Perustelut
Kuntajakolain (1196/1997) tavoitteena
on, että kuntajakoa kehitetään kuntien
alueellista eheyttä ja yhdyskuntarakenteen toimivuutta
parantavalla tavalla. Nyt käsiteltävänä olevaan
hallituksen esitykseen sisältyvät muun muassa
ehdotukset hallinnon ja palveluiden järjestämissopimusta
koskevan säännöksen sekä laskennallista
yhdistymisavustusta, valtionosuuksien vähenemisen korvaamista
sekä investointi- ja kehittämishankkeiden tukea
koskevien säännösten muuttamiseksi. Uusien
säännösten tarkoituksena on ohjata kuntia
parantamaan kuntajaon muutoksen yhteydessä myös
palvelujen tuotantorakenteita. Valiokunta pitää ehdotettuja
säännöksiä tarpeellisina ja
tarkoituksenmukaisina ja kuntajakolain tavoitteita edistävinä.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että uuden
kunnan perustamista tai kuntien määrän
vähentämistä tarkoittavissa kuntajaon
muutoksissa kunnilla olisi — nykyisestä poiketen — velvollisuus
laatia sopimus hallinnon ja palveluiden järjestämisestä sekä suunnitelma
siitä, miten kuntien palvelurakenteita sovitetaan yhteen taloudellisuuden
ja tehokkuuden parantamiseksi. Esityksen perustelujen mukaan käytännössä tällainen
sopimus on tehty kaikissa toteutetuissa kuntien yhdistymistapauksissa.
Kunnilla ei ole ollut velvollisuutta liittää sopimukseen
suunnitelmaa palvelurakenteiden yhteensovittamisesta, vaikkakin
tällaista tarkastelua on sopimuksissa jo jossain määrin
tehty. Valiokunta pitää tärkeänä,
että kuntajaon muutosta pohditaan kunnissa rationaalisesti
omat erityispiirteet huomioon ottaen. Lähtökohtana
tulee olla se, miten voimavarat yhdistämällä voidaan
saada aikaan parempaa kehitystä ja turvata yhdistyneen
kunnan asukkaiden palveluiden saatavuus ja laatu toimintaympäristön
monimutkaistuvia vaatimuksia vastaavasti. Hallituksen esityksessä ehdotettua
lain 9 §:ää onkin valiokunnan
mukaan tulkittava siten, että hallinnon ja palveluiden
järjestämissopimukseen liittyvällä suunnitelmalla tavoitellaan
aiemmin kahdessa tai useammassa kunnassa erillään
olleiden henkilö- ja taloudellisten resurssien tehokkaampaa
käyttöä yhdistyneen kunnan kehittämiseksi
ja palveluiden saatavuuden ja laadullisen kehityksen turvaamiseksi.
Laskennallista yhdistymisavustusta koskevaa lain 38 §:ää ehdotetaan
tarkennettavaksi siten, että kunkin kuntajaon muutoksen
kohteena olevan kunnan asukasluku otetaan huomioon yhdistymisavustusta
määrättäessä vain kerran
viiden vuoden pituisen yhdistymisavustusajanjakson aikana. Säännöksellä on
hallituksen esityksen mukaan tarkoitus estää kuntajaon
muutosten ketjuttaminen siten, että sama väestömäärä yhä uudelleen
otettaisiin laskennallisen yhdistymisavustuksen pohjaksi.
Valiokunta pitää säännösehdotusta
asianmukaisena, vaikkakaan sen tiedossa ei ole, että kuntajaon
muutoksia olisi tarkoitushakuisesti ketjutettu.
Laskennallisen yhdistymisavustuksen lisäksi kunnilla
on kuntajakolain 39 §:n mukaan oikeus saada korvaus
kuntajaon muutoksen aiheuttamista valtionosuuksien menetyksistä.
Voimassa olevan lain mukaan menetyksen laskennassa verrataan kuntajaon
muutoksen voimaantulovuoden ja tätä edeltävän
vuoden valtionosuuksien määriä.
