KIRJALLINEN KYSYMYS 183/2014 vp
KK 183/2014 vp - Merja Mäkisalo-Ropponen /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Energianuuskan myyntikielto alle 18-vuotiaille
Eduskunnan puhemiehelle
Energianuuska on nikotiiniton tupakkajäljitelmä,
joka muistuttaa nuuskaa. Se sisältää piristäviä ainesosia
kuten vihreää teetä ja kofeiinia sekä ginsengiä.
Energianuuskaa voi ostaa kaupoista ja kioskeista vapaasti eikä tuotteen
ostamiselle ole ikärajoja. Sen mainonta on kuitenkin kielletty
tupakkalailla, koska energianuuskaa voidaan pitää tupakan
vastikkeena.
Energianuuskasta on tullut lasten ja nuorten keskuudessa muoti-ilmiö,
joka vahvistaa myönteisiä mielikuvia nuuskasta.
Syöpäjärjestöjen teettämän
Nuuska nuorten maailmassa — selvityksen mukaan nuoret liittävät
nuuskaan ja sen käyttöön myönteisiä mielikuvia — se
nähdään miehekkäänä ja
muodikkaana sekä terveellisempänä ja
hyväksyttävämpänä kuin
tupakka. Nuorten nuuskakokeilut ja -käyttö ovat
lisääntyneet. Nuuskaa kokeilevat ja käyttävät
erityisesti pojat, mutta myös tyttöjen nuuskakokeilut
ovat lisääntyneet. Sen käyttö on
yleisempää urheilevilla, erityisesti joukkuelajeja
harrastavilla pojilla.
Nuorille ja lapsille ei tulisi tarjota käyttömahdollisuutta
tuotteelle, jonka avulla he oppivat nuuskan käyttötavan
ja siirtyminen nuuskan käyttöön helpottuu.
Energianuuskaa voi kutsua "harjoittelunuuskaksi" oikean
nuuskan käytön opettelussa. Energianuuskan sisältämä kofeiini
ei ole haitatonta lapsille, vaan jo pienet määrät
voivat aiheuttaa ärtyneisyyttä, levottomuutta
ja unihäiriöitä. Nuuskalla on suunterveydelle
haittavaikutuksia kuten ienten vetäytymät ja limakalvovauriot.
Lasten ja nuorten terveiden elintapojen edistäminen
ja terveystottumusten kehittyminen eivät ole pelkästään
vanhempien vastuulla. Valistusta energianuuskan haitoista ja riskeistä on
lisättävä erityisesti urheiluseuroissa
ja kouluissa. Nuorten lisääntyneen nuuskan käytön
vuoksi tarvitaan lisäksi toimenpiteitä nuuskan
käytön, kokeilujen ja aloittamisen ehkäisemiseksi.
Yhtenä tehokkaana keinona on energianuuskan — "harjoittelunuuskan" — myynnin
kieltäminen alle 18-vuotiaille.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi
seuraavan kysymyksen:
Mitä aiotaan tehdä energianuuskan myynnin
kieltämiseksi alle 18-vuotiaille?
Helsingissä 13 päivänä maaliskuuta
2014
- Merja Mäkisalo-Ropponen /sd
- Sauli Ahvenjärvi /kd
- Ritva Elomaa /ps
- Pauli Kiuru /kok
- Hanna Tainio /sd
- Tapani Tölli /kesk
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropposen /sd ym. näin
kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 183/2014 vp:
Mitä aiotaan tehdä energianuuskan myynnin
kieltämiseksi alle 18-vuotiaille?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Niin sanottu energianuuska on tupakkalaissa (693/1976)
tarkoitettu tupakan vastike. Tupakan vastikkeella tarkoitetaan lain
2 §:n mukaan käyttötarkoitukseltaan tupakkaa
vastaavaa, tupakkaa sisältämätöntä ainetta.
Tupakkalaki kieltää tupakan vastikkeiden ja tupakkajäljitelmien
mainonnan ja markkinoinnin, mutta ei puutu niiden maahantuontiin
tai myyntiin.
WHO:n tupakkapuitesopimuksen 16 artiklassa suositellaan kiellettäväksi
makeisten, välipalojen, lelujen yms. valmistus ja myynti
alaikäisiin vetoavien tupakkatuotteiden muodossa. Suomessa
tupakkapoliittisia lakimuutoksia valmistellut työryhmä ehdotti
vuonna 2009, että tupakan vastikkeen ja tupakkajäljitelmän
maahantuonti, myynti ja muu luovuttaminen kiellettäisiin
tupakkalaissa. Tämä ehdotus sai kuitenkin paljon
kritiikkiä, eikä toteutunut vuoden 2010 tupakkalain
uudistuksessa.
