KIRJALLINEN KYSYMYS 413/2014 vp
KK 413/2014 vp - Paavo Arhinmäki /vas
Tarkistettu versio 2.0
Naisten osuus pörssiyhtiöiden hallituksissa
Eduskunnan puhemiehelle
Hallitus on linjannut tasa-arvo-ohjelmassaan (2012—2015),
että se seuraa sukupuolten tasapuolisemman edustuksen toteutumista
pörssiyhtiöiden hallituksissa. Mikäli
tasapuolisempi edustus ei etene riittävästi, hallitus
siirtyy lainsäädännöllisiin
toimiin sukupuolten tasapuolisemman edustuksen turvaamiseksi.
Tasa-arvo-ohjelmassa todetaan myös, että edellä mainituissa
lainsäädännöllisissä toimissa otetaan
huomioon mm. valtio-omisteisissa ja -enemmistöisissä pörssiyhtiöissä sovellettava
40 prosentin vähimmäisosuus.
Keskuskauppakamari selvitti hallituskokoonpanot kaikissa pörssiyhtiöissä,
joiden päälistauspaikka on Helsinki, eli yhteensä 120
yhtiössä. Selvitys osoitti, että naisten
osuus pörssiyhtiöiden hallituspaikoista ei kasvanut
kevään 2014 yhtiökokouksissa. Hallitusten
jäsenistä on naisia nyt 23 prosenttia eli saman
verran kuin vuotta aiemmin.
Suurissa pörssiyhtiöissä naisten
osuus hallituspaikoista jopa laski 29 prosenttiin, kun se viime
vuonna oli 31 prosenttia. Tämä kehitys on täysin
hallituksen tasa-arvo-ohjelman linjausten vastainen.
Asiaan on kiinnitetty huomiota myös EU-tasolla. Oikeus-,
perusoikeus- ja kansalaisasioista vastaava komissaari Viviane Reding
esitteli 14.11.2012 sukupuolikiintiöitä pörssiyhtiöiden hallituksissa
koskevan direktiiviehdotuksen, jonka tarkoitus on lisätä naisten
määrää kyseisissä elimissä merkittävästi.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Millaisiin tasa-arvo-ohjelmansa edellyttämiin lainsäädännöllisiin
toimiin hallitus aikoo ryhtyä sukupuolten tasapuolisemman
edustuksen toteuttamiseksi pörssiyhtiöiden hallituksissa?
Helsingissä 28 päivänä toukokuuta
2014
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Paavo Arhinmäen /vas näin
kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 413/2014 vp:
Millaisiin tasa-arvo-ohjelmansa edellyttämiin lainsäädännöllisiin
toimiin hallitus aikoo ryhtyä sukupuolten tasapuolisemman
edustuksen toteuttamiseksi pörssiyhtiöiden hallituksissa?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Naisten urakehityksen edistäminen ja sukupuolten tasapuolisen
edustuksen lisääminen julkisen ja yksityisen sektorin
päätöksenteossa on yksi hallituksen tasa-arvopolitiikan
painopistealueita. Tasa-arvo ja moninaisuus yritysten johdossa vaikuttavat
myönteisesti yritysten taloudelliseen tulokseen ja laajemmassa
mittakaavassa taloudelliseen kasvuun. Hallituksen tasa-arvo-ohjelmassa
on sovittu, että sukupuolten tasapuolisemman edustuksen
toteutumista pörssiyhtiöiden hallituksissa seurataan
ja että arvio riittävästä kehityksestä tehdään
kesäkuussa 2014. Jos tasapuolisempi edustus ei ole edennyt
riittävästi, siirrytään lainsäädännöllisiin
toimiin sukupuolten tasapuolisemman edustuksen turvaamiseksi. Lainvalmistelussa
otetaan huomioon mm. valtio-omisteisissa ja -enemmistöisissä pörssiyhtiöissä sovellettava
40 prosentin vähimmäisosuus, tasapuolisemman edustuksen
vaihtoehtoiset toteuttamistavat ja kohtuulliset siirtymäajat.
Arvioinnin virkamiesvalmistelu on alkanut keväällä 2014,
ja se on valmistumassa kesäkuussa. Valmistelua koordinoidaan
oikeusministeriössä, ja valmisteluun
ovat osallistuneet OM:n lisäksi valtiovarainministeriö,
sosiaali- ja terveysministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö ja valtioneuvoston
kanslia. Arviossa 1) tarkastellaan naisten ja miesten edustuksen
kehitystä pörssiyhtiöiden hallituksissa
Suomessa sekä EU- ja ETA-maissa; 2) käydään
läpi Suomessa sekä EU- ja ETA-maissa käytettyjä toimenpiteitä sukupuolten
tasapuolisen edustuksen lisäämiseksi yhtiöiden
hallituksissa erityisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana; 3) arvioidaan
ko. tasa-arvokehitystä ja tasa-arvoa edistävien
toimien vaikutusta listayhtiöissä. Hallitus päättää tarvittavista
lisätoimista sukupuolten tasapuolisemman edustuksen toteuttamiseksi
pörssiyhtiöiden hallituksissa elokuussa 2014.
