KIRJALLINEN KYSYMYS 251/2014 vp
         KK 251/2014 vp - Peter Östman /kd 
         
         Tarkistettu versio 2.0
         Holokaustin kiistämisen kieltäminen lainsäädännöllä
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Holokaustin kiistäminen on suoraan tai epäsuorasti
            kielletty kolmessatoista itsenäisessä valtiossa:
            Belgiassa, Israelissa, Itävallassa, Liechtensteinissa,
            Luxemburgissa, Portugalissa, Puolassa, Ranskassa, Romaniassa, Saksassa,
            Sveitsissä ja Tekissä. Slovakiassa se oli kiellettyä vuosina 2001—2005.
            Espanja dekriminalisoi holokaustin kiistämisen lokakuussa
            2007. Holokaustin kieltämisestä ei rangaista yhteensä viidessätoista EU-maassa
            mukaan lukien Suomi, Ruotsi, Bulgaria ja Britannia.
         
         
         Monissa maissa lait koskevat laajemmassa mittakaavassa julkista
            herjausta tai kansanryhmää vastaan kiihottamista,
            kuten Kanadassa ja Britanniassa. Euroopan komission tietoverkkorikoksia
            koskevan sopimuksen lisäpöytäkirjassa vuodelta
            2003 kielletään kansanmurhan tai rikosten ihmisyyttä vastaan
            kiistäminen, törkeä vähättely,
            hyväksyntä tai puolustelu automaattista tietojenkäsittelyä apuna
            käyttäen.
         
         
         Monet holokaustin kyseenalaistajat puolustelevat toimintaansa
            sananvapaudella ja katsovat holokaustin kiistämisen kieltävien
            lakien rajoittavan sitä. Euroopan komissio, Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
            ja YK:n ihmisoikeuskomitea ovat kuitenkin torjuneet argumentit,
            joiden mukaan holokaustin kiistämisen kieltäminen
            lailla olisi ristiriidassa Euroopan ihmisoikeussopimuksen ja kansainvälisen
            ihmisoikeuksien julistuksen kanssa.
         
         
         Tammikuussa EU:n oikeuskomissaari Viviane Reding esitti puheessaan,
            että holokaustin kieltämisen tulisi olla laitonta
            kaikissa EU-maissa neuvoston puitepäätöksen
            2008/913/YOS mukaisesti. Hän totesi 27.
            tammikuuta pitämässään puheessa,
            että "olemme saavuttaneet rauhan kansojen välillä Euroopan
            unionissa". Reding lisäsi, että "kenenkään
            ei tarvitsisi kärsiä vihapuheesta tai viharikoksista".
            Komissaari vaatii, että kaikki EU-maat tekisivät
            holokaustin kieltämisestä laittoman nopealla aikataululla. 
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Aikooko hallitus ryhtyä toimenpiteisiin, että holokaustin
            kiistäminen tuomitaan laittomaksi myös Suomen
            lainsäädännössä?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 2 päivänä huhtikuuta
            2014
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
         Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
         kansanedustaja Peter Östmanin /kd näin
         kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 251/2014 vp:
         
         
Aikooko hallitus ryhtyä toimenpiteisiin, että holokaustin
            kiistäminen tuomitaan laittomaksi myös Suomen
            lainsäädännössä?
         
         
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Suomen lainsäädäntö ei sisällä rangaistussäännöstä,
         joka koskisi nimenomaisesti pelkästään holokaustin
         kiistämistä. Rikoslaissa on kuitenkin säädetty
         rangaistavaksi kiihottaminen kansanryhmää vastaan
         (rikoslaki 11 luku 10 §), joka kattaa kiistämisen
         sellaiset muodot, joissa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin
         kansanryhmää. Teon rangaistavuus ei edellytä tarkoitustahallisuutta
         eli että uhkaaminen, panettelu tai solvaaminen olisi ollut
         tekijän tarkoituksena. Teon vaatimaan tahallisuuteen riittää tekijän
         tietoisuus siitä, että hänen levittämänsä kirjoitus
         tai muu viesti uhkaa, panettelee tai solvaa säännöksessä tarkoitettua
         kansanryhmää. Säännös
         koskee myös muiden historiallisten tapahtumien tai sotarikosten
         kiistämistä, jos yleisön keskuuteen levitettävä viesti
         täyttää tunnusmerkistön mukaiset
         edellytykset. Jos holokaustin kiistämisessä kehotetaan
         tai houkutellaan rikoksen tekemiseen, voi myös rikoslain
         17 luvun 1 §:n säännös julkisesta
         kehottamisesta rikokseen tulla sovellettavaksi. Rangaistussäännöksiä on
         myös käytännössä sovellettu
         esimerkiksi holokaustia käsitteleviin ilmaisuihin.
      
