KIRJALLINEN KYSYMYS 39/2012 vp
KK 39/2012 vp - Hanna Mäntylä /ps
Tarkistettu versio 2.0
Työperäisen hyväksikäytön
ehkäiseminen
Eduskunnan puhemiehelle
Työperäistä hyväksikäyttöä on
käsitelty muun muassa Silminnäkijä-ohjelmassa,
joka esitettiin YLE TV2:lla 25.1.2012. Kalevipojat myytävänä -nimisessä jaksossa
kuvattiin virolaisten rakennusmiesten kohtelua suomalaisilla rakennustyömailla
ja sivuttiin myös muillakin aloilla ilmenneitä epäkohtia.
Viron taloustaantuman myötä rakennusalan työntekijät
ovat lähteneet etsimään työtä Suomesta
ja heitä on kymmeniätuhansia, joidenkin arvioiden
mukaan jopa satatuhatta.
Rakennustyöntekijöiden työskentelyolosuhteissa
on paljon puutteita. Työsopimuksia ei välttämättä tehdä lainkaan,
palkka ei riitä aina edes ruokaan ja työolosuhteet
ja -ajat eivät ole inhimillisiä. Työtä on
tehty jopa ilman palkkaa. On mahdollista, että sopimukset
ja palkanmaksu ovat paperilla kunnossa, mutta palkkapäivänä osa
käydään nostamassa automaatilta takaisin työnantajalle.
Omassa maassaan ahdinkoon joutuneiden rakennustyöntekijöiden,
ja toki muilla aloilla vastaaviin tilanteisiin joutuneiden ihmisten,
kohtelua kuvataankin työperäiseksi hyväksikäytöksi
ja joissain tapauksissa jopa ihmiskaupaksi.
Rakennusalalla mitä ilmeisimmin on tällä hetkellä tarvetta
ulkomaiselle työvoimalle, mutta työvoimapulaa
ei voida paikata edellä mainituin tavoin. Tällainen
toiminta myös vääristää kilpailua
rakennusalalla. On paljon yrityksiä, joissa tällaisia
ongelmia ei ole ja ulkomaisten työntekijöiden
suhteen on todella tiukka linja. Ongelmia saattaa ilmetä kuitenkin
alihankintaketjussa, ja juuri siihen tulisi keskittyä.
Yhtenä ratkaisuna on esitetty veronumeropakkoa, mutta varmasti
muitakin keinoja tarvitaan.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Miten työperäistä hyväksikäyttöä erityisesti
rakennusalalla aiotaan Suomessa jatkossa ehkäistä ja
voidaanko esimerkiksi taloyhtiöiden ja muiden suurten
rakennus- ja remonttikohteiden päätöksentekijöitä informoida
paremmin alalla vallitsevista epäkohdista ja kehottaa vaatimaan
niiden suhteen tarkempia selvityksiä niin pää- kuin
aliurakoitsijoiltakin?
Helsingissä 14 päivänä helmikuuta
2012
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Hanna Mäntylän /ps näin
kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 39/2012 vp:
Miten työperäistä hyväksikäyttöä erityisesti
rakennusalalla aiotaan Suomessa jatkossa ehkäistä ja
voidaanko esimerkiksi taloyhtiöiden ja muiden suurten
rakennus- ja remonttikohteiden päätöksentekijöitä informoida
paremmin alalla vallitsevista epäkohdista ja kehottaa vaatimaan
niiden suhteen tarkempia selvityksiä niin pää- kuin
aliurakoitsijoiltakin?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Harmaan talouden torjunta on hallitusohjelman mukaan hallituksen
kärkihankkeita. Rakennusalan harmaata taloutta ja alan
työntekijöiden työperäistä hyväksikäyttöä pyritään
torjumaan muun muassa siten, että tilaajan selvitysvelvollisuudesta
ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annettuun
lakiin (tilaajavastuulaki) ehdotettaisiin lisättäväksi
rakennusalaa koskevat erityissäännökset.
Tarvittavia lainmuutoksia on valmisteltu työ- ja elinkeinoministeriön
asettamassa kolmikantaisessa työryhmässä,
joka sai työnsä päätökseen
viime vuoden lopulla.
