KIRJALLINEN KYSYMYS 156/2013 vp
KK 156/2013 vp - Eero Suutari /kok
Tarkistettu versio 2.0
Turvetuotannon lupasuman purkaminen
Eduskunnan puhemiehelle
Viimeisimmän tehdyn selvityksen mukaan kotimainen
turve korvataan nyt vastoin hallitusohjelman kirjausta kivihiilellä sekä muulla
tuontienergialla. Myös vuoden 2013 alusta laskenut metsähakkeen
sähköntuotantotuki on käytännössä ohjannut
tuotantolaitoksia edullisemman kivihiilen käyttöön.
Tämä kehitys uhkaa jo lyhyellä aikavälillä tuhansien
suomalaisten työpaikkoja, luo painetta lämmön
kuluttajahintojen nousuun ja heikentää entisestään
energiaomavaraisuuttamme sekä vaikuttaa noin 100 miljoonalla
eurolla Suomen vaihtotaseeseen. Tässä paineessa
ei ole syntynytkään timantteja.
Jotta kivihiilen käyttöä merkittävänä energiantuotannon
polttoaineena voidaan vähentää, tarkoittaa
se sitä, että meidän pitää varmistaa
kysyntään nähden riittävä turvetuotanto.
Viimeisten vuosien aikana turvetuotantoalaa on kuitenkin poistunut
käytöstä noin 3 000 hehtaarin
vuosivauhdilla, mutta uutta luvitettua alaa ei ole saatu takaisin
kuin 1 000 hehtaaria. Vanhat matalat suot ovat puolestaan
säälle herkkiä — jos on sateinen
kesä, jää turvesato näiltä soilta
laihaksi. Turvetuotantoalan näkökulmasta tilanne
on kestämätön, ja pitkittyessään
se vaikuttaa myös turpeen kilpailukykyyn kotimaisena energianlähteenä.
Tehdyn selvityksen mukaan kivihiili ja muu tuontienergia korvaavat
nyt siten yhteensä 85 prosenttia lupasumasta johtuvasta
turvepulasta. Lupakäsittelyä odottavat hakemukset
seisovat odottamassa käsittelyä paikallisissa
ELY-keskuksissa. Uudet luvat sekä uusilla suoalueilla aloitettavat
turpeenotot voivat myös vaatia maakunnan liitoilta muutoksia
maakuntakaavoihin. Ylipäätään
tuotantoprosessin käynnistäminen luvan saamisen
jälkeenkin kestää tyypillisesti vähintään
4—5 vuotta.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Mitä ympäristöministeriö aikoo
tehdä, jotta turvetuotannon lupasuma saadaan nopeasti purettua
ja jotta turvetuotantoalan luvituskysymyksistä johtuvat
seurannaisvaikutukset eivät hidasta Suomen jo muutenkin
hidasta talouskasvua?
Helsingissä 6 päivänä maaliskuuta
2013
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Eero Suutarin /kok näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 156/2013 vp:
Mitä ympäristöministeriö aikoo
tehdä, jotta turvetuotannon lupasuma saadaan nopeasti purettua
ja jotta turvetuotantoalan luvituskysymyksistä johtuvat
seurannaisvaikutukset eivät hidasta Suomen jo muutenkin
hidasta talouskasvua?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Kysymyksessä viitataan turpeen korvautumiseen kivihiilellä ja
katsotaan, että turvepula johtuu ympäristölupien
käsittelyajoista.
Ympäristölupien käsittelyajat eivät
kuitenkaan ole turvepulan ensisijainen aiheuttaja. Vuotuiset tuotantomäärät
vaihtelevat voimakkaasti tuotantokauden sääolosuhteiden
mukaan. Vuoden 2012 tuotantomäärät jäivät
alhaisiksi ennen kaikkea sateisen kesän takia. Alhainen
tuotantomäärä vaikuttaa myös
turpeen kulutukseen sen vuoksi, että varastomäärät
ovat suhteellisen pieniä. On myös huomioitava,
että turvetuotannolla on aina merkittäviä ympäristölle
haitallisia vaikutuksia vesistö- ja ilmastopäästöjen
sekä luonnon monimuotoisuuden heikkenemisen takia. Turvetuotannon
luvitus edellyttää aina tapauskohtaista ja vakaata
harkintaa.
