KIRJALLINEN KYSYMYS 330/2012 vp
         KK 330/2012 vp - Markku Mäntymaa /kok 
         
         Tarkistettu versio 2.0
         Järjestyshäiriöiden torjunta
            urheilutapahtumissa ja yksityistä turvallisuusalaa koskevan lainsäädännön
            uudistaminen
         
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Sisäasiainministeriössä on
            käynnistetty kaksivaiheinen työ, jossa kaikki
            keskeiset yksityisiä turvallisuuspalveluja koskevat säännökset
            koottaisiin yhteen lakiin. Uudistuksen tavoitteena on parantaa ihmisten
            oikeusturvaa ja turvallisuuspalveluja ostavien asiakkaiden kuluttajansuojaa sekä selkeyttää
            julkisen
            vallan ja yksityisen turva-alan välistä työnjakoa
            ja tehostaa yhteistyötä.
         
         
         Lainsäädäntöhankkeen valmistelussa
            on käyty keskustelua yleisötilaisuuksien porttikieltoja koskevan
            kysymyksen sisällyttämisestä hankkeeseen.
            Yleisötilaisuuksista erityisesti urheilutapahtumissa tapahtuvat
            järjestyshäiriöt rasittavat järjestyksenvalvojien
            ja poliisin työtaakkaa, eikä nykyinen lainsäädäntö anna
            riittäviä keinoja järjestyshäiriöiden
            torjumiselle. Ongelmia on sekä häiriköintiin
            syylliseksi saattamisessa ja tuomitsemisessa että tuomioiden
            saaneiden piittaamattomuudesta pieniä rangaistuksia kohtaan. Järjestyshäiriöstä saatu
            sakko saatetaan maksaa häiritsijöiden toimesta
            yhdessä ja toiminta jatkuu.
         
         
         Tällä hetkellä urheilutapahtuman
            turvallisuudesta vastaava henkilö ei ole oikeutettu toteamaan
            eikä saamaan tietoonsa häiriköintiin
            syyllistyneiden henkilöllisyyttä. Yksi toimiva
            keino urheilutapahtumien järjestyshäiriöiden
            torjumiseksi olisi mahdollistaa porttikieltojen määrääminen
            häiriköille ja rekisterin pitäminen häiriköistä.
         
         
         Henkilöllisyyden varmistamisen myötä urheilutapahtumissa
            voitaisiin esimerkiksi rajoittaa lippujen ja kausikorttien myyntiä häiriköintiin syyllistyneille
            henkilöille, jolloin poliisipartion paikalle kutsuminen
            ei olisi kaikissa tapauksissa välttämätöntä.
         
         
         Yksityistä turvallisuusalaa koskevan lainsäädäntöhankkeen
            kokonaisuudistuksen ensimmäinen vaihe on päättynyt,
            ja sitä koskevat lakimuutokset tulivat voimaan 1.12.2010
            ja vartijan voimankäytön koulutusta koskeva uusi
            sisäasiainministeriön asetus 1.3.2011.
         
         
         Kokonaisuudistuksen toinen vaihe asetettiin 17.11.2011. Tavoitteena
            on yksityistä turvallisuusalaa koskevan lainsäädännön
            ajantasaistaminen sekä toimivaltuuksien selkeyttäminen
            ja yhdenmukaistaminen. Hankkeessa kehitetään yksityisen
            turvallisuusalan ja poliisin välistä yhteistyötä sekä alan
            koulutusta ja valvontaa.
         
         
         Hankkeessa käydään läpi
            poliisin ja yksityisen turvallisuusalan välinen työnjako,
            vartijoiden ja järjestyksenvalvojien tehtävät
            ja toimivaltuudet, turvasuojaustoiminta ja sen lainsäädäntö, turvallisuuskonsultointi
            ja sen lainsäädäntö. Lisäksi
            selvitetään, onko perusteltua siirtää joitakin
            järjestyksenvalvontatehtäviä osaksi vartijoiden
            tehtäviä.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Sisältyykö yksityisten turva-alojen lainsäädännön
            uudistamiseen yleisötilaisuuksien ja erityisesti urheilutapahtumien
            porttikieltojärjestelmä ja porttikieltorekisteri
            ja
         
         
         jos em. porttikieltojärjestelmä ja porttikieltorekisteri
            eivät sisälly yksityisten turva-alojen lainsäädännön
            uudistamiseen, niin kuinka porttikiellon käyttöönottoa
            ollaan edistämässä maassamme?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 25 päivänä huhtikuuta
            2012
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
         Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
         kansanedustaja Markku Mäntymään /kok
         näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 330/2012
         vp:
         
