KIRJALLINEN KYSYMYS 1050/2013 vp
KK 1050/2013 vp - Eeva-Maria Maijala /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Edunvalvonnan purkaminen
Eduskunnan puhemiehelle
Holhoustoimesta annetussa laissa (442/1999) säädellään
edunvalvonnan määräämisestä ja myös
edunvalvonnan lakkaamisesta. Kyseisen lain 17 §:n
3 momentin mukaan: "Tuomioistuimen on hakemuksesta määrättävä edunvalvojan tehtävä
lakkaamaan,
kun päämies ei enää ole edunvalvonnan
tarpeessa." Lain 17 §:n 4 momentissa säädetään
lisäksi niistä edellytyksistä, joiden
vallitessa myös holhousviranomainen voi määrätä edunvalvojan
tehtävän lakkaamaan.
Mikäli edunvalvoja ja päämies ovat
eri mieltä edunvalvonnan jatkamisen tarpeellisuudesta, edunvalvonnan
lakkaamisesta päättää aina tuomioistuin.
Käytännössä rajanvetoa edunvalvonnan
tarpeellisuudesta joudutaan käymään tilanteissa,
joissa edunvalvonnassa ollut henkilö katsoo olevansa parantunut
siitä sairaudesta, jonka vuoksi hän on joutunut
edunvalvontaan, mutta edunvalvoja ei katso hänen olevan
kykenevä hoitamaan omia asioitaan.
Lain 86 §:ssä säädetään
siitä, että edunvalvonnan hakemista, muuttamista
tai lakkauttamista koskevissa tilanteissa holhousviranomainen voi vaatia,
että hakija esittää holhousviranomaiselle lääkärin
lausunnon niistä seikoista, joilla on merkitystä asian
ratkaisemisen kannalta.
Käräjäoikeudessa lääkärintodistuksella
on merkittävä todistusarvo, kun mahdollista edunvalvonnan
lopettamista pohditaan. Tämä ilmenee oikeuskäytännöstä.
Nojaako harkinta kuitenkin liian helposti vain lääkärintodistuksen
varaan? Tämä kysymys on varmasti selvittämisen arvoinen.
On täysin mahdollista, että esimerkiksi maaseudulla
satunnaisesti liikkuva keikkalääkäri
tapaa edunvalvonnasta pois haluavan päämiehen muutaman
kerran vuodessa ja antaa lausuntonsa näiden tapaamisten
perusteella tuntematta päämiestä pitkäaikaisesti.
Mikäli edunvalvonta lopetetaan väärin
perustein, voivat seuraukset olla kohtalokkaat. Taloudestaan huolehtimaan
kykenemätön entinen päämies
voi hävittää omaisuutensa ja palata muutaman
vuoden päästä edunvalvonnan piiriin,
mutta omaisuutensa menettäneenä.
Kenenkään perusoikeuksia ei tule rajata enempää kuin
on äärimmäisen välttämätöntä.
Edunvalvonnasta vapautumista ei saa tehdä liian vaikeaksi,
mutta ei ole päämiesten edun mukaista, että se
lopetetaan myös liian pintapuolisten perusteiden nojalla.
Olisiko syytä pohtia, tulisiko käräjäoikeuden
perustaa ratkaisunsa lääkärinlausuntojen
lisäksi enenevässä määrin
sellaisen ns. moniammatillisen ryhmän lausuntoon, johon
lääkärin lisäksi voisivat tilanteesta
riippuen kuulua esim. sosiaalityöntekijä ja kotisairaanhoitaja,
jotka voivat tuntea päämiehen paljon pidemmältä ajalta
ja syvällisemmin kuin lääkäri.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Katsooko hallitus, että edunvalvonnasta vapauttamista
koskeva lainsäädäntö turvaa
riittävästi päämiehen oikeudet edunvalvonnan
lakkauttamista koskevissa prosesseissa ja
onko tarpeellista selvittää, tuleeko käräjäoikeuksien
hankkia enemmän ns. moniammatillisen ryhmän lausuntoja
ratkaisun pohjaksi?