Turvepulatilanteessa turve korvautuu muilla polttoaineilla ja
sähkön tuonnilla. Olemassa olevissa kattiloissa
turve korvautuu sekä kivihiilellä että puulla.
Kivihiileen siirtyminen on mahdollista vain, koska niin kivihiilen
maailmanmarkkinahinta kuin kasvihuonekaasupäästöjenkin
hinta EU:n päästökaupassa ovat tällä hetkellä hyvin
alhaisia. Turpeen lisäksi myös maakaasua korvataan
tämän takia kivihiilellä. Jotta suunta
saataisiin käännettyä, tarvitaan paljon
korkeampia päästöoikeuksien hintoja kuin
tänä päivänä. EU:ssa
keskustellaan parhaillaan siitä, millä tavoin
tämä valuvika korjataan ja päästökaupan ohjausvaikutusta
voidaan tehostaa.
Valtioneuvoston eduskunnalle antamassa selonteossa kansallisesta
energia- ja ilmastostrategiasta linjataan, että turpeen
energiakäyttöä vähennetään
suunnitelmallisesti siten, ettei se korvaudu kivihiilellä.
Hallitus asettaa tavoitteeksi, että turpeen energiakäyttö vähenee
kolmanneksella viime vuosien keskimääräisestä tasosta
(23 TWh) vuoteen 2025 mennessä. Strategiassa katsotaan
myös, että seuraavien 10—20 vuoden aikana,
kun nykyistä voimalaitoskantaa on käytössä,
turvetta tarvitaan lämmityskaudella vähintään
11—13 TWh, koska se ei ole korvattavissa esimerkiksi metsähakkeella
tai muulla uusiutuvalla polttoaineella. Lisäksi linjataan,
että on turvattava kohtuullinen noin 6—8 TWh:n
ylivuotinen turvevarasto sääriskien tasaamiseksi.
Edelleen strategiassa todetaan, että vuoden 2025 jälkeen
turpeen energiakäyttöä on teknisesti
mahdollista edelleen vähentää laitoskannan
uusiutuessa ja teknisten korjausten myötä. Samalla on
huomioitava vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuus ja mitoitettava
ohjaustoimet siten, ettei turve korvaudu fossiilisilla polttoaineilla
eikä kaukolämmön hinta kohtuuttomasti
nouse.
Turvetuotanto tulee kohdentaa valtioneuvoston soiden ja turvemaiden
kestävästä ja vastuullisesta käytöstä tehdyn
periaatepäätöksen mukaisesti. Soiden
luonnontilaisuusasteikkoa sovelletaan ensisijaisesti niille soille,
jotka hankitaan turvetuotantoon valtioneuvoston periaatepäätöksen
antamisen jälkeen. Hallitus pyrkii kuitenkin ohjaamaan
uuden turvetuotannon luonnontilaisuusluokkiin 0—2 kuuluville
soille (0—1 luokan soille pääsääntöisesti;
luokan 2 soille silloin, kun suon yleinen luonnonarvo on seutukunnan
ojitusasteen perusteella keskimääräistä alhaisempi eikä kohteella
ole merkittäviä erityisiä luonnonarvoja)
ja edistämään näiden soiden
lupakäsittelyn sujuvuutta.
Ympäristöluvituksen osalta lähtökohtana
on, että ympäristön pilaantumisen vaaraa
aiheuttavaan toimintaan on oltava ympäristönsuojelulain (86/2000,
28 §) mukainen ympäristölupa.
Tuotantoalaltaan yli 10 hehtaarin turvetuotanto ja siihen liittyvä ojitus
on säädetty ympäristönsuojeluasetuksessa
(169/2000) aina luvanvaraiseksi, mutta myös tätä pienemmältä turvetuotantohankkeelta
voidaan sen vesistövaikutusten perusteella edellyttää lupaa.
Ympäristöluvan myöntämisen edellytyksenä on,
ettei toiminnasta, asetettavat lupamääräykset
ja toiminnan sijoituspaikka huomioon ottaen, aiheudu yksinään
tai yhdessä muiden toimintojen kanssa terveyshaittaa, merkittävää muuta
ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa taikka
muuta ympäristönsuojelulain 42 §:ssä säädettyä kiellettyä seurausta.
