KIRJALLINEN KYSYMYS 1237/2014 vp
         KK 1237/2014 vp - Satu Haapanen /vihr 
         
         Tarkistettu versio 2.1
         Turkistarhausasetus
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Eduskunta käsitteli vuonna 2013 historiansa
            ensimmäisen kansalaisaloitteen, joka käsitteli
            turkistarhauksen kieltämistä. Eduskunta asettui äänestyksessä tukemaan
            maa- ja metsätalousvaliokunnan mietintöä,
            jossaa ehdotettiin kansalaisaloitteen hylkäämistä.
         
         
         Maa- ja metsätalousvaliokunta hylkäsi kansalaisaloitteen,
            mutta esitti mietinnössään eläinten hyvinvointia
            parantavia toimenpiteitä. Valiokunta kiinnitti huomiota
            eläinten käyttäytymistarpeiden perustutkimuksen
            tarpeellisuuteen, jotta eläinten pito-olosuhteita voitaisiin
            kehittää niiden hyvinvointia edistäväksi.
            Esimerkiksi Suomen supi on tarhattu laji, jonka tarpeista ei ole juurikaan
            tutkimuksia.
         
         
         Valiokunnan mielestä erityisesti siitoseläinten
            hyvinvointiin on kiinnitettävä huomiota. Valiokunnan
            saaman selvityksen mukaan "turkiseläinten
            hyvinvoinnin riskitekijöihin kuuluu pito-olosuhteiden yksipuolisuus,
            kuten virikkeettömyys ja monikäyttöisen
            tilan puute. Tämä on erityisen kriittinen hyvinvoinnin
            riskitekijä siitoseläimillä,
            jotka ovat tarhalla useita vuosia." Valiokunta katsoikin,
            että siitoseläinten "olosuhteiden korjaamiseen
            on erityisesti panostettava ja toimenpiteitä on edistettävä investointituilla". Valiokunta
            haluaa, että suunnitelmallisesti selvitetään
            kasvuhäiriöiden vaikutus kettujen hyvinvointiin
            ja että eläinsuojelusyistä on vältettävä toistaiseksi
            vakava-asteisista kasvuhäiriöistä kärsivien
            käyttöä siitoseläiminä.
            Valiokunnan mielestä siitoseläinten vienti EU-alueen
            ulkopuolelle tulee saattaa luvanvaraiseksi, jotta "voidaan
            estää vienti sellaisiin maihin, joissa ei voida
            taata eläinten hyvää hoitoa ja kohtelua".
         
         
         Jo ennen turkistarhauksen kieltävän kansalaisaloitteen
            käsittelyä maa- ja metsätalousministeriö oli
            perustanut työryhmän valmistelemaan uutta turkistarhausasetusta.
            Työryhmän työn pohjaksi oli teetetty
            kooste turkiseläinten hyvinvointitutkimuksen tuottamista
            tuloksista.
         
         
         Turkistarhausasetusta valmistelevassa työryhmässä valmistunut
            asetusluonnos ei kuitenkaan valitettavasti vastaa eduskunnan hyväksymän maa-
            ja metsätalousvaliokunnan mietinnön esittämiä vaatimuksia
            etenkin siitoseläinten olosuhteiden parantamisesta.
         
         
         Työryhmän työskentely on ollut ristiriitaista. Eläinsuojelujärjestöjen
            mukaan tieteellinen tutkimustieto turkiseläinten hyvinvoinnista
            on ohitettu työryhmässä. Myöskään
            eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan mietinnöllä ei
            ole ollut järjestöjen mukaan vaikutusta asetuksen
            sisältöön, vaan asetus jopa huonontaisi
            turkiseläinten olosuhteita. Eläinsuojeluasiamies
            ei ole saanut osallistua täysipainoisesti ryhmän
            työskentelyyn. Järjestöjen mukaan turkisasetusta
            valmistelleessa työryhmässä on torjuttu
            kaikki eläinsuojelujärjestöjen ehdotukset
            turkiseläinten olojen parantamiseksi.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Mihin toimenpiteisiin ministeri ryhtyy, jotta uusi turkistarhausasetus
            parantaa eläinten olosuhteita eikä huononna niitä,
         