         
Sisältyykö yksityisten turva-alojen lainsäädännön
            uudistamiseen yleisötilaisuuksien ja erityisesti urheilutapahtumien
            porttikieltojärjestelmä ja porttikieltorekisteri
            ja
         
         
         jos em. porttikieltojärjestelmä ja porttikieltorekisteri
            eivät sisälly yksityisten turva-alojen lainsäädännön
            uudistamiseen, niin kuinka porttikiellon käyttöönottoa
            ollaan edistämässä maassamme?
         
         
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Sisäasiainministeriön valmisteluvastuulla
         olevan yksityisen turva-alan lainsäädäntöhankkeen keskeisenä tavoitteena
         on hallitusohjelman mukaisesti yksityisen turva-alan lainsäädännön
         selkiyttäminen. Käynnissä olevassa hankkeessa
         on kyse alan lainsäädännön uudistuksen
         toisesta vaiheesta.
      
      
      
      Hankkeen valmisteluvaiheen kuulemisten yhteydessä käydyissä keskusteluissa
         on muun ohella noussut esille kysymys yleisötilaisuuksien
         porttikielloista. Eräiltä urheilun kattojärjestöiltä saatujen
         tietojen mukaan häiriökäyttäytyminen
         urheilutilaisuuksissa on muuttunut luonteeltaan aiempaa
         vakavammaksi. Häiriökäyttäytymisen
         vähentämiseksi on eräänä ratkaisuna
         esitetty ns. porttikieltojärjestelmän säätämistä lailla.
         Kysymys olisi oikeudesta estää tietynlaiseen häiriökäyttäytymiseen
         syyllistyneen henkilön pääsy urheilu-
         tai muihin yleisötilaisuuksiin tietyksi ajaksi.
      
      
      Kysymys mahdollisten porttikieltojen antamisesta on kuitenkin
         luonteeltaan huomattavasti laajempi kuin pelkästään
         yksityistä turva-alaa tai sen lainsäädäntöä koskeva
         kysymys. Yleisötilaisuuden järjestäjän
         usein ostopalveluna hankkimien yksityisten turva-alan
         palveluyritysten edustajat eivät lähtökohtaisesti
         voisi olla itsenäisiä päätöksentekijöitä porttikiellon
         antamisessa. Mahdollisessa porttikieltojärjestelmässä järjestyksenvalvojat
         olisivat mitä luultavimmin lähinnä toteuttajan
         roolissa. Porttikieltojärjestelmän perusteista
         ei sisäasiainministeriön käsityksen mukaan
         voitaisikaan säätää varsinaisessa
         yksityisen turva-alan lainsäädännössä vaan
         kokoontumislaissa.
      
      
      Jotta porttikieltojärjestelmä voitaisiin menestyksellä toteuttaa,
         siihen olisi liitettävä myös rekisteri,
         johon annetut porttikiellot rekisteröitäisiin.
         Porttikiellon noudattamisen valvomiseksi porttikiellon saaneen henkilöllisyys
         olisi tarvittaessa kyettävä tilaisuudessa
         tarkastamaan ja vertaamaan henkilön henkilötietoja
         rekisterissä oleviin tietoihin. Tältä osin
         kyse olisi henkilötietojen suojaa koskevan lainsäädännön
         arvioimisesta ja mahdollisesta muuttamisesta. Porttikieltojärjestelmään
         liittyy siten myös yksityisyyden suojan piiriin kuuluvia,
         yksityisen turva-alan lainsäädännön
         ulkopuolelle ulottuvia kysymyksiä. Urheiluhuliganismin
         rajat ylittävän luonteen vuoksi asialla saattaa
         olla myös ylikansalliseen säätelyyn liittyviä ulottuvuuksia.
      