Valtion ympäristölupaviranomaisena toimivat
aluehallintovirastot, jotka kuuluvat valtiovarainministeriön
hallinnonalaan. Ympäristöluvan noudattamista valvoo
ensisijaisesti ELY-keskuksen ympäristö ja luonnonvarat
-vastuualue. Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
valvoo paikallisesti ympäristönsuojelulain noudattamista.
Ympäristöministeriö vastaa aluehallintovirastojen
ympäristölupavastuualueiden toiminnallisesta ohjauksesta.
Ympäristöministeriö ei voi ottaa käsiteltäväkseen
itsenäiselle lupaviranomaiselle kuuluvaa lupaharkintaa
eikä ohjeistaa, miten viranomaisen tulee ratkaista käsittelyssä oleva
yksittäinen lupa-asia. Aluehallintovirasto toimii itsenäisenä lupaviranomaisena,
joka tekee päätöksensä oikeusharkinnan
nojalla. Tämä tarkoittaa, että toiminnan
täyttäessä laissa säädetyt luvan
myöntämisen edellytykset ympäristölupa myönnetään.
Vastaavasti lupa tulee jättää myöntämättä,
jos laissa säädetyt edellytykset eivät
täyty. Lupaa ei siis voi myöntää tai
evätä tarkoituksenmukaisuusharkinnan perusteella,
vaan harkinnan tulee perustua laissa säädettyihin
perusteisiin. Tämä on hankkeisiin ryhtyvien oikeusturvan
kannalta tärkeää.
Ympäristölupahakemusten käsittelyprosessi muodostuu
useasta eri vaiheesta. Prosessi käsittää mm.
lupaviranomaisen lupaharkinnan, joka sisältää lausuntovaiheen,
asianosaisille varattavan tilaisuuden muistutusten ja mielipiteiden esittämiseen
sekä luvan myöntämisen edellytysten tutkimisen
ja tarpeellisten lupamääräysten antamisen.
Ympäristölupahakemusten asianmukainen käsittely
on siis jo lähtökohtaisesti aikaa vievä prosessi,
ja ympäristölupaviranomainen voi kiirehtiä sitä rikkomatta
lakisääteisiä velvoitteitaan ja käsittelyn
laadun kärsimättä vain tiettyyn rajaan
saakka. Ympäristönsuojeluasetuksen 17 §:n
mukaisesti ympäristölupahakemus on kuitenkin käsiteltävä joutuisasti.
Turvetuotannon ympäristölupahakemuksen tekemiseksi
tarvitaan riittävät selvitykset ja taustatiedot
mm. toiminta-alueen ja vaikutusalueen luonnon tilasta. Luontoselvitykset
voidaan tehdä vain kesäaikana ja lajiryhmistä riippuen
niille tyypillisenä esiintymisajankohtana (esim. pesimälinnusto
selvitetään lintujen pesimäaikaan). Usein
hakemukset ovat näiltä osin puutteellisia, ja
selvityksiä voidaan joutua pyytämään
hakijalta useampaan kertaan. Jos turvetuotantoalueen pinta-ala on
yli 150 ha, hankkeeseen sovelletaan ympäristövaikutusten
arviointimenettelyä ennen ympäristölupakäsittelyä.
Viranomaisilla ja kansalaisilla on mahdollisuus osallistua arviointimenettelyyn.
Aluehallintovirastoissa oli vuoden 2012 lopussa vireillä yhteensä 1 650
lupa-asiaa, joista 238 eli 14,4 % koski turvetuotantoa.
Määrä vaihtelee alueilla suuresti, ja
esimerkiksi Etelä-Suomen aluehallintoviraston alueella
vireillä olevista lupa-asioista 2,9 % koski
turvetuotantoa, kun vastaava luku Pohjois-Suomen aluehallintovirastossa
oli 26,2 %.
Turvetuotannon ympäristölupien (130 kpl) keskimääräinen
käsittelyaika aluehallintovirastoissa vuonna 2012 oli noin
20 kk. Syinä pitkiin käsittelyaikoihin ovat aluehallintovirastojen
resurssien vähyyden lisäksi suuret hakemusmäärät eräillä alueilla,
puutteelliset hakemukset, tarvittavat selvitykset ja muutoksenhaku.