Vuodesta 2008 naisten osuus pörssiyhtiöiden hallituksissa
on noussut keskimäärin 12 %:sta 23 %:iin.
Nousua on kaiken kokoisissa pörssiyhtiöissä.
Naisten osuudet pörssiyhtiöiden hallituksissa
olivat vuosina 2008 ja 2014 seuraavat yhtiökoon mukaan:
2008: 8 % (pienet), 8 % (keskisuuret) 21 % (suuret)
ja 2014: 20 % (pienet), 23 % (keskisuuret),
29 % (suuret).
Tällä hallituskaudella positiivinen kehitys
on hidastunut. Keskuskauppakamarin tietojen mukaan naisten osuudet
pörssiyhtiöiden hallituksissa kolmena viime vuonna
ovat:
- pörssiyhtiöt
keskimäärin: 22 % (2012), 23 % (2013)
ja 23 % (2014)
- suuret pörssiyhtiöt: 28 % (2012),
31 % (2013) ja 29 % (2014)
- keskisuuret pörssiyhtiöt: 23 % (2012),
23 % (2013) ja 23 % (2014)
- pienet pörssiyhtiöt: 16 % (2012),
18 % (2013) ja 20 % (2014)
Tällä hallituskaudella naisten osuuden nousu
on hidastunut suurissa ja keskisuurissa pörssiyhtiöissä.
Suurissa pörssiyhtiöissä naisten osuus laski
tänä keväänä ensimmäistä kertaa.
Keskisuurissa pörssiyhtiöissä naisten
osuus on pysynyt samana kolmena perättäisenä vuonna.
Pienissä pörssiyhtiöissä naisten
osuus on noussut. Pidemmän aikavälin hyvästä kehityksestä huolimatta
miesten osuus pörssiyhtiöiden hallituksista on
edelleen keskimäärin 77 prosenttia.
Valtioenemmistöisten yhtiöiden hallituksissa naisten
osuus on jo vuodesta 2009 lähtien ollut noin 40 %.
Valtioenemmistöisissä pörssiyhtiöissä naisten
osuus hallitusten jäsenistä oli vuonna 2008 35 % ja
vuosina 2012 ja 2013 43 %. Vuonna 2014 naisten osuus laski
41 %:iin. Yhtiöissä, joissa valtio on
vähemmistöosakkaana, naisten osuus hallituspaikoista
on jäänyt pienemmäksi. Tällaisissa
pörssiyhtiöissä naisten osuus hallituksissa
oli vuonna 2008 28 %, vuonna 2012 30 % ja vuonna
2013 35 %. Vuonna 2014 naisten osuus ko. yhtiöiden
hallituksissa laski 34 %:iin. Valtaosa valtio-omisteisten
pörssiyhtiöiden hallitusten naisjäsenistä on
valtion valitsemia tai ehdottamia.
Komission keräämien tietojen mukaan EU:n jäsenmaissa
kunkin maan suurimpien pörssiyhtiöiden
hallituksissa tai hallintoneuvostoissa on naisia keskimäärin
18 %. Vaihtelu maiden välillä on suurta:
Maltan 2 %:sta Suomen 29 %:iin. Euroopassa naisten
korkein osuus hallituspaikoista on Islannissa (49 %) ja
Norjassa (42 %), joissa molemmissa on käytössä kiintiölainsäädäntö.
Jos nykyinen naisten osuuden kasvutahti jatkuu, 40 %:in
osuus saavutettaisiin koko EU:ssa vasta 2038.
Suomessa hallituksen tavoitteellinen toiminta on lisännyt
sukupuolten tasapuolista edustusta valtio-omisteisten yhtiöiden
hallituksissa. Vuodesta 2004 lähtien hallituksella on ollut
ohjelma tasapuolisen edustuksen lisäämiseksi valtio-omisteisissa
yhtiöissä. Hallitus on jatkanut tätä ohjelmaa
tasa-arvo-ohjelman 2012—2015 osana. Valtion kokonaan omistamien
yhtiöiden hallituksissa on oltava naisia ja miehiä vähintään 40 %.
