Perustelut
         
         Yleistä
         
         Ihmiskaupan vastaisesta toiminnasta vuonna 2005 tehdyn Euroopan
            neuvoston yleissopimuksen hyväksymisellä on tärkeä periaatteellinen
            ja käytännöllinen merkitys ihmiskaupparikollisuuden
            torjunnassa. Kysymys on laaja-alaisesta sopimuksesta, jonka avulla
            pyritään suojaamaan ihmiskaupan uhrien ihmisoikeuksia
            sekä varmistamaan ihmiskaupparikosten tehokas tutkinta
            ja syyttäminen. Yleissopimus täydentää Yhdistyneiden
            kansakuntien, Euroopan unionin ja Kansainvälisen työjärjestön
            piirissä hyväksyttyä sääntelyä sekä Euroopan
            turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön ja
            Euroopan neuvoston suosituksia ja muita asiakirjoja. Lisäarvoa
            tuo ennen kaikkea sopimuksen ihmisoikeuslähtöisyys
            ja ihmiskaupan uhrien suojelun painottaminen. Sopimus korostaa sukupuolten
            välistä tasa-arvoa ihmiskaupan vastaisessa toiminnassa.
            Sopimus myös koskee kaikkia ihmiskaupan muotoja riippumatta
            siitä, onko ihmiskauppa kansallista vai kansainvälistä tai
            liittyykö se järjestäytyneeseen rikollisuuteen.
         
         
         Yleissopimuksen hyväksyminen vahvistaa voimassaolevan
            lainsäädännön ja viranomaistoimintaan
            tälläkin hetkellä kohdistuvien velvoitteiden
            täytäntöönpanoa. Saadun selvityksen
            mukaan yleissopimukseen liittyminen ei edellytä muita lainsäädäntömuutoksia
            kuin liiketoimintakiellosta annetun lain (1059/1985)
            3 §:n muuttamisen. Hallintovaliokunta puoltaa
            yleissopimuksen, siihen liittyvän ilmoituksen sekä edellä mainitun,
            hallituksen esityksessä ehdotetun lainmuutoksen hyväksymistä ja
            pitää tärkeänä, että sopimus
            saatetaan kansallisesti voimaan mahdollisimman pian.
         
         
         Ihmiskaupan vastaisen toiminnan kehittämistarpeita
            on kuitenkin aiheellista tarkastella laajemminkin sekä lainsäädännön
            että käytäntöjen osalta. Suomessa
            on toiminut vuodesta 2007 alkaen lakisääteinen
            ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä. Lisäksi
            on toteutettu useita muita lainsäädännöllisiä ja
            muita toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on ehkäistä ihmiskauppaa,
            auttaa ja suojella ihmiskaupan uhreja sekä torjua ihmiskaupparikollisuutta.
            Saadun selvityksen mukaan toimenpiteet ovat edistäneet
            ihmiskaupan vastaista toimintaa, mutta vielä on paljon
            tehtävää. Ihmiskauppalainsäädännön
            kehittämiseen on kiinnitetty huomiota myös pääministeri
            Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmassa.
         
         
         Hallintovaliokunta toteaa tyytyväisenä sen, että sisäasiainministeriö on
            27.1.2012 asettanut hankkeen erityisen ihmiskauppalain valmistelun
            koordinoimiseksi. Hankkeen pääasiallisena tavoitteena
            on laatia sisäisen turvallisuuden ministeriryhmän
            11.11.2011 tekemän päätöksen mukaisesti
            ehdotus ihmiskauppaa koskevan erityislain säätämiseksi.
            Hankkeen keskeisimpänä osana on laatia ehdotukset
            ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän tarkemmaksi
            sääntelyksi. Tämän hankkeen
            rinnalle on oikeusministeriö asettanut 16.11.2011 työryhmän,
            jonka tehtävänä on tarkastella ihmiskauppaan
            ja sen lähirikoksiin liittyviä rikos- ja prosessioikeudellisia kysymyksiä.
            Työryhmien tehtävät ovat laaja-alaiset,
            ja niillä on monia yhtymäkohtia. Sen vuoksi on
            tärkeää, että työryhmien
            välisestä koordinaatiosta huolehditaan.
         