Tilaajavastuulain mukaan työn tilaajan tulee hankkia
ennen sopimuksen tekemistä tietyt selvitykset. Tilaajan
tulee pyynnöstä ilmoittaa tilaajavastuulaissa
tarkoitetusta vuokratyöstä tai alihankinnasta
henkilöstön edustajille. Ennen kuin tilaaja tekee
sopimuksen vuokratun työntekijän käytöstä tai
alihankintasopimukseen perustuvasta työstä, tilaajan
on pyydettävä tilaajavastuulaissa edellytetyt
tiedot, jotka koskevat sen selvittämistä, onko
tulevalla sopijapuolella tarkoitus toimia lainsäädännön
edellyttämällä tavalla. Tilaajan selvitysvelvollisuuden
alaa on tarkoitus täsmentää. Sellaisen
tilaajan, jonka tarkoituksena on tehdä rakennusalan työtä koskeva
aliurakkasopimus tai sopimus vuokratyöntekijän
käytöstä, selvitysvelvollisuus on tarkoitus
laajentaa koskemaan myös tapaturmavakuutuksen ottamista.
Lisäksi rakennusalalla tilaajan velvollisuutena olisi
hankkia tilaajavastuulain mukaiset selvitykset ja todistukset niissäkin
tapauksissa, joissa sopimuskumppanin toiminta on vakiintunut tai
tilaajan ja sopijapuolen välinen sopimussuhde on vakiintunut.
Näin tilaajavastuulaissa työn tilaajalle asetettuja
velvoitteita ehdotetaan laajennettaviksi rakennusalalla.
Lisäksi tilaajavastuulain noudattamisen tehostamiseksi
ehdotetaan rakennusalalla laiminlyöntimaksun huomattavaa
korottamista. Korotettu laiminlyöntimaksu voitaisiin määrätä,
jos tilaaja on tehnyt sopimuksen liiketoimintakiellossa olevan tahon
kanssa tai tietoisena siitä, että sopimuskumppani
ei tule noudattamaan lakia. Hallituksen on tarkoitus antaa edellä selvitettyjä lainmuutoksia
koskeva esitys eduskunnalle ensi tilassa.
Harmaan talouden ja työperäisen hyväksikäytön
torjuntaa tukevat myös työnantajasanktiodirektiivin
täytäntöönpanoa koskevat lainmuutosehdotukset,
joita koskeva hallituksen esitys on paraikaa eduskuntakäsittelyssä.
Esityksen vaikutukset kohdistuisivat kaikkein heikoimmassa asemassa
olevien ulkomaisten työntekijöiden hyväksikäytön
ehkäisemiseen. Keskeisin esitetty muutos tulisi työsopimuslakiin,
jossa ehdotetaan säädettäväksi
erityisen seuraamusmaksun määräämisestä sellaiselle
työnantajalle, joka on ottanut työhön
laittomasti maassa oleskelevan kolmannen maan kansalaisen. Seuraamusmaksu
voisi olla suuruudeltaan 1 000—30 000
euroa. Seuraamusmaksun määräisi maahanmuuttovirasto. Lisäksi
maaliskuun alussa 2012 voimaan tulleet työsopimuslain ja
lähetetyistä työntekijöistä annetun
lain muutokset parantavat vuokratyöntekijöiden,
rajat ylittävä vuokratyö mukaan lukien, työoikeudellista
asemaa.
Työsuojeluviranomaisten tehtävänä on
tilaajavastuulain mukaisen tilaajan selvitysvelvollisuuden noudattamisen
valvonta. Viranomaiset pyrkivät aktiivisesti lisäämään
tilaajavastuulain säännösten tunnettuisuutta.
Tarkastuksia tehdään myös yhteistyössä muiden
viranomaisten kanssa. Valmisteilla olevilla lainmuutoksilla voidaan
tehostaa työlainsäädännön
noudattamista rakennusalalla.
Valtioneuvosto hyväksyi tammikuussa toimintaohjelman
harmaan talouden ja talousrikollisuuden vähentämiseksi.
Osana toimintaohjelmaa toteutetaan myös tiedotuskampanja
eri kohderyhmille.
Helsingissä 7 päivänä maaliskuuta
2012
Työministeri Lauri Ihalainen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 39/2012 rd undertecknat
av riksdagsledamot Hanna Mäntylä /saf:
På vilket sätt avser regeringen att i fortsättningen
förebygga arbetsrelaterad exploatering av arbetskraften
särskilt inom byggbranschen i Finland och
är det möjligt att bättre informera
exempelvis husbolags och andra stora bygg- och renoveringsobjekts
beslutsfattare om de missförhållanden som råder
i branschen och uppmana dem att kräva närmare
utredningar av såväl huvud- som underentreprenörerna?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Kampen mot grå ekonomi är ett av regeringens spetsprojekt
enligt regeringsprogrammet. Grå ekonomi och den arbetsrelaterade
exploateringen av arbetstagarna inom byggbranschen ska bekämpas
bl.a. genom att särskilda bestämmer som berör
byggbranschen fogas till lagen om beställarens utredningsskyldighet
och ansvar vid anlitande av utomstående arbetskraft (beställaransvarslagen).
