Perustelut
         
         Yleistä
         
         Rajavartiolaitosta koskevan lainsäädännön
            kokonaisuudistus on tullut voimaan syyskuun alussa vuonna 2005 (HaVM
               12/2005 vp — HE 6/2005
               vp). Laitoksen toiminta on mukautettu uudistetulla lainsäädännöllä vastaamaan
            Euroopan unionissa vapaan liikkuvuuden alueen ulkorajojen valvonnassa
            tapahtunutta kehitystä. Kysymys on ollut unionin ulkorajojen
            valvonnan merkityksen kasvamisesta entisestään.
            Samalla Rajavartiolaitoksen roolia maamme sisäisen turvallisuuden
            ylläpitämisessä on vahvistettu. 
         
         
         Hallintovaliokunnan mietinnön HaVM 12/2005
               vp mukaisesti eduskunta on edellyttänyt hallituksen
            tarkkaan seuraavan Rajavartiolaitosta koskevan lainsäädännön
            toimeenpanoa sekä huolehtivan siitä, että hallintovaliokunnalle
            annetaan viimeistään vuoden 2008 loppuun mennessä 
            kirjallinen selvitys Rajavartiolaitosta koskevan lainsäädännön
            toimivuudesta ja soveltamisesta.
         
         
         Hallituksen esityksestä ilmenee, että käsiteltävinä olevissa
            lakiehdotuksissa on kysymys lainsäädäntöön
            tehtävistä välttämättöminä pidettävistä muutoksista
            ja tarkistuksista vuonna 2005 voimaan tulleiden lakien soveltamisesta saatujen
            kokemusten perusteella ja eurooppalaisen kehityksen johdosta.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä tästä mietinnöstä
            ilmenevin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Telekuuntelu
         
         Rajavartiolain muuttamista koskevan 2. lakiehdotuksen 41 §:n
            2 momentin mukaan rajavartiomiehellä on oikeus pakkokeinolaissa
            (450/1987) säädettyyn
            telekuunteluun ja televalvontaan Rajavartiolaitoksen tutkiessa rikoslain
            17 luvun 8 a §:ssä tarkoitettua
            törkeää laittoman maahantulon järjestämistä ja
            siihen liittyvää rikoslain 25 luvun 3
            tai 3 a §:ssä tarkoitettua ihmiskaupparikosta.
            Lisäksi pakkokeinolakia esitetään hallituksen
            esityksessä muutettavaksi siten, että 4. lakiehdotuksen
            5 a luvun 2 §:ään lisätään
            telekuuntelun edellytyksiin rikostyyppinä törkeän laittoman
            maahantulon järjestäminen. Voimassa olevan pakkokeinolain
            mukaan telekuuntelu on mahdollista jo nykyisin poliisin suorittamassa ihmiskaupan
            ja törkeän ihmiskaupan esitutkinnassa. Luvan myöntämisestä telekuunteluun
            ja televalvontaan päättää tuomioistuin.
         
         
         Rajavartiolaitoksen suorittamassa esitutkinnassa telekuuntelu
            ja televalvonta eivät ole vielä nykyisin mahdollisia.
            Kyseiset rikokset ovat kuitenkin voimassa olevan rajavartiolain
            42 §:n mukaan Rajavartiolaitoksen tutkittavia rikosasioita.
         
         
         Perustuslain 10 §:n 2 momentin mukaan kirjeen, puhelun
            ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton. Lailla
            voidaan kuitenkin pykälän 3 momentin nojalla säätää välttämättömistä rajoituksista
            viestin salaisuuteen muun muassa yksilön ja yhteiskunnan
            turvallisuutta vaarantavien rikosten tutkinnassa. 
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunnosta ilmenee, että törkeän
            laittoman maahantulon järjestäminen sisältää tunnusmerkistönsä mukaan
            jo vaikean ruumiinvamman, vakavan sairauden tai hengenvaarallisen
            tilan aiheuttamisen tai vaatimuksen siitä, että rikos
            on tehty osana järjestäytyneen rikollisryhmän
            toimintaa. Säännöksessä tarkoitetut
            ihmiskauppa ja törkeä ihmiskauppa sisältävät
            myös hyvin vakavina pidettäviä, yksilön
            turvallisuuteen ja terveyteen kohdistuvia tekoja. Perustuslakivaliokunnan
            lausunnossa katsotaan rajavartiomiehen toimivaltuuksia rajoittavan
            lisäksi se, että televalvonta ja telekuuntelu ovat
            jo säännöksen sanamuodonkin mukaan käytettävissä vain
            silloin, kun törkeään laittomaan maahantulon
            järjestämiseen liittyy myös edellä mainittu
            ihmiskaupparikos. Perustuslakivaliokunta toteaa, ettei tällaisesta
            sääntelystä ole sinänsä huomautettavaa
            perustuslain 10 §:n kannalta.
         