         
         onko ministeri valmis parantamaan eläinten olosuhteita,
            esimerkiksi lisäämään minkkien
            kerroshäkkejä ja kettujen pesäkoppeja,
            mahdollistamaan siitoseläinten pääsyn
            suurempiin tiloihin nahoituskauden jälkeen, kieltämään harvinaisimpien
            ja käyttäytymiseltään huonosti
            tunnettujen turkiseläinlajien tarhaamisen, kasvattamaan
            kettujen häkkikokoa jne. muiden Pohjoismaiden tapaan ja
         
         
         onko ministeri valmis keskustelemaan eläinsuojelun
            asiantuntijoiden kanssa keinoista parantaa turkiseläinten
            olosuhteita, jotta eläinsuojelun taso ei tältä osin
            Suomessa huonone ja jää jälkeen edistyksellisempien
            maiden tasosta?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 13 päivänä maaliskuuta
            2015
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
         Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
         kansanedustaja Satu Haapasen /vihr näin kuuluvan kirjallisen
         kysymyksen KK 1237/2014 vp:
         
         
Mihin toimenpiteisiin ministeri ryhtyy, jotta uusi turkistarhausasetus
            parantaa eläinten olosuhteita eikä huononna niitä,
         
         
         onko ministeri valmis parantamaan eläinten olosuhteita,
            esimerkiksi lisäämällä minkkien
            kerroshäkkejä ja kettujen pesäkoppeja,
            mahdollistamaan siitoseläinten pääsyn
            suurempiin tiloihin nahoituskauden jälkeen, kieltämään harvinaisimpien
            ja käyttäytymiseltään huonosti
            tunnettujen turkiseläinlajien tarhaamisen, kasvattamaan
            kettujen häkkikokoa jne. muiden Pohjoismaiden tapaan ja 
         
         
         onko ministeri valmis keskustelemaan eläinsuojelun
            asiantuntijoiden kanssa keinoista parantaa turkiseläinten
            olosuhteita, jotta eläinsuojelun taso ei tältä osin
            Suomessa huonone ja jää jälkeen edistyksellisempien
            maiden tasosta?
         
         
       
      
      
      
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Maa- ja metsätalousministeriö asetti 15.3.2013 turkiseläinten
         hyvinvointityöryhmän, jonka tehtävänä oli
         valmistella turkiseläinten suojelua koskevan valtioneuvoston
         asetuksen (1084/2011) uudistamista. Työryhmän
         tehtävänä oli kartoittaa nykyisen valtioneuvoston
         asetuksen muutostarpeita turkiseläinten hyvinvointia koskevan
         tieteellisen tiedon pohjalta sekä selvittää mahdollisten
         muutostarpeiden toteuttamismahdollisuuksia ja niiden vaikutuksia
         sekä valmistella ehdotus turkiseläinten pitoa
         koskeviksi eläinsuojeluvaatimuksiksi. Työryhmä asetettiin toimikaudeksi
         15.3.2013—31.12.2014. Työryhmän toimikauden
         päätyttyä asetuksen valmistelua jatkettiin
         ministeriössä virkamiestyönä.
      
      
      Työryhmällä oli käytettävissään
         kaksi tieteellistä tutkimusta koskevaa selvitystä turkiseläinten
         hyvinvoinnista. Leena Aholan raportti "Kasvatettujen turkiseläinten
         hyvinvoinnista" 157 sivua, Kuopion yliopisto 2007, sisältää tiivistettynä turkiseläinten
         hyvinvointia koskevien tutkimusten tulokset vuoteen 2007 saakka.
         Nora Mäntysaaren raportti "Selvitys turkiseläinten
         hyvinvointia koskevista tutkimuksista vuosilta 2007—2013" 51
         sivua, Itä-Suomen yliopisto 2014, sisältää tiivistettynä vastaavat
         tulokset tutkimuksista vuodesta 2007 vuoteen 2013 saakka. Työryhmän tavoitteena
         oli parantaa turkiseläinten hyvinvointia nykyisen eläinsuojelulain
         (247/1996) puitteissa vankkaan, kestävään
         ja riittävästi tutkittuun tietoon nojaten. Riittävän
         vahva näyttö siitä, että ehdotettavat
         muutokset todella parantavat turkiseläinten hyvinvointia,
         on oleellisen tärkeä muutoksia tehtäessä ja
         uusia vaatimuksia lainsäädännöllä asetettaessa.
         
