KIRJALLINEN KYSYMYS 260/2011 vp
KK 260/2011 vp - Sari Palm /kd
Tarkistettu versio 2.0
Yhdistyslain muuttaminen
Eduskunnan puhemiehelle
Kuntien yhdistymisen myötä syntyy
organisaatioiden sisällä tarve yhdistysten,
puolueen paikallisosastojen, urheiluseurojen tai näihin
rinnastettavien toimijoiden yhdistymiselle.
Yhdistyslaki ei tunne fuusiota. Voidakseen yhdistyä uudeksi
organisaatioksi pitää uuden yhdistyksen perustamiseksi
jokaisen jäsenen näistä vanhoista organisaatioista
erikseen hakea yhdistyksen jäsenyyttä, mikä on
erittäin monimutkaista. Yhdistymistilanteita helpottaisi
huomattavasti niin kutsuttu yhdistysfuusiopykälä.
Jokaisella on toki edelleen mahdollisuus erota yhdistyksestä omalla
ilmoituksellaan, eikä edellä mainittu toimenpide
muuttaisi tätä oikeutta.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä edistääkseen
yhdistysfuusiopykälän toteutumista?
Helsingissä 3 päivänä marraskuuta
2011
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Sari Palmin /kd näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 260/2011 vp:
Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä edistääkseen
yhdistysfuusiopykälän toteutumista?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Oikeusministeriön työryhmä selvitti
muun muassa yhdistysten sulautumisiin liittyvää sääntelytarvetta
12.6.2008 antamassaan mietinnössä (OMTR 2008:3,
s. 14—15). Työryhmä katsoi, että sulautumisen
sääntelyä yhdistyslaissa voitaisiin perustella
erityisesti tällaisiin järjestelyihin liittyvillä hallinnon
helpottamista koskevilla näkökohdilla. Työryhmän
mukaan ongelmaksi saattaisi kuitenkin muodostua kysymys jäsenistön
asemasta, koska fuusioon liittyvä jäsenyyden siirtyminen
yhdistyksestä toiseen voidaan nähdä puuttumisena
jäsenten yhdistymisvapauteen. Suurimmassa osassa mietinnöstä saaduista
lausunnoista toivottiin, että myöhemmin selvitettäisiin
tarkemmin yhdistysten sulautumisen sääntelytarve,
koska sulautumiset ovat hyvin ajankohtaisia muun muassa kuntaliitoksiin
liittyen. Toisaalta osa lausunnonantajista piti sulautumissäännöksiä ongelmallisina
yhdistymisvapauden kannalta ja oli sitä mieltä,
että yhdistysten sulautuminen on käytännössä melko
yksinkertaista toteuttaa, vaikka vaatiikin jonkin verran hallinnollista
työtä.
Käytännössä yhdistysten
sulautuminen toteutetaan siten, että kaksi tai useampi
yhdistys sopii sulautumisesta yhteen olemassa olevaan tai perustettavaan
yhdistykseen siten, että sulautuvat yhdistykset purkautuvat
ja vastaanottava yhdistys sitoutuu ottamaan jäsenikseen
sulautuvien yhdistysten jäsenet. Sulautumiseen osallistuvien yhdistysten
hallitukset valmistelevat sulautumissopimuksen, jonka hyväksymisestä päätetään yleensä
kunkin
yhdistyksen jäsenten tai valtuutettujen kokouksessa. Sulautuvan
yhdistyksen jäsenten "siirto" vastaanottavan yhdistyksen
jäseniksi toteutetaan esimerkiksi siten, että sulautuvan
yhdistyksen jäsenille toimitetaan vastaanottavan yhdistyksen
jäsenmaksutiedot ilmoituksin, että jäsenmaksun
maksamista pidetään jäsenhakemuksena
ja että kaikki jäsenmaksun maksavat hyväksytään
vastaanottavan yhdistyksen jäseniksi. Näin meneteltäessä sulautuvan
yhdistyksen jäsenkunnan siirto vastaanottavan yhdistyksen jäseneksi
voidaan toteuttaa ilman ylimääräistä kirjeenvaihtoa
ja muita ylimääräisiä toimenpiteitä.
Yleensä yhdistysten sulautumisen toteuttamiseksi on vähemmän
tarvetta esimerkiksi osakeyhtiölakia ja osuuskuntalakia
vastaavaan yhteisöoikeudelliseen sääntelyyn,
koska yhdistyksen varallisuuden siirrolla toiselle sen toimintaa
jatkavalle yhdistykselle ei yleensä ole välittömiä verovaikutuksia.
