KIRJALLINEN KYSYMYS 1011/2008 vp
         KK 1011/2008 vp - Liisa Jaakonsaari /sd 
         
         Tarkistettu versio 2.0
         Vaalilain muuttaminen
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Demokratian ja poliittisen järjestelmän
            toimivuus on kansanvallan ydinkysymyksiä. Erityisesti nyt,
            kun kansainvälinen taloudellinen kriisi ravistelee Suomea,
            poliittisen järjestelmän toimivuutta ja oikeutusta
            on vaalittava huolellisesti niin Suomessa kuin Euroopan unionin
            tasollakin.
         
         
         Julkisuudessa on keskusteltu mahdollisuudesta asettua ehdolle
            EU:n parlamenttiin sillä tarkoituksella, että saatuaan
            riittävästi ääniä ja
            tultuaan valituksi henkilö ei kuitenkaan ottaisi edustajan
            paikkaa vastaan.
         
         
         Median haastattelemien oikeusoppineiden taholta kyseisen kaltaista
            kuvitteellista temppua on pidetty demokratian pilkkaamisena ja äänestäjien
            vedättämisenä. Näennäistä ehdokkuutta
            vain äänien kalastelutarkoituksessa on myös
            poliittisen moraalin kannalta laajalti paheksuttu.
         
         
         Vaalilaissa on selkeät säännökset
            siitä, mitä ehdokkaaksi asettuvalta edellytetään.
            Ennen vaaleja ehdokkaaksi asettuva laatii kirjallisen ehdokashakemuksen,
            jossa ilmoittaa asettuvansa ehdolle vaaleissa tullakseen valituksi
            vaalien kohteena olevaan demokraattiseen elimeen, tässä tapauksessa
            Euroopan parlamenttiin. Kirjallisen ja etukäteisen suostumuksen
            sitovuus on nyt kuitenkin julkisuudessa asetettu kyseenalaiseksi. Erityisesti
            on kysymys siitä, tulisiko kieltäytyminen paikan
            vastaanottamisesta olla rajattu asiallisiin tai kenties painaviin
            syihin ja kuinka painavaksi juridinen sitovuus etukäteisellä suostumuksella
            tulkitaan.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Aikooko hallitus ryhtyä lainsäädännöllisiin
            toimiin, jotka estävät perusteluissa mainittujen
            tyylittömien temppujen viljelyn äänten
            haravoimiseksi parlamentin demokraattisen vaaliprosessin kustannuksella
            eli aikooko oikeusministeri Brax muuttaa lainsäädäntöä niin,
            että henkilön, joka tulee valituksi EU:n parlamenttiin,
            tulee ottaa paikka vastaan ja vaalikampanjassa tavoitellun paikan vastaanottamisesta
            kieltäytyminen on mahdollista vain erityisen painavasta syystä sekä
         
         
         mikä arvo oikeusministerin juridisen tulkinnan mukaan
            tulee antaa ehdokashakemuksessa ilmaistun suostumuksen kieltämiselle
            ilman hyväksyttäviä perusteita eli onko
            oikeusministerin mielestä suostumus ehdokkaaksi sitova
            toimi ja velvoittaako se ministerin käsityksen mukaan ehdokkaan
            toimimaan niin kuin hän ehdokashakemuksessa on kirjallisesti
            ilmaissut?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 19 päivänä joulukuuta
            2008
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies,
         olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja
         Liisa Jaakonsaaren /sd näin kuuluvan kirjallisen
         kysymyksen KK 1011/2008 vp:
         
         
Aikooko hallitus ryhtyä lainsäädännöllisiin
            toimiin, jotka estävät perusteluissa mainittujen
            tyylittömien temppujen viljelyn äänten
            haravoimiseksi parlamentin demokraattisen vaaliprosessin kustannuksella
            eli aikooko oikeusministeri Brax muuttaa lainsäädäntöä niin,
            että henkilön, joka tulee valituksi EU:n parlamenttiin,
            tulee ottaa paikka vastaan ja vaalikampanjassa tavoitellun paikan vastaanottamisesta
            kieltäytyminen on mahdollista vain erityisen painavasta syystä sekä
         
         
         mikä arvo oikeusministerin juridisen tulkinnan mukaan
            tulee antaa ehdokashakemuksessa ilmaistun suostumuksen kieltämiselle
            ilman hyväksyttäviä perusteita eli onko
            oikeusministerin mielestä suostumus ehdokkaaksi sitova
            toimi ja velvoittaako se ministerin käsityksen mukaan ehdokkaan
            toimimaan niin kuin hän ehdokashakemuksessa on kirjallisesti
            ilmaissut?
         