Vuoden 2010 tupakkalain (693/1976) uudistuksessa lain
uudeksi tavoitteeksi asetettiin tupakkatuotteiden käytön
loppuminen Suomessa. Lailla halutaan suojella erityisesti lapsia
ja nuoria tupakalta. Hallitusohjelmassa sitoudutaan tekemään
toimintasuunnitelma tupakkalain tavoitteen toteuttamiseksi. Valmisteilla
oleva tupakkapoliittinen toimenpideohjelma linjaa keskeiset tavoitteet
ja toimenpiteet, joilla päästään
asteittain tupakkatuotteiden käytön loppumiseen
Suomessa vuoteen 2040 mennessä. Toimenpideohjelmassa otetaan
kantaa myös tupakan vastikkeiden ja tupakkajäljitelmien
sääntelyyn.
Toukokuussa 2014 tulee voimaan EU:n uusi tupakkatuotedirektiivi.
Direktiivin säädökset on sisällytettävä Suomen
ja muiden jäsenvaltioiden kansalliseen lainsäädäntöön
kahden vuoden kuluessa sen hyväksymisestä eli
viimeistään keväällä 2016.
Direktiivissä itsessään ei esitetä säädöksiä liittyen
tupakkajäljitelmiin tai tupakan vastikkeisiin, mutta tupakkalain
avauksen yhteydessä voidaan harkita niiden tiukempaa sääntelyä mainontakiellon
lisäksi. Tupakkalaissa olisi mahdollista asettaa tupakkajäljitelmille
ja tupakan vastikkeille esimerkiksi vastaava esilläpitokielto
kuin tupakkatuotteille sekä ostoikäraja
18 vuoteen.
Tässä yhteydessä on syytä korostaa
erityisesti kauppojen vastuuta asiassa. Lasten ja nuorten energianuuskan
käytön estämiseksi kaupat, kioskit ja
huoltoasemat voisivat toimia vastuullisesti. Nämä tuotteet
voi jättää pois valikoimista eikä ainakaan
pitäisi myydä niitä alaikäisille.
Lisäksi tällaisten tuotteiden kysyntää tulisi
ehkäistä osana yleistä terveyden edistämistä.
Helsingissä 1 päivänä huhtikuuta
2014
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 183/2014 rd undertecknat
av riksdagsledamot Merja Mäkisalo-Ropponen /sd
m.fl.:
Vad ämnar man göra för att förbjuda försäljningen
av energisnus till dem som är under 18 år?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Det så kallade energisnuset betraktas som tobakssurrogat
i enlighet med bestämmelserna i tobakslagen (693/1976).
Enligt 2 § i lagen avses med tobakssurrogat medel som till
användningssättet motsvarar tobak men som inte
innehåller tobak. I tobakslagen finns förbud mot
reklam för och marknadsföring av tobakssurrogat
och tobaksimitationer men där regleras inte import eller
försäljning av dem.
I 16 artikeln i WHO:s tobakskonvention rekommenderas ett förbud
mot tillverkning och försäljning av t.ex. sötsaker,
mellanmål och leksaker som utformas som tobaksprodukter
vilket lockar minderåriga. En arbetsgrupp som i Finland
beredde tobakspolitiska lagändringar föreslog
2009 att bestämmelser om att det ska vara förbjudet
att importera, sälja och på annat sätt överlåta
tobakssurrogat och tobaksimitationer bör tas med i tobakslagen.
Förslaget fick dock massor med kritik och togs inte med
i revideringen av tobakslagen 2010.
Syftet med revideringen av tobakslagen (693/1976) 2010 är
att användningen av tobaksprodukter ska upphöra
i Finland. Med lagen vill man framför allt skydda barn
och unga personer mot tobak. I regeringsprogrammet förbinder
man sig att göra upp ett åtgärdsprogram
för att nå målen i tobakslagen. I ett
tobakspolitiskt program som bereds för närvarande
linjerar man de centrala målen och åtgärderna
för att användningen av tobaksprodukter ska upphöra
i Finland gradvis senast före utgången av 2040.
I åtgärdsprogrammet tar man också ställning
till regleringen av tobakssurrogat och tobaksimitationer.
I maj 2014 träder EU:s nya direktiv om tobaksprodukter
i kraft. Bestämmelserna i direktivet ska tas med i Finlands
och de övriga medlemsländernas lagstiftning inom
två år efter att det har antagits, d.v.s. senast
på våren 2016. I direktivet framläggs
inga bestämmelser som i sig gäller tobakssurrogat
eller tobaksimitationer men i samband med att tobakslagen vecklas
upp kan man överväga en strängare reglering
av dem utöver förbudet som gäller reklam.
I tobakslagen är det möjligt att exempelvis på samma
sätt som för tobaksprodukter förbjuda
att tobakssurrogat och tobaksimitationer hålls synligt
framlagda och att de säljs till den som är under
18 år.
I detta skede är det skäl att betona framför
allt butikernas ansvar. För att förhindra användningen
av energisnus bland barn och ungdomar bör butiker, kiosker
och bensinstationer agera ansvarsfullt. Dess produkter kan lämnas
bort från produktsortimentet eller i alla fall borde dem
inte säljas till minderårige. Dessutom borde efterfrågan
på produkter av detta slag förebyggas som ett led
i det allmänna främjandet av hälsa.
Helsingfors den 1 april 2014
Omsorgsminister Susanna Huovinen