Käytännössä yhdistysten
sulautumisten suurin ongelma on se, ettei yleisesti saatavana ole hyväksi
havaittuja sulautumissopimusmalleja. Toisin sanoen kyse ei oikeusministeriön
näkemyksen mukaan ole ongelmasta, joka edellyttäisi
lainsäädäntötoimia. Jos järjestöt
antaisivat käyttämiään sulautumissopimusmalleja
oikeusministeriölle, ministeriö voisi yhteistyössä järjestöjen
kanssa mahdollisesti laatia yleisiä ohjeita sulautumisen
toteuttamisesta aikaa ja yhdistysten hallintokuluja säästävällä tavalla.
Tässä tarkoituksessa oikeusministeriö on
pyytänyt saada sopimusmalleja käyttöönsä siinä kuitenkaan
toistaiseksi onnistumatta. Oikeusministeriö seuraa jatkossakin
yhdistysten sulautumiskäytännön kehitystä.
Helsingissä 15 päivänä marraskuuta
2011
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 260/2011 rd undertecknat
av riksdagsledamot Sari Palm /kd:
Vilka åtgärder avser regeringen vidta för
att det ska införas en paragraf om föreningsfusioner?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
En arbetsgrupp vid justitieministeriet utredde i ett betänkande
av 12.6.2008 bl.a. behovet av bestämmelser om föreningsfusioner
(Arbetsgruppsbetänkande 2008:3, s. 14—15, på finska).
Arbetsgruppen ansåg att införandet av bestämmelser
om fusion i föreningslagen kunde motiveras särskilt
med möjligheten att underlätta administrationen
vid sådana arrangemang. Enligt arbetsgruppens mening kunde
dock frågan om medlemmarnas ställning bli ett
problem, eftersom överföring av medlemskapet från
en förening till en annan i samband med en fusion kan ses
som ett ingrepp i medlemmarnas föreningsfrihet. Ett önskemål
som fördes fram i största delen av utlåtandena
om betänkandet var att man senare närmare skulle
utreda behovet av bestämmelser om föreningsfusioner.
Fusioner är nämligen mycket aktuella
bl.a. vid kommunsammanslagningar. Å andra sidan betraktade
en del av remissinstanserna bestämmelser om fusion som
problematiska med tanke på föreningsfriheten och
ansåg att föreningsfusioner i praktiken är
förhållandevis enkla att göra, även
om de kräver en del administrativt arbete.
I praktiken sker en föreningsfusion så att
två eller flera föreningar kommer överens
om att fusioneras antingen genom att uppgå i en existerande
förening eller genom att bilda en ny förening och
så att de överlåtande föreningarna
upplöses och den mottagande föreningen förbinder
sig att anta de överlåtande föreningarnas
medlemmar. Styrelserna i de föreningar som deltar i fusionen utarbetar
ett fusionsavtal. Beslut om godkännande av avtalet fattas
i allmänhet vid möten som hålls av medlemmarna
eller fullmäktige i de enskilda föreningarna.
"Överflyttningen" av medlemmarna i den överlåtande
föreningen till den mottagande föreningen sker
till exempel så att medlemmarna i den överlåtande
föreningen får information om medlemsavgiften
i den mottagande föreningen. Samtidigt underrättas
de om att betalning av medlemsavgiften betraktas som en ansökan
om medlemskap och att alla som betalar medlemsavgiften antas som
medlemmar i den mottagande föreningen. Genom att gå till väga
på detta sätt kan överföringen
av medlemmarna från den överlåtande föreningen
till den mottagande föreningen ske utan extra korrespondens
och andra extra åtgärder. För att genomföra en
föreningfusion finns det i allmänhet mindre behov
av sådana associationsrättsliga bestämmelser
som t.ex. i aktiebolagslagen och andelslagen, eftersom en överföring
av en förenings förmögenhet till en annan
förening som fortsätter verksamheten vanligen
inte har några direkta skattemässiga konsekvenser.
Det största problemet vid föreningsfusioner är i
praktiken att välbeprövade modeller för
fusionsavtal inte finns allmänt tillgängliga.
Enligt justitieministeriets åsikt är det med andra
ord inte fråga om ett problem som skulle kräva
lagstiftningsåtgärder. Om organisationerna gav
sina modeller för fusionsavtal till justitieministeriet, kunde
ministeriet i samarbete med organisationerna eventuellt utarbeta
allmänna anvisningar för hur fusioner ska genomföras
på ett sätt som sparar tid och förvaltningskostnader
för föreningarna. Justitieministeriet har i detta
syfte bett att få tillgång till avtalsmodeller,
dock tills vidare utan resultat. Justitieministeriet kommer också i
fortsättningen att följa med hur praxis i samband
med föreningsfusioner utvecklas.
Helsingfors den 15 november
2011
Justitieminister Anna-Maja Henriksson