      
      
      Ehdotusta uudeksi turkiseläinten suojelua koskevaksi
         asetukseksi laadittaessa on käytetty hyväksi edellä esitetyn
         mukaisesti vahvaa tieteellistä tietoa ja selvitetty muutosten
         toteuttamismahdollisuuksia ja vaikutuksia, kuten työryhmän
         toimeksiannossa edellytettiin. Niinpä asetusehdotuksessa
         esimerkiksi eläintilojen monipuolisuuden lisäämiseksi
         säädettäisiin, että useampia eläintiloja
         voidaan yhdistää monimuotoiseksi eläintilaksi
         vaaka- tai pystysuunnassa (kiipeilyhäkki). Muina esimerkkeinä eläinten
         hyvinvointia parantavista uusista esitettävistä vaatimuksista
         mainittakoon täysikasvuisen urospuolisen ketun tilan pinta-alan
         lisääminen 0,8 neliömetristä 1,2
         neliömetriin. Lisäksi ketuille esitetään
         eläintilaan turvallista vetäytymispaikkaa, joka
         ei saa vaikuttaa haitallisesti eläinten terveyteen tai
         hyvinvointiin eikä estää eläinten
         tottumista käsittelyyn ja ihmisen läheisyyteen.
         Minkeille ehdotetaan eläintilaan asennettavaksi makuuhyllyä tai makuuputkea,
         joka monipuolistaa minkin elinympäristöä ja
         toimii eläintä myös kiipeilyyn ja leikkiin
         aktivoivana varusteena. Asetusehdotus sisältää lisäksi
         useita muita eläimille tarjottavia virikkeitä ja
         virikemateriaaleja koskevia uusia vaatimuksia.
      
      
      Asetusehdotusta laadittaessa on selvitetty ja käsitelty
         asiakohdasta riippuen myös muiden Pohjoismaiden turkiseläinten
         pitoa koskevaa lainsäädäntöä.
         Esimerkiksi minkeille esitetään nyt asetukseen
         mahdollisuutta pitää emoa yhdessä yhden
         urospuolisen nuoren eläimen, joka on alun perin emon oma
         pentu, kanssa samassa häkissä. Tälle
         on selkeä sekä tieteellinen että käytännön
         kautta tullut hyvinvointiperuste. Eläin on toiselle eläimelle
         paras virike ja yhdessä eläminen antaa mahdollisuuden
         muun muassa monipuoliseen leikkikäyttäytymiseen.
         Vastaavanlainen mahdollisuus emon ja oman nuoren uroksen yhdessä pitoon
         on myös Norjan lainsäädännössä. 
      
      
      Maa- ja metsätalousministeriössä on
         parhaillaan menossa uuden eläinsuojelulain valmistelu. Lain
         valmistelun yhteydessä selvitetään tarvetta ja
         mahdollisuuksia tiettyjen eläinlajien käytön rajoittamiseen
         joissakin toiminnoissa. Tässä yhteydessä on
         ehkä eniten ollut esillä niin sanottujen positiivilistojen
         tai negatiivilistojen laatiminen. Turkiseläinten eläinlajikohtaista
         käyttämisen rajoittamista turkistarhauksessa ei
         käsitellä asetusehdotuksessa, vaan asia tulee
         esille eläinsuojelulain kokonaisuudistuksen yhteydessä. 
      