         
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Euroopan parlamentin työjärjestyksen 4 artiklassa
         säädetään muun ohella seuraavaa:
      
      
      Euroopan parlamentin jäsenen toimikausi alkaa ja päättyy
         20 päivänä syyskuuta 1976 annetun säädöksen
         (EU:n vaalisäädös, 76/787/EHTY,
         ETY, Euratom) mukaisesti. Toimikausi päättyy myös
         kuolemantapauksessa tai toimesta luopumisen seurauksena.  Jäsen
         pysyy toimessaan ensimmäisen vaalien jälkeisen
         istunnon avaamiseen asti. Edustajantoimestaan luopuva jäsen
         ilmoittaa puhemiehelle luopumisestaan sekä ajankohdasta,
         jona se tulee voimaan. Luopumisesta voi ilmoittaa aikaisintaan kolme
         kuukautta ennen sen voimaantuloa. Ilmoitus tehdään pääsihteerin
         tai tämän edustajan läsnä ollessa laadittavana
         pöytäkirjana, jonka pääsihteeri
         tai hänen edustajansa allekirjoittaa yhdessä toimesta
         luopuvan jäsenen kanssa. Pöytäkirja toimitetaan
         välittömästi asiasta vastaavalle valiokunnalle,
         joka ottaa asian asiakirjan vastaanottoa seuraavan kokouksensa esityslistalle. 
      
      
      Jos asiasta vastaava valiokunta hyväksyy luopumisen,
         edustajantoimen katsotaan tulleen va-paaksi edustajantoimesta luopuvan
         jäsenen luopumispöytäkirjassa ilmoittamana
         ajankohtana. Jos taas valiokunta katsoo, että edustajantoimesta
         luopuminen ei ole vaalisäädöksen hengen
         tai kirjaimen mukainen, se antaa siitä tiedon parlamentille,
         jotta parlamentti päättää, onko
         edustajantoimen katsottava tulleen vapaaksi.
      
      
      EU:n vaalisäädöksen 12 artiklan mukaan
         Euroopan parlamentti tarkastaa Euroopan parlamentin jäsenten
         valtuudet. Tätä varten se merkitsee tiedoksi jäsenvaltioiden
         virallisesti julkistamat tulokset. 
      
      
      Vaalisäädöksen 13 artiklan mukaan
         Euroopan parlamentin jäsenen paikka vapautuu, kun hänen toimikautensa
         päättyy hänen erottuaan, kuoltuaan
         tai kun hänen edustajan toimensa päättyy. Jollei
         vaalisäädöksen muista säännöksistä muuta johdu,
         kukin jäsenvaltio vahvistaa asianmukaiset menettelytavat
         mahdollisesti vapautuvan jäsenenpaikan täyttämiseksi
         jäsenten toimikauden (viisi vuotta) loppuun asti. Jos Euroopan
         parlamentin jäsenen toimikausi päättyy
         jäsenvaltion lainsäädännön
         perusteella, noudatetaan toimikauden päättymisessä jäsenvaltion
         lainsäädännön säännöksiä.
         Toimivaltaiset kansalliset viranomaiset ilmoittavat siitä Euroopan
         parlamentille. Kun jäsenen paikka vapautuu eroamisen tai kuoleman
         vuoksi, Euroopan parlamentin puhemies ilmoittaa siitä viipymättä kyseisen
         jäsenvaltion toimivaltaisille viranomaisille.
      
      
      Edellä mainituissa EU-säädöksissä ei
         ole otettu huomioon sitä mahdollisuutta, että europarla-menttivaaleissa
         valittu ehdokas ei lainkaan ottaisi vastaan Euroopan parlamentin
         jäsenen tehtävää. Säännökset
         koskevat vain jäsenyydestä luopumista. Sääntelyn
         lähtökohtana lienee se yleinen periaate, että ehdokas
         ottaa vastaan sen tehtävän, johon hän
         on ollut ehdolla ja johon äänestäjät
         ovat hänet vaaleissa valinneet.
      
      
      Suomen vaalilain (714/1998) 172 §:n 1 momentin
         ja 174 §:n 1 momentin mukaan europarla-menttivaalien ehdokashakemukseen
         on liitettävä ehdotus puolueen ehdokaslistaksi
         sekä kunkin ehdokkaan allekirjoittama ja hänen
         henkilötunnuksellaan varustettu suostumus hänet
         asettaneen puolueen ehdokkaaksi ja suostumus ottaa vastaan Euroopan
         parlamentin jäsenen toimi sekä vakuutus, ettei
         hän ole samoissa vaaleissa suostunut toisen puolueen eikä valitsijayhdistyksen ehdokkaaksi.
      