         
         Ihmiskaupan uhrien tunnistaminen
         
         Selvityksen mukaan ihmiskaupan vastaisen toiminnan suurin haaste
            Suomessa on ihmiskaupan uhrien tunnistaminen. Ihmiskaupan uhreja
            ei välttämättä tunnisteta tai
            henkilöitä ei tunnisteta juuri ihmiskaupan uhreiksi.
            Tämä saattaa johtaa siihen, etteivät
            ihmiskaupan uhrit pääse osallisiksi lainmukaisista
            oikeuksistaan. Erityisen haastavaa tunnistaminen on niissä tilanteissa, joissa
            mahdollinen uhriutuminen on tapahtunut ulkomailla. Lasten uhriutumisen
            selvittäminen tai ihmiskaupan tunnistaminen on vielä vaikeampaa
            kuin nuorten ja aikuisten kohdalla ja vaatii erityistä osaamista
            ja ammattitaitoa. Ihmiskaupan uhrien tunnistaminen on tärkeää myös
            ihmiskauppaan syyllistyneiden saattamiseksi vastuuseen. Rikosvastuun
            toteuttaminen edistää myös uhrin oikeuksien
            toteutumista ja ehkäisee uudelleen uhriutumista.
         
         
         Yleissopimuksen voimaansaattaminen vahvistaa ihmiskaupan uhrien
            oikeuksien suojelutasoa myös Suomessa. Tämä ei
            yksistään kuitenkaan ole riittävää,
            vaan hallintovaliokunta pitää tarpeellisena, että uhrien
            tunnistamis- ja auttamisjärjestelmää kehitetään
            lainsäädäntö- ja muin toimenpitein.
            Kuten hallituksen esityksestäkin ilmenee, voimassa olevaan
            lainsäädäntöön ei sisälly
            säännöksiä menettelystä,
            jolla ihmiskaupan uhri tunnistetaan. Myös esimerkiksi uhrin
            käsite kaipaa selkeyttämistä. Hallintovaliokunta
            toteaa myönteisenä sen, että ihmiskauppalakia
            valmistelevan hankkeen tehtävänä on laatia
            tarvittavilta osin ehdotukset myös ihmiskaupan uhrien tunnistamista
            koskevasta sääntelystä ja ihmiskauppatapauksiin
            liittyvien tietojen välittämisestä viranomaisten
            kesken sekä viranomaisten ja muiden auttamistyöhön
            osallistuvien toimijoiden välillä. Samalla
            hallintovaliokunta viittaa ihmiskauppalain valmisteluhankkeen toimeksiantoon
            ja toteaa, että ihmiskaupan vastaisen tarkennetun toimintasuunnitelman
            toimeenpanoa seurannut ohjausryhmä on antanut suosituksia
            lainsäädännön valmistelemiseksi
            ja toimenpiteiden kehittämiseksi myös turvapaikkamenettelyn,
            käännyttämisen ja maasta poistamisen
            yhteydessä tapahtuvaa tunnistamista koskevilta osin. Lisäksi
            hallintovaliokunta pitää tärkeänä,
            että viranomaisille annetaan riittävästi ohjeistusta
            ihmiskaupan uhrien tunnistamiseen ja auttamisjärjestelmään
            ohjaamiseen kaikissa tilanteissa, joissa mahdollisia ihmiskaupan
            uhreja kohdataan. Myös viranomaisten koulutusta on tarpeen
            tässä suhteessa lisätä. Ihmiskauppaa koskevalla
            tiedottamisella voidaan lisätä yleistä tietoisuutta
            ihmiskaupasta ja sen ilmenemismuodoista.
         