Laskentatavan ongelmana on ollut, ettei se osoita kuntajaon muutoksen
perusteella kunnille syntyneitä valtionosuuksien menetyksiä,
jos valtionosuudet ovat kasvaneet esimerkiksi indeksitarkistusten
ja valtionosuuksien lisäyksien johdosta. Hallituksen esityksessä ehdotetaankin
laskentatapaa muutettavaksi siten, että kuntien kuntajaon
muutosta edeltävänä vuonna saamia valtionosuuksia
verrataan niihin valtionosuuksiin, jotka kunnat olisivat olleet
oikeutettuja saamaan, jos kuntajaon muutos olisi toteutettu tuona
samana vuonna. Valiokunta pitää muutosta perusteltuna
ja kannatettavana. Saman vuoden tietojen vertailu kuvaa paremmin
kuntajaon muutoksesta aiheutuvia valtionosuuksien todellisia menetyksiä ja
valtionosuusperusteiden, esimerkiksi asukastiheyden muutoksen vaikutusta
valtionosuuden määrään, eikä yleinen valtionosuuksien
lisääntyminen tällöin vaikuta kuntien
saamaan valtionosuuksien menetyksen korvaukseen.
Vuoden 2006 alusta tulevien kuntajaon muutosten osalta esitetään
noudatettavaksi edellä kuvattua poikkileikkaukseen perustuvaa
laskentaperiaatetta kuitenkin siten, että kuntajaon muutoksen
johdosta syntyvä valtionosuuksien menetys laskettaisiin
vuoden 2006 valtionosuusperusteiden mukaan. Ratkaisu on valiokunnan
mielestä perusteltu ottaen huomioon vuonna 2006 toteutettavan
valtionosuusjärjestelmän uudistuksen. Mikäli
laskennassa käytettäisiin kuntajaon muutosta edeltävän
vuoden eli vuoden 2005 poikkileikkaustietoja, vaarana olisi, että korvaus
kuvaisi lähinnä vain vanhan ja uuden valtionosuusjärjestelmän
perusteiden eroja. Vuoden 2006 alusta voimaan tulevien kuntajaon muutosten
osalta ehdotetaan lisäksi säännöstä, jolla
rajataan vuosina 2006—2010 syntyvä valtionosuusmenetys
valtionosuuksien menetyksen korvauksen jälkeen yhteensä enintään
400 000 euroon. Säännöksen perusteella
sisäasiainministeriö maksaa 400 000 euron
enimmäismäärän ylittävän
valtionosuusmenetyksen määrän tasaerinä kuntajaon
muutosta seuraavina neljänä vuotena. Valiokunta
kannattaa esitystä. Selvyyden vuoksi valiokunta kuitenkin
ehdottaa, että 39 §:n 3 momentin toisen virkkeen
sanamuotoa vielä täsmennetään
ilmaisulla "kuntajaon muutoksen voimaantulovuotena ja sitä seuraavana neljänä vuotena
yhteensä". Täsmennyksellä ei muuteta
ehdotetun säännöksen sisältöä.
Asiantuntijakuulemisessa on lakiesityksen 39 §:n
3 momentin ensimmäistä virkettä esitetty täsmennettäväksi
siten, että sanan "voimaantulovuodelle" jälkeen
lisättäisiin sanat "ja sitä seuraavalle
neljälle vuodelle vuosittain". Valiokunta toteaa, että esitetty
muutos ei olisi pelkkä täsmennys, vaan koko valtionosuusmenetystä koskevan
korvaussäännöksen muutos. Sana "vuosittain"
merkitsisi, ettei valtionosuusmenetyksiä laskettaisi poikkileikkaukseen
perustuen, vaan erikseen vuosittain kaikkina korvausvuosina eli vuosina
2006—2010. Tämä tarkoittaisi, että valtionosuusjärjestelmässä asianomaiset
kunnat pitäisi valtionosuuksien osalta laskea kahteen kertaan
eli yhdessä ja erikseen. Laskelmat edellyttäisivät
sellaisia kunnista saatavia erillisiä väestötietoja,
valtionosuuksien laskentaperusteiden — esimerkiksi verotiedoista
kerättäviä — pohjatietoja, joita
ei kuitenkaan ole nykyjärjestelmästä saatavissa
kuntarajan poistuttua. Laskentamalli poikkeaisi myös täysin
muille kunnille jo sovelletusta ja vuoden 2006 jälkeen
sovellettavaksi tulevasta valtionosuuksien menetyksien laskentamallista.
Edellä olevan johdosta valiokunta ehdottaa, että 39 §:n
3 momentin ensimmäinen virke hyväksytään
hallituksen esityksessä esitetyssä muodossa.
