         
         
         Opetustoimen ja kirjaston valtionosuus on vuosina 2008—2011
            koko maan tasolla laskettuna 41,89 prosenttia opetustoimen ja kirjaston
            yksikköhintojen perusteella lasketuista valtakunnallisista
            valtionosuuden laskennallisista perusteista. Valtionosuusprosentti
            alenee siten 3,41 prosenttiyksiköllä nykyisestä.
            Valtionosuuden perusteena olevat yksikköhinnat vahvistetaan nyt
            ensimmäistä kertaa toteutuneiden kustannusten
            ja täysimääräisen kustannustason
            arvion perusteella. Koulutuksen järjestäjien saama
            rahoitus lisääntyy. Opetustoimessa ja kirjastossa
            valtionosuudet lisääntyvät vuodesta 2007
            vuoteen 2008 kustannustenjaon tarkistuksen perusteella yhteensä noin
            28 miljoonalla eurolla. Indeksikorotukset hallinnonalalle ovat lisäksi
            yhteensä noin 170 miljoonaa euroa, josta kuntien laskennallinen
            osuus on noin 130 miljoonaa euroa.
         
         
         Valtiovarainministeriön laskelmien mukaan valtion kaikkien
            toimenpiteiden nettovaikutus kuntatalouteen indeksikorotukset mukaan
            lukien on vuonna 2008 yhteensä 755 miljoonaa
            euroa. Vastaava luku vuonna 2007 oli 476 miljoonaa euroa.
         
         
         Valiokunta tähdentää, että valtionosuusprosentit
            eivät kuvaa valtion osallistumista yksittäisen
            kunnan peruspalveluiden rahoitukseen. Kunnille eri sektoreilta maksettavat
            valtionosuudet voivat vaihdella kunnittain varsin voimakkaasti, mikä on
            laskennallisen valtionosuusjärjestelmän ominainen
            piirre. Tämä korostuu erityisesti opetustoimen
            valtionosuuksissa, koska opetustoimen ylläpitäjämallissa
            valtionrahoitusta myönnetään kuntien
            lisäksi suoraan kuntayhtymille ja yksityisen koulutuksen
            järjestäjille. Kunnan rahoitusosuudessa puolestaan
            otetaan huomioon kaikki kustannustenjaon tarkistuksessa mukana oleva
            koulutus riippumatta siitä, kuka koulutusta järjestää ja
            kenelle valtionrahoitus maksetaan. Kunnan rahoitusosuudessa otetaan siten
            huomioon kunnan, kuntayhtymien, yksityisten koulutuksen järjestäjien
            ja valtion järjestämän koulutuksen laskennalliset
            kustannukset.
         
         
         Kuntien valtionosuuslaki (1147/1996),
            laki sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta
            (733/1992) sekä laki opetus-
            ja kulttuuritoimen rahoituksesta (635/1998)
            muodostavat kuntien valtionosuusjärjestelmän kokonaisuuden,
            ja myös kunnille niiden perusteella myönnettävää valtionosuutta
            tulee tarkastella kokonaisuutena. Sektoreittain laskettavat valtionosuudet
            kytkeytyvät toisiinsa myös järjestelmään
            sisältyvien tasausmekanismien kautta, eikä niitä senkään
            vuoksi voi käsitellä irrallaan muusta valtionosuusjärjestelmästä.
            Edellä mainittujen lakien nojalla myönnettävä valtionosuus
            on valtionosuuden laskentaperusteiden sektorikohtaisesta eriytyneisyydestä huolimatta
            kunnille
            yleiskatteellista korvamerkitsemätöntä rahaa,
            jonka allokoinnista kunnan sisällä päättää kunta
            itse. Valtionosuuksien yleiskatteisuus on yksi laskennallisen valtionosuusjärjestelmän
            peruselementti ja myös kunnallisen itsehallinnon näkökulmasta
            merkittävä asia.
         
         
         Kunta- ja palvelurakenneuudistukseen liittyen kuntien
            rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmää on
            tarkoitus uudistaa ja koota valtionosuudet yhteen (HaVM
               31/2006 vp ja HaVL 15/2007 vp).
            Hallitusohjelman mukaan valtionosuusjärjestelmän
            uudistaminen toteutetaan vuoden 2010 alusta tekemällä siitä nykyistä yksinkertaisempi,
            selkeämpi ja läpinäkyvämpi.
            Samalla tulee kuntien erilaiset olosuhde- ja palvelutarvetekijät
            ottaa huomioon. Saadun selvityksen mukaan myös kunnan rahoitusosuuksien
            määräytymisperusteet lukion, ammatillisen
            koulutuksen ja ammattikorkeakoulujen osalta, joissa opetustoimen
            ylläpitäjäjärjestelmä on
            hallitusohjelman mukaan tarkoitus säilyttää jatkossakin,
            tullaan arvioimaan osana kokonaisuudistusta. Hallintovaliokunta
            kiinnittää huomiota perusopetuksen rahoitukseen
            suhteessa muihin koulutusmuotoihin. Hallintovaliokunta korostaa,
            että valtionosuusuudistuksessa on kiinnitettävä myös
            erityistä huomiota kuntien mahdollisuuksiin turvata perusopetus,
            ja hallintovaliokunta viittaa tältä osin myös
            valtiontalouden kehyksistä antamaansa lausuntoon (HaVL
               8/2007 vp, ks. myös SiVL 10/2007
               vp). 
         
         
         Lopuksi hallintovaliokunta vielä viittaa vuoden 2006
            alusta toteutettua valtionosuusuudistusta koskeneen mietintönsä HaVM
               24/2005 vp pohjalta hyväksyttyyn 1.
            lausumaan, jonka mukaan hallituksen edellytetään
            seuraavan tarkkaan valtionosuusuudistuksen ensimmäisen
            vaiheen — eli vuoden 2006 alusta toteutetun valtionosuusuudistuksen — eri
            valtionosuuskertoimien ja laskentaperusteiden toimivuutta sekä muutoinkin
            uudistuksen vaikutuksia ja ottavan seurannassa ilmenneet seikat
            huomioon valtionosuusuudistuksen toisessa vaiheessa.
         
         
         Hallituksen esityksestä ja sitä täydentävästä esityksestä ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää ehdotuksia
            tarpeellisina ja tarkoituksenmukaisina. Valiokunta puoltaa hallituksen
            esitykseen HE 83/2007 vp sisältyvän
            kuntien valtionosuuslain 27 §:n muuttamisesta annetun lakiehdotuksen (1.
            lakiehdotus) ja opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun
            lain 9 ja 28 §:n muuttamisesta annetun lakiehdotuksen (3.
            lakiehdotus) hyväksymistä muuttamattomina sekä sosiaali-
            ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain
            18 §:n muuttamisesta annetun lakiehdotuksen hyväksymistä siinä muodossa kuin
            se on täydentävässä hallituksen
            esityksessä HE 155/2007 vp (2.
            lakiehdotus).