         
         Monialainen yhteistyö ihmiskaupan vastaisessa toiminnassa
         
         Ihmiskaupan ennaltaehkäisy ja ihmiskaupan vastainen
            työ edellyttävät hyvää monialaista
            yhteistyötä eri toimijoiden kesken sekä kansallisella
            että kansainvälisellä tasolla. Myös
            yleissopimuksen yhtenä tarkoituksena on tehostaa kansainvälistä yhteistyötä ihmiskaupparikosten
            torjunnassa ja uhrien suojelussa sekä auttamisessa. Lisäksi
            sopimus velvoittaa osapuolia kannustamaan viranomaisia yhteistyöhön
            kansalaisyhteiskunnan eri toimijoiden kanssa yleissopimuksen tavoitteiden
            saavuttamiseksi.
         
         
         Suomessa ihmiskaupan vastainen toiminta koskee monia eri viranomaistahoja,
            kuten poliisi-, raja-, tulli-, maahanmuutto-, työsuojelu-
            ja veroviranomaisia, syyttäjiä sekä kuntasektoria. Hallintovaliokunta
            korostaa toiminnan koordinaation ja tiiviin yhteistyön
            merkitystä sekä vastuiden selkeää määrittelyä ihmiskaupan
            vastaisen toiminnan tehostamiseksi ja uhrien oikeuksien
            turvaamiseksi.
         
         
         Hallintovaliokunta tähdentää työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunnan tavoin kolmannen sektorin roolia ihmiskaupan
            uhrien tunnistamisessa ja auttamisessa. Uhrien saattaa olla vaikeaa
            luottaa viranomaisiin, mutta kansalaisjärjestön
            edustajaan luottaminen on usein helpompaa. Järjestöt pystyvät
            tarjoamaan apua nopeasti ja uhrilähtöisesti yhdessä muiden
            auttajatahojen kanssa ja tarvittaessa ohjaavat uhrin viralliseen
            auttamisjärjestelmään. Kansalaisjärjestöihin
            on toiminnan kautta kertynyt olennaista käytännön
            tietoa uhrien tunnistamisesta ja heidän tarvitsemastaan
            tuesta. Sen vuoksi on myös välttämätöntä, että ihmiskauppalain
            valmisteluhankkeessa on mukana kansalaisjärjestöjen
            edustus.
         
         
         Hallintovaliokunta pitää viranomaisten ja kansalaisjärjestöjen
            yhteistyötä ensiarvoisen tärkeänä ihmiskaupan
            ennaltaehkäisyn ja uhrien auttamistyön kannalta.
            Toiminnan tehostamiseksi on tarpeen, että sovellettavat
            käytännöt ja lainsäädäntöpohja
            ovat selkeitä ja että toimijoille on osoitettavissa
            asianmukaiset voimavarat. Hallintovaliokunta viittaa myös
            ihmiskauppalain valmisteluhankkeeseen, jonka tehtävänä on lainsäädännön
            muutostarpeiden lisäksi tarkastella soveltuvin osin muitakin
            ihmiskaupan vastaisen tarkennetun toimintasuunnitelman toimeenpanoa
            seuranneen ohjausryhmän suosituksia. Näihin sisältyy
            myös kysymys ihmiskaupan vastaista etsivää työtä ja
            neuvontatyötä tekevien järjestöjen
            rahoituksesta.
         
         
         Väärennettyjen matkustusasiakirjojen käyttäminen
            ihmiskaupan yhteydessä
         
         
         Yleissopimuksen 20 artiklassa velvoitetaan säätämään
            rangaistavaksi muun ohella matkustusasiakirjan väärentäminen
            ja väärennetyn matkustusasiakirjan järjestäminen
            tai antaminen silloin, kun teko on tahallinen ja sen tarkoituksena on
            mahdollistaa ihmiskauppa. Hallituksen esityksen mukaan tällaisissa
            tilanteissa on kysymys rikoslain 33 luvussa rangaistaviksi säädetyistä väärennysrikoksista.
            Kysymykseen saattaa tekijäntoimen lisäksi tulla
            rikoslain 5 luvun 6 §:ssä tarkoitettu
            avunanto väärennysrikokseen eli esimerkiksi väärennetyn
            matkustusasiakirjan käyttöön.
         