Sama tavoite koskee valtioenemmistöisiä yhtiöitä.
Yhtiöissä, joissa valtio on suoraan tai välillisesti
vähemmistöomistaja, valtion ja valtiota edustavien
toimijoiden on edistettävä tasa-arvoa siten, että ne
nimeävät ehdokkaita hallitusten jäseniksi
tasa-arvotavoitteita toteuttavalla tavalla. Sukupuolten tasa-arvoa
koskevia toimenpiteitä on sisällytetty myös
valtioneuvoston omistajapolitiikkaa koskevaan periaatepäätökseen.
Tasa-arvolaissa säädetään puolestaan
sukupuolten tasapuolisesta edustuksesta kunta- ja valtioenemmistöisten
yhtiöiden hallintoneuvostoissa. Hallitusohjelmissa ja hallituksen
tasa-arvo-ohjelmissa on ollut toimenpiteitä tasa-arvon
edistämiseksi myös laajemmin yritysten johtopaikoilla.
Erityisesti on korostettu vuoropuhelua elinkeinoelämän
kanssa naisten urakehityksen edistämiseksi, toteutettu
useita hankkeita ko. alueella ja kehitetty johtajuustilastointia
sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta.
Hallituksen asettamat määrälliset
tavoitteet koskevat vain valtio-omisteisten yhtiöiden hallituksia.
Elinkeinoelämä on edistänyt tasapuolista edustusta
kaikkien pörssiyhtiöiden hallituksissa itsesääntelytoimilla.
Arvopaperimarkkinayhdistys hyväksyi 2008 listayritysten
hallinnointikoodin, jonka mukaan hallituksissa on oltava molempia
sukupuolia. Hallinnointikoodissa on periaate, jonka mukaan yrityksen
on kerrottava koodista poikkeamisesta ja poikkeamat on perusteltava.
Useissa EU- ja ETA-maissa on viimeisen kymmenen vuoden aikana
tehty aktiivista työtä sukupuolten tasapuolisen
edustuksen saavuttamiseksi yhtiöiden hallituksissa. Näitä ovat
mm. hallitusten tavoiteohjelmat ja niiden seuranta, lainsäädäntöön
perustuva yritysten raportointivelvollisuus sekä mahdollinen
tavoitteiden asettaminen, lainsäädännölliset
tavoitteet tai kiintiöt sukupuolten edustukselle ja/tai
elinkeinoelämän itsesääntelytoimien
erilaiset muodot. Lainsäädäntö ja
sen sitovuus poikkeavat eri maissa merkittävästi.
Tulevassa arvioinnissa tarkastellaan myös EU:ssa hyväksyttyä tai
valmistelussa olevaa sääntelyä ko. alueella.
Näitä ovat direktiiviehdotus pörssiyhtiöiden
toimivaan johtoon kuulumattomien hallitusten jäsenten sukupuolijakauman
tasapainottamisesta (KOM(2012)614 lopullinen), luottolaitoksia ja
sijoituspalveluyrityksiä koskevat EU:n luottolaitosdirektiivin säännökset
yritysten hallinnoinnista (2013/36/EU ja HE 39/2014
vp) sekä direktiiviehdotus yritysten muun kuin taloudellisen
tiedon raportoinnista (KOM(2013)207 lopullinen). Kansallisen tasa-arvotyön
sekä EU-tason toimien valmistelun vaikutukset näkyvät
useassa maassa sukupuolten tasapuolisempana edustuksena pörssiyhtiöiden
hallituksissa. Nousua on ollut erityisesti niissä maissa,
joissa on otettu käyttöön tai on ollut
suunnitteilla lainsäädäntö-
tai muita toimia tasapuolisen edustuksen lisäämiseksi.
Tämä eri maiden toimien sekä EU-sääntelyn tarkastelu
toimii pohjana arvioinnille vaihtoehtoisista keinoista edistää Suomessa
sukupuolten tasapuolista edustusta pörssiyhtiöiden
hallituksissa. Keskeinen kysymys tilanteen arvioinnissa on se, minkälaisia
lisätoimia tarvitaan sukupuolten tasapuolisen edustuksen
vauhdittamiseksi tilanteessa, jossa naisten osuuden kasvu näyttää hidastuneen,
keskisuurten pörssiyhtiöiden osalta vähän
yli 20 %:iin ja suurten n. 30 %:iin. On tärkeää,
että tulevaisuudessa saavutettu sukupuolten tasapuolinen
edustus voidaan varmistaa.
