KIRJALLINEN KYSYMYS 342/2014 vp
         KK 342/2014 vp - Jukka Kärnä /sd 
         
         Tarkistettu versio 2.0
         ELY-keskuksien poikkeusluvat taimenen ja järvilohen
            alamittoihin
         
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Neljän lohikalan alamitat nousivat kalastusasetuksen
            muutoksella vuoden 2014 alusta. Alamitta on kalojen alin sallittu
            pyyntimitta, jonka tarkoituksena on turvata luonnonvaraisina esiintyvien
            kalalajien säilymistä. Uusilla alamitoilla edistetään
            kantojen elpymistä ja kestävän kalastuksen
            toteutumista. Kyse on luonnonkantojen lisääntymismahdollisuuksista
            ja kantojen vahvistumisesta takaisin pyyntikuntoisiksi.
         
         
         Suomen Vapaa-ajankalastajien keskusjärjestö on
            tehdyistä päätöksistä huolimatta
            esittänyt huolensa alueellisista kalastusviranomaisten myöntämistä poikkeusluvista,
            jotka järjestö näkee uhkana uusien alamittojen
            hyödyille taimen- ja järvilohikannoille. Tähän
            huoleen on helppo yhtyä. Tällaisia poikkeuslupahakemuksia
            on nähtävästi tehty jo kymmeniä,
            ja osan niistä ELY-keskukset ovat myös hyväksyneet.
            ELY-keskuksilla on kalastuslain mukaan mahdollisuus määrätä asetusta
            pienempiä alamittoja rajatuille vesialueille.
         
         
         Näitä poikkeuslupia on haettu varsinkin koskikalastuskohteille,
            joissa kalastus kohdistuu istutettuun taimeneen. Lupahakemusten
            yleisin peruste on ollut istutukseen käytettävien
            kalojen koko ja kalastusmatkailupalvelujen turvaaminen. Järvikohteiden
            poikkeusluvan perusteena käytetään sitä,
            että istutettavat taimenet joka tapauksessa kuolevat verkkoihin
            ennen kuin ne ovat kasvaneet alamitan edellyttämään
            60 senttimetrin kokoon. Kalastukseen liittyvän yritystoiminnan
            tukeminen ja helpottaminen poikkeuslupia myöntämällä voi
            toki olla järkevää, mutta sellaiset perusteet,
            jotka liittyvät heikkoon verkkokalastuksen sääntelyyn,
            eivät ole kestävällä pohjalla.
         
         
         Uusien alamittojen käyttöönotto vaikeuttaa varmasti
            kalastuksen järjestämistä nyt parina
            ensimmäisenä vuotena, mutta antaa kyllä moninkertaisen
            tuoton takaisin, mikäli kärsivällisesti valvomme
            meille suomalaisille tärkeiden kalalajien selviytymistä.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Aikooko hallitus puuttua myönnettyihin poikkeuslupiin
            ja näin varmistaa lohikalojen kantojen elpymisen ja kestävän
            kalastuksen toteutumisen myös tulevaisuudessa?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 7 päivänä toukokuuta
            2014
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
         Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
         kansanedustaja Jukka Kärnän /sd näin
         kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 342/2014 vp:
         
         
Aikooko hallitus puuttua myönnettyihin poikkeuslupiin
            ja näin varmistaa lohikalakantojen elpymisen ja kestävän
            kalastuksen toteutumisen myös tulevaisuudessa?
         
         
       
      
      
      
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Kalastuslain 37 §:n 1 momentin nojalla elinkeino-,
         liikenne- ja ympäristökeskuksella on erityisestä syystä oikeus
         tiettyä vesistöaluetta tai sen osaa varten määräajaksi
         tai toistaiseksi antaa asettamillaan ehdoilla lupa kalastuslaissa
         tai sen nojalla annetussa asetuksessa rauhoitetun kalan pyydystämiseen
         sen rauhoitusaikana taikka säädettyä mittaa
         pienemmän kalan pyydystämiseen. Luvat koskevat
         rajoitettuja alueita ja ne annetaan yksittäisten hakemusten
         perusteella. Kyseiset poikkeusluvat myönsi aiemmin maa-
         ja metsätalousministeriö. Vuonna 1993 toteutetussa
         kalastuslain muutoksessa (1355/1993) katsottiin, että tällaiset
         yksittäistapauksia koskevat hakemusasiat oli
         tarkoituksenmukaisinta hoitaa piirihallinnossa (maaseutuelinkeinopiirit),
         minkä vuoksi asiat säädettiin siirrettäväksi
         aluehallinnolle (nykyiset elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset).
      
      
      
      Maa- ja metsätalousministeriö on 4.2.2014
         antanut elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille
         suosituksen kalastuslain 37 §:n nojalla annettavien
         poikkeuslupien myöntämisen perusteista. Suosituksella
         on pyritty selventämään lain tulkintaa
         sen osalta, milloin kalastuslain 37 §:ssä tarkoitettu
         poikkeuslupa voidaan myöntää. Maa- ja
         metsätalousministeriö on suosituksessaan korostanut,
         että lainsäädännöstä poikkeamisen tulee
         aina olla oikeasti poikkeuksellista ja poikkeuspykäliä pitäisi
         tulkita suppeasti.
      