      
      Oikeuskirjallisuudessa omaksutun näkemyksen mukaisesti
         ehdokkaan suostumusta ei voida enää peruuttaa
         sen jälkeen kun ehdokaslistojen jättämiselle
         asetettu määräaika (40. päivä ennen vaalipäivää ennen
         kello 16) on umpeutunut. Suostumuksella on siten merkittävä rooli
         vaalien ehdokasasettelussa. Muutoinkin Suomen vaalilainsäädännössä on
         omaksuttu periaate, jonka mukaan vaaleissa valitut ottavat vastaan
         tehtävän, johon heidät on valittu ja
         johon he ovat suostuneet. 
      
      
      Perustuslain 28 §:n 1 momentissa säädetään, että kansanedustajan
         edustajantoimen hoitaminen keskeytyy siksi ajaksi, jonka edustaja
         toimii Euroopan parlamentin jäsenenä. Eduskunnan työjärjestyksen
         77 §:n mukaan Euroopan parlamentin jäseneksi valitun
         edustajan tulee ilmoittaa puhemiehelle, hoitaako hän edustajantointaan
         vai toimiiko hän jäsenenä Euroopan parlamentissa.
         Euroopan parlamentin vaalien jälkeen ilmoitus on tehtävä ennen
         parlamentin ensimmäistä täysistuntoa.
         Eduskuntavaalien jälkeen ilmoitus on tehtävä viimeistään
         kello 12 kolmantena päivänä siitä,
         kun hänen kansanedustajan valtakirjansa on tullut tarkastetuksi.
         Jos hän toimii jäsenenä Euroopan parlamentissa,
         hänen edustajantoimensa hoitaminen keskeytyy silloin, kun hänen
         varaedustajansa valtakirja on tarkastettu. 
      
      
      Euroopan parlamentin jäsenyyden aloittamista ja lopettamista
         koskevat ratkaisut tehdään Eu-roopan parlamentissa,
         eikä niihin voida vaikuttaa Suomen lainsäädännöllä.
         Mikäli eduskunta katsoo aiheelliseksi, se voi harkita oman
         työjärjestyksensä 77 §:n täsmentämistä tässä suhteessa.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 12 päivänä tammikuuta
            2009
         
         
         Oikeusministeri Tuija Brax
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 1011/2008 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Liisa Jaakonsaari /sd:
         
         
Tänker regeringen vidta lagstiftningsåtgärder
            för att hindra att ovannämnda stillösa
            knep används för att samla röster på bekostnad
            av parlamentets demokratiska valprocess dvs. tänker justitieminister
            Brax ändra vallagstiftningen så att den som blir
            vald till ledamot av Europaparlamentet ska ta emot uppdraget och
            att det enbart av särskilt vägande skäl är
            möjligt att vägra ta emot uppdraget som man enligt
            valkampanjen strävat efter samt
         
         
         vilket värde ska det enligt justitieministerns juridiska
            tolkning sättas på det att man utan godtagbara
            grunder förnekar det samtycke som uttrycks i kandidatansökan
            dvs. anser justitieministern att givandet av samtycke till att ställa
            upp som kandidat är en bindande åtgärd
            och anser ministern att kandidaten på grund av detta samtycke är
            skyldig att förfara på det sätt som skriftligen
            uttrycks i kandidatansökan?
         
         
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      I artikel 4 i Europaparlamentets arbetsordning föreskrivs
         bland annat följande:
      
      
      Mandatet börjar och slutar i enlighet med rättsakten
         (EU:s valrättsakt, 76/787/EKSG, EEG, Euratom)
         av den 20 september 1976. Det upphör också när
         en ledamot dör eller begär sitt entledigande.
         Alla ledamöter har kvar sina befattningar till dess parlamentets
         första sammanträde efter valet öppnas.
         En ledamot som begär sitt entledigande ska anmäla
         detta till ordföranden tillsammans med det datum från
         och med vilket avgången ska ta sin verkan, vilket inte
         får vara senare än tre månader efter
         anmälan. Anmälan ska ske i form av ett skriftligt
         protokoll som upprättas i närvaro av generalsekreteraren
         eller dennes ställföreträdare. Det ska
         undertecknas av denne och den berörde ledamoten samt omgående överlämnas
         till behörigt utskott, vilket ska ta upp det på föredragningslistan
         till sitt första sammanträde efter det att dokumentet
         mottagits.
      