Behövliga lagändringar har beretts i en arbetsgrupp
på trepartsbasis som arbets- och näringsministeriet
tillsatt. Arbetsgruppen har slutfört sitt arbete i slutet
av förra året.
Enligt beställaransvarslagen ska den som beställer
ett arbete skaffa vissa utredningar innan något avtal ingås.
Beställaren ska på begäran informera
personalens representanter om sådant avtal om hyrd arbetskraft
eller underleverans som avses i beställaransvarslagen.
Innan beställaren ingår ett avtal om anlitande
av en hyrd arbetstagare eller arbete som baserar sig på ett
underleverantörsavtal, ska beställaren begära
uppgifter enligt beställaransvarslagen för att
utreda huruvida den blivande avtalsparten har för avsikt att
handla på ett sätt som är förenligt
med lagstiftningen. Avsikten är att omfattningen av beställarens
utredningsskyldighet ska preciseras. Avsikten är att utredningsskyldigheten
för en beställare, som har för avsikt
att ingå ett underleverantörskontrakt eller ett
avtal om anlitande av uthyrd arbetskraft för byggnadsarbete,
ska utvidgas till att gälla också intyg över
tecknad olycksfallsförsäkring. Dessutom ska en
beställare inom byggbranschen vara skyldig att skaffa utredningar
och intyg enligt beställaransvarslagen också i sådana
situationer i vilka kontrahentens verksamhet är etablerad
eller avtalsförhållandet mellan beställaren
och avtalsparten är etablerat. De skyldigheter som i beställaransvarslagen åläggs
beställaren
föreslås således bli utvidgade i fråga om
byggbranschen.
För att effektivisera efterlevnaden av beställaransvarslagen
föreslås dessutom en avsevärd höjning
av försummelseavgiften inom byggbranschen. En höjd
försummelseavgift ska kunna påföras om
beställaren ingått avtal med en part som är
belagd med affärsverksamhetsförbud eller medveten
om att avtalsparten inte kommer att följa lagen. Regeringen
har för avsikt att med det snaraste lämna en proposition
om de föreslagna lagändringarna till riksdagen.
Kampen mot grå ekonomi och mot arbetsrelaterad exploatering
av arbetskraften stöds också av de lagändringar
som gäller genomförande av direktivet om sanktioner
mot arbetsgivare. En regeringsproposition om detta behandlas som
bäst i riksdagen. Konsekvenserna av propositionen gäller
förebyggande av exploateringen av de utländska
arbetstagare som har det allra sämst ställt. Den
viktigaste ändring som föreslås gäller
arbetsavtalslagen. I arbetsavtalslagen föreslås
det en bestämmelse om en särskild påföljdsavgift som
ska påföras en arbetsgivare som har anställt en
tredjelandsmedborgare som vistas olagligt i landet. Påföljdsavgiften
föreslås kunna vara minst 1 000 och högst
30 000 euro. Migrationsverket föreslås
vara den myndighet som påför påföljdsavgiften.
Dessutom förbättras den arbetsrättsliga
ställningen för uthyrda arbetstagare, inklusive
uthyrda utstationerade arbetstagare, till följd av de ändringar
i arbetsavtalslagen och lagen om utstationerade arbetstagare som
trätt i kraft vid ingången av mars 2012.
Arbetarskyddsmyndigheterna har till uppgift att utöva
tillsyn över fullgörandet av beställarens utredningsskyldighet
enligt beställaransvarslagen. Myndigheterna strävar
aktivt efter att öka kännedomen om bestämmelserna
i beställaransvarslagen. Inspektioner förrättas
också i samarbete med andra myndigheter. Genom de lagändringar
som är under beredning är det möjligt
att effektivisera efterlevnaden av arbetslagstiftningens bestämmelser
inom byggbranschen. Statsrådet godkände i januari
ett åtgärdsprogram för minskning av grå ekonomi
och ekonomisk brottslighet. Som en del av åtgärdsprogrammet
genomförs också en informationskampanj för
olika målgrupper
Helsingfors den 7 mars 2012
Arbetsminister Lauri Ihalainen