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetun rajavartiolain 41 §:n
            2 momentin sanamuodon perusteella telekuuntelua ja televalvontaa
            ei voida käyttää pelkän ihmiskaupan
            eikä myöskään törkeän
            laittoman maahantulon järjestämisen esitutkinnassa.
            Kysymyksessä tulee aina olla nimenomaan törkeän
            laittoman maahantulon järjestäminen ja siihen
            liittyvä ihmiskaupparikos. Hallintovaliokunta pitää saamansa
            selvityksen perusteella sanamuotoa ongelmallisena käytännön
            rikostorjunnan kannalta. On todennäköistä,
            että esitutkinnan aloittamisen edellytykset ylittyvät
            ensimmäisenä törkeän laittoman
            maahantulon järjestämisen osalta ja vasta myöhemmin
            esitutkinnassa, jos silloinkaan, saadaan selvitystä ihmiskaupasta.
            Hallituksen esitykseen sisältyvä sanamuoto aiheuttaa
            sen, että esimerkiksi pelkän törkeän
            laittoman maahantulon järjestämisen esitutkinnassa
            Rajavartiolaitos ei voisi saada lupaa käyttää telekuuntelua
            tai televalvontaa. Vastaavasti toimittaessa poliisin kanssa laajempaa
            rikoskokonaisuutta koskevassa yhteisessä tutkintaryhmässä,
            jossa törkeän laittoman maahantulon järjestäminen
            olisi yksi tutkintalinja, puheena olevien pakkokeinojen käyttö jäisi
            poliisille, vaikka kysymys olisi selkeästi rajavartiolain 42 §:n
            mukaisesta asiasta ja rajavartiolaitoksen vastattavana olevasta
            tutkintalinjasta. Valiokunta pitääkin perusteltuna,
            että rajavartiolain 41 §:n 2 momentin
            sanamuotoa muutetaan siten, että rajavartiomiehellä on
            oikeus pakkokeinolaissa säädettyyn telekuunteluun
            ja televalvontaan 1) rajavartiolaitoksen tutkiessa rikoslain
            17 luvun 8 a §:ssä tarkoitettu törkeää laittoman
            maahantulon järjestämistä taikka 2) törkeää laittoman
            maahantulon järjestämistä ja siihen liittyvää rikoslain
            25 luvun 3 tai 3 a §:ssä tarkoitettua ihmiskaupparikosta.
         
         
         Periaatteellisen ongelman asiassa muodostaa kuitenkin se seikka,
            että perustuslakivaliokunta on tehnyt lausunnossaan arviointinsa
            hallituksen esityksen sanamuodon perusteella ja antanut valtiosääntöistä merkitystä
            sille,
            että televalvonta ja telekuuntelu ovat säännöksen
            sanamuodon mukaan käytettävissä vain
            silloin, kun törkeään laittoman maahantulon
            järjestämiseen liittyy myös edellä mainittu
            ihmiskaupparikos. Tämän vuoksi hallintovaliokunta
            ei pidä asianmukaisena ehdottaa tässä yhteydessä rajavartiolain 41 §:n
            2 momentin muuttamista edellä mainitulla tavalla.
         
         
         Oikeusturvanäkökohtien vuoksi ei perustuslakivaliokunnan
            mielestä ole hyväksyttävää,
            että ehdotettu rajavartiolain 41 § rakentuu
            asiallisesti ottaen kokonaan yleisille viittauksille poliisi-, esitutkinta-
            ja pakkokeinolakiin ja että säännös on
            sanonnallisesti kirjoitettu vain rajavartiomiehen toimivaltuuksien
            näkökulmasta. Siksi perustuslakivaliokunta pitää valtiosääntöoikeudellisista
            syistä tärkeänä, että pykälän
            2 momenttia täydennetään maininnalla,
            jonka mukaan siinä tarkoitettuja pakkokeinoja käytettäessä myös menettelyllisesti
            noudatetaan pakkokeinolain 5 a luvun säännöksiä.
            Hallintovaliokunta ehdottaa tällaisen täydennyksen
            tekemistä mainittuun momenttiin.
         