      
      Suomen lainsäädäntö täyttää valtioneuvoston käsityksen
         mukaan myös kysymystä koskevat kansainväliset
         velvoitteet. Esimerkiksi Euroopan unionin neuvoston puitepäätös 2008/913/YOS
         rasismin ja muukalaisvihan tiettyjen muotojen ja ilmaisujen torjumisesta
         rikosoikeudellisin keinoin velvoittaa Euroopan unionin jäsenvaltiot
         säätämään rangaistavaksi
         muun muassa sellaisen 8 päivänä elokuuta
         1945 tehdyn Lontoon sopimuksen liitteenä olevan kansainvälisen
         sotarikostuomioistuimen perussäännön
         6 artiklassa määriteltyjen rikosten julkisen puolustelun,
         kieltämisen tai vakavan vähättelyn, joka kohdistuu
         rodun, ihonvärin, uskonnon, syntyperän taikka
         kansallisen tai etnisen alkuperän mukaan määriteltyyn
         ihmisryhmään tai tällaisen ryhmän
         jäseneen, jos teko suoritetaan tavalla, joka on omiaan
         yllyttämään väkivaltaan tai
         vihaan tällaista ryhmää tai tällaisen
         ryhmän jäsentä kohtaan (1 artiklan 1
         kohdan d alakohta). Jäsenvaltiot voivat säätää,
         että rangaistavaa on ainoastaan teko, joka joko suoritetaan
         tavalla, joka on omiaan häiritsemään
         yleistä järjestystä, tai on uhkaavaa,
         alentavaa tai loukkaavaa (2 kohta). Puitepäätös
         on pantu täytäntöön rikoslain
         muutoksella 13.5.2011/511 (ks. HE 317/2010 vp). Euroopan
         unionin komission mukaan viidellätoista jäsenvaltiolla
         ei ole nimenomaisia säännöksiä holokaustin
         kiistämisestä (COM(2014) 27 final, kohta 3.1.4).
      
      
      
      Holokaustia tai muita historiallisia tapahtumia koskevia rangaistussäännöksiä arvioitaessa
         on
         tärkeää kiinnittää huomiota
         myös perustuslain ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen suojaamaan
         sananvapauteen. Sen, että historiallisia tapahtumia koskevan
         keskustelun kriminalisointi on sananvapauden kannalta ongelmallista,
         osoittaa muun ohella Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tapaus Lehideux
         ja Isorni vastaan Ranska 23.9.1998. Sananvapaudella on erityisen
         korostunut merkitys yhteiskunnallisen ja poliittisen keskustelun
         samoin kuin tieteen ja taiteen aloilla. Sananvapauden turvaamiseen
         liittyvät näkökohdat puhuvat sitä vastaan,
         että voimassa olevan kiihottamisrikoksen soveltamisalaa
         laajennettaisiin kattamaan myös sellaisia tekomuotoja, joissa
         ketään ei uhata, panetella tai solvata eikä yleistä järjestystä tai
         turvallisuutta vaaranneta.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 24 päivänä huhtikuuta
            2014
         
         
         Oikeusministeri  Anna-Maja Henriksson
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 251/2014 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Peter Östman /kd:
         
         
Avser regeringen vidta åtgärder för
            att förnekelse av förintelsen kriminaliseras också i
            finsk lagstiftning?
         