Helsingissä 14 päivänä marraskuuta
2013
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Eeva-Maria Maijalan /kesk näin
kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 1050/2013 vp:
Katsooko hallitus, että edunvalvonnasta vapauttamista
koskeva lainsäädäntö turvaa
riittävästi päämiehen oikeudet edunvalvonnan
lakkauttamista koskevissa prosesseissa ja
onko tarpeellista selvittää, tuleeko käräjäoikeuksien
hankkia enemmän ns. moniammatillisen ryhmän lausuntoja
ratkaisun pohjaksi?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Edunvalvojan määräämistä tarvitaan
henkilön suojaksi silloin, kun hän on itse kykenemätön valvomaan
etuaan taikka huolehtimaan itseään tai varallisuuttaan
koskevista asioista, jotka vaativat hoitoa, eivätkä tule
asianmukaisesti hoidetuiksi muulla tavoin. Holhouslainsäädännössä on tavoitteena,
että edunvalvonnan järjestämiseen ryhdytään
vain silloin, kun se on asianomaisen etujen kannalta välttämätöntä.
Myös edunvalvontatoimenpiteen on oltava oikeassa suhteessa siihen
vaaraan, joka toimenpiteellä pyritään
poistamaan.
Edunvalvontaa koskevat päätökset
ovat tärkeitä yhtäältä päämiehen
suojaamisen ja toisaalta hänen toimintavapautensa kannalta.
Tämän vuoksi toimivalta edunvalvonnan määräämistä ja sen
lakkauttamista koskevissa asioissa kuuluu yleensä tuomioistuimille.
Holhousviranomaiset ovat toimivaltaisia vain tietyissä sellaisissa
selvissä ja riidattomissa tapauksissa, joissa oikeusturvaan
liittyvät näkökohdat eivät edellytä asian käsittelyä tuomioistuimissa.
Oikeudenkäyntimenettelystä edunvalvontaa koskevissa
asioissa säädetään holhoustoimesta annetun
lain (442/1999) 69—83 §:ssä.
Laissa luetellaan ne tahot, joita tuomioistuimen on asiaa käsitellessään
kuultava. Näitä ovat ensinnäkin päämies
itse samoin kuin hänen aviopuolisonsa. Lisäksi
tuomioistuimen on varattava holhousviranomaiselle tilaisuus tulla
kuulluksi. Asiassa, joka koskee edunvalvojan tehtävien
määräämistä lakkaamaan,
kuullaan myös edunvalvojaa.
On tärkeää, että tuomioistuimella
on oikeat tiedot ratkaisunsa perusteeksi. Tätä varten
tuomioistuimen on omasta aloitteestaan määrättävä hankittavaksi
kaikki se selvitys, joka on tarpeen asian ratkaisemiseksi. Tuomioistuin
voi esimerkiksi pyytää lausunnon asianomaista
henkilöä hoitaneelta lääkäriltä,
sosiaalityöntekijältä tai kotisairaanhoitajalta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaiset sekä yksityiset
palveluntuottajat ovat salassapitosäännösten
estämättä velvollisia antamaan holhousviranomaiselle
ja tuomioistuimelle ne tiedot ja selvitykset, jotka ovat tarpeen
vireillä olevan asian ratkaisemiseksi. Tuomioistuin voi
myös tehokkaasti hankkia selvitystä kuulemalla
asianosaisia henkilökohtaisesti oikeudessa. Tällaisia
kuultavia henkilöitä voivat olla muun muassa päämies,
päämiehen vanhempi, huoltaja, aviopuoliso, lapsi
tai muu läheinen.
Tuomioistuimella on myös oikeus määrätä omasta
aloitteestaan oikeudenkäyntiä varten oikeudenkäyntiavustaja
tai edunvalvoja henkilölle, jonka edunvalvontaa vireillä oleva
asia koskee. Tällainen määräys
voidaan antaa, jos se on tarpeen asianomaisen henkilön
oikeusturvan kannalta.
Oikeusministeriön näkemyksen mukaan nykyinen
lainsäädäntö turvaa päämiehen
oikeudet edunvalvonnan lakkauttamista koskevissa prosesseissa. Ministeriö ei
pidä tarpeellisena selvittää ns. moniammatillisen
ryhmän lausuntojen hankkimista enemmälti ottaen
huomioon, että edunvalvonta-asiaa käsittelevällä tuomioistuimella
on sekä velvollisuus hankkia riittävä näyttö että laajat
mahdollisuudet saada selvityksiä eri tahoilta ratkaisujensa
perusteeksi.