         
         
         
         
Rajavalvontaan liittyvä tekninen valvonta
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että rajavartiolain
            31 §:n nojalla Rajavartiolaitoksella on rajavalvonnan suorittamiseksi
            oikeus rajan läheisyydessä sekä rajanylityspaikassa
            ja sen välittömässä läheisyydessä paikoissa,
            joihin yleisöllä on pääsy, kohdistaa
            poliisilaissa tarkoitettua teknistä valvontaa muualle kuin
            kotirauhan piiriin kuuluvaan alueeseen. Nykyisin tämä oikeus
            koskee vain rajan välitöntä läheisyyttä sekä rajanylityspaikkaa
            ja sen välitöntä läheisyyttä. 
         
         
         Teknisellä valvonnalla tarkoitetaan jatkuvaa tai toistuvaa
            yleisöön, ajoneuvojen kuljettajiin, jalankulkijoihin
            tai ajoneuvoihin kohdistuvaa, teknisellä laitteella tapahtuvaa
            katselua tai kuuntelua sekä äänen tai
            kuvan automaattista tallentamista.
         
         
         Perustuslakivaliokunta toteaa lausunnossaan, että teknistä valvontaa
            koskeva toimivaltuus on merkityksellinen ennen kaikkea perustuslain 10 §:n
            1 momentissa turvatun yksityisyyden suojan kannalta. Perustuslakivaliokunta
            katsoo, että ehdotettu alueellisen toimivallan määritys jää jokseenkin
            väljäksi. Tätä seikkaa on kuitenkin
            omiaan lieventämään yhtäältä se,
            että teknisestä valvonnasta on 31 §:n
            2 momentin mukaan aina ilmoitettava sopivalla merkinnällä silloin, kun
            se tapahtuu rajanylityspaikan ja rajavyöhykkeen ulkopuolella.
            Toisaalta aluetta jossain määrin täsmentää myös
            pykälään jäävä vaatimus tarkkailun
            suorittamisesta "rajan läheisyydessä". Perustuslakivaliokunnan
            mielestä ehdotettu laajennus ei kokonaisuutena arvioiden
            vaikuta lakiehdotuksen käsittelyjärjestykseen.
         
         
         Edellä lausutun perusteella ja viitaten 2. lakiehdotuksen
            31 §:n yksityiskohtaisiin perusteluihin hallintovaliokunta
            ehdottaa pykälän hyväksymistä hallituksen
            esityksen mukaisessa muodossa. Valiokunta painottaa, että vallitseva rajatilanne
            tulee voida selvittää luotettavasti ja puuttua
            rajaturvallisuutta uhkaaviin tekijöihin ajoissa. Samalla
            valiokunta pitää tärkeänä riskianalyysiin
            perustuvan teknisen valvonnan merkitystä.
         
         
         Rajavalvontaa koskevat toimivaltuudet
         
         Valiokunnalle esitetyn selvityksen mukaan hallituksen esityksen
            valmisteluvaiheessa on pyritty suhtautumaan tiukasti viittaustekniikan
            käyttöön. Tämän vuoksi
            on rajavartiolain 28 §:stä jätetty lainvalmisteluvaiheessa
            pois henkilöntarkastuksien osalta viittaus pakkokeinolain
            5 luvun 10 ja 12 §:iin (henkilöntarkastuksen edellytykset
            ja henkilöön kohdistuvan etsinnän toimittaminen).
            Ottaen huomioon, että kysymys on perusoikeuksiin puuttuvista
            toimivaltuuksista, valiokunta ehdottaa, että hallituksen
            esityksen 28 §:ään lisätään
            voimassa olevan 28 §:n 1 momentin 2 kohtaa vastaava uusi
            9 kohta. Toimivaltaa henkilöntarkastusten suorittamiseen
            ei ole hallituksen esityksen yhteydessä tarkoitettu kavennettavan,
            mikä ilmenee myös esityksen yksityiskohtaisista
            perusteluista.
         