Turvetuotannon lupahakemuksista annetaan myös paljon muistutuksia.
Lisäksi turvetuotanto kiinnostaa kansalaisia ja johtaa
valituksiin sen aiheuttamien vesistö- ja luonnonarvohaittojen
vuoksi. Myös luvanhakijat valittavat usein tehdyistä lupapäätöksistä luonnonsuojeluun
ja vesistöpäästöjen vähentämiseen
liittyvien vaatimusten vuoksi. Luparuuhkia helpottaisikin myös
se, että alan toimijat ryhtyisivät vapaaehtoisesti
soveltamaan julkisuudessa ilmaisemiaan haitallisia ympäristövaikutuksia
vähentäviä ratkaisuja.
Aluehallintovirastojen toiminnan rahoitus tapahtuu valtiovarainministeriön
pääluokkaan kuuluvalta aluehallintoviraston toimintamenomomentilta.
ELY-keskusten toiminnan rahoitus tapahtuu työ- ja elinkeinoministeriön
pääluokkaan kuuluvalta elinkeino-, liikenne- ja
ympäristökeskusten toimintamenomomentilta. Valtion
aluehallinnon kokonaisuuden rahoituskehys on laskenut vuosien 2009
ja 2013 välisessä vertailussa 29,5 miljoonaa euroa
(9,9 % toimintamenojen kokonaisuudesta). Vastaavasti
henkilöstökulut — ja henkilöstön
määrä — on laskenut selvästi.
Aluehallintovirastojen resurssivajaus on tiedossa. Alkutalvesta
eduskunnalle annetussa ALKU-selonteossa on todettu riski, että tulevien vuosien
kehystason mahdollistamilla henkilöstöresursseilla
kumpikaan viranomainen ei jatkossa pysty hoitamaan tehtäviään
lainsäädännön edellyttämällä tavalla.
Tilanteeseen on kuitenkin jo reagoitu. Aluehallintovirastoille on
kohdennettu toimintaedellytysten turvaamiseen vuoden 2012 kolmannessa
lisätalousarviossa 1,5 miljoonaa euroa ja vuoden 2013 talousarviossa
1,725 miljoonaa euroa. ELY-keskuksille on kohdennettu toiminnan
turvaamiseen vuoden 2013 talousarviossa 2 miljoonaa euroa.
Toimintamenomäärärahojen tasoa on tästä huolimatta
tarpeen nostaa ja aluehallintoviranomaisille asetettuja säästötavoitteita
kohdentaa pidemmälle aikavälille. Hallituksen
kehyspäätöksen yhteydessä ELY-keskusten
lähivuosien säästötavoitteita
lievennettiin lisäämällä vuoden
2014 toimintamenomäärärahaa 5,6 miljoonalla
eurolla ja vuoden 2015 määrärahaa 9,1
miljoonalla eurolla.
Pitkään vireillä olleiden lupa-asioiden
ratkaisemiseksi vuosina 2012—2013 on kohdennettu lisäresursseja
kahdelle aluehallintovirastolle YM:n ja VM:n toimesta. Etelä-Suomen
aluehallintovirastolle osoitettiin 5 htv ja Länsi- ja Sisä-Suomen
aluehallintovirastolle 4 htv ennen vuotta 2010 vireille tulleiden
lupa-asioiden ratkaisemiseksi. Niitä oli projektin alkaessa
yhteensä 158, joista turvetuotantoa koskevia oli 15 kpl. Projekti
on edennyt hyvin, ja näillä näkymin kaikki
ennen vuotta 2010 vireille tulleet asiat saadaan ratkaistua vuoden
2013 loppuun mennessä.
Ympäristöministeriössä on
valmisteilla turvetuotannon ympäristönsuojeluohje,
joka on päivitetty versio vuonna 2008 annetusta samannimisestä oppaasta.
Ohjeen tarkoituksena on mm. antaa ohjeita luvanhakijalle hyvän
hakemuksen tekemiseen, yhtenäistää eri
alueiden lupakäytäntöjä ja täten
myös lyhentää lupakäsittelyä aluehallintoviranomaisessa.