      
      Turkiseläinten hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä käsiteltäessä ja
         uutta lainsäädäntöä valmisteltaessa
         työ tehdään aina siten, että käytetään
         hyväksi turkiseläinten hyvinvointia tutkivilta
         tieteentekijöiltä ja muilta alan asiantuntijoilta saatavaa
         tietoa. Heidän osaamisensa on perusehto sille, että valmistelutyössä on
         käytettävissä monipuolinen ja vankka
         tietopohja, jolle uutta ehdotusta voidaan rakentaa. Eläinsuojelu
         on Suomessa hyvällä pohjoismaisella ja eurooppalaisella
         tasolla. Asetusehdotus turkiseläinten suojelusta ei sisällä huononnuksia
         nykyiseen asetukseen verrattuna, mutta se sisältää lukuisia
         eläinten hyvinvointia parantavia uusia vaatimuksia, kuten edellä on
         esimerkkeinä esitetty. Uuteen turkiseläinten
         suojelua koskevaan asetukseen esitetyt muutokset aiheuttavat elinkeinolle
         noin 90 miljoonan euron kustannukset eli taloudelliset vaikutukset
         ovat tuottajille varsin merkittävät.
      
      
      Olen tavannut eläinsuojelujärjestöjä ja
         olen tulevaisuudessakin valmis järjestöjä tapaamaan.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 2 päivänä huhtikuuta
            2015
         
         
         Maa- ja metsätalousministeri  Petteri Orpo
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 1237/2014 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Satu Haapanen /gröna:
         
         
Vilka åtgärder ämnar ministern
            vidta för att den nya förordningen om pälsdjursuppfödning
            ska förbättra djurens förhållanden
            och inte försämra dem, 
         
         
         är ministern redo att förbättra
            djurens förhållanden, till exempel genom att öka våningsburarna
            för mink och lyorna för rävar, att möjliggöra
            tillgång till större utrymmen för avelsdjuren
            efter pälsningssäsongen, att förbjuda
            uppfödning av de ovanligaste pälsdjuren  vilkas
            beteende inte är välkänt, att förstora
            rävburar osv. på samma sätt som i de övriga
            nordiska länderna och 
         
         
         är ministern redo att diskutera sätt att förbättra
            pälsdjurens förhållanden med djurskyddsexperter
            så att nivån på djurskyddet i Finland
            till den delen inte blir sämre och släpar efter
            nivån i de mer framstegsvänliga länderna?
         
         
       
      
      
      
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      Jord- och skogsbruksministeriet har den 15 mars 2013 tillsatt
         en arbetsgrupp för pälsdjurens välbefinnande
         vars uppgift det var att bereda en reform av statsrådets
         förordning om skydd av pälsdjur (1084/2011).
         Arbetsgruppens uppgift var att kartlägga behovet av att ändra
         den nuvarande förordningen på basis av vetenskaplig
         forskning om pälsdjurens välfärd och
         utreda möjligheterna att genomföra eventuella
         förändringar och undersöka deras verkningar
         samt att bereda ett förslag till krav på djurskydd
         vid pälsdjurshållning. Arbetsgruppen tillsattes
         för mandatperioden 15.3.2013—31.12.2014. När
         arbetsgruppens mandatperiod var slut fortsattes beredningen av förordningen
         som tjänsteärende vid ministeriet. 
      
      
      Arbetsgruppen hade tillgång till två redogörelser
         om vetenskaplig forskning som gäller pälsdjurs
         välbefinnande. Leena Aholas rapport, "Kasvatettujen
         turkiseläinten hyvinvoinnista" ("Om pälsdjurs
         välfärd på farmer", på finska), 157
         sidor, Kuopio universitet 2007, innehåller forskningsresultat
         om pälsdjurs välfärd i koncentrerad form
         fram till 2007. Nora Mäntysaaris rapport "Selvitys
         turkiseläinten hyvinvointia koskevista tutkimuksista vuosilta
         2007—2013" ("Redogörelse för
         forskning om pälsdjurs välfärd 2007—2013",
         på finska) 51 sidor, Östra Finlands universitet
         2014, innehåller motsvarande forskningsresultat i koncentrerad
         form från 2007 till 2013. Arbetsgruppens mål var
         att förbättra pälsdjurens välbefinnande
         inom ramen för den nuvarande djurskyddslagen (247/1996)
         med stöd av kunskap som är gedigen, hållbar
         och i tillräcklig grad vetenskapligt underbyggd. Tillräckligt starka
         bevis på att de ändringar som föreslås verkligen
         förbättrar pälsdjurens välfärd är
         av väsentlig vikt när ändringar görs
         och nya krav ställs genom lagstiftningen. 
      