      
      Kokonaisuutena kysymys yleisötilaisuuksien porttikielloista
         on tärkeä ja ajankohtainen. Asia on kuitenkin
         niin laaja, että sen selvittämiseksi olisi perusteltua
         käynnistää oma erillinen hanke. Ottaen
         huomioon asian edellä todetun vahvan kytkennän
         kokoontumis- ja henkilötietolainsäädäntöön,
         sisäasiainministeriö katsoo, että oikeusministeriön
         tulisi ottaa asia valmisteluvastuulleen. Oikeusministeriön
         apuna valmistelussa voisivat luontevasti olla sisäasiainministeriö sekä opetus-
         ja kulttuuriministeriö.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 11 päivänä toukokuuta
            2012
         
         
         Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 330/2012 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Markku Mäntymaa /saml:
         
         
Innefattar revideringen av lagstiftningen om den privata
            säkerhetsbranschen ett system med och ett register över
            portförbud till offentliga tillställningar, i synnerhet
            idrottsevenemang, och,
         
         
         om svaret är nej, hur är det meningen att införande
            av portförbud i vårt land ska främjas?
         
         
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      Det huvudsakliga målet med projektet för översyn
         av lagstiftningen om den privata säkerhetsbranschen är
         att i enlighet med regeringsprogrammet göra den lagstiftningen
         tydligare. Det är inrikesministeriet som ansvarar för
         beredningen. Det pågående projektet utgör
         andra etappen av översynen. 
      
      
      
      Bland de frågor som togs upp i samband med samrådet
         i beredningsskedet fanns frågan om portförbud
         till offentliga tillställningar. Enligt uppgifter från
         vissa av idrottens paraplyorganisationer har det störande
         uppträdandet i samband med idrottsevenemang förvärrats.
         En lösning som föreslagits för att få detta
         uppträdande att minska är att genom lag införa
         ett s.k. portförbudssystem. Frågan gäller
         möjligheten att under viss tid neka en person tillträde
         till idrottsevenemang och andra offentliga tillställningar,
         om denne har gjort sig skyldig till vissa typer av störande
         uppträdande.
      
      
      Möjligheten att meddela portförbud är
         emellertid en fråga som sträcker sig mycket längre än till
         den privata säkerhetsbranschen och lagstiftningen om den.
         I princip kan anställda på ett privat säkerhetsföretag
         på en offentlig tillställning, ofta inhyrda av
         arrangören, inte vara självständiga beslutsfattare
         när det gäller att portförbjuda någon.
         I ett eventuellt portförbudssystem skulle ordningsvakterna
         med största sannolikhet snarast vara de som verkställer
         förbudet. Enligt inrikesministeriets uppfattning går
         det inte införa bestämmelser om ett sådant
         system i den egentliga lagstiftningen om den privata säkerhetsbranschen,
         utan i lagen om sammankomster.
      
      
      För att införandet av ett system med portförbud
         ska lyckas behöver systemet också innefatta ett
         register över utfärdade portförbud. Vidare
         behöver man vid behov kunna kontrollera de portförbjudnas
         identitet vid en tillställning och jämföra
         personuppgifterna med registeruppgifterna. Annars går det
         inte att övervaka att portförbuden följs.
         I detta avseende skulle det bli fråga om att granska och
         eventuellt gör ändringar i lagstiftningen om skydd
         för personuppgifter. Därmed är också vissa
         frågor som gäller integritetsskyddet och som ligger
         utanför lagstiftningen om den privata säkerhetsbranschen
         förknippade med portförbudssystemet. Idrottshuliganismen är
         gränsöverskridande och därför
         kan frågan också ha element av överstatliga
         regler.
      
      
      Generellt sett är frågan om portförbud
         till offentliga tillställningar både angelägen
         och aktuell. Det rör sig emellertid om en så pass
         omfattande fråga att det vore motiverat att utreda den
         genom ett separat projekt. Med beaktande av den nämnda
         starka kopplingen till lagstiftningen om sammankomster och personuppgifter
         anser inrikesministeriet att justitieministeriet lämpligen kunde åta
         sig att bereda ärendet. Det faller sig naturligt att inrikesministeriet
         och undervisnings- och kulturministeriet biträder justitieministeriet
         i detta arbete.
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 11 maj 2012
         
         Inrikesminister Päivi Räsänen