Ohje valmistuu kesään 2013 mennessä.
Hyvin laaditulla ympäristölupahakemuksella, oikean
paikan valinnalla ja suunnitelmallisuudella voi myös hakija
itse vaikuttaa hakemuksen käsittelyaikaan. Varmistamalla,
että toimintaa ei yritetä sijoittaa merkittäviä luonnonarvoja
sisältävään paikkaan ja että ympäristönäkökohdat
on täysimääräisesti huomioitu
alusta alkaen, toiminnanharjoittajalla on mahdollisuus vaikuttaa
käsittelyn joutuisuuteen.
Ympäristölupa on turvetuotannon ympäristö- ja
vesistövaikutuksien hallinnan keskeisin lainsäädännöllinen
instrumentti. Turvetuotantoalueilta esimerkiksi huuhtoutuu
vesistöihin kiintoaineita, ravinteita, humusta ja rautaa,
joilla voi etenkin alueellisesti olla selvästi heikentäviä vaikutuksia
alueen vesistöjen tilaan. Turvetuotanto on merkittävä kuormittaja
erityisesti alueilla, joilla turvetuotannon osuus valuma-alueen
pinta-alasta on suuri. Tällöin samalle vesistöalueelle kohdistuu
usein kuormitusta useammalta turvetuotantoalueelta. Vesistövaikutukset
ovatkin kiinnittäneet kansalaisten, kesämökkiläisten
ja virkistyskalastajien huomion. Ympäristölupaprosessissa
pystytään haitallisia vesistövaikutuksia
vähentämään huomioimalla koko
valuma-alueelta syntyvien vesistövaikutuksien
kokonaisuus ja edellytykset saavuttaa kaikkien vesistöjen
hyvä tila vuoteen 2015 mennessä vesipuitedirektiivin
mukaisesti. Huolellinen lupaprosessi on edellytys turvetuotannon
ympäristö- ja vesistövaikutuksien hallinnalle.
Ympäristöministeriö valmistelee myös
ympäristölupien valvonnan maksullisuuden uudistamista
ja arvioi joidenkin toimintojen lupa-asioiden käsittelyn
siirtoa valtion ympäristölupaviranomaiselta kunnan
ympäristönsuojeluviranomaiselle tavoitteena yleisesti
tehostaa ympäristölupakäsittelyä.
Helsingissä 13 päivänä toukokuuta
2013
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 156/2013 rd undertecknat
av riksdagsledamot Eero Suutari /saml:
Vad tänker miljöministeriet göra
för att snabbt få anhopningen av ansökningar om
tillstånd för torvproduktion behandlade och för
att följdverkningarna av tillståndsfrågorna
för torvbranschen inte ska bromsa upp Finlands redan nu långsamma
ekonomiska tillväxt?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
I spörsmålet hänvisas till att torv
skulle ersättas med stenkol, och man anser att torvbristen
beror på miljötillståndens behandlingstider.
Miljötillståndens behandlingstider är ändå inte den
primära orsaken till torvbristen. De årliga produktionsmängderna
varierar kraftigt beroende på produktionsperiodens väder. År
2012 blev produktionsmängderna små framför
allt på grund av den regniga sommaren. De små produktionsmängderna
påverkar också torvkonsumtionen på grund
av att lagren är förhållandevis små.
Det bör även observeras att torvproduktion alltid
har betydande skadliga effekter på miljön på grund
av utsläpp till vatten och klimatutsläpp samt
försämring av den biologiska mångfalden.
Beviljande av tillstånd för torvproduktion förutsätter
alltiden noggrann bedömning fall för fall.
I en situation med torvbrist ersätts torven med andra
bränslen och import av el. Torv kan i de befintliga pannorna
ersättas med både stenkol och trä. En övergång
till stenkol är möjlig endast eftersom både
världsmarknadspriset på stenkol och priset på utsläpp
av växthusgaser i EU:s utsläppshandel för
tillfället är mycket låga. Förutom
torv ersätts därför också naturgas
med stenkol. För att trenden ska kunna brytas borde priset
på utsläppsrättigheter vara mycket högre än
i dag. I EU diskuteras för närvarande hur felet
kunde korrigeras och utsläppshandelns styreffekt effektiviseras.