         
         Koulutus
         
         Esitutkinta on jo pidempään kuulunut Rajavartiolaitoksen
            tehtäväkokonaisuuteen. Laitos on tutkinut omiin
            rajaturvallisuustehtäviinsä liittyen paljolti
            luvattomia valtakunnanrajan ylityksiä sekä muita
            valtionrajarikoksia. Tähän työhön
            koulutus on annettu Rajakoulun ja Merivartiokoulun eri henkilöstöryhmille
            järjestetyillä virkaurakursseilla.
         
         
         Rajanylitysliikenteen voimakas kasvu ja passintarkastustehtävän
            siirtyminen Rajavartiolaitoksen vastuulle 1990-luvun alussa ovat
            tuoneet mukanaan uudenlaisia vaatimuksia työskentelyyn
            ja henkilöstön ammattitaitotasoon. Tuolloin henkilöstöä on
            alettu kouluttaa myös tiedustelupainoitteisiin rikostorjuntatehtäviin
            poliisihallinnon eri kursseilla.
         
         
         Rajavartiolaitos on määrätietoisesti
            lisännyt ja kehittänyt jatkuvasti koulutusta tehtäviensä vaatimusten
            mukaisesti muun muassa rikostiedustelussa ja rikostorjunnassa mukaan
            lukien tutkinnanjohtajakoulutus.
         
         
         Telekuuntelu ja televalvonta kuuluvat niin sanottuihin salaisiin
            pakko- ja tiedonhankintakeinoihin. Niissä puututaan syvällisesti
            ihmisten perusoikeuksiin ja -vapauksiin. Siksi viranomaistoiminnan
            laillisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota
            muun muassa lupa- ja valvontajärjestelmien avulla. Hallintovaliokunta
            painottaa perustuslakivaliokunnan tavoin sen seikan tärkeyttä,
            että rajavartiomiehille annetaan riittävä koulutus
            tällaisten syvälle yksityisyyteen puuttuvien uusien
            tutkintakeinojen käyttöön.
         
         
         Saadun selvityksen mukaan Rajavartiolaitos varmistaa puheena
            olevien menetelmien asianmukaisen käytön kouluttamalla
            vain tarkoin rajatun ja valitun määrän
            tutkijoita, tutkinnanjohtajia ja pidättämiseen
            oikeutettuja virkamiehiä, jotka vastaavat telepakkokeinojen
            käytöstä. Koulutus on suunniteltu järjestettäväksi
            yhteistyössä poliisin kanssa siten, että koulutuksen
            sisältö vastaa poliisille annettavaa koulutusta. Kouluttajina
            toimivat telepakkokeinojen käyttöön perehtyneet
            keskusrikospoliisin asiantuntijat. Rajavartiolaitoksen esikunnan
            tehtävänä on varmistaa, etteivät
            telepakkokeinoja käytä muut kuin siihen erikseen
            koulutetut virkamiehet ja että samalla huolehditaan koulutuksen
            jatkuvuudesta (työpaikka-, jatko- ja täydennyskoulutus). Telepakkokeinojen
            käyttöönottamiseen liittyvät järjestelyt,
            käytettävä laitteisto, menetelmät
            ja asianhallintaprosessi on suunniteltu samanlaiseksi kuin poliisissa.
            Lisäksi telepakkokeinojen käyttö varmistetaan
            ennakoivalla, reaaliaikaisella ja jälkikäteisellä laadun-
            ja laillisuusvalvonnalla. Keskusrikospoliisi tarkistaa kaikki telepakkokeinoja
            koskevat asiat ennen niiden täytäntöönpanoa.
         
         
         Pidättämiseen oikeutettu virkamies
         
         Pakkokeinolain 1 luvun 6 §:n 3 kohdasta ilmenevät
            Tullilaitoksessa toimivat pidättämiseen oikeutetut
            virkamiehet. Tullilaitoksen uudelleen organisointia on jatkettu
            vielä hallituksen esityksen antamisen jälkeenkin.
            Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa pakkokeinolain
            1 luvun 6 §:n 3 kohdan muuttamista uutta organisointia
            vastaavasti. Hallituksen esitykseen nähden valiokunnan
            ehdottama muutos merkitsee sitä, että tutkinnanjohtajaksi
            määrätyn tulliylitarkastajan lisäksi
            pidättämiseen oikeutetut virkamiehet ovat laissa
            mainittuja Tullihallituksen ja tullipiirien rikostorjunnasta vastaavien
            yksiköiden päällikkövirkamiehiä.