      
      
      Maa- ja metsätalousministeriön laatiman suosituksen
         mukaan erityinen syy poikkeusluvan myöntämiseksi
         voi olla istutusten ja luvanmyynnin kaupallinen tarkoitus, velvoitehoito
         silloin kun kalakanta on täysin kompensaatioistutusten varassa,
         lajin tai kannan hidaskasvuisuus (istukkaat eivät saavuta
         säädöksen mukaista mittaa) taikka yhtenäisten
         kalastusjärjestelyjen aikaansaaminen leveysasteen 67½00'N
         vaihettumisvesistöissä. Suosituksessa edellytetään,
         että poikkeuslupa ei saa vaarantaa lajin mahdollista luonnonkantaa
         tai sen elvyttämistavoitetta. Suositus on löydettävissä maa-
         ja metsätalousministeriön kotisivuilta www.mmm.fi
         kohdasta Luonnonvarayhteistyö/Uutiset.
      
      
      
      
      Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille jätetyistä poikkeuslupahakemuksista
         viranomainen on hyväksynyt vain pienen osan.  Valtakunnallisesti
         poikkeuslupia on annettu yhteensä 26 kappaletta. Pääosa
         poikkeusluvista on koskenut yksityisiä koskikohteita tai
         voimakkaasti muutettuja, säännösteltyjä vesistöjä,
         joissa harjoitetaan matkailun kannalta merkittävää kalastusta.
         Kaikki nyt annetut poikkeusluvat ovat määräaikaisia
         (1—4 vuotta). Poikkeuslupaharkinnassa on huomioitu taimenen
         ja järvilohen luonnonkantojen tila kyseisessä vesistössä ja
         luvat on myönnetty parhaaseen käytettävissä olevaan
         tietoon perustuen, mahdollista luonnonkantaa ja sen elvyttämistavoitetta
         vaarantamatta. Lupiin on sisällytetty ehto, että säädettyä mittaa
         pienempänä otettavien kalojen tulee olla rasvaeväleikattuja
         ja vastaavat rasvaevälliset kalat tulee vapauttaa. Kyseisellä ehdolla
         pyritään turvaamaan luonnonkantojen tila sekä niiden
         elvyttämistavoite. Vuoksen vesistön järvilohen
         pyydystämiseen säädettyä mittaa
         pienempänä poikkeuslupia ei ole myönnetty.
         Maa- ja metsätalousministeriö katsoo, että elinkeino-,
         liikenne- ja ympäristökeskukset ovat noudattaneet
         poikkeuslupaharkinnassaan ministeriön suositusta hyvin
         eikä poikkeuslupamenettelyyn tai myönnettyihin poikkeuslupiin
         ole tarvetta puutua.
      
      
      Vuoden 2014 alusta voimaan tullutta kalalajien alamittojen
         muutosta voidaan erityisesti järvitaimenen kohdalla pitää melko
         suurena. Tämän vuoksi säädösmuutoksen
         jälkeisinä vuosina (1—2 vuotta) pyyntikokoisten
         kalojen määrä voi useissa vesistöissä,
         joissa on kova kalastuspaine, olla vähäinen. Kalojen
         alamitan nostoa koskevien siirtymäsäännösten
         puuttuessa kalastuslain 37 pykälän suoma mahdollisuus
         antaa määräaikainen poikkeuslupa säädettyä mittaa
         pienemmän kalan pyyntiin on ainoa ja joissakin tapauksissa
         perusteltu menettely kalastuksen saalisvarmuuden turvaamiseksi.
         Kaikki elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten
         myöntämät poikkeusluvat on annettu määräaikaisina
         ja niillä on pyritty ratkaisemaan juuri siirtymävaiheeseen
         liittyviä ongelmatilanteita, joita uudet alamittavaatimukset
         ovat mm. kalastusmatkailulle aiheuttaneet. Nyt annettujen poikkeuslupien
         tarve tullaan arvioimaan uudelleen uuden kalastuslain voimaantullessa.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 21 päivänä toukokuuta
            2014
         
         
         Maa- ja metsätalousministeri  Jari Koskinen
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 342/2014 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Jukka Kärnä /sd:
         
         
Har regeringen planer på att vidta åtgärder
            när det gäller de beviljade tillstånden
            till undantag och på detta sätt säkerställa
            att laxfiskbestånd återuppbyggs och att fisket är
            hållbart även i framtiden?
         