En av riktlinjerna i statsrådets redogörelse
till riksdagen om en nationell energi- och klimatstrategi är
att användningen av torv för energiproduktion
systematiskt ska minskas så att den inte ersätts
med stenkol. Regeringen har som mål att energianvändningen
av torv fram till år 2025 ska minska med en tredjedel från
de senaste årens genomsnittliga nivå (23 TWh).
Enligt strategin beräknas också att under de närmaste
10—20 åren när den nuvarande kraftverksparken är
i drift motsvarar behovet av torv under uppvärmningsperioden
minst 11—13 TWh, eftersom den inte kan ersättas
t.ex. genom skogsflis eller andra förnybara bränslen.
I syfte att utjämna de risker som är förenade
med vädret bör dessutom ett torvlager av rimlig
storlek motsvarande ca 6—8 TWh tryggas.
I strategin konstateras vidare att det efter år 2025 är
tekniskt möjligt att ytterligare minska användningen
av torv vid energiproduktionen när nya anläggningar
tas i bruk och tekniska reparationer görs på befintliga
anläggningar. Samtidigt bör tillgången
på alternativa bränslen beaktas och styrmedlen
bör dimensioneras så att torv inte ersätts
med fossila bränslen och att priset på fjärrvärme
inte höjs orimligt.
Torvutvinningen ska inriktas i enlighet med statsrådets
principbeslut om hållbart och ansvarsfullt nyttjande och
skydd av myr- och torvmarker. Naturtillståndsskalan för
myrarna tillämpas i första hand på sådana
myrar som skaffas med tanke på torvutvinning efter det
att statsrådets principbeslut utfärdades. Regeringen
har dock som mål att styra den kommande torvutvinningen
till myrar med klassificeringen 0—2 på naturtillståndsskalan
(i första hand till myrar av klass 0—1; till myrar
i klass 2 om myrens generella naturvärde bedömt
enligt graden av dikning i regionen är lägre än
i genomsnitt och myren saknar betydande särskilda naturvärden)
och främja en snabb behandling av tillståndsansökningar
för dessa myrar.
När det gäller beviljande av miljötillstånd är utgångspunkten
att det krävs miljötillstånd enligt 28 § i
miljöskyddslagen (86/2000) för verksamhet
som medför risk för förorening av miljön.
Enligt miljöskyddsförordningen (169/2000) krävs
miljötillstånd alltid för torvutvinning
och därtill anknuten dikning om produktionsområdet är
större än 10 hektar, men tillstånd kan
krävas också för mindre torvutvinningsprojekt
på grund av deras inverkan på vattendragen. För
att miljötillstånd ska kunna beviljas krävs
det att verksamheten, med beaktande av tillståndsvillkoren och
verksamhetens placering, inte i sig eller tillsammans med andra
verksamheter medför olägenhet för hälsan,
annan betydande förorening av miljön eller risk
för sådan eller medför någon
annan påföljd som är förbjuden
enligt 42 § i miljöskyddslagen.
Som statlig miljötillståndsmyndighet verkar regionförvaltningsverken,
som hör till finansministeriets förvaltningsområde. Övervakningen
av att miljötillståndet efterlevs sköts
i första hand av NTM-centralens ansvarsområde
för miljön och naturresurserna. Den kommunala
miljövårdsmyndigheten övervakar på lokal
nivå att miljöskyddslagen efterlevs.
Miljöministeriet ansvarar för styrningen
av regionförvaltningsverkens verksamhet inom ansvarsområdet
för miljötillstånden.Miljöministeriet
kan inte ta över behandlingen av sådan tillståndsprövning
som hör till ansvarsområdet för en självständig
tillståndsmyndighet. Ministeriet kan inte heller anvisa
vilka beslut myndigheten ska fatta vid behandlingen av enskilda
tillståndsfrågor. Regionförvaltningsverket är
en självständig tillståndsmyndighet som
fattar beslut på basis av rättsprövning.