         
         Artiklan esikuvana on ollut Palermon sopimukseen liittyvä maahanmuuttajien
            salakuljetusta koskeva lisäpöytäkirja,
            jonka mukaan väärennetty matkustusasiakirja on
            myös sellainen matkustusasiakirja, joka on myönnetty
            tai saatu laittomasti väärien tietojen avulla
            tai muulla laittomalla tavalla. Selvityksen mukaan tällaisessa tilanteessa
            voi tulla sovellettavaksi rikoslain 16 luvun 5 §:ssä säädetty
            väärän henkilötiedon antaminen
            viranomaiselle tai mainitun luvun 8 §:ssä säädetty
            väärän todistuksen antaminen viranomaiselle.
            Jos matkustusasiakirjan valmistava viranomainen tai matkustamisessa
            mukana oleva taho osallistuu matkustusasiakirjan väärin tiedoin
            tapahtuvaan hankkimiseen, sovellettavaksi voivat tulla esimerkiksi
            virkarikoksia koskevat rangaistussäännökset
            ja rikokseen osallisuutta, erityisesti avunantoa, koskevat säännökset.
         
         
         Asiantuntijakuulemisen yhteydessä on noussut esiin
            kysymys laittoman maahantulon järjestämistä koskevan
            rikoslain 17 luvun 8 §:n tarkistamistarpeista, jotka liittyvät
            tilanteisiin, joissa on kyse väärien tietojen,
            lahjonnan tai pakottamisen avulla tai muulla laittomalla tavalla
            hankittuja matkustusasiakirjoja käyttävien henkilöiden
            maahantuomisesta. Hallituksen esityksen mukaan sisäasiainhallinnon
            alalla on käynnissä selvitystyö laittoman
            maahantulon järjestämiseen liittyvistä ilmiöistä,
            kuten väärin perustein saatujen viisumien käytöstä laittoman
            maahantulon järjestämisessä. Lakivaliokunnan
            lausunnosta puolestaan ilmenee, että oikeusministeriö on
            ryhtynyt toimenpiteisiin laittoman maahantulon järjestämisen
            kriminalisointitarpeiden arvioinnin loppuunsaattamiseksi
            ja että asiassa on ryhdytty laatimaan tausta-aineiston
            kokoavaa muistiota. Hallintovaliokunta kiirehtii mainittujen selvitysten
            loppuunsaattamista ja tähdentää asianomaisten
            tahojen yhteistyötä lainmuutostarpeita arvioitaessa.
         
         
         Kansainvälisten velvoitteiden voimaansaattamista koskeva
            asetuksenantovaltuus
         
         
         Kansainvälisten sopimusten voimaansaattamista koskevan
            perustuslain 95 §:n 1 momentin muutos on tullut
            voimaan 1.3.2012 (1112/2011). Muutoksen
            voimaantulon jälkeen kansainvälisen velvoitteen
            muut kuin lainsäädännön alaan kuuluvat
            määräykset saatetaan pääsääntöisesti voimaan
            valtioneuvoston asetuksella (HE 60/2010 vp,
            s. 46). Kansainvälisen velvoitteen voimaansaattamislain
            voimaantulosta säädetään vastaavasti
            valtioneuvoston asetuksella. Näistä syistä hallintovaliokunta
            ehdottaa 1. lakiehdotuksen 2 §:ää muutettavaksi
            siten, että edellä tarkoitetut asetuksenantovaltuudet
            osoitetaan valtioneuvostolle.