Helsingissä 17 päivänä kesäkuuta
2014
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 413/2014 rd undertecknat
av riksdagsledamot Paavo Arhinmäki /vänst:
Vilka lagstiftningsåtgärder som förutsätts
i regeringens jämställdhetsprogram ämnar
regeringen vidta för att förverkliga en mer jämställd
representation av könen i börsbolagens styrelser?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Att främja kvinnors karriärutveckling och öka
en jämställd representation mellan könen
i beslutsfattandet inom offentliga och privata sektorn är ett
prioriterat område i regeringens jämställdhetspolitik.
Jämställdhet och mångfald i företagens
ledning inverkar positivt på företagens ekonomiska
resultat och i större skala på den ekonomiska
tillväxten. I regeringens jämställdhetsprogram är
det avtalat att uppföljning av och bedömning om
huruvida utvecklingen av en mer jämställd representation
i börsbolagens styrelser är tillräcklig
ska företas i juni 2014. Om en mer jämställd
representation inte har framskridit i tillräcklig grad övergår
regeringen till att genom lagstiftningsåtgärder
säkerställa detta. I lagberedningen beaktas bland
annat den minimiandel på 40 procent som ska tillämpas
i statsägda börsbolag och i börsbolag
där staten innehar aktiemajoriteten, alternativa sätt
att förverkliga en mer jämställd representation
och skäliga övergångsperioder.
Tjänstemannaberedningen av bedömningen började
våren 2014 och den ska färdigställas
i juni. Justitieministeriet koordinerar beredningen och dessutom
har finansministeriet, social- och hälsovårdsministeriet,
arbets- och näringsministeriet och statsrådets
kansli deltagit i beredningen. Vid bedömningen 1) granskas
utvecklingen av kvinnors och mäns representation i börsbolagens
styrelser i Finland samt i EU- och EES-länderna, 2) gås
de åtgärder igenom som använts i Finland
samt i EU- och EES-länderna för att öka en
jämställd representation av könen i företagens styrelser
speciellt under de tio senaste åren och 3) bedöms
jämställdhetens utveckling och effekterna av de
främjande åtgärderna i de noterade bolagen.
Regeringen beslutar om de ytterligare åtgärder
som behövs för att genomföra en mer jämställd
representation mellan könen i börsbolagens styrelser
i augusti 2014.
Kvinnornas andel i börsbolagens styrelser har sedan
2008 i genomsnitt stigit från 12 procent till 23 procent. Ökningen
har skett i börsbolag av alla storlekar. Kvinnornas andel
i börsbolagens styrelser var under 2008 och 2014 enligt
företagens storlek: 2008: 8 procent (små), 8 procent
(medelstora), 21 procent (stora) och 2014: 20 procent (små),
23 procent (medelstora) och 29 procent (stora).
Under regeringsperioden har den positiva utvecklingen blivit
långsammare. Enligt Centralhandelskammarens uppgifter har
kvinnornas andel i börsbolagens styrelser de tre senaste åren varit:
- börsbolag i medeltal:
22 % (2012), 23 % (2013) och 23 % (2014)
- stora börsbolag: 28 % (2012), 31 % (2013) och
29 % (2014)
- medelstora börsbolag: 23 % (2012), 23 % (2013)
och 23 % (2014)
- små börsbolag: 16 % (2012),
18 % (2013) och 20 % (2014)
Under regeringsperioden har kvinnornas andel ökat långsammare
i stora och medelstora börsbolag. I stora börsbolag
har kvinnornas andel för första gången
sjunkit i vår. I medelstora börsbolag har kvinnornas
andel varit densamma under tre på varandra följande år.
I små börsbolag har kvinnornas andel ökat.
Trots den goda utvecklingen på längre sikt är
männens i andel i börsbolagens styrelser fortfarande
i genomsnitt 77 procent.
I styrelserna i företag med statsägd aktiemajoritet
har kvinnornas andel redan från 2009 utgjort cirka 40 procent.
I börsbolag med statsägd aktiemajoritet var kvinnornas
andel av styrelsemedlemmarna 2008 35 procent och 2012 och 2013 43
procent. 2014 sjönk kvinnornas andel till 41 procent. I
företag där staten är i minoritet bland
aktieägarna har kvinnornas andel av styrelseplatserna varit
mindre. I sådana börsbolag var kvinnornas andel
i styrelserna 28 procent 2008, 30 procent 2012 och 35 procent 2013.
2014 sjönk kvinnornas andel i de aktuella företagens
styrelser till 34 procent. Merparten av de kvinnliga medlemmarna
i de statsägda börsbolagens styrelser har staten
valt eller föreslagit som medlemmar.