         
       
      
      
      
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      Enligt 37 § 1 mom. i lagen om fiske har närings-, trafik-
         och miljöcentralen, då särskilda skäl
         föreligger, rätt att för ett visst vattendragsområde
         eller en del därav för viss tid eller tills vidare
         på villkor som centralen uppställer meddela tillstånd
         att under fredningstid fånga fisk som är fredad
         enligt lagen om fiske eller förordning utfärdad
         med stöd av den eller att fånga fisk som inte fyller
         föreskrivet mått. Tillstånden, som gäller begränsade
         områden, utfärdas på grundval av enskilda
         ansökningar. Dessa tillstånd beviljades tidigare
         av jord- och skogsbruksministeriet. När lagen om fiske ändrades år
         1993 (1355/1993) ansåg man att det var lämpligast
         att ansökningsfrågor som gäller enskilda
         fall sköts inom distriktsförvaltningen (landsbygdsnäringsdistrikt),
         varför det föreskrevs att frågorna övergår
         till regionförvaltningen (nuvarande närings-,
         trafik- och miljöcentraler).
      
      
      Jord- och skogsbruksministeriet gav 4.2.2014 en rekommendation
         till närings-, trafik- och miljöcentralerna om
         grunderna för beviljande av tillstånd till undantag
         enligt 37 § i lagen om fiske. Syftet med rekommendationen är
         att tydliggöra tolkningen av lagen om när tillstånd
         till undantag som avses i 37 § i lagen om fiske
         kan beviljas. Ministeriet har poängterat i rekommendationen att
         undantag från lagstiftningen alltid faktiskt måste
         gälla undantagsfall och att bestämmelserna om
         undantag ska tolkas snävt.
      
      
      Ett särskilt skäl för att bevilja
         tillstånd till undantag kan enligt ministeriets rekommendation grunda
         sig på utplanteringarnas och licensförsäljningens
         kommersiella syfte, fiskevårdsskyldigheter när
         fiskbeståndet är totalberoende av kompensationsutplanteringar,
         långsam tillväxt hos arten eller beståndet
         (utplanterad fisk uppnår inte föreskrivet mått)
         eller skapande av enhetliga fiskesystem i vattnen i övergångszonen
         vid breddgraden 67½00'N. I rekommendationen förutsätts att
         tillstånd till undantag inte får riskera artens eventuella
         vilda bestånd eller målet om återuppbyggande.
         Rekommendationen finns att få på jord- och skogsbruksministeriets
         webbplats www.mmm.fi > Luonnonvarayhteistyö > Uutiset.
      
      
      
      Myndigheten har godkänt endast ett fåtal av
         de ansökningar som lämnats in till närings-,
         trafik- och miljöcentralerna.  Sammanlagt har det beviljats
         26 tillstånd till undantag i hela landet. Största
         delen av tillstånden har gällt privata forsobjekt eller
         kraftigt förändrade reglerade vatten där
         man idkar fiske som är viktigt för turismen. Alla
         de nu utfärdade tillstånden till undantag är
         tidsbestämda (1—4 år).  Vid tillståndsprövning
         har man tagit hänsyn till statusen hos vilda öring-
         och insjölaxbestånd i vattendraget och tillstånden
         har utfärdats utifrån den bästa tillgängliga
         informationen utan att riskera det eventuella vilda beståndet
         och målet om att återuppbygga det.  I tillstånden
         ingår ett villkor att fiskar som inte uppfyller kravet
         på föreskrivet mått ska vara fettfeneklippta
         och att fiskar med fettfena ska släppas tillbaka i vattnet.
         Med detta villkor vill man trygga de vilda beståndens status
         och målet om återuppbyggande. För Vuoksen
         vattensystem har inte beviljats några tillstånd
         till undantag för fisket efter insjölax som inte
         uppfyller det föreskrivna måttet. Enligt ministeriet
         har närings-, trafik- och miljöcentralerna följt
         ministeriets rekommendation väl när de prövat
         tillstånd till undantag. Det finns ingen anledning att ändra
         handlingssättet när det gäller tillstånd
         till undantag eller beviljade tillstånd.
      
      
      Ändringen av minsta mått för fiskarter,
         vilken började gälla vid ingången av år
         2014, kan anses vara rätt så stor i synnerhet
         för insjölax. Därför kan antalet
         fångstfärdiga fiskar under ett par år efter
         författningsändringen vara ringa i många vatten
         med hårt fisketryck. När det inte finns övergångsbestämmelser
         som gäller de höjda minsta måtten är
         möjligheten i 37 § i lagen om fiske att
         utfärda ett tidsbestämt tillstånd till
         undantag att fånga fisk som inte uppfyller kravet på det
         föreskrivna måttet, det enda sättet,
         och i vissa fall ett grundat sätt, att trygga fångstsäkerheten. Alla
         de tillstånd till undantag som närings-, trafik-
         och miljöcentralerna har beviljat är tidsbestämda.
         Syftet med tillstånden har varit att lösa just
         under övergångsperioden uppstådda problematiska
         situationer som de nya kraven på minsta mått har
         orsakat för bl.a. fisketurismen. Behovet av de utfärdade
         tillstånden ska bedömas på nytt när
         den nya lagen om fiske träder i kraft.
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 21 maj 2014
         
         Jord- och skogsbruksminister  Jari Koskinen