         
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      Finsk lagstiftning innehåller ingen straffbestämmelse
         som uttryckligen skulle gälla endast förnekelse
         av förintelsen. I strafflagen är dock hets mot
         folkgrupp straffbelagt (strafflagen 11 kap. 10 §).
         Bestämmelsen täcker sådana former av förnekelse
         där en viss folkgrupp hotas, förtalas eller smädas.
         För att gärningen ska vara straffbar fordras inte
         avsiktsuppsåt, dvs. att hot, förtal eller smädelse
         skulle ha varit gärningsmannens avsikt. För det
         uppsåt som krävs är det tillräckligt att
         gärningsmannen är medveten om att de skriverier
         eller andra meddelanden som han eller hon sprider hotar, förtalar
         eller smädar en folkgrupp som avses i bestämmelsen.
         Bestämmelsen gäller också förnekelse
         av andra historiska händelser eller krigsförbrytelser,
         om det meddelande som sprids bland allmänheten uppfyller
         förutsättningarna i rekvisitet. Om någon
         vid förnekelse av förintelsen uppmanar eller förleder
         till brott, kan också bestämmelsen i 17 kap. 1 § i
         strafflagen om offentlig uppmaning till brott bli tillämplig. Straffbestämmelserna
         har också i praktiken tillämpats på åsiktsyttringar
         som t.ex. behandlar förintelsen.
      
      
      Enligt statsrådets uppfattning uppfyller Finlands lagstiftning
         också de internationella förpliktelser som gäller
         saken. T.ex. Europeiska unionens råds rambeslut 2008/913/RIF
         om bekämpande av vissa former av och uttryck för
         rasism och främlingsfientlighet enligt strafflagstiftningen
         förpliktigar Europeiska unionens medlemsstater att straffbelägga
         bl.a. offentligt urskuldande, förnekande eller flagrant
         förringande av de brott som definieras i artikel 6 i Internationella
         militärtribunalens stadga, som fogas till Londonöverenskommelsen
         av den 8 augusti 1945, riktat mot en grupp av personer eller en medlem
         av en sådan grupp, utpekad med åberopande av ras,
         hudfärg, religion, härstamning eller nationellt
         eller etniskt ursprung, om gärningen begås på ett
         sådant sätt att den är ägnad
         att uppmana till våld eller hat gentemot en sådan grupp
         eller en medlem av en sådan grupp (artikel 1.1 d). Medlemsstaterna
         får välja att straffa enbart gärningar
         som antingen begås på ett sådant sätt
         att de är ägnade att vara störande för
         allmän ordning eller som är hotfulla, otillbörliga
         eller kränkande (artikel 1.2). Rambeslutet har genomförts
         genom en ändring av strafflagen 13.5.2011/511
         (se RP 317/2010 rd). Enligt Europeiska unionens kommission
         har femton medlemsstater inga specifika bestämmelser som
         gäller förnekelse av förintelsen (COM(2014)
         27 final, punkt 3.1.4)
      
      
      
      När  straffbestämmelser som gäller
         förintelsen eller andra historiska händelser bedöms är det
         viktigt att fästa uppmärksamhet också vid
         den i grundlagen och Europeiska människorättskonventionen
         skyddade yttrandefriheten. Att kriminalisering av en diskussion
         om historiska händelser är problematisk med tanke
         på yttrandefriheten visar bl.a. målet Lehideux
         och Isorni mot Frankrike i Europeiska människorättsdomstolen 23.9.1998.
         Yttrandefriheten har en synnerligen framträdande betydelse
         i den samhälleliga och politiska debatten liksom också inom
         vetenskapen och konsten. Aspekter som gäller tryggandet av
         yttrandefriheten talar mot att tillämpningsområdet
         för den gällande bestämmelsen om hets
         mot folkgrupp utvidgas till att omfatta också sådana gärningsformer
         där ingen hotas, förtalas eller smädas
         och där inte den allmänna ordningen eller säkerheten äventyras. 
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 24 april 2014
         
         Justitieminister  Anna-Maja Henriksson