      
      Godkänner det behöriga utskottet avgången konstateras
         platsen vakant från och med det datum som den avgående
         ledamoten har angivit i det skriftliga protokollet. Däremot
         om det behöriga utskottet anser att begäran strider
         mot andan eller bokstaven i valrättsakten ska parlamentet underrättas
         härom, så att detta kan avgöra om mandatet
         ska förklaras vakant eller inte.
      
      
      Enligt artikel 12 i EU:s valrättsakt ska Europaparlamentet
         pröva företrädarnas behörighet.
         I detta syfte ska Europaparlamentet beakta de valresultat som medlemsstaterna
         officiellt har tillkännagivit. 
      
      
      Enligt artikel 13 i valrättsakten blir en plats blir
         vakant när mandatet för en ledamot av Euro-paparlamentet
         upphör på grund av att han begär sitt
         entledigande, avsätts eller avlider, eller på grund
         av att mandattiden löper ut. Om inte annat följer
         av de övriga bestämmelserna i valrätts-akten,
         ska varje medlemsstat fastställa lämpliga förfaranden
         för hur en plats som blir vakant ska besättas
         under återstoden av mandatperioden (fem år). Om
         det fastställs i en medlemsstats lagstiftning när
         mandattiden för en ledamot av Europaparlamentet löper
         ut, ska dennes mandat upphöra i enlighet med bestämmelserna
         i respektive medlemsstats lagstiftning. De behöriga nationella
         myndigheterna ska underrätta Europaparlamentet om detta.
         Om en plats blir vakant på grund av att ledamoten begär
         sitt entledigande, avsätts eller avlider, skall Europaparlamentets ordförande
         utan dröjsmål underrätta de behöriga myndigheterna
         i den berörda medlemsstaten. 
      
      
      I ovannämnd EU-lagstiftning beaktas inte den möjligheten
         att en kandidat som blivit vald vid Europaparlamentsvalet inte alls
         tar emot uppdraget som ledamot av Europaparlamentet. Be-stämmelserna
         gäller enbart avgång från uppdraget. Lagstiftningen
         torde utgå från den allmänna principen
         att den som uppställts som kandidat och som väljarna
         genom val väljer till uppdraget tar emot uppdraget.
      
      
      Enligt 172 § 1 mom. och 174 § 1 mom. i Finlands
         vallag (714/1998) ska till en kandidatansökan
         vid Europaparlamentsvalet fogas ett förslag till partiets
         kandidatlista samt ett av varje kandidat undertecknat och med kandidatens
         personbeteckning försett samtycke till att ställa
         upp som kandidat för det parti som nominerat honom eller henne
         och samtycke till att ta emot ett uppdrag som ledamot av Europaparlamentet
         samt en försäkran om att han eller hon inte vid
         samma val har samtyckt till att ställa upp som kandidat
         för något annat parti eller för någon
         valmansförening.
      
      
      I juridisk litteratur har det ansetts att kandidatens samtycke
         inte kan återkallas efter att tids-fristen (den 40 dagen
         före valdagen före klockan 16) för inlämnandet
         av kandidatlistorna har löpt ut. Samtycket spelar således
         en viktig roll vid kandidatuppställningen. I den finska
         vallagstiftningen utgås det också i övrigt
         från den principen att de som väljs genom val
         tar emot det uppdrag som de har valts till och till vilket de har
         gett sitt samtycke. 
      
      
      
      I 28 § 1 mom. i grundlagen föreskrivs att
         uppdraget som riksdagsledamot avbryts för den tid en riksdagsledamot är
         ledamot av Europaparlamentet. Enligt 77 § i riksdagens
         arbetsordning ska en riksdagsledamot som har valts till ledamot
         av Europaparlamentet meddela talmannen om han eller hon ämnar
         handha sitt uppdrag som riksdagsledamot eller vara ledamot av Europaparlamentet.
         Efter Europaparlamensvalet ska meddelandet lämnas före
         parlamentets första sammanträde. Efter riksdagsvalet
         ska meddelandet lämnas senast klockan 12 den tredje dagen
         efter det hans eller hennes fullmakt som riksdagsledamot har granskats.
         Om den valde ämnar vara ledamot av Europaparlamentet avbryts
         uppdraget som riksdagsledamot när fullmakten för
         ersättaren har granskats.
      
      
      
      Beslut som gäller början och slutet av mandatet
         för en ledamot av Europaparlamentet fattas inom Europaparlamentet
         och dessa beslut kan inte påverkas genom finsk lagstiftning.
         Riksdagen kan överväga precisering av 77 § i
         sin arbetsordning i detta avseende, om den anser detta vara befogat. 
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 12 januari
            2009
         
         
         Justitieminister Tuija Brax