Helsingissä 3 päivänä joulukuuta
2013
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 1050/2013 rd undertecknat
av riksdagsledamot Eeva-Maria Maijala /cent:
Anser regeringen att lagstiftningen om befrielse från
intressebevakning i tillräcklig omfattning tryggar huvudmannens
rättigheter vid de processer som gäller avslutande
av intressebevakningen och
finns det behov att utreda huruvida tingsrätterna
borde inhämta fler utlåtanden av en s.k. multiprofessionell grupp
som underlag för sitt avgörande?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Förordnande av en intressebevakare behövs
för att skydda en person som saknar förmåga
att bevaka sina intressen eller sköta personliga eller ekonomiska
angelägenheter som kräver åtgärder och
som inte på annat sätt blir skötta på lämpligt sätt.
Syftet med förmyndarlagstiftningen är att åtgärder
för att ordna intressebevakning vidtas endast när
det är nödvändigt med tanke på vederbörandes
intresse. Den intressebevakningsåtgärd som väljs
ska också stå i proportion till den fara som åtgärden
syftar till att eliminera.
Beslut om intressebevakning är viktiga å ena sidan
för att skydda huvudmannen och å andra sidan med
tanke på huvudmannens handlingsfrihet. Det är
därför i allmänhet domstolarna som har
behörighet i ärenden som gäller förordnande och
avslutande av intressebevakning. Förmyndarmyndigheterna är
behöriga endast i vissa sådana klara och ostridiga
fall där rättsskyddsaspekter inte kräver
att ärendet behandlas i domstol. Bestämmelser
om rättegångsförfarandet i ärenden
som gäller intressebevakning finns i 69—83 § i
lagen om förmyndarverksamhet (442/1999). I lagen
uppräknas de aktörer som domstolen ska höra
vid behandlingen av ärendet. Dessa är för
det första huvudmannen själv liksom huvudmannens
make. Dessutom ska domstolen ge förmyndarmyndigheten tillfälle
att bli hörd. I ett ärende som gäller
ett förordnande om att intressebevakaruppdraget ska upphöra
hörs också intressebevakaren.
Det är viktigt att domstolen har korrekta uppgifter
som underlag för sitt avgörande. För
detta ändamål ska domstolen på eget initiativ
förordna att all den utredning som är nödvändig
för ärendets avgörande ska inhämtas.
Domstolen kan t.ex. be om ett utlåtande av den läkare,
socialarbetare eller hemsjukvårdare som vårdat
personen i fråga. Social- och hälsovårdsmyndigheterna
samt privata tjänsteproducenter är trots sekretessbestämmelserna
skyldiga att lämna förmyndarmyndigheten och domstolen
de uppgifter och utredningar som är nödvändiga
för avgörande av ett anhängigt ärende.
Domstolen kan också effektivt skaffa en utredning genom
att personligen höra parterna i rätten. Bl.a.
huvudmannen, huvudmannens förälder, vårdnadshavare,
make, barn eller någon annan närstående
person kan höras.
Domstolen har också rätt att på eget
initiativ för rättegången förordna
ett rättegångsbiträde eller en intressebevakare
för den vars intressebevakning ett anhängigt ärende
avser. Ett sådant förordnande kan utfärdas
om det är nödvändigt med tanke på personens
rättsskydd.
Enligt justitieministeriets uppfattning tryggar den nuvarande
lagstiftningen huvudmannens rättigheter vid de processer
som gäller avslutande av intressebevakningen. Ministeriet
ser inget behov att i större utsträckning inhämta
utlåtanden av en s.k. multiprofessionell grupp med beaktande
av att den domstol som behandlar ett intressebevakningsärende
har både skyldighet att skaffa tillräcklig bevisning
och omfattande möjligheter att få utredningar
från olika håll som underlag för sina
avgöranden.
Helsingfors den 3 december
2013
Justitieminister Anna-Maja Henriksson