Det innebär att miljötillstånd beviljas
om en verksamhet uppfyller de förutsättningar
för beviljande av tillstånd som är fastställda
i lagen. På motsvarande sätt ska tillstånd
inte beviljas om villkoren enligt lagen inte uppfylls. Tillstånd
kan alltså inte beviljas eller avslås på basis
av ändamålsenlighetsprövning, utan prövningen
bör grunda sig på i lagen föreskrivna
grunder. Detta är viktigt med tanke på rättsskyddet
för de verksamhetsutövare som vill starta ett
projekt.
Behandlingsprocessen för miljötillståndsansökningar
består av flera olika skeden. Processen innehåller
bland annat en tillståndsprövning, där ett
remissförfarande ingår, beredande av tillfälle för
sakägarna att framföra anmärkningar och åsikter
samt en undersökning av förutsättningarna
för beviljande av tillstånd och givandet av nödvändiga
tillståndsbestämmelser. En korrekt behandling
av miljötillståndsansökningar är
alltså redan i sig en tidskrävande process, som
miljötillståndsmyndigheten utan att bryta mot
sina föreskrivna skyldigheter kan påskynda bara
till en viss gräns utan att kvaliteten blir lidande. Enligt
17 § i miljöskyddsförordningen
ska tillståndsansökan ändå behandlas
snabbt.
För en miljötillståndsansökan
som gäller torvutvinning behövs tillräckliga
utredningar och bakgrundsuppgifter bl.a. om naturens tillstånd
i verksamhetsområdet och det område som påverkas
av verksamheten. Naturutredningarna kan göras endast under
sommaren och, beroende av artgrupperna, vid deras typiska förekomsttider (t.ex.
utreds förekomsten av häckningsbestånd under
fåglarnas häckningstid). Ansökningarna är ofta
bristfälliga till dessa delar, och man kan bli tvungen
att begära utredningar av de sökande upprepade
gånger. För torvproduktionsområden på över
150 hektar ska en miljökonsekvensbedömning göras
som stöd för tillståndsförfarandet.
Myndigheterna och medborgarna har möjlighet att delta i
bedömningsförfarandet.
I slutet av år 2012 var sammanlagt 1 650
tillståndsärenden anhängiga vid regionförvaltningsverken,
av vilka 238 eller 14,4 procent gällde torvutvinning. Antalet
ansökningar i olika områden varierar mycket, och
t.ex. av de tillståndsärenden som gällde
området för Regionförvaltningsverket
i Södra Finland gällde 2,9 procent torvutvinning
medan motsvarande siffra i Regionförvaltningsverket i Norra
Finland var 26,2 procent.
Den genomsnittliga behandlingstiden för miljötillstånd
för torvutvinning (130 st.) vid regionförvaltningsverken
var ca 20 månader år 2012. Orsaker till de långa
behandlingstiderna är förutom regionförvaltningsverkens
knappa resurser det stora antalet ansökningar i vissa områden, bristfälliga
ansökningar, nödvändiga utredningar samt
besvärsförfarande. Det kommer också in många
anmärkningar mot tillståndsansökningar som
gäller torvproduktion. Dessutom intresserar sig medborgarna
för torvproduktionen, som föranleder klagomål
på grund av de olägenheter för vattendrag
och naturvärden som den orsakar. Även tillståndssökande överklagar
ofta tillståndsbeslutenpå grund av krav som gäller
naturvård och minskande av utsläpp till vatten.
Anhopningen av tillståndsansökningar skulle även lindras
om aktörerna inom branschen frivilligt skulle börja
tillämpa de lösningar som minskar skadliga miljöeffekter
som de har nämnt i offentligheten.
Regionförvaltningsverkens verksamhet finansieras ur
regionförvaltningsverkets omkostnadsmoment som ingår
i finansministeriets huvudtitel. Finansieringen av NTM-centralernas verksamhet
sker ur omkostnadsmomentet för närings-, trafik-
och miljöcentralerna, som ingår i arbets- och
näringsministeriets huvudtitel. Den totala finansieringsramen
för statens regionförvaltning har från år
2009 till år 2013 minskat med 29,5 miljoner euro (9,9 procent
av de totala omkostnaderna). Personalomkostnaderna — och personalantalet — har
på motsvarande sätt minskat betydligt.
Man är medveten om resursbristen inom regionförvaltningsverken.