Voimassa olevassa kuntajakolain 40 §:ssä on säädetty
määräaikaisesti investointi- ja kehittämishankkeiden
tuesta. Myös nyt käsiteltävänä olevassa
hallituksen esityksessä ehdotetaan investointi- ja kehittämishankkeiden
tuki määräaikaiseksi tukimuodoksi koskien
vuosien 2006—2009 alusta voimaan tulevia, kuntien määrää vähentäviä kuntajaon
muutoksia. Esityksessä investointi- ja kehittämishankkeita
ei rajata enää hallinnonalamaininnoin, vaan tuen
myöntämisen edellytyksenä on, että hankkeella
pyritään taloudellisuuden ja tehokkuuden parantamiseen sovittamalla
yhteen kuntien palvelurakenteita tai kunnan elinkeinopohjan vahvistamiseen.
Valiokunnan käsityksen mukaan näin voidaan nykyistä paremmin
edistää kuntajaon muutoksen jälkeistä kunnan
kehittämistä. Tuen myöntämisedellytykset
ovat myös linjassa muiden tässä esityksessä ehdotettujen,
palvelujen tuotantorakenteiden parantamiseen tähtäävien
esitysten kanssa.
Valiokunta toteaa, että ehdotettu investointi- ja kehittämishankkeen
tuki on nykyistä selvemmin harkinnanvarainen. Perustelujen
mukaan tukea myönnettäessä voidaan ottaa
huomioon esimerkiksi kunnan asukasluku ja pinta-ala. Laissa ehdotetaan
säädettäväksi, että tukea
voidaan myöntää enintään
1,7 miljoonaa euroa kuntajaon muutosta kohden. Lisäksi
muutoksena nykyiseen yhdistyvät kunnat eivät voi
asettaa tuen saamista yhdistymisen ehdoksi, vaan tukea haetaan kuntajaon
muutosta koskevan esityksen yhteydessä ja sisäasiainministeriö päättää tuen myöntämisestä
sen
jälkeen, kun valtioneuvosto on päättänyt
kuntajaon muutoksesta. Valiokunta pitää säännöksen
taustalla olevaa periaatetta suhteuttaa tuen määrä kuntaliitoksen
kokoon sinänsä perusteltuna, vaikkakin katsoo
samalla, että tuen harkinnanvaraisuuteen liittyvä epävarmuus
voi ainakin teoriassa olla omiaan jossain määrin
myös vaikeuttamaan kuntien yhdistymistä. Käytännössä kunnat
yhdistymistä suunnitellessaan toimivat tiiviissä keskusteluyhteydessä sisäasiainministeriön
suuntaan. Prosessin kuluessa käydyissä keskusteluissa
syntyy yleensä tietty yhteisymmärrys, joka on
kuntajaon muutosesityksen taustalla. Tällainen yhteisymmärrys
on asiallista ottaa päätöstä tehtäessä huomioon.
Valiokunta kuitenkin korostaa, että ministeriö tekee
tuen myöntämispäätöksen
lain perusteella ja laissa säädetyn harkintavaltansa puitteissa.
Edellä mainittujen muutosten lisäksi ehdotetaan
tarkennettavaksi lain 4 §:n 2 momenttiin sisältyvää kuntajaon
muutoksen yhteydessä järjestettävää kunnallista
kansanäänestystä koskevaa säännöstä.
Ehdotetun säännöksen mukaan jos vain
joku asianomainen kunta on vastustanut kuntajaon muutosta, muutos
voidaan tehdä, jos kuntajakoselvittäjän
ehdotus on saanut enemmistön kannatuksen tällaisessa
kunnassa järjestetyssä kunnallisessa kansanäänestyksessä. Säännös
koskee myös sitä tilannetta, jossa kunta asettaa
kuntajaon muutoksen ehdoksi kunnallisen kansanäänestyksen
järjestämisen. Ehdotetun säännöksen
mukaan kunnallista kansanäänestystä ei
siis tarvitse tällaisissa tapauksissa järjestää kaikissa
kyseisen kuntajaon muutoksen kohteena olevissa kunnissa. Ehdotettu
säännös täsmentää lainsäädäntöä tältä osin.
Nyt käsiteltävänä olevassa
hallituksen esityksessä ehdotetut muutokset liittyvät
kokonaisuuteen, josta eduskunnassa on ollut aiemmin käsiteltävänä esitys
kuntien laaja-alaisen yhteistoiminnan kannustamiseksi (HE 143/2004 vp),
ja valiokunta viittaakin tässä yhteydessä asiassa antamaansa
mietintöön HaVM 16/2004 vp.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että esitysten muodostaman kokonaisuuden ja sen sisältämien
kannustimien toimivuutta seurataan ja arvioidaan. Palvelurakenteiden
ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi tarvitaan
sekä kuntien yhdistymisiä että laajempaa
kuntien tiivistä toiminnallista yhteistyötä.