Enligt de uppgifter som kommissionen samlat in i EU:s medlemsländer
utgör kvinnorna i medeltal 18 procent i styrelserna eller
förvaltningsråden i varje lands största
börsbolag. Variationen mellan länderna är
stor: från 2 procent i Malta till 29 procent i Finland.
Den högsta andelen kvinnor på styrelseplatserna
i Europa finns på Island (49 %) och i Norge (42 %),
som båda har kvotlagstiftning i bruk. Om den nuvarande
tillväxttakten för andelen kvinnor fortsätter
kommer 40 procent i hela EU att nås först 2038.
I Finland har regeringens målinriktade verksamhet ökat
den jämställda representationen mellan könen
i de statsägda företagens styrelser. Från
och med 2004 har regeringen haft ett program för ökad
jämställd representation i de statsägda
företagen. Regeringen har fortsatt med programmet som en
del av jämställdhetsprogrammet för 2012—2015.
I de helt statsägda företagen ska det finnas minst
40 procent såväl kvinnor som män i styrelserna.
Samma mål gäller företagen med statsägd
aktiemajoritet. I företag där staten direkt eller
indirekt är i minoritet ska staten och de aktörer
som representerar staten främja jämställdheten
genom att utse kandidater till styrelsemedlemmar på ett
sätt som förverkligar jämställdhetsmålen. Åtgärder
som gäller jämställdhet mellan könen
ingår också i principbeslutet om statsrådets ägarpolitik.
Jämställdhetslagen föreskriver en jämn
representation av kvinnor och män i förvaltningsråden
i företag där kommuner och staten innehar aktiemajoritet.
I regeringsprogrammen och regeringens jämställdhetsprogram
har det funnits åtgärder som främjar jämställdheten även
i större utsträckning på företagens
ledarpositioner. Speciellt har dialogen med näringslivet
betonats i fråga om främjandet av kvinnors karriärutveckling,
flera projekt på området har genomförts
och en ledarstatistik med aspekten jämställdhet
mellan könen har utvecklats.
De kvantitativa mål som regeringen har ställt upp
gäller endast de statsägda företagens
styrelser. Näringslivet har genom självreglering
främjat en jämställd representation i
styrelserna i alla börsbolag. Värdepappersmarknadsföreningen godkände
2008 en kod för bolagsstyrning för de noterade
bolagen enligt vilken båda könen ska representeras
i styrelserna. Koden har en princip enligt vilken företaget
ska informera om avvikelser från koden och motivera dem.
I flera EU- och EES-länder har man under de senaste
tio åren arbetat aktivt för att uppnå en jämställd
representation i företagens styrelser. Åtgärderna är
bland annat regeringarnas målprogram och uppföljningen
av dem, företagens rapporteringsskyldighet som grundar
sig på lagstiftning samt eventuella målsättningar,
syften i lagstiftningen eller lagstadgade kvoter för representation
av könen och olika former för självreglering
inom näringslivet. Lagstiftningen och hur bindande den är
skiljer sig märkbart mellan olika länder. I den
kommande bedömningen granskas även reglering som är
godkänd eller under beredning i EU på området.
De är: förslaget till direktiv om en jämnare
könsfördelning bland icke verkställande
styrelseledamöter i börsnoterade företag
(COM(2012)614 final), bestämmelserna om förvaltningen
av företag i EU:s direktiv om kreditinstitut och värdepappersföretag (2013/36/EU
och RP 39/2014 rd) samt förslaget till direktiv
om företags icke-finansiella information (COM(2013)207
final). Effekterna av det nationella jämställdhetsarbetet
samt beredningen av åtgärder på EU-nivå syns
i flera länder som en mer jämställd representation
av könen i börsbolagens styrelser. Ökningen
har skett speciellt i de länder där man har tagit
i bruk eller planerat lagstiftningsåtgärder eller
andra åtgärder för att öka en
jämställd representation.
Undersökningen av åtgärderna i olika
länder samt EU-lagstiftningen fungerar som grund för bedömningen
av alternativ vad gäller att främja jämställd
representation av könen i börsbolagens styrelser
i Finland. En central fråga vid bedömningen av
situationen är vilka slag av ytterligare åtgärder
det behövs för att få fart på en
jämställd representation av könen i en
situation där ökningen av kvinnornas andel verkar
ha avstannat, i de medelstora börsbolagen på lite över
20 procent och i de stora på cirka 30 procent. Det är
viktigt att en fortsatt jämn representation av könen
kan säkerställas efter det att den i framtiden
uppnås.
Helsingfors den 17 juni 2014
Omsorgsminister Susanna Huovinen