I den redogörelse om regionförvaltningsreformens
konsekvenser (ALKU) som lämnades till riksdagen i början
av vintern konstateras att det finns en risk för att ingendera av
myndigheterna med de personalresurser som möjliggörs
av ramnivån för kommande år i fortsättningen
kan sköta sina uppgifter på det sätt som
krävs i lagstiftningen. Man har dock redan reagerat på situationen.
Regionförvaltningsverken har för tryggande av
verksamhetsbetingelserna i den tredje tilläggsbudgeten
för 2012 anvisats 1,5 miljoner euro och i 2013 års
budget 1,725 miljoner euro. NTM-centralerna har i 2013 års budget
anvisats 2 miljoner euro för tryggande av verksamheten.
Nivån på omkostnadsanslagen måste trots
detta höjas och sparmålen för regionförvaltningsmyndigheterna
spridas över en längre period. I samband med regeringens
rambeslut lindrades NTM-centralernas sparmål för
de närmaste åren genom att höja omkostnadsanslagen för år
2014 med 5,6 miljoner euro och 2015 års anslag med 9,1
miljoner euro.
Miljöministeriet och finansministeriet har för åren
2012—2013 anvisat två regionförvaltningsverk
tilläggsresurser för slutförande av tillståndsärenden
som länge varit anhängiga. Regionförvaltningsverket
i Södra Finland anvisades 5 årsverken och Regionförvaltningsverket
i Västra och Inre Finland 4 årsverken för
slutförande av tillståndsärenden som
anhängiggjorts före år 2010. I början
av projektet fanns det sammanlagt 158 sådana ärenden,
av vilka 15 gällde torvproduktion. Projektet har framskridit
bra, och som det nu ser ut kommer alla ärenden som anhängiggjorts
före år 2010 att kunna slutföras inom år 2013.
Miljöministeriet håller på att utarbeta
en anvisning om miljöskyddet vid torvproduktion, som är
en uppdaterad version av en guide med samma titel som utgavs år
2008. Syftet med anvisningen är bl.a. att ge råd åt
dem som söker tillstånd om hur en bra ansökan
upprättas, förenhetliga praxisen i olika områden
och härigenom också förkorta tillståndsbehandlingen
hos regionförvaltningsmyndigheten. Anvisningen ska vara klar
före sommaren 2013. Med en välgjord miljötillståndsansökan,
genom att välja rätt plats och handla systematiskt
kan också sökanden själv påverka
behandlingstiden för sin ansökan. Verksamhetsutövaren
kan verka för en snabb behandling genom att inte försöka
placera verksamheten på en plats med betydande naturvärden
och genom att beakta miljösynpunkterna fullt ut från första
början.
Miljötillståndet är det centrala
legala instrumentet för kontroll av miljökonsekvenser
och påverkan på vattendrag. Från områden
för torvutvinning sköljs till vattendragen till
exempel fasta partiklar, näringsämnen, humus och
järn, som i synnerhet regionalt kan ha uppenbart negativa verkningar
på vattendragen i området. Torvutvinningen utgör
en betydande belastning särskilt på områden
där torvutvinningen upptar en stor andel av avrinningsområdets
yta. Då belastas samma vattenområde ofta från
flera områden för torvutvinning. Medborgare, stugägare
och fritidsfiskare har uppmärksammat påverkan
på vattendragen. Genom miljötillståndsprocessen
kan de skadliga effekterna på vattendragen minskas, när
man beaktar helheten av den påverkan på vattenområdet
som uppkommer inom hela avrinningsområdet och förutsättningarna
att uppnå en god vattenstatus i alla vattendrag fram till år 2015
i enlighet med ramdirektivet för vatten. En noggrann tillståndsprocess är
en förutsättning för kontroll av miljökonsekvenser
och påverkan på vattendrag.
Miljöministeriet bereder även en reform av den
avgiftsbelagda tillsynen över miljötillstånd och överväger
en överföring av behandlingen av vissa tillståndsärenden
från statens miljötillståndsmyndighet
till den kommunala miljövårdsmyndigheten i syfte
att generellt effektivisera behandlingen av miljötillståndsärenden.
Helsingfors den 13 maj 2013
Miljöminister Ville Niinistö