      
      När förslaget till ny förordning
         om skydd av pälsdjur har utarbetats har man enligt det
         som anförts ovan utnyttjat stabil vetenskaplig information
         och utrett möjligheterna att förverkliga ändringarna
         och konsekvenserna av dem såsom det förutsattes
         i arbetsgruppens uppdrag. Så ska det i förslaget
         till förordning för att öka till exempel mångsidigheten
         i djurutrymmena föreskrivas att flera djurutrymmen kan
         sättas ihop till ett mångsidigt djurutrymme i
         vågrät eller lodrät riktning (klätterbur).
         Som ett annat exempel på nya krav som föreslås
         för att förbättra djurvälfärden
         kan nämnas att ytan på utrymmet för en
         fullvuxen räv av hankön ökas från
         0,8 kvadratmeter till 1,2 kvadratmeter. Dessutom föreslås
         det för rävar att djurutrymmet ska ha en trygg
         plats där djuren kan dra sig undan och som inte får
         inverka skadligt på deras hälsa eller välbefinnande
         eller förhindra att de vänjer sig vid hantering
         och närheten till människor. För minkar
         föreslås det att djurutrymmet ska förses
         med ligghyllor eller liggrör som gör minkarnas
         livsmiljö mångsidigare och som även fungerar
         som utrustning som aktiverar till klättring och lek. Förslaget
         innehåller dessutom många andra nya krav som gäller
         stimulans och inspirationsmaterial som djuren ska erbjudas. 
      
      
      Vid beredningen av förslaget till förordning har
         man beroende på frågan utrett och behandlat lagstiftningen
         om pälsdjurshållning även i de andra
         nordiska länderna. För minkar föreslås
         det till exempel nu i förordningen en möjlighet
         att hålla en hona i samma bur som ett ungt djur av hankön som
         ursprungligen är honans egen valp. För det finns
         det en klar grund för välfärden såväl
         vetenskapligt som genom praktisk erfarenhet. Ett djur är
         den bästa stimulansen för ett annat djur och livet
         tillsammans ger bland annat en möjlighet till mångsidigt
         lekbeteende. Motsvarande möjlighet att hålla en
         hona tillsammans med en egen ung hane finns också i den
         norska lagstiftningen.
      
      
      Vid jord- och skogsbruksministeriet är en ny djurskyddslag
         för närvarande under beredning. I samband med
         det utreds behovet av och möjligheterna till att begränsa
         användningen av vissa djurarter i en del funktioner. I
         det sammanhanget har det kanske mest varit fråga om att
         utarbeta så kallade positivlistor eller negativlistor.
         En djurartsspecifik begränsning av bruket av pälsdjur inom
         pälsdjursuppfödningen behandlas inte i förslaget
         till förordning. Ärendet kommer upp i samband
         med totalrevideringen av djurskyddslagen. 
      
      
      När frågor om pälsdjurs välfärd
         behandlas och ny lagstiftning bereds arbetar man alltid utgående
         från information som fås av forskare som undersöker
         pälsdjurs välfärd och av andra experter
         i branschen. Deras kunnande är ett grundvillkor för
         att det i arbetet med beredningen finns tillgång till ett
         mångsidigt och gediget kunskapsunderlag som det nya förslaget
         kan bygga på. Djurskyddet i Finland ligger på en
         god nordisk och europeisk nivå. Förslaget till
         förordning om skydd av pälsdjur innehåller
         inga försämringar jämfört med
         den nuvarande förordningen. Den innehåller många
         nya krav som förbättrar djurens välbefinnande
         såsom det som ovan anförs som exempel. De ändringar
         som föreslås i den nya förordningen om
         skydd av pälsdjur ger näringsgrenen kostnader
         på cirka 90 miljoner euro. De ekonomiska konsekvenserna är
         alltså rätt avsevärda för producenterna.
      
      
      Jag har varit i kontakt med djurskyddsorganisationer och är
         beredd till det även i framtiden.
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 2 april 2015
         
         Jord- och skogsbruksminister Petteri Orpo